Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa pumpen var?!  (läst 6534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MaCe

  • Gäst
MaCe
Köpa pumpen var?!
« skrivet: 07 september 2012, 21:12:32 »
Många frågor snurrar vid ett köp.. t.ex. Om man köper på en firma som polarpumpen, är det paralellimport och i så fall påverkas garantin? Kan man lita på att pumpen är för vårt klimat och ej för typ Italien??
Det skiljer många sköna tusenlappar mellan nätaktörer och lokala firmor.

NÃ¥gon som har erfarenheter eller info.?

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #1 skrivet: 08 september 2012, 07:34:20 »
Hei , mine erfaringer ved kjøp av bÃ¥de Toshiba for 6-7 Ã¥r siden , Ã¥ ME for noen mÃ¥neder siden er at kjøp fra sÃ¥kalt paralellimportør er bÃ¥de mye billigere . (Sparte 5 tusen ¨ved begge anledninger.) Produktene er heeeeeeeelt lik som "Merkemafia"  ;) selger . Er utmerket montert . Ã… ved garanti (viftemotor) har de stilt opp Ã¥ fikset det pÃ¥ kort tid uten noen diskusjon. Monteringssertifikat fra testkjøring og utstedt . Nevnes at mine pumper kjøpt hos to forskjellige forhandlere . Veldig godt fornøyd . Men flere i nabolaget med tilsvarende Toshiba har hatt mere problem med de som de kjøpt fra "Merkemafia" . Der har det første vært flere problemer med pumpene i tillegg til at de har mÃ¥ttet purre pÃ¥ for Ã¥ fÃ¥ utført garantireparasjoner   >:(  . Men selvsagt sÃ¥ finnes det bÃ¥de gode Ã¥ dÃ¥rlige forhandlere fra bÃ¥de "Pirat" Ã¥ "Merkemafia" . Mitt rÃ¥d er at du forhører deg hos noen som har kjøpt pumpe , Ã¥ hva slags erfaringer de har med leverandør   :) . Mitt valg blir uansett fra "Paralellimportør"  tummenupp

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #2 skrivet: 08 september 2012, 09:30:35 »
Håll koll på att modellbeteckningen är identisk med dom så kallade "Nordisk" modellerna bara då det ibland finns väldigt snarlika modellbeteckningar som egentligen kanske inte ska monteras i vårat klimat.
Köper ni paralellimport så bör ni även försöka försäkra er att ni har någon typ av åtmindstånde materialgaranti från återförsäljarens leverantör om paralellimportören av någon anledning upphör.

Priserna är som regel lägre hos paralellimportören då dom endast har 2 års garanti och därmed billigare att köpa in.
Generalagenterna/distributörerna här i Sverige är formodligen inte så pigga på att hjälpa kunder som har inhandlat sina motsvarande modeller från annat land om återförsäljaren har upphört med sin verksamhet.

Pris jämfört med garantier är det gäller att jämföra och fundera på hur mycket man tycker en längre garanti är värd.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mälardalens Värmecenter

  • Värmepumpar - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen - Stockholms, Uppsalas, Södermanlands, Västmanlands län
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • www.mvpp.se / info@mvpp.se / [kl08-18]08-262622
    • MVPP - Mälardalens Värmecenter
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #3 skrivet: 08 september 2012, 10:36:11 »
Många frågor snurrar vid ett köp.. t.ex. Om man köper på en firma som polarpumpen, är det paralellimport och i så fall påverkas garantin? Kan man lita på att pumpen är för vårt klimat och ej för typ Italien??
Det skiljer många sköna tusenlappar mellan nätaktörer och lokala firmor.

NÃ¥gon som har erfarenheter eller info.?

Dom större internetleverantörerna av värmepumpar har i princip uteslutande värmepumpar för vÃ¥rt klimat. Jag har inte kollat varenda en av dom det är därför jag skriver i princip. Men precis som TS  skriver sÃ¥ vill du vara säker kolla modellbeteckningen.

Det skiljer som sagt i garantierna. Men tusenlapparna i mellan ligger inte bara på garanti utan det kan skilja en del på installationen(bara läsa sig till på olika hemsidor och jämföra, hittar du inte det du vill rekommenderar jag att ringa till dom.) och att man kan få kostnadsfria hembesök(ovanligt hos nätleverantörer).

Vi säljer och installerar Värmepumpar i Stockholms, Uppsalas, Södermanlands och Västmanlands län.

