Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lagerbyte thoshiba JKVP-E  (läst 51762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #30 skrivet: 12 september 2011, 19:25:10 »
Tackar för informationen om lagerbyte :). Har dock ett litet problem. Efter att ha demonterat motorn så fick jag en liten svart fjäderbricka över. Var ska den sitta?

sätt in en bild på brickan.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Jonaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #31 skrivet: 12 september 2011, 22:09:13 »
Här kommer en bild på brickan eller fjädern.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #32 skrivet: 12 september 2011, 22:35:32 »
Hej, Det är ett fjädershims för lagringen, för att förhindra oscillation, dvs att rotorn börjar vibrera i axel riktningen, om inte jag kommer ihåg fel så skall den ligga i plastkåpan.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #33 skrivet: 16 september 2011, 22:14:02 »
Dogge, det ser ut som den ligger i metallkåpan på dina egna bilder.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #34 skrivet: 16 september 2011, 22:28:24 »
Dogge, det ser ut som den ligger i metallkåpan på dina egna bilder.

Fan det har du nog rätt i, men det spelar nog ingen roll vars man monterar den, sätet i plastkåpan är så pass långt att man får stöd för lagret, samt att den minimala förskjutning i längdsled inte gör något heller, det blir rotorn som förskjuts 0,2-0,3mm i längsled och har garanterat ingen betydelse.
brickan har bara till uppgift att förhindra glapp i längsled.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #35 skrivet: 17 september 2011, 11:03:30 »
Fantastiskt fina beskrivningar och bra jobb som ni har gjort. Jag har visserligen en gång demonterat en tvättmaskin och lindat om hela huvudmotorn, men det var på den tiden som man hade mer tid än pengar. Idag skulle jag nog bita i det sura äpplet och köpa en färdig utbytesmotor till värmepumpen för 2700:-.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad masten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +1/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #36 skrivet: 10 oktober 2011, 13:01:11 »
Går det att beskriva hur plåtlocket skall tas bort, vrida, bryta osv?
(har aldrig gjort detta, men tog mig ca 10min att få ut motorn ur innerdelen Thumbsup)

Köpte mig en Ras-10 JKVP-E i veckan och den dök upp ikväll.
fick den billigt på grund av att innerdelens motorlager vasr helt slut och den lät som ett reaplan.
tänkte jag skulle göra en sammanfattnig av hur jag gjorde lagerbytet.

Så här ser motorn ut.


By doggydoggen at 2010-12-29

Här är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.
jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.


By doggydoggen at 2010-12-29

Dogge

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #37 skrivet: 10 oktober 2011, 22:24:59 »
Jag har gjort ett skålat plattjärn som jag sedan knackar försiktigt runt om tills locket lossnar, men om du tar typ en mejsel typ fetare och knackar dig runt så släpper locket, ibland kan det separera lite plast som blir kvar i locket, glöm bara inte bort att rista på motorn så att du kan montera tillbaks det som förut, detta är en fördel om det sitter kvar plastbitar i locket, då passar dom så att säga i själva motor kroppen.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad masten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +1/-0
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #38 skrivet: 11 oktober 2011, 04:18:08 »
mm... listade ut det till slut, nu blev det en hel del plast kvar i locket :-\
men tror det går att pilla ihop sedan i alla fall. Lagrena gick lätt att ta bort utan våld Thumbsup

Jag har gjort ett skålat plattjärn som jag sedan knackar försiktigt runt om tills locket lossnar, men om du tar typ en mejsel typ fetare och knackar dig runt så släpper locket, ibland kan det separera lite plast som blir kvar i locket, glöm bara inte bort att rista på motorn så att du kan montera tillbaks det som förut, detta är en fördel om det sitter kvar plastbitar i locket, då passar dom så att säga i själva motor kroppen.

Dogge

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #39 skrivet: 11 november 2011, 17:21:37 »
En uppdatering.

En del har haft problem med att plast fastnar i locket, detta kan man minimera genom att värma upp plasten
en aning så att den inte blir lika benägen att spricka/krackilera.

DET ÄR VIKTIGT att ni ristar en märkning på lock och plast så att locket går att montera exakt som innan
därför att plastbitarna som blir kvar i locket passar då exakt i motsvarande del i motorn.
när man demonterar locket så håll motorn i handen, knacka sedan på stållocket med en stor skruvmejsel eller liknande runt motorn tills locket lossnar, BRYT inte lös locket.
är en fördel om man är 2 så att en kan hålla motorn, prata med frun..=)

Om man kan undvika att limma ihop motorn så är det en fördel för framtida renoveringar, utan tejpa ihop med en lämplig bred tejp, 1 varv med överlapp och inte en massa diameterbyggande tejpning.

Sen kom ihåg att bryta spänningen till pumpen INNAN ni monterar kontakten till motorn.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #40 skrivet: 24 november 2011, 01:44:23 »
Nu har man själv bytt lagren, såg att min modell var Skvp-e ( från sep-07 )men det fungerade fint i alla fall.
Bygge ihopp träklossar och tog bort låsringarna, hade sedan 2 tunna järn som mothåll, och knackade robust men försiktigt lagren av axeln.
Axeln såg klen ut, men tror absolut den klarar dessa små påfrästningar om du arbetar genomtänkt med rena slag.
Bökigaste var att tillverka en 9 cm lång 3mm sexkantnyckel som kändes bra när man drog åt igen.
Mina lager vart 608 RS2 för 62 kr styck, 162 kr med frakt från kullager.se

Så imorn ska vi se om den är knäpptyst igen, har borstat bort det ingrodda dammet mellan lamellerna, och ska också i morgon ta ett par blomsterspray-flaskor med varm svag yes-lösning, låta det verka ett tag och sedan spraya på massor av vatten som får ringa ut i dräneringsslangen, där AC släpper sitt kondensvatten.
Tror med facit i hand att detta kommer ge 1 kw mer än innan rengöring, och blir den också knäpptyst ja, då blir det en wiskey åt pappa ,-)

Jawen tusenkonstnären från Uppland
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #41 skrivet: 24 november 2011, 16:40:32 »
sätt lite fett i gummi lagringen på motsatt sida motorn åxå.. :)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #42 skrivet: 24 november 2011, 23:07:41 »
SÃ¥g ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.
Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.

Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..

Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst  Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.

Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.

Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #43 skrivet: 24 november 2011, 23:33:17 »

Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.

MvH Jawen
Tror FD´n har keramiska lager sÃ¥ det tar nog lÃ¥ng tid.  :)

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Lagerbyte thoshiba JKVP-E
« Svar #44 skrivet: 26 november 2011, 12:01:26 »
SÃ¥g ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.
Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.

Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..

Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst  Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.

Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.

Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.

MvH Jawen

Ja jag menar 60 centimeter bort..=)
går göra utifrån sidan beroende på modell, är ett litet hål i gummit där jag sprutat in lite kedjeolja avsedd för glidlagringar.

jag har nu provat en hel hög olika keramiska lager, och inte blivit nöjd med nå´n av dom.
det väsande lager ljudet som man får av dessa lager stör jag mig på. >:(
Skf:s nyaste modell serie med deras nya 2RSH tätning är "fullständigt ljudlöst"
Innan dom nya skf 608 lagren kom så hade skf en speciell variant av 608 som hade grymt bra spec.

Men nu pÃ¥stÃ¥r dom att deras nya 608 är sÃ¥ tyst och bra att den föregÃ¥ende tysta varianten utgÃ¥tt, och den senate varianten av 608 ersätter "bÃ¥da"  äldre varianterna.
« Senast ändrad: 26 november 2011, 12:05:27 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!