Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Märkesspecifikt luft/luft => Värmepumpar - Luft/luft => Värmepumpar och installationsfrågor. => Toshiba => Ämnet startat av: doggydoggen skrivet 29 december 2010, 19:55:11
-
Köpte mig en Ras-10 JKVP-E i veckan och den dök upp ikväll.
fick den billigt på grund av att innerdelens motorlager vasr helt slut och den lät som ett reaplan.
tänkte jag skulle göra en sammanfattnig av hur jag gjorde lagerbytet.
Så här ser motorn ut.
(http://img692.imageshack.us/img692/1329/kortmarildatidning2029.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Här är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.
jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.
(http://img534.imageshack.us/img534/4820/kortmarildatidning2030.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Själva kretskortet satt fastlött på 3 punkter,lödde lös och använde en tennsug för att få bort tennet,undersidan på kortet har en del Ytkomponenter som är kännsliga,så inte smart att bryta och pilla för mycket.
(http://img88.imageshack.us/img88/7445/kortmarildatidning2031.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Här ser man Heat Sinken som var som betong och används för att få kylning för komponenten på bilden.
(http://img258.imageshack.us/img258/9989/kortmarildatidning2033.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Här är kretskortet lös och man ser dom 3 lödörona till spolen sticka upp.
(http://img156.imageshack.us/img156/9392/kortmarildatidning2035.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
(http://img530.imageshack.us/img530/8227/kortmarildatidning2036.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
På första bilden så var det meningen att man skulle se segesäkringen som ser till att lagret hamnar på rätt plats,dom tog jag lös för att få fäste bakom lagret ordentligt när jag drog av lagret.
(http://img704.imageshack.us/img704/7590/kortmarildatidning2037.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Här ser man rotorn med lagren,rotorn är gjord av magnet och en axel är klämpressad fast på 2 plåtbrickor i mitten,väldigt klent och minsta lilla stöt lär skada rotorn,så den får man inte bryta i,och behandla som ett barn.
(http://img706.imageshack.us/img706/3755/kortmarildatidning2038.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Här ser man nu rotorn på plats med nya lager,när man demonterar lagren så bör man ha en avdragare annars är det stor risk att skada rotorn,om man nu vill montera ceramiska lager så ska man veta att dom tål inte stötar,försöker man knacka tillbaks dom så går dom troligtvis sönder,utan stoppa rotorn i frysen 30 minuter och lagren i ugnen på 80-100 grader,då krymper axeln och lagrets hål diameter ökar,då är det i stort sett bara att släppa ner lagret,det krävs att man planerat med verktyg färdigt,axeln och lagret kommer snabbt till samma temperatur och då nyper det fast.
Ett rör som passar på axeln och inte har en för stor ytterdiameter är att föredra så att man inte skadar Z tätningen.
segesäkringarna är skålade och vänder man dom fel väg så tar segesäkringen i z-tätningen,det måste man åxå ha koll på.
Här är nu kretskortet lött tillbaka och man måste åxå ha en klick med ny Heat Sink(Den lilla tuben på bilden)
(http://img251.imageshack.us/img251/5682/kortmarildatidning2042.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
och här är motorn ihop plockad igen med nya lager..=)
(http://img526.imageshack.us/img526/9712/kortmarildatidning2043.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Och här en film på hur resultatet blev,mest förvånad blev jag av min egen röst?,jag trodde jag pratade RIKS svenska..*s*
http://www.youtube.com/watch?v=ih5_H2G8JTY
Dogge
-
Tjena, har samma problem med dåliga lager, var köpte du dina lager, gärna modellnummer osv.
Mvh Andreas
-
Tjena, har samma problem med dåliga lager, var köpte du dina lager, gärna modellnummer osv.
Mvh Andreas
Hej andreas.
Lite längre förklaring på lagren,som för övrigt bland annat är min personliga åsikt.
Lagren heter 608 och det finns flera varianter med olika sortes tätningar,ceramiska kulor,titan,mm
Dom lagren som satt i motorerna var thailänska lågprestanda lager med plåt tätning.dessa lager
gav upp efter 2-3 år,då började man misstänka att man fick strömgenomgång i lagren och det var därför dom blev slut i förtid.
troligtvis en kombination av låg kvalite och strömmgenomgång.
Då bytte man ut lagren till ceramiska lager och problemet tycks vara löst?.
Problemet är,om du skall inhandla kvalitetslager som SKF ceramisk lager så kostar dom 1000 kr styck.
Fast enligt mig så behövs det bara ceramiskt lager på framsidan av motorn eftersom det lagret sitter i plåt
det bakre lagret sitter i ett plast säte så det lagret håller nog många år.
Dom olika 608 lager som är aktuella är.
608 zz
608 2RS
Samt att många bytt till biltemas 608zz ceramic,fast det lagret låter för mycket tycker jag.
608zz lagret har plåttätning och har mycket sämre tätningsförmåga än plasttätningen "2RS"
Varför man överhuvudtaget använder zz-plåt är att dom tål marginellt mer värme samt är väldigt billiga i tillverkning.
ZZ tätning släpper igenom skit som ett såll och släpper ut fettet i förtid eftersom dom saknar den Trippel lipp tätning som RS Har
RS är en överlägsen tätning på alla vis och det är den tätningen du skall ha.