MaCe

  • Gäst
MaCe
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #4 skrivet: 08 september 2012, 17:22:02 »
Tack för dom svaren..
Jag håller till i Jämtland och kollar på t.ex. Bosch EHP 6.0 AA (polarpumpen har den t.ex.) 6 års "trygghetsförsäkring" om det nu är likställt med garanti??!!
Den skulle kosta 14990:- monterad på vägg!
På plats lokalt kan man få en IVT 09 LR-N monterad på vägg för totalt 19.600:-(inkl.rotavdrag).
4.600:- som skiljer.. hyfsat mycket pengar för mig    :-\

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #5 skrivet: 08 september 2012, 17:46:22 »
Det beror pÃ¥ att polarpumpen tok dumpar priserna. 11400 ink moms för en maskin som en vanlig installatör betalar 9382+moms för. AlltsÃ¥ ska firman betala 11727,50 för den maskin som polarpumen tar 11400 för.   Därför är din lokala installatör dyrare,, de fÃ¥r betala för sig annars.  :(

Utloggad Syrfid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #6 skrivet: 08 september 2012, 18:23:19 »
Många frågor snurrar vid ett köp.. t.ex. Om man köper på en firma som polarpumpen, är det paralellimport och i så fall påverkas garantin? Kan man lita på att pumpen är för vårt klimat och ej för typ Italien??
Det skiljer många sköna tusenlappar mellan nätaktörer och lokala firmor.

NÃ¥gon som har erfarenheter eller info.?


Har erfarenhet av Polarpumpen dessvärre ej positiv sådan. Visst pumpen är billig men installation och service är enligt min ödmjuka åsikt dessvärre inte det bästa.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #7 skrivet: 08 september 2012, 18:29:05 »
En så kallad trygghetsförsäkring bygger oftast på att om något går sönder och ska repareras ska kunden kontakta sitt eget försäkringsbolag och ta skadan genom villa/hemförsäkringen.
Sedan ska man som kund få tillbaka självrisk och åldersavdrag via trygghetsförsäkringen.
Det man måste kolla är det finstilta i försäkringen om det finns några max eller minbelopp som utbetalas.
Vet inte hur det fungerar om kunden inte har någon hem/villaförsäkring !!
Fler än man tror som sitter oförsäkrade, märkte detta när vi höll på med brandsanering.

En garanti blandar inte in kundens försäkringsbolag och det finns inga min eller maxbelopp för att skadan ska repareras eller ersättas med en ny maskin om det blir vettigare beroende på felet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #8 skrivet: 10 september 2012, 10:28:25 »

Har erfarenhet av Polarpumpen dessvärre ej positiv sådan. Visst pumpen är billig men installation och service är enligt min ödmjuka åsikt dessvärre inte det bästa.

För mig var de kanon i alla fall. Sen vad man får för installatör vet man inte, det var den biten jag var mest nervös för. Men de skickar ju nån lokal förmåga om det finns nån där man bor, de har inte installatörer överallt. Kolla upp detta först.

Fast pumpen kan du alltid beställa ändå och be nån annan sätta upp den.
« Senast ändrad: 10 september 2012, 10:29:56 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #9 skrivet: 13 september 2012, 10:54:21 »

Har erfarenhet av Polarpumpen dessvärre ej positiv sådan. Visst pumpen är billig men installation och service är enligt min ödmjuka åsikt dessvärre inte det bästa.

Hej Syrfid

Om du är missnöjd med installationen så utgår jag ifrån att du kontaktar oss som du köpt allt ifrån, så att vi får vetskap om hur våra montörer sköter sig och kan bli bättre.

Allt som ingår i installationen står klart och tydligt på hemsidan, och det är också det som montören får betalt för. Vill man ha någonting annat, extra lyx, rör ingjutet i vägg osv så får man ta det med montören som debiterar extra för det. Vår affärsidé är att det skall vara enkelt att köpa värmepump till rätt pris.

Vad gäller trygghetsförsäkring som Bosch har på sin värmepump kan man ringa direkt till vår leverantör:

http://www.bosch-climate.se/pages/product.asp?lngID=29&lngLangID=1

(Det är med andra ord inte tal om någon udda import på denna)


Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

MaCe

  • Gäst
MaCe
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #10 skrivet: 13 september 2012, 21:01:12 »
Hej Syrfid

Om du är missnöjd med installationen så utgår jag ifrån att du kontaktar oss som du köpt allt ifrån, så att vi får vetskap om hur våra montörer sköter sig och kan bli bättre.

Allt som ingår i installationen står klart och tydligt på hemsidan, och det är också det som montören får betalt för. Vill man ha någonting annat, extra lyx, rör ingjutet i vägg osv så får man ta det med montören som debiterar extra för det. Vår affärsidé är att det skall vara enkelt att köpa värmepump till rätt pris.

Vad gäller trygghetsförsäkring som Bosch har på sin värmepump kan man ringa direkt till vår leverantör:

http://www.bosch-climate.se/pages/product.asp?lngID=29&lngLangID=1

(Det är med andra ord inte tal om någon udda import på denna)

Och på Bosch i Tranås säger dom att man ska kontakta er "Polarpumpen" vid frågor ang. garanti/trygghetsförsäkring!
Kvinnan jag talade med sa "vi är bara en fabrik som tillverkar" du får vända dig till dom(Polarpumpen)vid frågor... okey!

Som jag började med att säga i tråden.. jag är inte helt bekväm när det inte är spikraka puckar..

Mange

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #11 skrivet: 19 september 2012, 14:39:26 »
Och på Bosch i Tranås säger dom att man ska kontakta er "Polarpumpen" vid frågor ang. garanti/trygghetsförsäkring!
Kvinnan jag talade med sa "vi är bara en fabrik som tillverkar" du får vända dig till dom(Polarpumpen)vid frågor... okey!

