Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?  (läst 11076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Tjena

Sitter med ett enplanshus med källare där det i källaren sommartid i princip aldrig blir varmare än 18-19 grader. Skönt!  Däremot uppe blir det gärna alldeles för varmt när solen gjort sitt, inte ovanligt med 25 grader.

Min fråga till ventilationsexpertis är då om det på nåt sätt går att få upp lite av den kylda luften nere och samtidigt skicka ner den varma luften ner i källaren?

Huset har mek. frånluftssystem. Ska jag fixa hela ventilationsproblemet kanske i samband med denna operation?Skulle gärna vilja ha någon form av ftx-system då jag idag skickar ut uppvärmd luft till kråkorna.
Hur många kwh bränner jag förresten på att skicka uppvärmd luft ut och ta in kall luft genom ventiler (fresh 80) i stället för att förvärma denna inluft?

Har förresten ett skapligt undertryck i kåken idag, i stort sett omöjligt att elda i kaminen i källaren utan att behöva stänga av ventilation pga inrykningsproblem.
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2005, 23:25:24 »
Med VP blir kostnaden för förlusten "bara" 1/3 eftersom det mesta av värmen tas ur kollektorn!! Så det är mindre lönsamt med besparinger om man har en vp!!

bara om man plågas av mycket elpatrontid kan det va idé att göra åtgärder.

Så du kan köra på med freshventilerna!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2005, 07:58:02 »
Med VP blir kostnaden för förlusten "bara" 1/3 eftersom det mesta av värmen tas ur kollektorn!! Så det är mindre lönsamt med besparinger om man har en vp!!

bara om man plågas av mycket elpatrontid kan det va idé att göra åtgärder.

Så du kan köra på med freshventilerna!!

OK, då struntar jag i energiförlusterna med andra ord... Återstår gör dock mina frågor om ventilation, att växla luften mellan källare och markplan. Nån som gjort nåt liknande?

IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2005, 08:00:04 »
Ofta finns en viss källarlukt i alla källare, jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag började cirkulera luften från källaren med den från boytan.

Men det är ju individuellt, ni kanske dessutom har en del av er boyta i källaren.?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2005, 09:43:31 »
kanske man även ska kolla ev radonförekomst i källaren. Men det vet man kanske om det finns problem i området med markradon!? Man känns som en dysterkvist, när man nämner sånt här.
Men jag känner till flera som har markradon dom ventilerar källaren extra för att suga luft från bostadsdelen och därmed hålla ned värdena i bostadsdelen.

Nån här försökte kyla liite med radiatorerna, det varma vattnet skulle kylas av i källaren. men jag vet inte om det ger nån märkbar skillnad?

Ventilation med freshventiler bygger på att ett undertryck skapas, man suger ju in ny luft. Som du säger får man som ett brev på posten problem med eldning i öppenspis... kan förbättras om man har separat tilluft direkt till eldstaden.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #5 skrivet: 12 april 2005, 14:30:49 »
Om man tog den varma luften och tog ner den till källaren? Borde inte det sänka tempen på ovanvåningen?
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2005, 12:40:30 »
Om man tog den varma luften och tog ner den till källaren? Borde inte det sänka tempen på ovanvåningen?
Precis vad jag oxå funderar på. Hade tänkt att skaffa en luft-luft VP och ta luft i takhöjd nära VP och dra ner det i källaren. Tyvärr har jag en oisolerad källare och är bekymmrad över fukt. Risken finns ju nämligen att om man tar ner varmluft så ökar luftfuktigheten i källaren.
Är det ingen som har prövet detta? Alla med luft-luft VP och källare borde ju rimligtvis fundera på detta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2005, 13:41:01 »
Fick en fläkt över en gång och installerade den på den oinredda vinden med ett 160 mm rör ner till källaren. Fläkten går igång när temperaturen på vinden går över ca 23 grader. Det blir något varmare i källaren när den går.

Det är inga problem med luftfuktigheten. Mängden vatten per m3 luft ökar ju inte för att man blåser ner luft från vinden i källaren. Tvärtom minskar relativa luftfuktigheten i källaren när temperaturen ökar. Förutsätter här att källarväggarnas temperatur ligger över daggpunkten.

Min fläkt är pÃ¥ ca 150 m3/h friblÃ¥sande om jag minns rätt och det är för lite om för att det skall ha ordentlig effekt. Dubbla luftflödet bör det nog vara. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2005, 17:25:18 »
Ingen som tänker på min teknik som jag på talat i många olika trådar. Montera in 1 fläkt konvektor i källare´och 1 st  på ovanvåning.

Kör fläkt cirk pump i rad systemet sommartid. Då fördelas kallare luften från källaren till varmare  plats uppe och vise versa.


Skapa jämn klimat både uppe och nera när lika temp. det gör effekt.
« Senast ändrad: 05 augusti 2005, 19:44:10 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2005, 22:30:23 »
Ingen som tänker på min teknik som jag på talat i många olika trådar. Montera in 1 fläkt konvektor i källare´och 1 st  på ovanvåning.