Jag tycker inte du skall köpa biltemas lager eller något dyrt ceramic,utan ett vanligt kvalitets lager
SKF nya lager serier har för i år fått en ny sammansättning av stålet som gjort dom än bättre än förrut.
så jag rekomenderar ett SKF 608 2RS
Lagret kommer inte hålla längre än C:a 4 år men låter mindre än vad ceramic gör,och när du väl lärt dig byta lager så går hela proceduren på C:a 1-1½ timme,sen är det 4 år till nästa gång..=)
Ett SKF 608 2RS kostar 80 kr styck.
Dogge
-
Bra att veta läsning...mer sånt Thumbsup
-
Tack för informationen, tror jag avvaktar med ingreppet tills det blivit varmare och jag inte behöver värmepumpen lika mycket, men det känns spontant värt att försöka ge sig på själv, Ventilationsutveckling vill ha 3995:- för att komma ut och lösa allt på plats, eller 2200:- för att skicka en ny motor med nya lager, och då skickar man in den gamla om jag förstod allt rätt. Tror knappast dom använder 1000-kronors SKF-lager, eller vad tor Ni?
/Andreas
-
Tack för informationen, tror jag avvaktar med ingreppet tills det blivit varmare och jag inte behöver värmepumpen lika mycket, men det känns spontant värt att försöka ge sig på själv, Ventilationsutveckling vill ha 3995:- för att komma ut och lösa allt på plats, eller 2200:- för att skicka en ny motor med nya lager, och då skickar man in den gamla om jag förstod allt rätt. Tror knappast dom använder 1000-kronors SKF-lager, eller vad tor Ni?
/Andreas
Vad för lager säger dom att det är? ceramic eller vanligt?..fråga.
SKF ceramic är ett av dom dyraste lagren och jag betvivlar att det är dom?,då borde priset varit ännu högre.
omöjligt att säga om priset är bra eller inte eftersom man inte vet vad det är för lager.
Om jag får tid så kanske jag kan göra en film på hur du tar ut motorn med utförlig beskrivning av dom olika momenten,dvs skruv för skruv.
Vars bor du?
Dogge
-
Jag bor utanför Uppsala.
/Andreas
-
Bra jobbat Dogge med motorn.
Fick jag skicka en rekommendation till andra som läser (då jag själv utfört lagerbyten) så är det att strunta i det. Plast-locket sitter stenhårt på kroppen och våldet som behövs blir ofta för mycket och det slutar med att du måste köpa en motor iaf, lagren måste pressas på axeln med jämnt tryck över hela lagerytan (M8 cylinder t.ex) samt det är långt ifrån en garanti att det lyckas när du bara har ett försök på dig.
Vidare..
Det byts inte keramiska lager på någon likströms- alt växelströmsmotor i ”båda ändarna”.
Lagerskadan är inte botad men risken är betydligt mindre med ett hybridlager på en av de två sidorna (semi-keramiskt).
Att jorda av läckströmmen i båda lagerna är både farligt (motorkroppen kan bli strömförande och vandra ut i maskinen) och utföres inte på någon applikation.
Att montera stålkullager, oavsett kvalitet - kommer slutligen att medföra oljud pga repor i kullagrena efter strömvandring.
För att komma från upprepande lagerbyten så ska man montera lager med elavisolering i ena sidan på motorn.
Vad jag vet så är alla Toshibas motorer semi-keramiska idag (undantaget Europa-modeller som nyttjar maskiner i endast AC = kortare drift/år). Jag skulle nog kunna påstå att alla fabrikat nyttjar semi-keramiska motorer idag.
/Schevy
-
Bra jobbat Dogge med motorn.
Fick jag skicka en rekommendation till andra som läser (då jag själv utfört lagerbyten) så är det att strunta i det. Plast-locket sitter stenhårt på kroppen och våldet som behövs blir ofta för mycket och det slutar med att du måste köpa en motor iaf, lagren måste pressas på axeln med jämnt tryck över hela lagerytan (M8 cylinder t.ex) samt det är långt ifrån en garanti att det lyckas när du bara har ett försök på dig.
Vidare..
Det byts inte keramiska lager på någon likströms- alt växelströmsmotor i ”båda ändarna”.
Lagerskadan är inte botad men risken är betydligt mindre med ett hybridlager på en av de två sidorna (semi-keramiskt).
Att jorda av läckströmmen i båda lagerna är både farligt (motorkroppen kan bli strömförande och vandra ut i maskinen) och utföres inte på någon applikation.
Att montera stålkullager, oavsett kvalitet - kommer slutligen att medföra oljud pga repor i kullagrena efter strömvandring.
För att komma från upprepande lagerbyten så ska man montera lager med elavisolering i ena sidan på motorn.
/Schevy
Hej på dig Schevy själv har jag en silverado.. :-X
Jag kan hålla med om att man lätt kan spräcka locket,och det händer att det släpper flisor,men jag har alldrig lyckats spräcka ett lock eller skada en rotor och jag har bytt lager åtskilliga gånger vid det här laget.
följer man tipsen så bör det gå bra,när det gäller lagren så behöver man oftast inte knacka ner dom om man kyler axeln i frysen och värmer lagret i ugnen,det jag märkt är att exempelvis SKF är exakta i kvaliten,dom har någon 100-del större diameter invändigt än exempelvis ett FAG lager,så SKF ramlar på plats,Biltema ceramic lagret har för snäva toleranser och dom bör pressas på.
