Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme  (läst 2095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nedregårdsgatan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« skrivet: 16 januari 2018, 21:45:08 »
Hej, precis fått installerat enligt ämne för någon månad sedan, golvvärmesystem som värme i huset (enplans 80kvadratmeter öppet upp till nock), en kulvert på 10meter mellan golvvärmefördelaren och pannan som står i uthuset. använder pumpen i pannan för att driva golvvärmen. får lite konstiga fenomen som jag än så länge inte fått bukt med.
kurvan på värmesystemet är 35 och den är låst till att inte gå över 35grader då jag har furugolv i huset.
Men även om den är låst till att inte gå över 35grader så får jag enligt bild på returen på golvvärmefördelaren nästan 60grader vid enstaka tillällen. Andra gånger när pannan går upp i temperatur (syns på displayen) och då i samband med det så stannar pumpen helt, och jag får ingen värme till huset, detta varar i ca 1timme i stöten, några gånger per dygn. är detta rimligt?
och sen undrar jag om det är rimligt att loggen skall visa sådana ojämnheter i temperatur som den gör här på bilden. Systemet är avluftat ett par gånger på olika ställen.

allt gott
//
Daniel Andreasson


Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2018, 22:40:51 »
Har du termoventiler pÃ¥ alla slingor ?  stänger det till sÃ¥ stannar flödet , pannan blir inte av med värmen ,
Cirkulationspump är den tryckstyrd ? dÃ¥ stannar den med , ställ pumpen  pÃ¥ konstant ca 2 om det gÃ¥r
och prova där och återkom med mera info

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2018, 07:05:18 »
Hej ingen termostat är aktiv förutom utomhusgivaren till pannan. Kommer inte upp i värme i huset så det har inte behövts begränsa något :/ har en bypass slang som rörfirman har installerat på fördelaren. Pumpen i pannan står på 95%. Men dessa fenomen har varit oförändrade sen start oavsett vad pumpen stått i för läge.

Förvirrad

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2018, 08:00:39 »
Har liknande beteende på min 350+510 med radiatorer. Tror att det har att göra med när värmepumpen växlar tillbaka från avfrostning. Men det ska ju inte se ut så.

Kontakta CTC support och posta här vad de säger.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2018, 18:44:32 »
Du skrev i # 1 nästan 60C på returen , du tänker inte fel , den fördelare som är på fotot är brukligt fram med strypningarna på
ta ett foto på båda fördelarna med tempmätarna
Det blir stopp någonstans för värmen ut , har du VV produktion från VP så kommer det en skvätt högtemp när ventilen stänger
den går snabbt , då finns värme kvar i växlaren som går ut

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2018, 17:48:13 »
Hej ingen termostat är aktiv förutom utomhusgivaren till pannan. Kommer inte upp i värme i huset så det har inte behövts begränsa något :/ har en bypass slang som rörfirman har installerat på fördelaren. Pumpen i pannan står på 95%. Men dessa fenomen har varit oförändrade sen start oavsett vad pumpen stått i för läge.

Förvirrad

Vad har du för dimension på bypassen? Jag misstänker att den är tunn som ett sugrör och i praktiken verkningslös.
Det bästa vore att plocka av termostaten på en slinga, tex badrummet där man förmodligen vill ha lite värmare än övriga rum. Justera sedan framledningen så att badrummet blir lagom varmt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Zeke Varg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ecoair510 ecozenith i350H golvvärme
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2018, 19:18:10 »
Hej, precis fått installerat enligt ämne för någon månad sedan, golvvärmesystem som värme i huset (enplans 80kvadratmeter öppet upp till nock), en kulvert på 10meter mellan golvvärmefördelaren och pannan som står i uthuset. använder pumpen i pannan för att driva golvvärmen. får lite konstiga fenomen som jag än så länge inte fått bukt med.
kurvan på värmesystemet är 35 och den är låst till att inte gå över 35grader då jag har furugolv i huset.
Men även om den är låst till att inte gå över 35grader så får jag enligt bild på returen på golvvärmefördelaren nästan 60grader vid enstaka tillällen. Andra gånger när pannan går upp i temperatur (syns på displayen) och då i samband med det så stannar pumpen helt, och jag får ingen värme till huset, detta varar i ca 1timme i stöten, några gånger per dygn. är detta rimligt?
och sen undrar jag om det är rimligt att loggen skall visa sådana ojämnheter i temperatur som den gör här på bilden. Systemet är avluftat ett par gånger på olika ställen.

allt gott
//
Daniel Andreasson

De höga topparna är när den tillverkar VV och de små dipparna är när utedelen avfrostar.
Var i kontakt med ctc och det är inget onormalt att det ser ut så.
Att de stora topparna får ett avbrott är pga avfrostning mitt i VV tillverkning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!