Är ny här på forumet så jag har missat det mesta kan man säga, men kan du förklara lite mera eller länka till några relevanta trådar så blir jag glad.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2005, 22:56:08 »
Kan börja med att det bygger på att du har ett låg temp radiatorsystem. Den kalla luften i källaren sugs in med fläkt konvektorns fläkt in i konvektorn (som ser ut som en kylare på en bil). Det gör att det strömmande vattnet blir kallare allt beror på vad diff rad vattnet kontra luften har. Men som vinter tid du har 35 grader i rad kretsen har du då ca 15 graders diff. Detta kan då ge dig ca 1000W säger vi.

Sommartid i källaren är det 18 grader. Det cirk rad vattnet är kanske 24 grader. det ger dig 6 graders diff.
Så vattnet blir då ner kylt med ca 500W kallare luft.

Samma för hållande är i ´där du har den andra konvektorn. Har du viss diff ger det dig den kyl effekt i det rummet.
Så småningom blir det stabilserad temp på vi säger 22 grader i rad systemet. Så källaren får ut 22 graders luft som värmer den kallare luften på 18 grader. Etc.... Sc:,h


Detta är kort min beskrivning.. Istället för fläkt konvektor går det även bra med  golvvärme som får hela golvytan jämt tempererad av rums luften.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2005, 13:02:11 »
ok, sÃ¥ en uppe och en nere alltsÃ¥. Ska man ersätta nÃ¥got befintligt element med en fläktradiator dÃ¥ eller ska man utöka systemet. Hur "otrevligt" är det att ha en fläktraiator som stÃ¥r och blÃ¥ser? LÃ¥ter fläkten nÃ¥got? Vad kostar dom? Det här blir alltsÃ¥ en sorts fulvariant av en luft-vatten VP eller (fast bara för radiatorvattnet)?  Är det smartast att övervÃ¥ningsfläktradiatorn i samma rum som luft-luft VP?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2005, 14:35:33 »
Alt 1  Utnyttja vatten rad systemet. varje fläkt konvektor kostar  mellan 3000-5000:-.
         De kan vara som du säger en #ful variant#,  Det finns även sådana som ser ut som
         en normal ínnedel till L/L VP.

Alt 2     montera in en L/L VP och kyler luften uppe,

Alt 3    montera in heltäckande vent system men värmväxlare till och från luft system.
           Den svalare frånluften kyler den varmare tilluften.
           luftens cirkulation gör att   bostaden känns sval.
           Intag av sval luft med intag på norr som oftast är svalare. (ev via mark slingor)

Alt 4    lokal värmeväxlare i källare och ovanväning med inbyggda till/frånl fläktar . (som ger snurr på luften)

Alt 5    Vanlig takfläkt som snurrar i stora rummet då känns luften sval.

Alt 6   kombination av 1 och 5. (så har jag det). vill göra alt nr 8.


ALt 7  De som sen har berg/mark Vp kan använda dess kyla till att kyla bostaden.

Alt 8  Om man har L/V VP använd den genom strömmande luften som VP
         tar värme från den är sval och god. Kyl bostaden med viss del av den.
         En av stickare med tillluft på ca 100.200m3 luft in i er bostad som tilluft.
         Samtidigt vintertid förvärmer man dess luft. (vissa säger kondesering och is problem)
         Det tror jag ej pga den "låga" spädningen av luft. sparar emellertid 10-20% tillskott el.

Alt 9  ta luften från övre plan och skicka ner i källaren och vise versa. (ej att rek.)

Alt 10 öppna fönster och göra tvärdrag vid för varmt inne. Problem om det ej blåser ute.

Vilket förslag man väljer är upp till var och en. Men låt ej fuktig källar luft gå upp till bostaden normala rum för då blir hela bostaden som en källare med dess fuktiga luft. Men bra komplettereing är sätta in en avfuktare i tvättrum som både värmer rumet ocg torkar tvätten och ser till att fukten försvinner. Det skall så klart kompl. med från luftfläkt i som suger ut dålig luft.


Alt 3 har jag kört tidigare med mark slinga som värmde luften vintertid och kyler den sommartid.


« Senast ändrad: 07 augusti 2005, 15:38:32 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i källaren - varmt uppe, växla luft?
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2005, 10:46:57 »
Eftersom jag har kallare i källaren året runt (störst skillnad sommartid) så skulle väl en kombination med 1 och 2 fungera bra. Vintertid transporteras VP-värmen ner med fläktkonvertorerna via det befintliga vatten rad systemet och sommartid är det solvärmen som transporteras ner, right? Då slipper (förhoppningsvis) man köra VP för kyla när det är varmt på sommaren.

[edit]Nä, nu hade jag lite otur när jag tänkte, på vintern är ju rad vattnet varmare än luften i huset så det funkar ju inte. Men på sommaren går det ju bra, kruxet är bara att fläktkonvertorer är ganska dyra.[/edit]
 
« Senast ändrad: 09 augusti 2005, 22:58:16 av Dr. SiC »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!