Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimum G2 löser ut pÃ¥ HT  (läst 1798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Optimum G2 löser ut på HT
« skrivet: 18 september 2020, 11:41:56 »
Hej!
Jag har en värmepump, Thermia Diplomat Optimum G2 10 kW, som börjat krångla. Den löser ut för HT med ojämna mellanrum. Den började i slutet av vintern, men har fungerat OK hela sommaren. Nu när det börjar bli kallt igen har den börjat krångla på nytt. Jag startar om den och då kan den gå flera dagar utan problem.
Kan också tillägga att pumpen startar och går en kort stund ibland men sen stänger den av och då står det i displayen: Värmepump startar om X min, som den räknar ner. När den startar, kör den VP + tillsats 1. Driftläge auto.

Pumpen har gått nästan felfritt sen den installerades sommaren 2011. Det enda problemet har varit utlöst HT någon gång per år och då har jag startat om VP och luftat elementen. Det har främst varit i början på värmesäsongen. Påtalade detta för installatören och fick till svar att det tar låång tid att få ur all luft ur ett slutet system.
Rensade filtret för elementslingan flera ggr första året och därefter varje höst. Den enda smuts som har varit i det är att man har blivit lite svart om fingrarna. Vattnet vi har här är mjukt vänervatten.

Hade en tekniker här i våras som kollade på den, men han hittade inget fel. Hans slutsats blev att han trodde att det berodde på att HGW kretsen hade fått avlagringar så att den har blivit tät. Enligt honom var det ett vanligt fel och åtgärden är att byta HGW eller att koppla ett rör förbi HGW:n.
 
När jag söker på forumet hittar jag inget om detta fel och om det är ett vanligt fel borde det ju finnas uppgifter om det på forumet.

Undrar nu om det är detta fel eller om det är något annat?

MVH/ Leif

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #1 skrivet: 18 september 2020, 19:40:24 »
Kan du skriva upp lite värden på tempgivarna när kompressorn går?
Fram och retur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #2 skrivet: 20 september 2020, 19:15:19 »
Hej Carl!

Tack för svar. Jag har till sist lyckats "fånga" när VP:n går och tagit en bild på temperaturer. Hoppas det ger Dig någon ledtråd till felet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #3 skrivet: 20 september 2020, 21:57:30 »
Jo, när jag läser ditt första inlägg igen så börjar man fundera på HGW-funktionen.
På bilden ser det dock OK ut, tempskillnaden på fram och retur är helt OK.
Om det skulle vara HGW-kretsen som sitter igen så borde detta inte heller lösa ut HT, det större flödet går fortfarande förbi HGW.
Det enda jag kan komma pÃ¥ är att shunten som styr delflödet inte reglerar som den ska, jag har för mig om att jag sett detta tidigare för nÃ¥gra Ã¥r sen pÃ¥ en G2.  Sc:,h

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #4 skrivet: 21 september 2020, 11:37:04 »
Hej, har tagit lite fler bilder på displayen. Första är när VP precis har startat efter en nedräkning. Andra är efter ca 1 min. VP stoppade efter ca 2 min och började räkna ner igen, bild 3. Sista bilden är när VP har stoppat. Framledning var uppe i 55 celcius innan den vände ned igen. Sc:,h
Några tips om vad jag ska kolla på mer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #5 skrivet: 21 september 2020, 13:25:29 »
OK, nu syns det att det nästan är stopp i flödet på husvärmningen.
HGW-funktionen är att ett delflöde på framledningen leds via en HGW-växlare och sen via VV-slingan till returen, det större flödet ska gå ut till radiatorerna.
Den första kollen är givetvis att alla termostater är öppna (på max) och att ventilerna under termostaterna inte fastnat intryckta på nått sätt?

Men det är en sak till som är mysko och det är varmvattentemp?
Hade du stort uttag av varmvatten just då eller visar denna inte högre än 39-40 för jämnan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #6 skrivet: 21 september 2020, 13:44:33 »
OK, ska gå över alla element och kolla att ingen ventil har fastnat. Har alla termostater på max utom i sovrummet.
Inget vv-uttag. Vet ej om den har varit på 39-40 en längre tid, men grafen visar ett rakt streck vid den tempen. Vet ej hur långt tillbaka grafen visar....
Vi är två personer i hushållet och har inte märkt av att vv tagit slut vid duschning, som är det största vv-uttaget vi gör.
« Senast ändrad: 21 september 2020, 13:47:29 av Tule »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #7 skrivet: 21 september 2020, 18:39:35 »
Blir framledningen ens varm en bit från pumpen? Finns det någon avstängning som kan vara stängd bredvid pumpen?

Helt klart kan den inte få bort värmen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #8 skrivet: 21 september 2020, 19:02:06 »
Ja, den har samma temperatur som visas på displayen. Har en anliggningstermometer sittande på röret ca 50 cm från pumpen.
Börjar tro att flera element fastnat eftersom inte alla var varma. Har börjat ta bort termostater och motionerat ventilerna, får se om det ger något.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #9 skrivet: 22 september 2020, 11:28:02 »
Är filtret rent?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #10 skrivet: 26 september 2020, 12:42:59 »
Hej!

