Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostater + bergvärme  (läst 8808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Termostater + bergvärme
« skrivet: 20 november 2015, 00:24:29 »
Hej!

Jag har precis fått bergvärmepumpen installerad och funderar över hur jag ska göra med alla termostater och utegivare+innegivare. Det hela kompliceras av att huset har flera våningar och kaminer. Därav funderar jag på hur man får regleringen att fungera bäst.

Idag sitter det 15-20 år gamla termostater på samtliga radiatorer (22 st). Ska jag låta allt vara och bara dra upp dem på max och ställa in hela systemet från vp? Eller ska jag köpa nya termostater/ventiler? Kanske ta bort alla termostater och ha någon annan lösning? En tanke är att ha termostater på elementen i sovrummen för att kunna ställa in önskad temperatur och sedan köra resten på max. Läser man på tillverkarnas hemsidor så rekommenderar dem givetvis att man byter ut alla termostater för då kan man spara 20 %, antar att det inte är fallet med bergvärme?
Installatören rekommenderade inte innegivare i mitt fall så den är inte installerad. Om jag ska ha innegivare, ska det vara flera stycken och var sätter man dem? Hur påverkas systemet av att radiatorn i garaget är helt avstängd?


I dagsläget ser det ut som så här:

Vindslägenhet: Radiatorer
VÃ¥ning 2: Radiatorer
VÃ¥ning 1: Radiatorer
Källare: Radiatorer

Framöver kommer det ändras till:

Vindslägenhet: Golvvärme + kamin
VÃ¥ning 2: Radiatorer + kamin
VÃ¥ning 1: Radiatorer + kamin
Källare: Radiatorer

Tacksam för tips!  tummenupp help
« Senast ändrad: 20 november 2015, 00:57:18 av FG »
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #1 skrivet: 20 november 2015, 07:19:48 »
Du har egentligen två alternativ.

1. Öppna alla termostater och montera innegivaren.

Börja med att köra några veckor utan innegivaren aktiverad och juster aunder tiden in kurvan och grundflödet över de olika radiatorerna.
Det skall göras som flöljer:

Tvångskör värmepumpen så att den når sin maximala framledningstemperatur, kanske 50°C (beror på dimensioneringen av radiatorernas förmåga att avge den effekt som värmepumpen genererar.)
Försök ställa in flödet över varje enskild radiator så att du har ca 6-10°C deltaT (difftemp mellan in/ut på radiatorn)
DeltaT mellan fram och returledningen på värmepumpen skall ligga i intervallet 6-10 grader när du justerat in alla radiatorer.
Om det blir för kallt i vissa rum kan du öka flödet över dessa radiatroer en aning, blir det för varmt i vissa rum kan du strypa flödet över dessa.
Blir det för varmt i alla rum skall du istället sänka kurvan tills du har lagom varmt i det kallaste rummet, det kallaste rummet är det som styr vilken kurva du behöver ha.
Men som sagt, i det kallaste rummet kan du köra ett högre flöde för att kräma ut mesta möjliga ur radiatorerna, och sedan får du strypa flödet i de varmaste rummen, även efter dessa finjusteringar skall deltaT över själva värmepumpen vara 6-10 grader.

När du fått bra temperatur i alla rum oavsett utetemp så kan du aktivera rumsgivaren.
Rumsgivarens placering avgörs av vad du prioriterar, vill du säkerställa att husets kallaste rum alltid är tillräckligt varmt skall du sätta den så att den inte påverkas av solinstrålning (Kallaste rummet nås oftast aldrig av solljus).
Vill du strypa bort värme när solen värmer huset skall du sätta den i ett rum som värms av solen.
Vill du ha en kompromiss däremellan så sätter du den på en plats där den delivs påverkas av solinstrålning, eller rättare sagt, den värme som solinstrålningen orsakar.

Bygg helst inte om vindsvåningen till golvvärme, och sätt helst inte in några braskaminer, de kommer att förstöra balansen i ditt system - komforten blir dålig, och du lägger en massa pengar på något som du i princip aldrig kommer att använda dig av.
Golvvärmen kommer sällan att behöva värma så mycket att du ens känner att golven är varma då en vindsvåning som regel till stora delar värms av underliggande våning, energibehovet är därför lågt, och det finns en risk att du inte kommer att uppleva den förväntade komfortökningen av installerad golvvärme.
Golvvärmen kräver dessutom mycket lägre framledningstemp än radiatorerna, så du kommer att behöva sätta in en shuntgrupp för vindsvåningen = ytterligare en cirkpump som drar ström och minskar värmepumpen SCOP.
Braskaminerna kommer att göra det vedervärdigt varmt i huset om/när du eldar, risken finns också att det blir kallt i rum som inte värms av vedeldningen.

