Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KondensskÃ¥l ecoair  (läst 5476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raecer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kondensskål ecoair
« skrivet: 15 juli 2014, 12:09:37 »
Lessna tillslut på murarbaljan under pumpen och tömningen av den! Vägde ca 30-40kg på vintern när den va full av is

Byggde en egen kondensskål i alu med en stos i botten för 50mm avloppsrör som ska ledas till närmaste stuprör.

På vintern ska de läggas i värmekabel så de inte isar igen

Funkar grymt bra och läcker inget vid sidan om som ctc dyra kondensskål tydligen gör.

Utloggad Raecer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2014, 16:24:35 »
Kan eventuellt tillverka mer om de finns intresse

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2014, 18:45:24 »
Vad är problemet med originalet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raecer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2014, 20:27:43 »

Priset?

Och att kondensvatten rinner utanför vid vänstra sidan. Har jag läst att folk klagat på

 Edit:tagit bort direktciterin /lmf
« Senast ändrad: 13 september 2014, 09:34:14 av Lmf »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2014, 13:09:56 »
Jo, det läcker lite vid sidan, men inte så jag upplever det som ett problem, och den ingick ju i min modell så priset kan jag inte klaga på.
Men vi har kanske mindre isbildning här uppe än ni har i söder.
Jag har inte upplevt kondensvattnet som något problem hittills under de vintrar som varit. Det rasar mer is och snö från taket än vad det kommer från VPn.

Men det var en snygg låda du gjort. Med dräneringshål skulle min fru säkert gillat den för blommor! ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raecer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2014, 19:37:03 »
Aha okej. Läste lite om skålen o tänkte köpa en men avstod efter de jag läst.

Hur funkar avfrostningen på vintern med skålen? Leder du de till stuprör?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2014, 23:18:15 »
Nej, jag har två bitar nockplåt som blivit över. Det rinner rakt ner ur kondens skålen på den första och från den vinklar den andra iväg rakt ut på gräsmattan. En del av vattnet fryser fast i andra nockplåten, som är typ 1,2-1,3 m. Några gånger per vinter lyfter jag ut den och tömmer isen i snön.
När det rasat från taket får jag skotta fram det, men det blir bara en eller två gånger per vinter.
Kondensvattnet är såpass lite jämfört med all snö på vintern att jag aldrig sett det som något problem, och övrig tid på året märks det aldrig.

Det blir lite is där det rinner utanför kondensskålen, men inga mängder. Aldrig så jag behövt knacka bort det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2014, 19:51:19 »
Jag har en Polar-edition där kondensskål med värmekabel ingår. Det mest otroliga är att värmekabeln är kopplat direkt till en fas, via en säkring dock. Över nollgradigt är det ju onödigt och kostar hundratals kronor. Jag ska koppla den över en IP 67-termostat innan vintern, men det borde finnas automatik monterat från början. Den borde inte heller gå alltid vid frostgrader men vid påbyggning av is i skålen. Sedan borde kabeln kunna dras ut en bit i luften att det inte fryser i en ev. rörbit till dräneringen.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #8 skrivet: 09 september 2014, 20:47:39 »
Har en likadan(Polar Edition) men min kondensskål är inte inkopplad. Kabeln ligger hoprullad i en hög. Såg att det finns en ledig kabelgenomföring på baksidan och en ledig L1 på kopplingsplinten. Har inte anslutit än då jag är osäker på om det var tänkt att mata kondensskålen från värmepumpen eller om man skall dra en egen till den. Funderade också på hur den styrs då jag inte hittade någon info om det i manualen.

Edit:tagit bort direktciterin /lmf
« Senast ändrad: 13 september 2014, 09:32:29 av Lmf »

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #9 skrivet: 26 september 2014, 19:07:30 »
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #10 skrivet: 26 september 2014, 19:51:48 »
Kompleterar med teknisk beskrivning som du kan läsa här :
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_31_6246385_gruppfil.pdf
Jiri  tummenupp
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Kondensskål ecoair
« Svar #11 skrivet: 27 september 2014, 09:13:34 »
Många har problem med kondensvatten som rinner ut vid vänster bakben på Eco Air 105, 107 o 109. CTC erbjöd gratis en ombyggnadsplåt (art nr 583629401) för att avhjälpa felet. Hör med supporten ! Brukar inte vara några problem .
Jiri ::)
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!