Sen måste man komma ihåg att rotorkroppen får man under inga omständigheter använda som stöd,utan axeländan ska ta smällen så att säga..=)
Sen att det inte spelar någon roll vars man monterar ceramic lagret,låter med denna motorkonstruktion egendomligt eftersom
det främre lagret sitter i ett stål lock,och det locket har i sin tur kontakt med kretskortet via den kylda komponenten
(Thyristorn) men det bakre lagret sitter i plastlocket,och på dom motorer jag rivit så har bakre lagret varit okej?
Men jag har inte sett ett test med ceramic som bakre lager och standard i stål locket,för det vore det optimala ur oljud synpunkt eftersom fläkthuset transformerar upp lagerljuden som en megafon och har man då det "tysta" lagret fram så blir motorn tystare.
Dogge
-
Det här var ju rolig läsning! Tack för den utförliga beskrivningen dogge! Härlig dialekt! Har nästan köpt alla grejer jag behöver till ett sånt ingrepp på min maskin utom kullager, letar med ljus- och lykta efter nån webshop som kan skicka SKF-lager..tips? Här i Malmö hade Bauhaus inga kullager iaf..
Min fråga: är det samma kullager i de flesta fläktmotorer så att det kullager du tipsar om passar min med? Vill inte ta isär o kolla utan ha alla delar redo och byta lager på en eftermiddag så den inte står still så länge...
//Mackan
-
Svarar själv på min fråga om SKF-lager på nätet,
hittade http://ironbill.se/product_info.php/cPath/176_178_180/products_id/272 (http://ironbill.se/product_info.php/cPath/176_178_180/products_id/272) men dem hade en expeditionsavgift på 150:- för småbeställningar och då blev det lite billigare att istället beställa tre lager från http://www.olsana.se/kullager-608-2rs.html (http://www.olsana.se/kullager-608-2rs.html) för att komma över deras minimibelopp på 150:- men tror jag kollar en lokal Järniaaffär på vägen till jobbet först.
Hoppas man lyckas med lagerbytet och en trycklufts-/avfettningsrengöring så man får lite värme och tystare pump, då blir jag lika nöjd som när jag lyckades byta hårddisk i min iMac ;D
// Mackan
-
Det här var ju rolig läsning! Tack för den utförliga beskrivningen dogge! Härlig dialekt! Har nästan köpt alla grejer jag behöver till ett sånt ingrepp på min maskin utom kullager, letar med ljus- och lykta efter nån webshop som kan skicka SKF-lager..tips? Här i Malmö hade Bauhaus inga kullager iaf..
Min fråga: är det samma kullager i de flesta fläktmotorer så att det kullager du tipsar om passar min med? Vill inte ta isär o kolla utan ha alla delar redo och byta lager på en eftermiddag så den inte står still så länge...
//Mackan
Hej Mackan.
Missat din fråga här.
Svårt att svara på om alla motorer använder 608 lagret,men är nog väldigt troligt,har även monterat isär "Stora" AC innerdelar me betydligt större fläktrumma samt motor och även dom har använt 608:a,en anledning är nog att det är ett standard lager
med lämpliga mått.
Vars du skall köpa ett lager är svårt att säga,jag köpte mitt på momentum här i umeå,och dom är väll landsomfattande och finns i malmö åxå
Distrikt Malmö
Stenyxegatan 21, 213 76 Malmö
Tel 040-28 29 30, Fax 040-93 27 20
malmo@toolsmomentum.com
Öppettider: Butik: 07.30 - 16.30 vardagar
Kundservice: 07.30 - 16.30
Lunchstängt: 12.00 - 13.00
Övriga tider:
Jourtelefon: 0706-31 15 15
Mvh Doger
-
Du kommer inte ihåg märke på motorn och de gamla lagren?
-
Tack Doger, Momentum verkar kunna sina kullager!
@Bossebus: om du menar min luftvärmepump så är det en Toshiba RAS-16EAVP-E, inte hittat någon spec på vilken motor som sitter i den men väl en 118-sidig manual http://www.toshiba-aircon.co.uk/technical/Residential/RAS%20Inverter/Service/RAS-B10&13&16EKVP-E%20A04-013.PDF (http://www.toshiba-aircon.co.uk/technical/Residential/RAS%20Inverter/Service/RAS-B10&13&16EKVP-E%20A04-013.PDF) ;D
//Mackan
-
Nån som har ett tips var jag hittar "set screw" som spärrar "cross flow fan", får fanken inte loss fläktmotorn ur fläkten, tror det är felet för jag hittar inte den skruven som dem nämner, ser inte ut som på deras bild, för övrigt är min Toshiba-manual nog skriven via google translate eller nåt :-O
Har tagit bort plasthölje, elektroniklådan, kullagret på andra sida men vill slippa värmeväxlaren....
/Mackan
(http://bild(2).JPG)
-
Glömde bild i förra inlägget
(http://img850.imageshack.us/img850/6420/bild2.jpg)
-
Om du väntar 10 min,så sätter jag in en bild..=)
Dogge
-
Ha! Hittade en lite j***a insex där det var ett ställe med extra brett melan spjällen, nu får det bli biltema o hitta en lååång insex som räcker in till den!
