Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?  (läst 8005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« skrivet: 24 juli 2010, 20:04:18 »
Undrar hur länge har ni haft dessa i drift?
Hur nöjda är ni?
Är ni nöjda med kylan resp värmen?
Hur många gått sönder?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad makan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2010, 21:15:38 »
Är nöjd med min.. Installerade förra året. Fungerade i -25 under vintern. (Gav inte jättevärme men ändå). Sedan har jag kört den i avfuktningssyfte i sommar (Den sitter i min källarhall)..
Nu börjar jag köra värme och den tuffar på bra.

Utloggad wasp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #2 skrivet: 03 september 2010, 16:56:56 »
Har inte heller något att klaga på, med tanke på vad den kostade
(4700:-) och ingen installation kostnad.  ;D
installerade förra året och den har tuffat på utan problem.
sitter i källarvåningen som delvis är oisolerad.

Under senvintern har jag dock hört ett oljud från utedelen varje gång
den startar, låter som en kontaktor heller en ventil som står och slår någon sekund innan den drar i gång (monterad utanför sovrummet)
Tänkte kontakta Rusta innan garantin gick ut, men det blev aldrig
av och nu har garantin gått ut. så det är bara att köra på.

Utloggad Thomas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2010, 10:48:51 »
Är nöjd med min.. Installerade förra året. Fungerade i -25 under vintern. (Gav inte jättevärme men ändå). Sedan har jag kört den i avfuktningssyfte i sommar (Den sitter i min källarhall)..
Nu börjar jag köra värme och den tuffar på bra.

Intressant, skall också sätta min i källaren. Hur stor var din källare? Hur varmt hade du det under vintern med pumpen och hur mycket steg räkningen om du inte hade det uppvärmt tidigare?

Utloggad makan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2010, 23:42:25 »
Är nöjd med min.. Installerade förra året. Fungerade i -25 under vintern. (Gav inte jättevärme men ändå). Sedan har jag kört den i avfuktningssyfte i sommar (Den sitter i min källarhall)..
Nu börjar jag köra värme och den tuffar på bra.

Intressant, skall också sätta min i källaren. Hur stor var din källare? Hur varmt hade du det under vintern med pumpen och hur mycket steg räkningen om du inte hade det uppvärmt tidigare?

Många frågor :). Värmde upp ca 70kvm. Hade en innetemp mellan 13-15 grader när det var som
kallast ute (-25). Vet inte hur mycket el det drog.. men jag hade totalt en billigare elräkning än året innan då jag körde med ren elvärme trots den MYCKET stränga vintern.. Nu har jag en FD25:a på mellanplan och atlasen i källaren...

Utloggad hej hopp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2010, 16:58:18 »
Har en atlas pump 4250-0014 i garaget funkar hur bra som helst hade minus 18grader ute hela januari , garaget är på 55kvm gick åt 450kwh och den höll 18-20grader hela månaden.skall jämföras med vanliga element 3st året innan gick åt ca 45-55kwh per dygn ock då höll jag bara 13-14 grader och inte lika kallt ute. helt värt sitt pris. sen har jaq en inne också dock bara som ac på sommaren och den funkade hur bra som helst till det också.
Bor pÃ¥ gotland nybyggt hus in flyttad Jan 2005, 160kvm med golvvärme hÃ¥ller 21 grader inne ingen eldning av ved, men finns tälj stensspis inne om sÃ¥ vill vid strömavbrott,en Ivt 490 kopplad till solvärmare 9kvm 700 Liters tank med en 4 vägs shunt sÃ¥ fort det finns värme i tanken sÃ¥ tas det frÃ¥n soltanken en rusta atlas pump (4250-0014)i garaget som hÃ¥ller 18 grader där, garage är pÃ¥ 55 kvm , total el förbrukning med hus och garaget  jan-dec 2008 10942kwh/Ã¥r utan garaget 9558kwh/Ã¥r,vi är 5 pers.Och en rusta värmepump (4250-0014) inne som AC pÃ¥ sommaren om det blir för varmt. förbrukning 2010 inkl all el totalt 29kwh/dygn  51kwh/kvm/Ã¥r

Utloggad Lille Krille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2010, 12:57:24 »
Har nu haft min Atlas i drift i ca 2 dygn och sÃ¥ här lÃ¥ngt är jag jättenöjd. Sitter monterad pÃ¥ väggen (trävilla äldre=massiv trävägg) och hörs knappt att den är igÃ¥ng. Ger bra med värme nu när temeraturen börjar krypa nerÃ¥t även här i gbg trakten och drar inte farligt med ström heller.  :)
Äldre trävilla på 130 kvadratmeter i Göteborgstrakten, vattenburen värme, 500 liter accumulatortank med elpatron, vedpanna och 5 kvadratmeter solpanel. Atlas värmepump sedan i början av oktober 2010.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2010, 13:42:02 »
Verkar bara vara nöjda ägare av denna märkespump! Låter skönt, om ändå alla Nocria ägare var lika nöjda..! ;)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2010, 22:40:38 »
Verkar bara vara nöjda ägare av denna märkespump! Låter skönt, om ändå alla Nocria ägare var lika nöjda..! ;)

Jo det är alla utom en Apa..... ;)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2010, 15:22:21 »
Ärligt mer nöjd med Atlasen för 1/3 av priset än Nocrian, sprider värmen bättre och därför jämnare temp vid fler minusgrader, men tyvärr lite otur med den, syrrans är inne på 4 vintern och funkar perfekt, synd bara att fläkten har 3 lägen, för mycket flöde på läge 1, läge 3, 860kbm/h.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2010, 22:45:04 »
Hur fungerar Atlas-pumpen? Vad jag förstår så går inte ytterdelen på olika varvtal, utan bara innedelen. Blir det någon besparing, eller skonsammare drift av det?

Men Apan, får du lika mycket värme vid sträng kyla ur Atlasen som med Nocrian?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2010, 14:39:00 »
Min 3,9 kw inverter har gått sedan sept-08, det var lite "pyssel" med den i början men nu knallar den och går.
Förra vintern fick den verkligen bekänna färg dÃ¥ det var perioder med - 25-30 ºC , jag brukade stänga av den när det kröp under -25 ºC för att den inte skulle jobba ihjäl sig. Men trots att det var sÃ¥ kallt klarade den att hÃ¥lla hela stugan varm, det fÃ¥r väl vara godkänt för en maskin som jag betalade 3995 kr för.  ;)
Stugan är ett fritidshus på 60 kvm, ligger i södra norrland.

PS. Det finns mÃ¥nga pÃ¥ forumet som ondgör sig över sk "fulpumpar" och "kinapumpar", i förra veckan var jag och gjorde lite service pÃ¥ farsans nocria, där hittade jag en etikett som det stod "made in PRC" pÃ¥, sÃ¥ tydligen tillverkas även de "fina" märkena i Kina. DS.  *roflmao*
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2010, 16:32:44 »
När man köpt en pump för kanske 20 000 kr då måste man ju kalla de andra för något nedlåtande så som ful pump... sen att den tillverkas på samma line...tja... :D

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur nöjda är ni med era ATLAS pumpar?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2010, 14:47:06 »
Nocian ger givetvis mer värme i -20 än Atlas 6kw, men skall den göra när den för brukar över 1kw mer, men värmde huset till -18-20 med Atlasen, och den spred värmen flera ggr bättre, så värmen vart jämnare och mer effektiv.

Men för 4900:-, och att Rusta köpte tillbaka den efter 1år för samma peng!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!