Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med hydrofor.  (läst 8307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med hydrofor.
« skrivet: 08 juni 2018, 21:13:07 »
Hej forumet,

Oklart om egentligen detta är rätt forum, men med tanke på kunskapen det finns kring värmepumpar här chansar jag på att någon även har kunskap kring hydroforer och eget vatten.
Jag har en Wellmate hydrofor HP-110, ihop med injektor och järnfilter.

Har under ett par månaders tid felsökt varför jag har tillslag på pumpen så ofta och utgick från att injektorn sprutade in för lite luft. Efter att ha rengjort injektorn och provat olika gradantal på injektorn började jag igår "om" från början, tömde alla system, fyllde på med luft genom den där luftnippeln som sitter på toppen och första dagen trodde jag det var löst, för allt fungerade som det ska och jag kunde få ut mååånga liter innan pumpen slog till.

Nu 2 dagar senare noterar jag att pumpen slår till ofta igen och jag lägger då örat intill den där luftventilen och kan faktiskt höra hur luft sipprar ur genom samma ventil jag ska fylla på i. Det jag i min amatörhjärna inte får ihop dock är att, om det läcker luft så borde väl trycket sjunka och pumpen slå till utan att jag ens använder något vatten? Kollar jag tryckmätaren så tycker jag den står på samma hela tiden och pumpen tycks bara slå till när jag förbrukar vatten - den biten får jag inte riktigt ihop :)

Men att det kommer luft ur påfyllnadsventilen antar jag är fel?

Vad bör nästa steg vara här, och vad är troligen trasigt i systemet? Behöver jag byta hydroforen helt eller kan man byta någon reservdel? På toppen (där luftventilen sitter) så kan man ju dra ut nåt långt rör, det där har jag inte gett mig på ännu dock.

Tacksam för input, hälsar en vilsen amatörvattenfelsökare...

Så här ser systemet ut och även en bild på "toppen"

Tankar och idéer här? Just nu är precis HELA hydroforen fylld med vatten, dvs, ingen luftkudde alls.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2018, 06:57:50 »
jag har en likadan hydrofor( Well Mate tror jag att den heter)......och har aldrig( 10 år) fyllt på luft.....och tror inte ens att det finns några anslutningar på toppen.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2018, 13:17:28 »
Nu har jag ingen erfarenhet av just din modell men den som var i mitt föräldrahem var en enklare modell med bara en luftventil i toppen.
Det man gjorde med denna om det blev för lite luft i den var att pumpa in luft i toppen med en cykelpump.
Man behövde även tömma och spola den nån gång så det inte börja växa för mycket grums i den.
Ventilen i toppen bör vara tät, byt den om den läcker ut luft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2018, 17:24:31 »
Nu har jag ingen erfarenhet av just din modell men den som var i mitt föräldrahem var en enklare modell med bara en luftventil i toppen.
Det man gjorde med denna om det blev för lite luft i den var att pumpa in luft i toppen med en cykelpump.
Man behövde även tömma och spola den nån gång så det inte börja växa för mycket grums i den.
Ventilen i toppen bör vara tät, byt den om den läcker ut luft.

Som Carl skriver sÃ¥ bör luftventilen bytas dÃ¥ mängden luft i kärlet minskas och har mestadels vatten i kärlet(vatten kan inte komprimeras lika mycket därav mÃ¥nga start/stopp pÃ¥ pumpen).  :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2018, 08:07:52 »
Pensla med såpvatten runt hela överdelen. Det sitter en tätning vid genomföringen. Kontakta Robota AB som är återförsäljare.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Desire

  • Gäst
Desire
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2018, 11:17:53 »
Ursäkta trådkap men vi har oxå problem. En firma satte in den i mars. De har fått komma tillbaka några ggr pga läckage. Nu slår pumpen hela tiden. Vad gör vi. Tänkte fylla pool idag men vågar inte chansa med pumpen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2018, 16:32:41 »
Om det blir för lite luft i hydroforen så går pumpen på/av hela tiden.
Man kan enkelt läcksöka med diskmedel, börja med att pumpa in luft i toppen via ventilen (om oftast är av typen bilventil).
Sen blandar man ca 30/70 delar diskmedel/vatten i en sprayflaska och spraya hydroforen, där det läcker luft bubblar det friskt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Krille444

  • Gäst
Krille444
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2019, 08:55:02 »
Jag förstår att du har problem att fylla på luft när du fyller på luft i avluftningsventilen och när hålet för påfyllningsventilen är pluggas!

Brittis61

  • Gäst
Brittis61
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2020, 15:53:06 »
Hej, löste det sig med din hydrofor?
Jag har en likadan och min sprutar då och då ut vatten ur den lilla ventilen på toppen. Tycker den gör det oftare nu så jag undrar om det är något fel eller nåt som ska underhållas. Har sökt och sökt men hittar ingen manual på nätet. Det är konstigt.
Undrar också över trycket i hydroforen. Min står på 3 kg nu när den inte jobbar. Vilket tryck ska man ha och hur får jag upp det om det är så att det ska vara högre?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Problem med hydrofor.
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2020, 16:50:22 »
3 kg låter i mina öron som ett bra tryck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!