/Mackan
-
Okej.=)
Men sätter upp en liten film här ifall fler skulle undra hur man får lös motorn.=)
http://www.youtube.com/watch?v=k7Qeq6TEKRk
-
Klockren instruktionsvideo! Hade besparat mig mycket fula ord om jag frågat lite tidigare :) nu har jag lånat grannens 3 mm insex o knäckt den så ska skaffa en sån där fin T-formad som du har doggen och lite 5-56 :)
Såg förresten att åtminstone 2 av de typ 6 jättesmala kablarna som går till det dem kallar "Louver motor connector" var av...är dem viktiga så det påverkar funktionen :) ?
//Mackan
-
Klockren instruktionsvideo! Hade besparat mig mycket fula ord om jag frågat lite tidigare :) nu har jag lånat grannens 3 mm insex o knäckt den så ska skaffa en sån där fin T-formad som du har doggen och lite 5-56 :)
Såg förresten att åtminstone 2 av de typ 6 jättesmala kablarna som går till det dem kallar "Louver motor connector" var av...är dem viktiga så det påverkar funktionen :) ?
//Mackan
Allt är ju relativt,men försök studera kabelbrotten och bestäm vilken kabel som passar till vilken,i annat fall kommer inte din fläktvinge fungera.därimot om du säger vilka nummer som är av räknat från undersida innerdel på kontakten så kan jag berätta för dig vars dom skall kopplas.
-
Tack för tips doggen! Det var rätt lätt att se var sladdarna hörde hemma men dem verkar ha gått av just i sin infästning på den ena minimala plastkontakten, undrar hur man lagar det, blir väl svårt att löda där kanske? Eller är det nåt standard-kablage som man kan köpa nytt nånstans?
//Mackan
-
Tack för tips doggen! Det var rätt lätt att se var sladdarna hörde hemma men dem verkar ha gått av just i sin infästning på den ena minimala plastkontakten, undrar hur man lagar det, blir väl svårt att löda där kanske? Eller är det nåt standard-kablage som man kan köpa nytt nånstans?
//Mackan
Du får ta lös själva stiften som sitter i plastsockeln,på stiften brukar det vara en låsning som fjädrar ut och gör att stiftet fastnar i sockeln,denna utfjädrande låsbläck måste hållas/tryckas in för att du ska få ut stiftet.
annars kan du ju skära upp sockeln på ena sidan,dvs ta bort plasten så att du kommer åt med en lödpenna.
-
Har frågat Ventilationsutveckling via mail om dem har sladden att sälja så vi får se, ser ut att vara svårt att få ur sladdstumparna ur den fastklämda metallkontakten och sen få in ny sladd där igen. Man kanske kan köpa denna typ att strömsladd i andra butiker men hittar inget på Kjelloco hemsida iaf? Vill ha sladd nu så man kan provköra pumpen ikväll :D
(http://img194.imageshack.us/img194/1800/bildaw.jpg)
//Markus
-
Dem ringde nu från Ventilationsutveckling 10 min efter mitt mail och sa att jag kunde hämta sladden och få den gratis :) Service!
//Mackan
-
Nu rullar pumpen på nya SKF! Den blev så mycket tystare! Har ännu inte hunnit utvärdera om avfettningen med Prickbort och blåsandet med tryckluft också gjort flöde och värme bättre...
Allt gjort enligt Doggens recept
(http://img46.imageshack.us/img46/1732/img1501h.jpg)
(http://img28.imageshack.us/img28/4845/img1503a.jpg)
och min fläktmotor såg precis likadan ut!
Jag lyckades löda dem där små sladdarna (Värmepumpsforum hade glömt att dem stängt malmöbutiken i fredags pga mässa så jag fick ingen ny sladd och blev otålig...) så nu kan fläktvingen stänga sig när maskinen är av, mycket tillfredsställande :D luftströmmen verkar dessutom riktas mer nedåt än innan när fläktvingen var ut funktion, vet inte riktigt vad det innebär för funktionen men det är nog bra (http://img560.imageshack.us/img560/8730/img1507p.jpg)
Tack för all hjälp, nu har jag sparat 3000 bagare som jag kan lägga på en ny golvmodell till övervåningen :)
//Mackan
-
Hej Dogge. Tack så jätte mycket för tipsen :) Nu är inne fläkten tyst. Byte till skf lager. Fick pressa de sista delen på båda sidor efter ha provad krympa på de. Men igen problem för jag ha en press. Trevlig sommar! Justin
-
kul att man man har nytta av tipsen..=)
Ha en trevlig AC sommar alla..=)
Dogge
-
grymt vilken bra info man kan hitta här.
Har köpt hus med ras pump från mars 06. Finns 2 i huset och den ena lät jobbigt.
Ventilationsutveckling vill ha 4000 eller sälja motor för 2700:-
Renovera är inget "businesscase".
Synd man ska ju tänka på miljön.
Nu har jag konstaterat att det är panasonic motor (Som är "uppbruten" måste köpa Avtagare, lödkolv mm. innan jag byter lager)
Har 16 st. nya ILQ-7 lager hemma från sportaffären. (Till rullskridskor)
Gjorda i Kina förvisso. Har inte långt till affär för att köpa Ceramiska.
