Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kb tank - del tvÃ¥.  (läst 2158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Kb tank - del två.
« skrivet: 13 augusti 2016, 12:31:52 »
Hej,

Vissa av er kanske sett min tråd om min kb tank. Tänkte dela med mig av lite info och kanske väcka en ide i någon.

Iden med tanken är att kunna öka temperaturen på brine på olika sätt. Ett sett är att utjämna effektuttaget ur borrhålet vid körning med on/off pump.

Det andra är att tillföra tanken värme som annars inte tas tillvara på eller inte tas tillvara på ett effektivt sätt. Tex istället för att värma borrhålet med en FLM och få ett par grader varmare kb kan man få betydligt högre temperatur om man mellanlagrar värmen i en tank.

Jag har bl.a. monterat ett batteri på vinden där FTX är placerat. Iden är att när inget värmebehov finns inne så kyler jag inluften till FTX. När värmebehov finns kyler jag avluften istället. Detta tror jag kommer ge bra resultat tidig vår och höst när temperaturen är relativt hög.

Beroende på förhållandet i effekt på ventilationsluften och gångtiden på bvp så kan jag sätta en separat fläkt som tar uteluft och kyls i batteriet och sedan skickas den kylda luften ut igen. Men det återstår att se.

Jag kommer även att komplettera 160 liters kb-tanken med min 1500 liters acktank som nu enbart används som förvärmning till vv. Inkoppling blir då via plattvärmeväxlare. Detta borde ge en okej gångtid på systemet.

Den stora vinsten i mitt fall blir dock maj-augusti då jag pga pool har mer än hälften av årets totala gångtid på bvp. I år har kb legat på -1.8 denna period. Nästa år räknar jag med runt +15. Detta då vi har stort kylbehov inne.

Värmde upp tanken med frikylan och körde ut till bvp. Det ökade framledningen till poolen från 36/45 till ??/54 :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kb tank - del två.
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2016, 02:12:41 »
Nu är värmesäsongen igång och jag har kunna testat systemet lite.

Vp gÃ¥r ca 25% för vv+värme. Kb-in 8.6 vid start och 6.4 vid stop. Kb frÃ¥n borrhÃ¥let var 4.4 vid stop. Gissningsvis skulle kb-in vara runt 5 vid start och 2-3 vid stop utan kb tank. Stängde av kb tanken sÃ¥ kan kolla i morgon vad borrhÃ¥let ligger pÃ¥. Men helt klart fungerar det.  :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kb tank - del två.
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2016, 22:05:45 »
Hej!
Hur har du löst rostskyddet?
Köldbärare brukar vara elak mot svartstål.
Eller funkar det ok?
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kb tank - del två.
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2016, 21:33:24 »
Hej!

Jag använder faktiskt beredaren i min värmepump. Det var hål i den till yttermanteln så nu matas köldbäraren genom kv och vv anslutningarna. Jag har tagit beredaren från en frånluftvärmepump som jag laddar varmvatten med bergvärmepumpen istället.

Har en 1500 liters acktank som jag också tänker koppla in på köldbärarkretsen via plattvärmeväxlare. Dels för att få större volym att jobba med men även för att kunna producera värme och varmvatten med luftsolfångaren som jag ska koppla till ftx systemet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Kb tank - del två.
« Svar #4 skrivet: 17 november 2016, 09:34:42 »
Tjenare,

Det vore intressant om du kunde redovisa några mätningar med data för tex temperaturer KB och in/ut luft utetemp osv.
Vilken typ och storlek på batteri använder du på frånluften, vilket luftflöde osv.

Sitter själv och tittar på temperaturerna från mitt FTX.
Det känns illa när frånluften är 10°C.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kb tank - del två.
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2017, 18:02:29 »
Bättre sent än aldrig..

Det mesta är saker jag kommit över snarare än införskaffat för ändamålet. Batteriet är från en fastighetsanläggning. Märkeseffekt 60-70kW har jag för mig. Uppskattningsvis 60x60x20cm. Helt klart onödigt stort om man skulle köpa för detta endamål.

Luftflödet är tyvärr fortfarande uppskattat, skall fixa en mätare. Aggregatet är specat 400 och jag uppskattar till ca 250-300m3/timmen med nuvarande inställning.

Angående temperaturer så skulle jag säga att köldbäraren legat runt 2-3 grader högre i snitt per körning, som sämst. Avluften har oftast legat på 6-8 grader. Endast en dag har avluften varit kallare än borrhålet. Idag sken solen en del och då hoppade temperaturen upp till 9 vid start och 5 vid stop. Utan systemet skulle temperaturen uppskattningsvis varit 4-2 grader vid start och stop.

Systemet har dock stor utvecklingspotential. En större tank(på g) för att tillvara på mer energi = högre snitttempersturer. Sedan skulle det vara optimalt med ett batteri med stor korsväxling så man stryper vätskeflödet i förhållande till luftflödet och laddar tank och borrhålet i serie. Då skulle man alltid kunna kyla avluften till samma temperatur som köldbäraren från borrhålet(som alltid är kallare än tanken) Som det är nu så försvinner energi från avluften i takt med att tanken blir varmare. Tex kan tanken vara 10 grader och borrhålet 4. Då försvinner 6 grader ut i luften istället för att pumpas ner i borrhålet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!