Som jag började med att säga i tråden.. jag är inte helt bekväm när det inte är spikraka puckar..

Mange

Hej Mange

Det låter som att du talat med fel person på Bosch... Ibland träffar man på fel personer, men det låter konstigt att du hamnar i fabriken? Jag brukar alltid hamna hos kundservice.
Jag skickade ett mail via deras hemsida och fick 1,5 timma senare infon nedan samt blanketter på PDF och Word exakt hur man går tillväga för att utnyttja trygghetsförsäkringen.

"Köper man som privat person idag en värmepump av märket Bosch så ingår en 6-årig försäkring, Bosch Trygghetsförsäkring. Denna försäkring är ett komplement till din villa-/hemförsäkring och ersätter de avdrag för självrisk och värdeminskning som villa-/hemförsäkringsbolaget gör när de ersätter en s.k. maskinskada på värmepumpen.
 
Bosch Trygghetsförsäkring administreras av Arctic AB i Huddinge, och det är dit man vänder sig för att få sin ersättning utbetald. Man börjar alltså med att göra en skadeanmälan till sitt villa-/hemförsäkringsbolag. När man fått besked därifrån om hur mycket man får i ersättning och vilka avdrag de gjort, skickar man dessa handlingar vidare till Arctic AB för därifrån få ut sin ersättning. Jag bifogar ett brev med lite mer info just om hur man går tillväga när/om man behöver använda sig av försäkringen.
 
Jag bifogar också en länk från hemsidan där det står lite mer om försäkringen.
http://www.bosch-climate.se/pages/static.asp?lngID=323&lngLangID=1

MVH

Namn
Bosch Thermoteknik
Tel"

Vad gäller diskussionen om garantier, sÃ¥ är det alltid bra med en 5 Ã¥rig garanti, Men vad händer om tex din pump  rasar i kompressorn efter 5,5 Ã¥r? Det finns alltid saker som kan hända och är man villig att betala sÃ¥ kan man betala sig fri frÃ¥n det mesta, men för de flesta vanliga människor sÃ¥ är inte resurserna oändliga. Ett bra tips kan dÃ¥ vara att prata med olika säljare / tillverkare om hur ofta det händer att pumparna gÃ¥r sönder efter 3-4 Ã¥r.

Hoppas detta är svar på iallafall några frågor!
« Senast ändrad: 21 september 2012, 18:53:43 av Rickard »
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #12 skrivet: 19 september 2012, 18:16:53 »
Nu vet inte jag någonting om garantier, har så dåliga ögon att jag inte orkar läsa det finstilta..

Men jag kan ana, jag räknar med att om pumpen går sönder efter 5.5år så är åldersavdragen så kraftiga att jag ändå inte får någonting..

Jag har hellre helhetsgaranti i 5 år där pumpen bara LAGAS, än 6års garanti med en massa åldersavdrag och tjafs med försäkringsbolag, lockar iallafall inte mig!!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #13 skrivet: 19 september 2012, 18:50:26 »
Modellerna uppdateras med nya komponenter ganska regelbundet hos vissa märken så att svara på hur mycket fel det det varit på tidigare modeller inte säger något om vad som händer med dagens modeller om 3 till 5 år.

Kompressorhaverier är som tur var ganska sällsynt, troligare är då att något med elektroniken går sönder eller lagren i fläktmotorn.
Försäkringen har någon minimigräns så kostar det mindre än kundens självrisk så träder inte försäkringen in om jag tolkar det rätt och det kan vara snopet för kunden om han/hon har 5000:- i självrisk.
Har kunden av någon anledning inte hem/villa försäkring så verkar kunden inte få något via försäkringen på maskinen.

Dom som köper sig fria är väl egentligen dom som tillhandahÃ¥ller försäkringen till produkterna  dÃ¥ dom bollar över ansvaret/kostnaden pÃ¥ försäkringsbolagen samt att kunden fÃ¥r den roliga uppgiften att först kontakta sitt försäkringsbolag , hitta en kylmontör som kommer och fyller i skaderapport som försäkringsbolaget förhoppningsvis behandlar snabbt för att sedan kontakta det andra försäkringsbolaget för att fÃ¥ tillbaka utläggen man haft !

Ibland ser man som argument att vi tror pÃ¥ vÃ¥ran produkt sÃ¥ pass mycket att vi kan erbjuda en si och sÃ¥ lÃ¥ng trygghetsförsäkring, vore dom sÃ¥ trygga i sin produkt borde det vara en garanti istället  ::)

Ett par av dom stora distributörerna hade försäkringar förut men har nu istället garantier vilket är bra  tummenupp



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

MaCe

  • Gäst
MaCe
SV: Köpa pumpen var?!
« Svar #14 skrivet: 20 september 2012, 18:31:11 »
Då måste jag fråga mer ang. försäkringar/garantier.. vet någon hur IVT`s 10 års försäkring fungerar??
Låter ju mäktigt.

Tack för alla inlägg, man lär sig lite var dag :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!