Vad tycker ni, kör med det jag har eller köpa på http://www.rotera.se/
Om köpa nya vilka?
När man väl vet hur man tar ut motorn så tar det ju inte lång tid, men hellre något som håller 5 år än 2:-)
Och tyst vill jag det ska vara.
///Fredrik
-
Tackar för informationen om lagerbyte :). Har dock ett litet problem. Efter att ha demonterat motorn så fick jag en liten svart fjäderbricka över. Var ska den sitta?
-
Tackar för informationen om lagerbyte :). Har dock ett litet problem. Efter att ha demonterat motorn så fick jag en liten svart fjäderbricka över. Var ska den sitta?
sätt in en bild på brickan.
-
Här kommer en bild på brickan eller fjädern.
-
Hej, Det är ett fjädershims för lagringen, för att förhindra oscillation, dvs att rotorn börjar vibrera i axel riktningen, om inte jag kommer ihåg fel så skall den ligga i plastkåpan.
Dogge
-
Dogge, det ser ut som den ligger i metallkåpan på dina egna bilder.
-
Dogge, det ser ut som den ligger i metallkåpan på dina egna bilder.
Fan det har du nog rätt i, men det spelar nog ingen roll vars man monterar den, sätet i plastkåpan är så pass långt att man får stöd för lagret, samt att den minimala förskjutning i längdsled inte gör något heller, det blir rotorn som förskjuts 0,2-0,3mm i längsled och har garanterat ingen betydelse.
brickan har bara till uppgift att förhindra glapp i längsled.
Dogge
-
Fantastiskt fina beskrivningar och bra jobb som ni har gjort. Jag har visserligen en gång demonterat en tvättmaskin och lindat om hela huvudmotorn, men det var på den tiden som man hade mer tid än pengar. Idag skulle jag nog bita i det sura äpplet och köpa en färdig utbytesmotor till värmepumpen för 2700:-.
-
Går det att beskriva hur plåtlocket skall tas bort, vrida, bryta osv?
(har aldrig gjort detta, men tog mig ca 10min att få ut motorn ur innerdelen Thumbsup)
Köpte mig en Ras-10 JKVP-E i veckan och den dök upp ikväll.
fick den billigt på grund av att innerdelens motorlager vasr helt slut och den lät som ett reaplan.
tänkte jag skulle göra en sammanfattnig av hur jag gjorde lagerbytet.
Så här ser motorn ut.
(http://img692.imageshack.us/img692/1329/kortmarildatidning2029.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Här är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.
jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.
(http://img534.imageshack.us/img534/4820/kortmarildatidning2030.jpg)
By doggydoggen (http://profile.imageshack.us/user/doggydoggen) at 2010-12-29
Dogge
-
Jag har gjort ett skålat plattjärn som jag sedan knackar försiktigt runt om tills locket lossnar, men om du tar typ en mejsel typ fetare och knackar dig runt så släpper locket, ibland kan det separera lite plast som blir kvar i locket, glöm bara inte bort att rista på motorn så att du kan montera tillbaks det som förut, detta är en fördel om det sitter kvar plastbitar i locket, då passar dom så att säga i själva motor kroppen.
Dogge
-
mm... listade ut det till slut, nu blev det en hel del plast kvar i locket :-\
men tror det går att pilla ihop sedan i alla fall. Lagrena gick lätt att ta bort utan våld Thumbsup
Jag har gjort ett skålat plattjärn som jag sedan knackar försiktigt runt om tills locket lossnar, men om du tar typ en mejsel typ fetare och knackar dig runt så släpper locket, ibland kan det separera lite plast som blir kvar i locket, glöm bara inte bort att rista på motorn så att du kan montera tillbaks det som förut, detta är en fördel om det sitter kvar plastbitar i locket, då passar dom så att säga i själva motor kroppen.
Dogge
-
En uppdatering.
En del har haft problem med att plast fastnar i locket, detta kan man minimera genom att värma upp plasten
en aning så att den inte blir lika benägen att spricka/krackilera.
DET ÄR VIKTIGT att ni ristar en märkning på lock och plast så att locket går att montera exakt som innan
därför att plastbitarna som blir kvar i locket passar då exakt i motsvarande del i motorn.
när man demonterar locket så håll motorn i handen, knacka sedan på stållocket med en stor skruvmejsel eller liknande runt motorn tills locket lossnar, BRYT inte lös locket.
är en fördel om man är 2 så att en kan hålla motorn, prata med frun..=)
Om man kan undvika att limma ihop motorn så är det en fördel för framtida renoveringar, utan tejpa ihop med en lämplig bred tejp, 1 varv med överlapp och inte en massa diameterbyggande tejpning.
Sen kom ihåg att bryta spänningen till pumpen INNAN ni monterar kontakten till motorn.
-
Nu har man själv bytt lagren, såg att min modell var Skvp-e ( från sep-07 )men det fungerade fint i alla fall.
Bygge ihopp träklossar och tog bort låsringarna, hade sedan 2 tunna järn som mothåll, och knackade robust men försiktigt lagren av axeln.
Axeln såg klen ut, men tror absolut den klarar dessa små påfrästningar om du arbetar genomtänkt med rena slag.