En uppdatering.
Har kollat alla elementventiler och ingen satt fast. Filtret var som det brukar vara, rent, förutom att man blir lite svart om fingrarna när man hanterar det. Det som förvånade mig var att det fortfarande finns luft i systemet efter 9 år. Har varit så att jag fått lufta varje höst inför värmesäsongen. Slutet system med ca 1 bars tryck.

Kollade att shunten fungerade, körde den manuellt och gjorde mig en tabbe som var bra. Glömde ställa tillbaka shunten i auto, så den skickade ut värme på elementen. Jag satt och letade info på nätet när jag tyckte det blev varmt och kände på elementet bakom ryggen. Det var skållhett! :o
Kollade pumpen och den arbetade för fullt. Värme ut 58°C och retur 53°C. Brine in 4°C och ut 1°C. Kollade elementen och de var VARMA allihop, så den kretsen fungerar i alla fall. Gissa om det blev varmt i huset med 18°C ute….

Nu till VV-kretsen. Den vill inte komma upp till mer än 39 – 40°C. Pumpen vill göra VV och shunten öppnar till VV-beredaren och kompressorn startar men går bara ca 2 min innan den stannar på utlöst driftpressostat/max tryckrörstemp och shunten går tillbaka och släpper ut värmen på elementen.

Har testat att köra bara VV-läge, med samma resultat.

Idag testade jag och körde på bara tillsats och då började det hända grejer. VV-tempen steg sakta och nu när jag kört ett par timmar är den uppe i 67°C och fram är 88°C, retur 53°C. När jag startade var returen 36°C. Tycker det verkar vara för dåligt flöde i VV-slingan(stor tempdiff), kan det vara ett luftlås i beredaren eller något annat som stoppar flödet? Hur ser VV-slingan ut? Sc:,h

MVH/Leif

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #11 skrivet: 26 september 2020, 17:08:36 »
Jag har nånstans läst att slingberedaren är lite svår att lufta på G2-modellen.
Jag ser inte exakt hur rören går på bilderna men jag gissar att den saknar luftningsnippel på slingan?
Man kanske kan skruva isär nån koppling på slingan ovanpå VVB och lufta på det sättet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #12 skrivet: 26 september 2020, 17:48:17 »
Hmm Körde shunten manuellt? Menar du att det blev varmt i elementen då du körde shunten + i manuellt test? Eller är det flera shuntar i g2 än i min g3? Min g3 öppnar upp shunten uppe till vänster då den gör vv. Vid värme är den "standard"

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56450.0
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tule

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Säffle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #13 skrivet: 26 september 2020, 19:24:51 »
Carl N: Ingen luftningsnippel som jag vet om, har inte hittat något om det i de beskrivningar jag läst. Går kanske att komma åt någon koppling om man tar bort isoleringen. Kan testa att lossa anslutningen vid shunten och se om det kommer något där.

 Zyberdude: Jag drog ut reglaget och manövrerade shunten för hand för att se att den öppnade mot VV(vänster). Vred tillbaka den till värme (höger) men glömde att trycka in reglaget igen sÃ¥ motorn kunde reglera.
Vad jag har läst mig till är G2 och G3 i princip lika, det som skiljer är olika köldmedier i kompressorn.

MVH/Leif

pumppumppump

  • Gäst
pumppumppump
SV: Optimum G2 löser ut på HT
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2020, 15:30:54 »
Hej!

En uppdatering.
Har kollat alla elementventiler och ingen satt fast. Filtret var som det brukar vara, rent, förutom att man blir lite svart om fingrarna när man hanterar det. Det som förvånade mig var att det fortfarande finns luft i systemet efter 9 år. Har varit så att jag fått lufta varje höst inför värmesäsongen. Slutet system med ca 1 bars tryck.

Kollade att shunten fungerade, körde den manuellt och gjorde mig en tabbe som var bra. Glömde ställa tillbaka shunten i auto, så den skickade ut värme på elementen. Jag satt och letade info på nätet när jag tyckte det blev varmt och kände på elementet bakom ryggen. Det var skållhett! :o
Kollade pumpen och den arbetade för fullt. Värme ut 58°C och retur 53°C. Brine in 4°C och ut 1°C. Kollade elementen och de var VARMA allihop, så den kretsen fungerar i alla fall. Gissa om det blev varmt i huset med 18°C ute….

Nu till VV-kretsen. Den vill inte komma upp till mer än 39 – 40°C. Pumpen vill göra VV och shunten öppnar till VV-beredaren och kompressorn startar men går bara ca 2 min innan den stannar på utlöst driftpressostat/max tryckrörstemp och shunten går tillbaka och släpper ut värmen på elementen.

Har testat att köra bara VV-läge, med samma resultat.

Idag testade jag och körde på bara tillsats och då började det hända grejer. VV-tempen steg sakta och nu när jag kört ett par timmar är den uppe i 67°C och fram är 88°C, retur 53°C. När jag startade var returen 36°C. Tycker det verkar vara för dåligt flöde i VV-slingan(stor tempdiff), kan det vara ett luftlås i beredaren eller något annat som stoppar flödet? Hur ser VV-slingan ut? Sc:,h

MVH/Leif

Hur gick det för dig sedan ?
Jag verkar ha samma fel som du har då min pump uppför sig precis som du beskriver.

installerade vår pump 2010

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!