Alternativ 2:
Du skriver att du skall sätta in golvvärme och kaminer, vilket egentligen är förödande för funktionen på en värmepump som är kopplad direkt till värmesystemet.
Om du skall kunna elda utan att svettas ihjäl MÅSTE du ha fungerande termostater i hela huset.
Du behöver även komplettera med en arbetstank och en extern cirkpump, samt ersätta alla dina gamla termostater med nya (grundflödet behöver justeras in oavsett).
Baskaminerna kräver termostater i alla rum, och när du eldar kommer dessa att strypa, detta gör att flödet förändras radikalt i ditt system, vilket gör att deltaT ändras, vilket i sin tur kan göra att värmepumpen stannar eller löser ut p.g.a. hög returtemp eller larm för högt tryck på kompressorns trycksida.
För att komma från dessa problem krävs en arbetstank och en extern cirkpump, det säkerställer flödet både internt i värmepumpen, och externt i golvvärme och radiatorer oavsett hur du eldar i dina kaminer, det säkerställer även att du får tillräckligt varmt även i det kallaste rummet, och att du, om det behövs, kan köra lite källarvärme vår/höst när det annars kan bli lite kallt i källaren.

Jag antar att du är som alla andra som bestämt sig för braskaminer, du ändrar dig inte på den punkten, så jag utgår därför från att du kommer att envisas med vedeldningen trots att det är "dumt" på så många olika sätt:
1. Dyrare än att värma med bergvärme
2. Dyrt att installera
3. Skitar ned, både rent fysiskt, men även genom utsläpp av miljöfarliga partiklar både inomhus och för din omgivning.
4. Kostar i form av sotning
5. Tar plats, både själva kaminerna och den ved som skall lagras både inomhus och utomhus.

Nåväl, jag förutsätter som sagt att du inte böjer dig vare sig när det gäller golvvärme eller braskaminerna, och då finns bara ett alternativ, du måste sätta in arbetstank, extern cirkpump, shuntgrupp för golvvärmen, och nya termostater på alla radiatorer.
Dina idéer om golvvärme och kaminer kommer alltså att kosta dig 160 000 kr extra?
30 000 kr för skorsten och takarbeten, 30 000 kr/kamin, 10 000 för golvvärmen med shuntgrupp, 15 000 - 20 000 för arbetstanken och externa cirkpumpen med tillbehör, och 10 000 kr för att få nya termostater installerade i alla rum.

De 160 000 kronorna ger dig möjlighet att elda ved när du känner för det, det ger dessutom din värmepump möjlighet att arbeta med korrekta flöden och med rätt temperaturer oavsett hur du eldar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #2 skrivet: 20 november 2015, 12:05:31 »
Tack för ditt ingående svar!
Det här med golvvärmen var nytt. Jag trodde att värmepumpens cop ökar av golvvärme, är det den extra shuntgruppen som försämrar? Är det i så fall bättre att ha två värmekretsar i huset: En för radiatorer och en för golvvärme? Hade nämligen tänkt ha golvvärme i vissa delar av huset i framtiden. Det är klart att jag inte måste ha golvvärme på vinden utan det var en tanke ur komfortsynpunkt. Hela våningen ska byggas om och värmedelen bytas ut, så antingen blir det nya radiatorer eller golvvärme.

Angående kaminerna så har jag förstått att det är svårt att få det att lira bra med vp. Det är öppna spisar med eldningsförbud i dagsläget. Skorstenen ska renoveras och så blir det väl kassetter. Jag är väl medveten om att det inte finns någon ekonomi i vedeldning, så det är ingen primär värmekälla utan enbart för myseldning. Två av våningarna hyrs ut, så om hyresgästerna vill elda får de köpa veden och göra jobbet själva. Men det vore ju trevligt om det gick att få värmesystemet att fungera hyfsat ihop med detta och stänga av värmen på en våning eller så.

Är det lämpligt att byta ut ventiler och termostaterna eller ska jag fortsätta med de jag har? Behöver man ventiler med flödesreglering för att kunna ställa in systemet eller är det bara att använda termostaten?
« Senast ändrad: 20 november 2015, 16:01:54 av FG »
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #3 skrivet: 20 november 2015, 13:03:31 »
Det här med golvvärmen var nytt. Jag trodde att värmepumpens cop ökar av golvvärme, är det den extra shuntgruppen som försämrar? Är det i så fall bättre att ha två värmekretsar i huset: En för radiatorer och en för golvvärme?

Golvvärme ger högre COP under förutsättning att det är golvvärme överallt. Finns det radiatorer i en del av huset som kräver högre framledningstemperatur sÃ¥ att golvvärmen mÃ¥ste gÃ¥ pÃ¥ en separat värmekrets där framledningsvattnet blandas med golvvärmereturen är det radiatorernas behov av framledningstemperatur som bestämmer COP. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #4 skrivet: 21 november 2015, 12:39:02 »
Golvvärme ger högre COP under förutsättning att det är golvvärme överallt. Finns det radiatorer i en del av huset som kräver högre framledningstemperatur så att golvvärmen måste gå på en separat värmekrets där framledningsvattnet blandas med golvvärmereturen är det radiatorernas behov av framledningstemperatur som bestämmer COP.

