Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?  (läst 20683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gimli

  • Gäst
gimli
Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« skrivet: 15 oktober 2014, 21:47:27 »
Hej!

Har fått kompressorhaveri på min Nibe Fighter 360P från 2007. Kostar ca 14-15 tkr att fixa. Har alltså en frånluftsvärmepump, huset är på 190 kvm (byggt 2007) med ett isolerat garage på 45 kvm där jag har två elradiatorer står och värmer till ca 6-8 grader vintertid. Huset har betongplatta med vattenburen golvvärme och vattenburna radiatorer på övervåningen. Förbrukar ca 22 000 kwh/år.

Jag vore tacksam för lite input från alla kunniga om vad jag bör göra.
1. Laga kompressorn för ca 15 lax och köra på så länge det håller, med samma förbrukning som tidigare.
2. Investera i en ny Nibe, förslagsvis F750. Fungerar det med befintlig frånluftsventilation?
3. Investera i en luft/vatten-pump, en sådan med en utedel.
4. Investera i en bergvärmeanläggning.

Jag är egentligen inte nöjd med min 360P. Tycker den är underdimensionerad och förbrukar alldeles för mycket el för ett så pass modernt hus som mitt ändå är. Förslag/kommentarer mottages tacksamt!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2014, 21:57:56 »
7 Ã¥r gammal pump gÃ¥r sönder?  Jag tycker den borde hÃ¥lla i minst  10 Ã¥r.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2014, 06:38:12 »
Citera
Investera i en ny Nibe, förslagsvis F750. Fungerar det med befintlig frånluftsventilation?

Rätt tänkt att överväga en kraftigare och modernare pump men, jag skulle definitivt ta en Comfortzone av en hel del olika skäl som finns redovisat här och där på detta forum (i Nibe sektionen). Köp till 10 års garanti.

Payoff på investeringen kanske efter ca 6-7år men naturligtvis beroende på ditt elpris och vad kalaset kommer att kosta att få på plats.

Nu har du inte skrivit var huset ligger men om det är i Stockholmstrakten och med den aktuella förbrukningen och storlek på hus skulle jag tro att du bör komma ner till 12-15000 kWh beroende på hur kalla vintrarna blir.

Men du måste definitivt isolera om din avluftskanal, bäst görs detta med armaflex. Och kolla upp noga att dina frånluftkanaler inte går via kallvinden där frånluften i sådana fall kyls ner, då blir det stora förluster och mycket mindre att återvinna.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad gimli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2014, 08:32:54 »
Tack. Ja, jag bor några mil norr om Stockholm. Vilken Comfortzone menar du är lämpligast? Frånluftskanalerna kan nog delvis gå upp på kallvinden, ska kolla det. Hoppas i så fall dom ligger djupt ner i isoleringen. Annars kanske man kan tilläggsisolera över rören.

Mvh G

Utloggad gimli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2014, 17:00:38 »
En Comfortzone EX65 verkar onekligen intressant. Någon som har erfarenhet från en sådan? Pris, besparing, ljudnivå, driftsäkerhet?

Mvh G

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2014, 09:00:08 »
Är årsförbrukningen 22000 kWh/år verkligen med fungerande värmepump och kompressor i 360P? Det betyder i så fall att bruttoförbrukningen ligger på omkring 30000 kWh/år. Högt för ett så pass nytt hus. Man bör också försöka undersöka fördelningen på uppvärmning, varmvatten, hushålls-el, garage etc innan beslut om ny värmepanna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2014, 12:48:43 »
Vad jag förstår så kan kompressorn max avge 2kW under perfekta förhållanden, snarare ligger det no 1.5kW. Tror därför inte besparingen är så stor, om kompressorn är frisk tror jag snarare bruttoförbrukningen ligger runt 25-26000 kWh/år.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2014, 14:23:28 »
Jag utgår ifrån Nibes egna uppgifter om värmeeffekt och besparing för den traditionella modellen av frånluftsvärmepump (numera ersättaren F370 med lika stor kompressor) och då blir den ca 8300 kWh/år för ett ganska nytt hus på 190 kvm. http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Besparing/

Det finns då ett förhållandevis stort luftflöde (240 kbm/tim) att arbeta med så 2 kW effekt på värmepumpen 360P är helt realistiskt. Kompressorns märkeffekt är 650W och tar man dessa värden gånger uppskattade antalet gångtimmar per år blir det en betydande besparing även om den inte alls är lika stor som med de "nya" modellerna av frånluftsvärmepumpar som klarar ge en mycket låg avluftstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gimli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2014, 16:52:30 »
Vårt hus har många och stora fönster, det är en del av förklaringen till den relativt höga förbrukningen. Garaget tar nog också några tusen kwh. Men när jag lyssnar med grannar som har samma lösning och liknande storlek på hus som ligger alla i nivå med vår förbrukning.

