Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa sättet att sprida värmen i huset frÃ¥n en kamin?  (läst 62548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrikakesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Jag hade tänkt sätta in en kamin i vårat vardagsrum och undrar om det finns någon som har någon bra ide hur man ska kunna sprida värmen i hela huset så bra som möjligt?
Kaminen kommer att stå i ena delen av huset och det är väldigt öppet i vardagsrummet och köket men ner till sovrummen är det som en korridor och ligget i andra delen av huset.

Mvh Fredrik

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2010, 11:10:07 »
Hej

Fläkt i någon form. Om du har luft/luftvärmepump så kan du använda den för att sprida värmen genom att använda fläktläget, den drar ca 25 W då. Takfläkt kan också var ett alternativ, men det känns 90-tal.

Finns en liten rolig pryl som heter ecofan; www.ecofan.se , men jag vet inte hur effektiv den är.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2010, 11:41:20 »
Först och främst separat luftintag för kaminens förbränningsluft. Utan en sådan
kommer du att få luftströmning mot kaminen från resten av huset, d.v.s. tvärs emot
den önskade riktningen. Överhuvudtaget skall man se upp med att "röra runt" luften
i huset eftersom detta stör det normala ventilationsflödet. Med det normala luftflödet
kan man bara transportera bort ca 20 W/kvm, d.v.s. ca 600-800 W från ett vardagsrum
på 30-40 kvm.

Det stora problemet vid eldning med kamin är att det blir för varmt precis DÄR man eldar
och precis NÄR man eldar. Förutom att flytta undan energi till andra platser vill vi även
spara energi till senare.

Vattenmantlad kamin som lämnar av energin till en ack.tank är förstås bäst.

Andra alternativ är tunga konstruktioner, typ kakelugn och täljsten som ackumulerar energin
vid eldning och sedan långsamt avger energin till rummet efter eldning.

« Senast ändrad: 08 november 2010, 12:29:57 av sobris »
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #3 skrivet: 08 november 2010, 12:16:36 »
Först och främst separat luftintag för kaminens förbränningsluft. Utan en sädan
kommer du att få luftströmning mot kaminen från resten av huset, d.v.s. tvärs emot
den önskade riktningen.

HÃ¥ller inte med, Sobris.

En kamin drar in förbränningsluft från golvet och avger värme längs taket. Om man tar in separat förbränningsluft så försämrar man värmespridningen, tvärtemot vad du säger.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2010, 12:37:29 »
@ Gano: Det får inte lov att gå "förbrukad" luft MOT vardagsrummet.
Med en kamin som tar förbränningsluften inifrån huset kommer
ventilationsflödet att gå baklänges. Dessutom tar ju kaminen redan
uppvärmd luft som måste ersättas med ny, kall uteluft.

I ett modernt och välbyggt hus kan det till och med bli svårt för kaminen
att få luft överhuvudtaget inifrån.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2010, 13:36:36 »
Hej

Om du tar en kamin och ställer i ena änden av ett hus och tar tilluft utifrån så kommer det inte att underlätta värmespridningen, snarare tvärtom. Du kommer att sprida ut varmluften uppåt längs taket. Ventilationen måste givetvis vara anpassad så att kaminen inte orsakar undertryck i huset. Så länge eldstaden tar sin förbränningsluft inifrån så kommer den att tas från golvet, vilket skapar en naturlig värmecirkulation i huset. Kall golvluft mot eldstaden och varm luft i taket i motsatt riktning. Det bästa vore att ta upp en fresh ventil på andra sidan huset lågt ner längs golvet.

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2010, 16:52:51 »
Det är ju i så fall hela tanken att elda i en strålningskamin i ena änden av huset
och tro att det skall bli varmt i den andra som det är fel på.

Luft skall röra sig bort från vardagsrummet, men den får inte komma tillbaka igen.
Den skall ersättas med frisk luft utifrån.

Om kaminen hade stått i köket så hade ingen varmluft alls fått lov att lämna köket
eftersom köket tillsammans med toa och våtutrymmen står långt ner i hierakrin
när det gäller ventilationen. Högst upp står vardagsrum och sovrum. Luft får inte
röra sig från lägre till högre klassade utrymmen

Hur man KAN få luften att röra sig i ett hus är en sak och hur den BÖR röra sig är
en helt annan. Det är ju helt självklart att man sätter inneluften i kraftig rörelse genom
att t.ex. ta förbränningsluften längs golvet tvärs igenom huset, och/eller genom att blåsa
iväg den varma luften med en fläkt.