Ja, det känns ju logiskt när du säger det sÃ¥.  tummenupp
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #5 skrivet: 21 november 2015, 12:43:08 »
Jag har nu kört pumpen i ett dygn och har inte gjort några direkta ändringar. Jag sänkte kurvan ett steg från installatörens inställningar. Eftersom huset har flera våningar så har värmen blivit lite ojämn. I källaren det varmare än nödvändigt men okej, första våningen är bra, andra våningen är det 18 grader på och vinden ännu kallare. Jag har höjt trycket i systemet så att värmen kommer fram på vinden och termostaterna står på max i stort sett hela huset förutom vissa sovrum. Hur får jag rätt temperatur på övervåningarna?
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #6 skrivet: 21 november 2015, 13:43:50 »
Har du några strypningar på slingorna till respektive våningsplan? Om inte så får du strypa radiatorerna lite där det blir varmt och öppna lite där det blir kallt om det går.

Har du luftat ordentligt (och efterfyllt) sen du ökade trycket?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #7 skrivet: 21 november 2015, 15:15:20 »
Luftningen är gjord och det kommer i alla fall fram värme till vindsplan, bara det att det är för lite. Ett element är urkopplat på våning 2 för badrumsrenovering, kan det störa systemet?
Några strypningar tror jag inte att vi har. Hur ser strypningarna ut? Sitter de i så fall mellan våningsplanen eller nere i pannrummet i källaren?
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #8 skrivet: 21 november 2015, 15:22:30 »
"Försök ställa in flödet över varje enskild radiator så att du har ca 6-10°C deltaT (difftemp mellan in/ut på radiatorn)"

Behöver man en ventil som är ställbar för att justera flödet? Vilken temperaturmätare rekommenderas för att mäta deltaT på radiatorerna?

För närvarande verkar deltaT på värmepumpen ligga på runt 5 grader.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #9 skrivet: 21 november 2015, 15:34:45 »
Ta en bild på den sida som rören som kommer in i elementet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #10 skrivet: 21 november 2015, 18:42:45 »
Så här ser mina element ut.

Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #11 skrivet: 21 november 2015, 18:48:32 »
Nu är jag inte en VVSare men jag tror att under locket som sitter på det västra röret, nästan vid golvet, så har du en strypventil. Öppnar du locket så sitter det en spårskruv som kan skruvas in eller ut och på så sätt reglera maxflödet över elementet. Men förhoppningsvis kommer någon med bättre kunskaper snart att hoppa in i tråden
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #12 skrivet: 21 november 2015, 19:01:50 »
Det sitter en avstängnings ventil under locket som visserligen går att justera med om det saknas justeringsmöjligheter på radiator kopplet bakom termostaten. Jag skulle inte ställa delta på radiatorn till 6-10 grader nu möjligen vid riktig kyla typ Dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #13 skrivet: 22 november 2015, 07:32:41 »
Sen är det ju inte säkert man behöver samma delta-T på alla radiatorer. Det beror ju på hur dom är dimensionerade i förhållande till rummet dom sitter i.
Det viktiga är att man har rätt delta-T vid värmepumpen och att det är lagom varmt i alla rum.

Börja med att kolla att det inte är några radiatorer tidigt på slingorna som kortsluter flödet. Sen blir det nog till att försöka strypa alla litegrann i de varmaste rummen om du inte har lust att sätta in justerventiler på de olika slingorna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostater + bergvärme
« Svar #14 skrivet: 22 november 2015, 19:01:26 »
Tack för era svar!

Det verkar ingå en injustering av hela systemet i min offert, men det kanske är bra att vänta med det tills det är kallare ute?

Jag tycker pumpen går ganska hårt nu kring -2 °C, men jag är osäker på om det är normalt eller inte. Det är bara 3 starter sedan den kopplades in för 52 timmar sedan, förvisso bra med få starter men jag tror ändå den går för mycket.

Skrev ner lite från pumpen igår:

Total förbrukning: 97 kWh (i början gick den på elpatron tror jag. Cirka 10 kWh på elpatron.)
Antal starter: 3
Total drifttid: 34h av vilken varmvatten: 3h
Ute-temp: -1,3  °C
Beräknad framledning: 44,6  °C
Framledning: 45,4  °C
Returledningstemp: 39,9  °C
Medelutetemp: -1  °C
Värmebärarpumphastighet: 79 %
Köldbärarpumphastighet: 100 %
Aktuell kompressofrekvens: 52 Hz
Inverter: 50,7  °C
Gradminuter: -130

DeltaT för värmepumpen ligger på 5 grader. Tyder det på ett illa konfigurerat system med onödigt hög förbrukning? Förut idag var den uppe i 60 Hz vid -2 °C. Vad är maxfrekvensen?

 
 
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 202
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!