Bökigaste var att tillverka en 9 cm lång 3mm sexkantnyckel som kändes bra när man drog åt igen.
Mina lager vart 608 RS2 för 62 kr styck, 162 kr med frakt från kullager.se
Så imorn ska vi se om den är knäpptyst igen, har borstat bort det ingrodda dammet mellan lamellerna, och ska också i morgon ta ett par blomsterspray-flaskor med varm svag yes-lösning, låta det verka ett tag och sedan spraya på massor av vatten som får ringa ut i dräneringsslangen, där AC släpper sitt kondensvatten.
Tror med facit i hand att detta kommer ge 1 kw mer än innan rengöring, och blir den också knäpptyst ja, då blir det en wiskey åt pappa ,-)
Jawen tusenkonstnären från Uppland
-
sätt lite fett i gummi lagringen på motsatt sida motorn åxå.. :)
-
Såg ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.
Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.
Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..
Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.
Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.
Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.
MvH Jawen
-
Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.
MvH Jawen
Tror FD´n har keramiska lager så det tar nog lång tid. :)
-
Såg ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.
Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.
Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..
Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.
Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.
Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.
MvH Jawen
Ja jag menar 60 centimeter bort..=)
går göra utifrån sidan beroende på modell, är ett litet hål i gummit där jag sprutat in lite kedjeolja avsedd för glidlagringar.
jag har nu provat en hel hög olika keramiska lager, och inte blivit nöjd med nå´n av dom.
det väsande lager ljudet som man får av dessa lager stör jag mig på. >:(
Skf:s nyaste modell serie med deras nya 2RSH tätning är "fullständigt ljudlöst"
Innan dom nya skf 608 lagren kom så hade skf en speciell variant av 608 som hade grymt bra spec.
Men nu påstår dom att deras nya 608 är så tyst och bra att den föregående tysta varianten utgått, och den senate varianten av 608 ersätter "båda" äldre varianterna.
-
Såg ditt svar sent Doggydoggen, har redan fixat allt.
Med fett på motsatt sida motorn, menar du bakom/under gummit på andra sidan fläkthjulet ?, d.v.s 60 cm bort ?.
Fy vad smuts det kom ut när jag rengjorde hela lamellpaketet.......körde 4 vattenkannor med mycket varmt vatten och yes, sprayade dessutom med hård smal stråle 3 blomspray-flaskor till med yes-blandning, sedan sköljde jag tills det inte fanns något skum kvar ens i tråget som samlar kondensvatten från körning i AC-läge..
Ser helt ut som ny nu och är knäpptyst Thumbsup, tack Doggydoggen för sporrandet av lagerbyte.
Sedan kan man känna en lätt vibbration på vä sida fläkthjul d.v.s mitt emot fläktmotorn, men det känner man bara om man lägger handen på sidan vid högsta fläkthastighet d.v.s 5:an.
Undrar hur länge min FD-35 a kan gå innan det blir ljud från lager, 2 år nu med helt tyst.
MvH Jawen
Om du skjutit in motorn för långt i fläkt cyllindern, dvs(motoraxeln sticker in för långt i fläktcyllindern)
då kommer hela fläkt trumman för långt imot motorn och axeln på motsvarande sida kommer långt ut i gummilagringen, detta kan göra att gummilagringen inte orkar stå i mot cyllindern ifall den har minsta lilla obalans och sätter du gummilagringen i svägning som sedan skapar en vibration, samt att man får mindre glidlager yta för axeln.
Det finns mått oftasi i manualer(från utsida fläkt till en bestämd del på själva innerdelen, på JKVP tror jag det var 71mm(men läs i manualen).
själv så drar jag åt insexan så att den precis tar i utfasningen på axeln, sedan flyttar jag fläktrumman tills
insexan stoppar mot urfasningen på motoraxeln, på jkvp sticker då axeln ut ungefär 2mm in i fläktrummans ytterända.
Dogge
-
Nu har jag bytt lager i innedelen för andra gången på ett år.
Vid första försöket monterades lager från Biltema, ett keramiskt och ett vanligt. Det fungerade bra i några månader, sedan återkom oväsendet. _/-
Efter tips i den här tråden beslutade jag mig för att försöka med 2 st SKF 608 2RS istället. De beställdes till bra pris på Ebay, från England. Kostade 14 pund för 4 st lager inkl frakt, köpte 2 extra för att ha i reserv.
När motorn nu plockades isär igen, så noterade jag att det bakre lagret inte ens satt fast på axeln! Det trillade loss av sig självt. Bra toleranser på Biltemas lager, not.. ::)
Det främre lagret togs bort med hjälp av en något modifierad avdragare från Biltema. Axeln i frysen, SKF i ugnen - sedan monterades de nya lagren utan problem och motorn limmades ihop igen.
Passade även på att tvätta rent lamellerna med varmt vatten i sprayflaska, det var ganska smutsigt efter 4 års drift. Kan erkänna att jag är lite "glömsk" när det kommer till att dammsuga filtren ofta. :-\
Nu är den äntligen tyst igen! Tror tvätten av lamellerna gjorde sitt till för effektiviten också, fläkten går inte alls lika hårt längre. tomte::
-
Intressant... menar du att biltema lagret hade blivit större efter du monterat det?
Vad för fett använde du? De var säkert kapslade men...