Har fÃ¥tt offert pÃ¥ Daikins bergvärmepump, inkl frÃ¥nluftsmodul frÃ¥n Nibe. 103 tkr monterat, injusterat och klart efter rot. Sedan tillkommer borrning mm, ca 50 tkr enl offert. Känns i överkant tycker jag. Deras luft/vatten-alternativ inkl Nibes frÃ¥nlutsmodul hamnade pÃ¥ ca 115 tkr efter rot, installerat och klart. Även det känns för dyrt för att vara intressant. Ska begära in offert frÃ¥n Comfortzone ocksÃ¥. Kan en Comfortzone EX65 mäta sig nÃ¥gorlunda med en bergvärmepump när det gäller besparing i vÃ¥rt fall? Mvh G 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2014, 10:34:39 »
Fint att kunna jämföra energiförbrukningen med grannarna och se att det verkar normalt. Om man utgår från ett brutto på 30.000 kWh/år så tror jag att garaget drar uppåt 5.000 kWh/år med en genomsnittlig garageisolering, om det är mycket välisolerat drar det mindre. Hushålls-elen kan man anta är ca 6.000 kWh/år om det inte finns närmare info. Det mesta blir till värme och bidrar till husets uppvärmning. Det betyder att värmesystemet måste bidra med omkring 19.000 kWh/år för uppvärmning och varmvatten. Det klarar värmepumparna i den nya generationens frånluftsvärmepumpar. Enligt Energimyndighetens tester är dock SCOP inte lika högt som för bergvärme och det skiljer dessutom beroende på om man har golvvärme eller radiatorer i huset. Kräver att man tittar flera detaljer för att kunna bedömma skillnaden i energibesparing.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2014, 07:55:29 »
Och går du över till bergvärme så har du ändå kvar att lösa ventilationen. Skall du då dessutom återvinna värmen ur den så börjar man titta på FTX och det blir inte billigt det heller...

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad gimli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2014, 19:02:37 »
Tack för alla svar. Är det någon som vet hur långt ned en Nibe F750, eller Comfortzone EX65 är effektiv? Min Nibe fighter 360P börjar ta hjälp av elpatron redan vid ca 5-6 plusgrader, och givetvis mer och mer ju kallare det blir. Om de nyare pumparna är mer effektiva vid kall väderlek blir ju besparingen större de kalla vintrarna.

Mvh G

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2014, 20:06:52 »
Nibe F750 klarar att köra enbart med kompressor ned till runt -5 °C, däromkring så börjar elpatronen kicka in, vid snabba växlingar i temperaturen så kan nog patronen kicka in stundtals även vid varmare temp, men för mig som bor i Mälardalen då tror jag man vinner ganska mycket på att utöka kompressorförsörjningen ned till -5 °C, då en stor del av vintern just ligger mellan +5 °C till -5 °C.
Fördelen med om du skaffar en ny frånluftsvärmepump är väl att det "enda" du behöver fixa är en bättre isolering av dess avluft.
Med en bergvärmepump så kommer du garanterat ned lägre i energikostnad, men då du ändå inte kan koppla på garaget på det vattenburna värmesystemet så går du ändå bet på den möjliga energibesparingen.
Att välja mellan bergvärme eller frånluftsvärmepump handlar nog mest om hur mycket pengar man kan tänkas lägga ut just nu och hur lång "payback" man kan tänka sig, payback på frånluftsvärmepump är garanterat kortare, men ser man på 20år så tjänar man nog på bergvärmen.
Ett annat alternativ är ju att laga 360n och komplettera med en luft/luft värmepump, då kan man nog närma sig den antagna förbrukningen av en 750, men då skall man ha en öppen planlösning och acceptera att en luftluft låter något samt att man inte får samma komfort med värme som inte blir lika jämn.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad gimli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2014, 20:32:32 »
Tack shogo. Har faktiskt också tänkt på en luft/luft. Jag har väldigt öppen planlösning och hyfsat öppet mellan våningsplanen. Så en pump vid trappan som svepa lite uppåt och nedåt skulle nog fungera väldigt bra i mitt hus. Men då behöver man väl ändra inställningarna i 360:n på något vis så den går snålare. Men i och med att jag har betongplatta så måste vi ju ha lite värme på i den så den inte blir kall, för det blir ju väldigt obekvämt.

Tänkte kasta ur mig en fråga ang min 360, eller rättare sagt kompressorn. Den har brummat lite då och då i över ett år. Inte alltid utan bara ibland. Jag uppfattar det som att det är just när kompressorn går igång. Ibland kan brummet hålla i sig i några minuter som längst, men oftast bara några sekunder. När den står och brummar kan man knuffa till pumpen lite med axeln och då slutar ljudet!? Har haft två olika tekniker på besök som felsökt och sagt att kompressorn behöver bytas. Men idag när jag ringde Nibe fick jag tipset att det kunde vara kompressorns ben/fötter som var dåliga och behöver bytas. Om kompressorn inte står riktigt rakt kan olika ljud uppstå. Är det någon annan som har erfarenhet av detta?

Mvh G

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga Nibe Fighter 360P eller köpa nytt?
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2014, 07:04:03 »
Det enklaste är väl att skruva bort luckan till kompressorn och titta efter. Du kan ju även ta tag i kompressorn med handen och känna hur den sitter fast. Stänga av spänningen först.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!