Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lagerbyte thoshiba JKVP-E  (läst 51759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #45 skrivet: 26 november 2011, 20:16:51 »
SÃ¥g ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.
Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.

Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..

Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst  Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.

Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.

Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.

MvH Jawen

Om du skjutit in motorn för långt i fläkt cyllindern, dvs(motoraxeln sticker in för långt i fläktcyllindern)
då kommer hela fläkt trumman för långt imot motorn och axeln på motsvarande sida kommer långt ut i gummilagringen, detta kan göra att gummilagringen inte orkar stå i mot cyllindern ifall den har minsta lilla obalans och sätter du gummilagringen i svägning som sedan skapar en vibration, samt att man får mindre glidlager yta för axeln.

Det finns mått oftasi i manualer(från utsida fläkt till en bestämd del på själva innerdelen, på JKVP tror jag det var 71mm(men läs i manualen).
själv så drar jag åt insexan så att den precis tar i utfasningen på axeln, sedan flyttar jag fläktrumman tills
insexan stoppar mot urfasningen på motoraxeln, på jkvp sticker då axeln ut ungefär 2mm in i fläktrummans ytterända.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Johan_H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #46 skrivet: 19 december 2011, 07:34:26 »
Nu har jag bytt lager i innedelen för andra gången på ett år.

Vid första försöket monterades lager frÃ¥n Biltema, ett keramiskt och ett vanligt. Det fungerade bra i nÃ¥gra mÃ¥nader, sedan Ã¥terkom oväsendet.  _/-

Efter tips i den här tråden beslutade jag mig för att försöka med 2 st SKF 608 2RS istället. De beställdes till bra pris på Ebay, från England. Kostade 14 pund för 4 st lager inkl frakt, köpte 2 extra för att ha i reserv.

När motorn nu plockades isär igen, sÃ¥ noterade jag att det bakre lagret inte ens satt fast pÃ¥ axeln! Det trillade loss av sig självt. Bra toleranser pÃ¥ Biltemas lager, not..  ::)

Det främre lagret togs bort med hjälp av en nÃ¥got modifierad avdragare frÃ¥n Biltema. Axeln i frysen, SKF i ugnen - sedan monterades de nya  lagren utan problem och motorn limmades ihop igen.

Passade även pÃ¥ att tvätta rent lamellerna med varmt vatten i sprayflaska, det var ganska smutsigt efter 4 Ã¥rs drift. Kan erkänna att jag är lite "glömsk" när det kommer till att dammsuga filtren ofta.  :-\

Nu är den äntligen tyst igen! Tror tvätten av lamellerna gjorde sitt till för effektiviten ocksÃ¥, fläkten gÃ¥r inte alls lika hÃ¥rt längre.  tomte::

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #47 skrivet: 19 december 2011, 17:26:02 »
Intressant... menar du att biltema lagret hade blivit större efter du monterat det?
Vad för fett använde du? De var säkert kapslade men...

Utloggad Marninger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #48 skrivet: 26 december 2011, 18:51:35 »
Idag har även jag bytt lager i min fyra år gamla Panasonic pump. Redan efter ett år började den låta och nu lät det mest som ett (litet men dock) reaplan stod igång inne i vardagsrummet.

Det tog mig typ en timma att plocka isär innerdelen och dela motorn. Sen hade jag ingen avdragare som passa så det tog en timma till att bygga samman en. Lagret satt dock inte så hårt och hade kanske kunnat lossas med någon enklare konstruktion.

Bytte bara lagret på framsidan avmotorn och trykte dit ett Biltema "keramiskt" lager, - förmodligen mycket bättre än orginalet även om SKF säkert är ändå bättre.

Oj vilken skillnad det blev när jag ytterligare en timma senare provstartade pumpen igen. StÃ¥r man nära kan man höra ett lite frasande lagerljud när fläkten gÃ¥r pÃ¥ lägsta, vid alla andra vartal hörs bara luftbruset frÃ¥n skälva fläkten  *roflmao*.

Tack för alla tips och hjälp i den här länken, utan dem hade det inte blivit av . . 

Utloggad Crinette

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #49 skrivet: 09 januari 2012, 14:12:24 »
Hej!Undrar om du vet vad en fläktmotor kostar,sån som du bytte lager på?

Mvh/Crinette

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #50 skrivet: 10 februari 2012, 06:17:09 »
Dogge, den här trÃ¥den är ju närmast att betrakta som en samhällstjänst!  Thumbsup

Min egen pump satt här när vi flyttade in, började vissla lätt 05/06. Bytte 09 (då tjutandet övervann latheten), använde NTN-lager. Funkade bra utan att kyla/värma. Originalen var NMB 608Z från Thailand.

