Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 21000 kwh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Ide att installera VP ?  (läst 6730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Macq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kvistvagen.se
hej

har en kåk på 2 plan, ca 150 kvm uppvärmt.
har idag en elpanna som monterades 2004 ifrån nibe.

finns det någon besparing att montera en Luft/Vatten pump då ?
visst blir det en besparing, men är det ekonomiskt försvarbart? tanken är att montera en Energicentras EC9 pump. (36 000:- + inst. material) att lägga 100 000:- på en "märkes pump" ser jag helt bortkastat..

jag var helt inne pÃ¥ att installera en pump fram tills jag vädrade ämnet när vi käkade lunch pÃ¥ jobbet. de rekommenderade hellre att tilläggsisolera vinden..  

visionen framöver är väl solcellspanel, vattenmantlad kamin och accumulatortank.

huset står i sundsvall (DUT -25 grader) lågtemp system.

mvh markus

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2011, 16:11:55 »
Hej! Det är svårt för någon annan än dig själv att svara på om det i slutänden är "värt" att investera i VP eller ej. Det beror på så många faktorer. Har du en massa annat i renoveringsväg du hellre vill lägga pengar på kanske du hellre prioriterar det osv..

Om inte investeringen vägs emot något annat med ett stort värde för dig så är det nog ingen tvekan att det är ekonomiskt försvarbart även för dig att installera en VP, även med lånade pengar om så krävs. Du har ju redan vattenburet, och dessutom ett lågtempsystem.

Givet att du investerar 100' lånade SEK får du en ökad räntekostnad på 3500 SEK årligen (antaget 5%).
Säg att du sparar 6-7000 kwh årligen till ett pris av 1,3 SEK. Den kalkylen känns klart försvarbar.

Dock har dina kollegor en poäng i att du i nuläget nog skulle få ut mer besparing per investerad krona av att isolera vinden, så det är ju ingen dum start, sen kan du ju se vad det ger och göra en ny kalkyl efter det.

Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2011, 16:23:21 »
Funderade du inte i dessa tankar när du stoppade in en ny elpanna 2004? Skulle tagit steget då, och sluppit elpannan..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2011, 16:48:37 »
Köp en billig luft/luft värmepump för ca 5-7000 kronor. Installera själv på en timme totalt med stickpropp från innedelen och en QK koppling på utedelen. Ställ värmepumpens termostat på ca 22 och elpannans på ca 20.
Min betalade av sig efter ett år och två månader knappt.

Ha realistiska förväntningar. Dessa pumpar drar ca 1 000w då den levererar ca 3 kw vid ca 0 grader ute.
så får du se och pröva hur detta fungerar hos dig i praktiken. Luft/Luft och Luft/vatten värmepumpar har den lilla olägenheten att när de som bäst behövs -15 tex så levererar de som sämst.. och blir det riktigt kallt stänger flera märken av sig själva. Då är det rätt skönt att ha en rejäl och rätt dimensionerad elpanna i botten..

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2011, 16:55:49 »
Om du sparar 11000 kr per år i värme kostnad så betalar du en dyr 100000 kronors bergvärme anläggning på 10 år om det är värt det är upp till var och en att besluta men jag tror inte elen blir billigare så du kanske betalar den på 8 år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2011, 17:01:28 »
Om du sparar 11000 kr per år i värme kostnad så betalar du en dyr 100000 kronors bergvärme anläggning på 10 år om det är värt det är upp till var och en att besluta men jag tror inte elen blir billigare så du kanske betalar den på 8 år.

Sundsvall och med DUT -25 så är säkert en bergvärmeanläggning en bra idé men det förutsätter att inga delar havererar under tiden ..för att det skall vara vettigt.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2011, 17:03:37 »
Sundsvall har DUT -28  BV Thumbsup

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2011, 17:06:36 »
Om du sparar 11000 kr per år i värme kostnad så betalar du en dyr 100000 kronors bergvärme anläggning på 10 år om det är värt det är upp till var och en att besluta men jag tror inte elen blir billigare så du kanske betalar den på 8 år.

Sundsvall och med DUT -25 så är säkert en bergvärmeanläggning en bra idé men det förutsätter att inga delar havererar under tiden ..för att det skall vara vettigt.

De flesta tillverkare har ju en försäkring som gäller i 10 år så det ska inte behöva kosta om det blir fel på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2011, 12:55:23 »
Ja men tillverkarna använder hemförsäkringen som oftast, men funderar också på denna på vår Nibe 750, för dessa grejor verkar vara skräp... När man läser de som repat kompressor mm efter några år på värmepumpar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Macq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kvistvagen.se
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 21:30:52 »
vi köpte huset sommar 2010, så vi var inte med i valet av el panna.

tror ni att det är realistiskt att kunna spara så mycket som 6 - 7000 kwh/år ?
jag var tveksam till att ens lyckas spara 5000 kwh..


luft/luft pump har vi redan, den var 6 månader gammal då vi flyttade in även en täljstens kamin finns.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2011, 21:45:05 »
vi köpte huset sommar 2010, så vi var inte med i valet av el panna.

tror ni att det är realistiskt att kunna spara så mycket som 6 - 7000 kwh/år ?
jag var tveksam till att ens lyckas spara 5000 kwh..


luft/luft pump har vi redan, den var 6 månader gammal då vi flyttade in även en täljstens kamin finns.


Då har ni ju egentligen ett större värmebehov än vad man tror av förbrukningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2011, 11:29:30 »
tror ni att det är realistiskt att kunna spara så mycket som 6 - 7000 kwh/år ?
jag var tveksam till att ens lyckas spara 5000 kwh..

mm.. finns där en LLVP så blir det ju lite trickigare att uppskatta besparingen så klart, det beror på hur mycket den orkar hjälpa till med värmningen av huset idag, vilket i sin tur beror på storleken på pumpen, planlösning mm.

Har du bra förutsättningar för att köra LLVP finns det kanske inte så mycket mer att hämta i besparing för själva husuppvärmningen, återstår besparing för VV då.
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad Macq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kvistvagen.se
SV: 21000 kwh/år inkl. hushållsel. Ide att installera VP ?
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2011, 22:21:30 »
LLVP sitter väl inte riktigt optimalt. den sitter i ett av rummen i källaren, så den värmer nog bra där nere och transporterar säkert upp värmen via trappen upp till övervåningen.
Har lite temp loggar och så, den slår av vid -20grader, där slår väl en LVVP pump av också, ungefär.

funderingen istället är att installera en pellets kamin i källaren (egentligen vill jag ha en ved, men den kan inte sköta sig själv lika bra som en pellets). Då får man köra den de kallaste dagarna eller när man har tid och ork.



 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!