Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Foma5600  (läst 2964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bossman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Foma5600
« skrivet: 07 februari 2014, 16:15:59 »
Har köpt en foma 5600 som suttit på ett ställ i en utställning och den var hopkopplad men röret var vikt så jag plockade isär den och fick nya rör med.
Nu har jag monterat den och den går att tvångsstarta går en stund på full effekt och ger bra värme stannar sedan då står det F7 i displayen.
Har även öppnat elektroniken i utedelen o bryter man strömmen en stund så lyser alla lampor på kortet sedan startar man den med fjärren då går fläkten en kort stund och sedan slocknar d3 lampan och allt stannar då står det också F7 i displayen, några förslag?

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Foma5600
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2014, 18:02:22 »
Blev den vakumsugen? Fylld med rätt mängd gas?

Testat att reseta den(strömlös i 5min)?
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 18:10:34 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Foma5600
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2014, 21:32:54 »
Felkoden F7 lär kunna orsakas av överström i invertern. Koppla in en effektmätare mellan värmepumpen och vägguttaget och kolla att effekt- och strömförbrukningen då värmepumpen går för fullt inte blir högre än vad som står på typskylten. En möjlig orsak till överström är om den skulle ha blivit överfylld med kylmedium. En annan är om hetgastempgivaren (sitter fast på ett rör ovanför kompressorn) skulle ha lossnat från röret.

F7 kan också orsakas av överslag/krypströmmar på kretskorten i utomhusdelen, glappande kabelanslutningar (flatstift) eller att de stora elektrolytkondensatorerna har åldrats.

Jag har själv en 5600, igångkörd till ett andra liv i höstas, som får F7 slumpmässigt någon gång i månaden, ibland även F6.

För att värmepumpen ska komma igång snällt efter att ha stannat pga felkod så bör man trycka en gång på fjärrens on/off-knapp INNAN man drar ur sladden för att reseta, så att fjärren och värmepumpen är överens om att den står i standbyläge när man har satt i sladden igen.
Om du glömmer detta, så vänta efter att ha satt i sladden tills den har kört inomhusdelens luftspjäll till ändläget och stannat, tryck därefter två gånger på fjärren.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bossman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Foma5600
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2014, 15:56:18 »
Hej tackar för svaren.
Har nu provat lite och pumpen verkar helt ny kanske provkörd inomhus
Ang fyllning eller vakumsugning så är det nya rör jag monterade med fyllning i och det blev ett litet pys både när jag tog bort dom vikta + dom nya jag monterade. Pumpen går att köra med fjärren både upp o ner med graderna
DÃ¥ funkar den perfekt, men sÃ¥ fort den nÃ¥r inställd temp. SÃ¥ slÃ¥r den av kompressorn med ett klonk, och dÃ¥ verkar det som den bryter all kommunikation med innerdelen som dÃ¥ försöker fÃ¥ kontakt och efter en stund tänds F7. Men det är inga problem att starta den igen om man bryter strömmen en stund. 

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Foma5600
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2014, 21:13:38 »
Visar den i displayen att den kör kompressorn för fullt (LED-staplarna tända hela vägen ut åt sidorna, totalt 8 LED) medan den går eller stänger den av innan den har vågat sig upp i fullt varvtal?

Prova också att vända stickproppen i vägguttaget, i vissa fall kan såna där värmepumpar vara känsliga för att fas respektive nolla ska ligga rätt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bossman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Foma5600
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2014, 17:50:44 »
Den går upp till full effekt och det går att köra den upp o ner.
Provade att vända kontakten då startade inte utedelen.
Kan det ha någon betydelse att den sitter i en gammal sommarstuga med elcentral där det är byglat mellan nolla o jord, tänker att det kan bli krypströmmar?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Foma5600
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2014, 22:22:56 »
Det är som det ska (åtminstone i Sverige) att det är byglat mellan nolla och jord i husets elcentral. Inkommande servisledning till huset har ju en s k PEN-ledare som används som både nolla och skyddsjord, i gruppcentralen delas den sedan upp till två separata samlingsskenor.

Har du fått värmepumpen att gå så länge att förångaren i utomhusdelen börjar frosta igen? Blir det i så fall ett jämnt frostskikt eller ser den "randig" ut?
Min 5600, dock är jag osäker på om den är fylld med korrekt mängd kylmedium, frostar på jämnt när utetemperaturen är ca -5 °C eller lägre, när det är varmare ute brukar det bli ett frostband längst ner på förångaren och ett till omedelbart över mitten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bossman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Foma5600
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2014, 12:57:29 »
Ja den går länge och går på alla olika effekter,det är jämn frost på den.
Det är bara när den kommer upp till rätt temp. Inne som den slår ifrån, och vill inte starta utan man nollställer o bryter strömmen.
Står jag med fjärren kan jag köra ner effekten till 2 staplar o höja upp till full effekt den följer fint.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Foma5600
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2014, 18:36:37 »
Mycket märkligt, måste jag säga. Är du säker på att du har ute- och innedel som hör ihop med varandra? Står det 5600 på båda typskyltarna?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bossman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Foma5600
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2014, 16:00:21 »
Det står 5600 på båda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!