Skulle man var rädd för att slå sönder något vid lagerbytet, så har det iaf tidigare funnits motorer på blocket bla, för mellan femhundra till en tusing.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #51 skrivet: 11 februari 2012, 19:24:20 »
Dogge, den här trÃ¥den är ju närmast att betrakta som en samhällstjänst!  Thumbsup

Min egen pump satt här när vi flyttade in, började vissla lätt 05/06. Bytte 09 (då tjutandet övervann latheten), använde NTN-lager. Funkade bra utan att kyla/värma. Originalen var NMB 608Z från Thailand.

Skulle man var rädd för att slå sönder något vid lagerbytet, så har det iaf tidigare funnits motorer på blocket bla, för mellan femhundra till en tusing.

Det är roligt att folk kan få nytta av tråden..=)
dom nya motorerna som nu är helgjutna blir lite klurigare att renovera, men det skall nog gå det åxå..=)

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

max.hen

  • Gäst
max.hen
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #52 skrivet: 29 augusti 2012, 09:52:13 »
Hej å hallå.

Har en Panasonic cs-e9ckp som stör mig.
Tänkte därför pröva detta ingrepp.
Pumpen är tillverkad 2004 så det får bli stållager.
Närmar sig väl ändå övertid...

En fundering dock.
Kan det var något mer i nederdelen som skapar oljud.
Helt omöjligt att med säkerhet säga att det är motorn...



Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #53 skrivet: 29 augusti 2012, 10:30:52 »
Med största sannolikhet lagerljud ni hör.
Fläktmotorn sitter på höger sida, kan dock vara svårt ibland att bara lokalisera det till höger då ljudet fortplantar sig.
Om ni ändrar fläkthastigheten så följer oljudet med och blir lite mer påtagligt/vinande vid hög fläkthastighet.

Om det låter som en "helikopter" i innerdelen brukar det vara igentäppta nylonfilter eller kraftigt smutsiga lameller.

Sitter ett stödlager på vänster sida som i och för sig kan låta illa men det är sällsynt, åtmindstånde på dom maskiner vi varit på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

beow

  • Gäst
beow
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #54 skrivet: 15 september 2012, 18:37:25 »
Har ocksÃ¥ en CS-E9CKP som lÃ¥ter mycket. Jag gjorde ett försök för tvÃ¥ Ã¥r sen att byta lager men det stöp pÃ¥ att fläktmotorn inte alls sÃ¥g ut som den  som brukar beskrivas:

Den man brukar se i trådarna här: Svart med grått plåtlock som kan tas bort.

Min: Vit klump som ser ut att vara "helgjuten", NFD-37CV-D829-1, A981121
modellnummer. Eftersom den är helgjuten går det ju inte att byta lager eller hur?

Har jag fått någon specialvariant? Min är från 2004.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #55 skrivet: 15 september 2012, 20:00:34 »
@snoop
bästa tråden på forumet, nästan så man blir sugen på att skaffa en LLVP bara för att.
ville bara säga det.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

MarcusBl-83

  • Gäst
MarcusBl-83
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #56 skrivet: 24 mars 2013, 18:47:18 »
Hej!
Står inför ett lagerbyte, men är det någon som har bild på lämplig avdragare.
Har fyra urfasningar på min motor som jag kan sätta avdragaren i men vad på motorn kan jag pressa imot ? axeln?

//Marcus.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #57 skrivet: 23 december 2015, 12:32:25 »
Här kommer en you tube video där en "Markus Kantola" visar hur man byter kullager i motorn. Det är synd att andra bilder i den här tråden har fallit bort.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #58 skrivet: 23 december 2015, 12:42:43 »
En annan rolig sida som förklarar om olika kullager och egenskaper.
https://www.skatepro.se/a19.htm
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #59 skrivet: 23 december 2015, 18:33:21 »
Hej,
Min Toshiba RAS 13, innerdel har börjat kvittra som fågel. Jag tror det är lager som ska bytas. Värmepumpen är minst 9 år gammal och lager byttes en gång tidigare när pumpen var ett år gammal av Toshiba agentur. Nu är dags igen (ingen garanti kvar). Jag tänkte göra detta själv och har försökt att samla mkt information innan jag byter den ngn gång på sommar. Hittat hybrid lager med keramik kulor. Tycker ni det passar?
http://www.kullagergrossisten.se/product/8x22x7-gummitatning-keramik-abec-5

Enligt de det ska vara bra till värme pumpen. Jag tänkte öppna nya lager och kolla och smörja den ordentligt med silicon fett innan jag monterar den i värmepumpen.
« Senast ändrad: 23 december 2015, 18:37:05 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!