Det är inte bara ett enda villkor som skall vara uppfyllt för klimatet i ett hus. Vi måste
ta hänsyn till alla villkor samtidigt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
vi har inga större problem med vÃ¥r kamin som vi installerade i februari. Det blir varmast i vardagsrummet där den stÃ¥r. en contura täljsten kamin   Thumbsup
 men alla rum i huset fÃ¥r ta del av värmen efter ca 2timmars eldning har tempen i huset sitigt med flera grader.  sÃ¥ vi börjar elda dÃ¥ har vi ca 19-20 grader över allt 2 timmar senare är det 22-23 grader i alla rum pÃ¥ övervÃ¥ningen även längst bort frÃ¥n kaminen.
och ca 25-26 i rummet där kaminen stÃ¥r. (nere i soffhöjd) stÃ¥r man upp är det säkert 30grader+  tomte::

det man skulle kunna göra av att skynda på värmespridning är väl att montera en "värmeflyttar" fläkt som blåser ut luften mot hallen som har anslutning mot alla rum i huset skulle nog skynda på uppvärmningen i av resten av huset och även se till att det inte blir så stor värmeskillnad på vardagsrummet och resten av övervåningen. Men inte orkat skaffa en sådan än då jag är nöjd med hur det funkar idag.


edit: vi tar luft från rummen som är längst bort från kaminen (luftventiler i fönsterkarmarna)

i vardagsrummet har vi ingen inluft till kamin.
« Senast ändrad: 10 november 2010, 20:02:31 av litenmentuff »
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2010, 13:31:26 »
Hej

Vi har braskaminen centralt placerad på bottenplan, nästan exakt mitt i huset och stora dörröppningar åt alla håll, dessutom nära trappan upp till andra våningen. Ventiler ovanför fönstren. Jag upplever att värmen sprider sig oväntat bra i hela huset och att det finns en luftströmning av kallare luft längs golvet och en varmare luftström som går längs taket och ut i huset.

Men jag funderar på att köpa en sådan där svindyr manick (ecofan) för att sätta lite extra sprätt på luftcirkulationen närmast kaminen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2010, 13:54:54 »
120mm datorfläkt med ett 9 voltsbatteri påmonterat. Billigt och enkelt och väldigt tyst. ^^ Denna kan du dock inte ha stående ovanpå (läs mer om vad ecofläkten klarar för värme, den klarade mindre än vad jag trodde), men med lite uppfinningsrikedom kanske man kan bygga en liten hylla ovanför som skickar ut värmen i den riktning man vill. Den kommer ju inte att blåsa, utan bara putta lite.. ^^
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2010, 15:09:39 »
Jag använder två datotfläktar från KjelloCompany för 230V som jag sätter upp i dörröppningen mellan vardagsrum och hallen. Fungerar toppen.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
Jag vet vart man kan fixa billiga fläktar.
Med kvalité.. alltså..

 Med kullager
 Storlek: 80x80x38 mm
 För 110-120 volt AC
 Effekt: 12W
 Luft: 50m³/h

Koppla ihop två för 230 v
Eller en konding för en styck..

40kr st Thumbsup

I princip
Ljudlösa... vid rätt upphängning
« Senast ändrad: 11 november 2010, 19:06:51 av BosseBus »

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2010, 20:09:44 »
Vi har en stor sluten spiskåpa i koppar över vår kamin. Från utrymmet inne i kåpan går det rör till övervåningen och ett ut till köket. Får ut ca 80 ºC luft i ur båda rören i köket och övervåningen. Varmt blir det i hela huset :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #13 skrivet: 11 november 2010, 21:49:01 »
Ja den lösningen är nog väldigt effektiv Sutarn, riktigt bra lösning alltså tycker jag. ;) Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bästa sättet att sprida värmen i huset från en kamin?
« Svar #14 skrivet: 12 november 2010, 11:25:05 »
Åhå!

Jag blev lite avundsjuk där minsann Sutarn, men minst lika inspirerad! Tack för det tipset, att samla in värmen i en kåpa och låta den termiska kraften skicka ut den i rätt riktning måste bara vara den enklaste och bästa lösningen.
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!