-
Idag har även jag bytt lager i min fyra år gamla Panasonic pump. Redan efter ett år började den låta och nu lät det mest som ett (litet men dock) reaplan stod igång inne i vardagsrummet.
Det tog mig typ en timma att plocka isär innerdelen och dela motorn. Sen hade jag ingen avdragare som passa så det tog en timma till att bygga samman en. Lagret satt dock inte så hårt och hade kanske kunnat lossas med någon enklare konstruktion.
Bytte bara lagret på framsidan avmotorn och trykte dit ett Biltema "keramiskt" lager, - förmodligen mycket bättre än orginalet även om SKF säkert är ändå bättre.
Oj vilken skillnad det blev när jag ytterligare en timma senare provstartade pumpen igen. Står man nära kan man höra ett lite frasande lagerljud när fläkten går på lägsta, vid alla andra vartal hörs bara luftbruset från skälva fläkten *roflmao*.
Tack för alla tips och hjälp i den här länken, utan dem hade det inte blivit av . .
-
Hej!Undrar om du vet vad en fläktmotor kostar,sån som du bytte lager på?
Mvh/Crinette
-
Dogge, den här tråden är ju närmast att betrakta som en samhällstjänst! Thumbsup
Min egen pump satt här när vi flyttade in, började vissla lätt 05/06. Bytte 09 (då tjutandet övervann latheten), använde NTN-lager. Funkade bra utan att kyla/värma. Originalen var NMB 608Z från Thailand.
Skulle man var rädd för att slå sönder något vid lagerbytet, så har det iaf tidigare funnits motorer på blocket bla, för mellan femhundra till en tusing.
-
Dogge, den här tråden är ju närmast att betrakta som en samhällstjänst! Thumbsup
Min egen pump satt här när vi flyttade in, började vissla lätt 05/06. Bytte 09 (då tjutandet övervann latheten), använde NTN-lager. Funkade bra utan att kyla/värma. Originalen var NMB 608Z från Thailand.
Skulle man var rädd för att slå sönder något vid lagerbytet, så har det iaf tidigare funnits motorer på blocket bla, för mellan femhundra till en tusing.
Det är roligt att folk kan få nytta av tråden..=)
dom nya motorerna som nu är helgjutna blir lite klurigare att renovera, men det skall nog gå det åxå..=)
-
Hej å hallå.
Har en Panasonic cs-e9ckp som stör mig.
Tänkte därför pröva detta ingrepp.
Pumpen är tillverkad 2004 så det får bli stållager.
Närmar sig väl ändå övertid...
En fundering dock.
Kan det var något mer i nederdelen som skapar oljud.
Helt omöjligt att med säkerhet säga att det är motorn...
-
Med största sannolikhet lagerljud ni hör.
Fläktmotorn sitter på höger sida, kan dock vara svårt ibland att bara lokalisera det till höger då ljudet fortplantar sig.
Om ni ändrar fläkthastigheten så följer oljudet med och blir lite mer påtagligt/vinande vid hög fläkthastighet.
Om det låter som en "helikopter" i innerdelen brukar det vara igentäppta nylonfilter eller kraftigt smutsiga lameller.
Sitter ett stödlager på vänster sida som i och för sig kan låta illa men det är sällsynt, åtmindstånde på dom maskiner vi varit på
-
Har också en CS-E9CKP som låter mycket. Jag gjorde ett försök för två år sen att byta lager men det stöp på att fläktmotorn inte alls såg ut som den som brukar beskrivas:
Den man brukar se i trådarna här: Svart med grått plåtlock som kan tas bort.
Min: Vit klump som ser ut att vara "helgjuten", NFD-37CV-D829-1, A981121
modellnummer. Eftersom den är helgjuten går det ju inte att byta lager eller hur?
Har jag fått någon specialvariant? Min är från 2004.
-
@snoop
bästa tråden på forumet, nästan så man blir sugen på att skaffa en LLVP bara för att.
ville bara säga det.
-
Hej!
Står inför ett lagerbyte, men är det någon som har bild på lämplig avdragare.
Har fyra urfasningar på min motor som jag kan sätta avdragaren i men vad på motorn kan jag pressa imot ? axeln?
//Marcus.
-
Här kommer en you tube video där en "Markus Kantola" visar hur man byter kullager i motorn. Det är synd att andra bilder i den här tråden har fallit bort.
https://www.youtube.com/watch?v=dthIZdf4ROs
-
En annan rolig sida som förklarar om olika kullager och egenskaper.
https://www.skatepro.se/a19.htm
-
Hej,
Min Toshiba RAS 13, innerdel har börjat kvittra som fågel. Jag tror det är lager som ska bytas. Värmepumpen är minst 9 år gammal och lager byttes en gång tidigare när pumpen var ett år gammal av Toshiba agentur. Nu är dags igen (ingen garanti kvar). Jag tänkte göra detta själv och har försökt att samla mkt information innan jag byter den ngn gång på sommar. Hittat hybrid lager med keramik kulor. Tycker ni det passar?
http://www.kullagergrossisten.se/product/8x22x7-gummitatning-keramik-abec-5
Enligt de det ska vara bra till värme pumpen. Jag tänkte öppna nya lager och kolla och smörja den ordentligt med silicon fett innan jag monterar den i värmepumpen.
-
Letade och hittade korten som försvunnit i första inlägget, kunnde inte få in bilderna av någon anledning så det blev länkar istället, hoppas dom fungerar?
Så här ser motorn ut.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/526/kortmarildatidning2043.jpg
Här är den isärtagen,krävde en del våld,och någon form av "Heat Sink" som stelnat till betong höll imot en del.
jag ristade en linje på motorn utvändigt för att kunna montera tillbaks locket exakt som det var.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/156/kortmarildatidning2035.jpg
Själva kretskortet satt fastlött på 3 punkter,lödde lös och använde en tennsug för att få bort tennet,undersidan på kortet har en del Ytkomponenter som är kännsliga,så inte smart att bryta och pilla för mycket.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/88/kortmarildatidning2031.jpg
Här ser man Heat Sinken som var som betong och används för att få kylning för komponenten på bilden.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/253/kortmarildatidning2033.jpg
Här är kretskortet lös och man ser dom 3 lödörona till spolen sticka upp.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/530/kortmarildatidning2036.jpg
På första bilden så var det meningen att man skulle se segesäkringen som ser till att lagret hamnar på rätt plats,dom tog jag lös för att få fäste bakom lagret ordentligt när jag drog av lagret.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/704/kortmarildatidning2037.jpg
Här ser man rotorn med lagren,rotorn är gjord av magnet och en axel är klämpressad fast på 2 plåtbrickor i mitten,väldigt klent och minsta lilla stöt lär skada rotorn,så den får man inte bryta i,och behandla som ett barn.
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/706/kortmarildatidning2038.jpg
Här ser man nu rotorn på plats med nya lager,när man demonterar lagren så bör man ha en avdragare annars är det stor risk att skada rotorn,om man nu vill montera ceramiska lager så ska man veta att dom tål inte stötar,försöker man knacka tillbaks dom så går dom troligtvis sönder,utan stoppa rotorn i frysen 30 minuter och lagren i ugnen på 80-100 grader,då krymper axeln och lagrets hål diameter ökar,då är det i stort sett bara att släppa ner lagret,det krävs att man planerat med verktyg färdigt,axeln och lagret kommer snabbt till samma temperatur och då nyper det fast.
Ett rör som passar på axeln och inte har en för stor ytterdiameter är att föredra så att man inte skadar Z tätningen.
segesäkringarna är skålade och vänder man dom fel väg så tar segesäkringen i z-tätningen,det måste man åxå ha koll på.
Här är nu kretskortet lött tillbaka och man måste åxå ha en klick med ny Heat Sink(Den lilla tuben på bilden)
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/251/kortmarildatidning2042.jpg
och här är motorn ihop plockad igen med nya lager..=)
https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/692/kortmarildatidning2029.jpg
Doger
-
Ni måste kopiera bild länken och klistra in den i sökfältet för att se bilderna, kanske admin på sidan kan få in bilderna permanent?
-
Hittade denna tråd på Google efter att jag sökt på varför min Toshiba ras-10skvp-nd kvittrar som en fågel ;-)
Tyckte det var lika bra att fortsätta i denna tråd istället för att skapa en ny, eftersom det finns så mycke info redan här. Jag kommer att byta lager i min fläktmotor men har en fråga så här 6 år senare.
När det gäller 608 lagrena så finns det ju lite att välja på, vilket skall man välja?
608-2RS
608-2RS C3
608-2RSH
Tackar på förhand,
-
Hittade denna tråd på Google efter att jag sökt på varför min Toshiba ras-10skvp-nd kvittrar som en fågel ;-)
Tyckte det var lika bra att fortsätta i denna tråd istället för att skapa en ny, eftersom det finns så mycke info redan här. Jag kommer att byta lager i min fläktmotor men har en fråga så här 6 år senare.
När det gäller 608 lagrena så finns det ju lite att välja på, vilket skall man välja?
608-2RS
608-2RS C3
608-2RSH
Tackar på förhand,
Vanliga efterbeteckningar:
RS= gummitätning en sida.
2HRS= gummitätning båda sidor(FAG).
2RS1= gummitätning båda sidor(SKF).
2RS= gummitätning båda sidor.
2RSH= gummitätning båda sidor(SKF).
2RSR= gummitätning båda sidor(FAG).
2NSE= gummitätning båda sidor(NACHI).
2DDU= gummitätning båda sidor(NSK).
2RSL= lågfriktions tätning(SKF).
VV= lågfriktions tätning(NSK)
Z= plåttätning en sida.
ZZ= plåttätning båda sidor.
2Z= plåttätning båda sidor.
C3= större lagerspel än normalt.
C4= större lagerspel än C3.
TVP= lager med polyamidhållare(FAG).
TN9= lager med polyamidhållare(SKF).
ETN9= lager med polyamidhållare(SKF).
NR= Lager med låsringsspår & låsring.
N= Lager med låsringsspår.
W= rostskyddatSKF).
S= rostskyddat(FAG).
H= rostskyddatEZO).
-
iom att de går hela tiden kan det finnas en vits att använda C3 varianten, dessa använd företrädesvis i elmotorer som går länge
annars är det SKF som gäller då dessa ger minst oljud.
finns ingen anledning till RS-varianterna utan enkel dammtätning räcker dvs ZZ