Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasmängd i behÃ¥llare  (läst 1416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elinstallatören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gasmängd i behållare
« skrivet: 05 januari 2017, 20:37:38 »
Hur vet man hur många liters utrymme som behövs för att förvara tex. 1Kg R410a gas.
Tänkte på förvaring i gasflaskorna. då är det alltid en del som är i gasform.
fyller man flaskan full med r410a i vätskefas då sprängs den hydrauliskt vid temperaturökning. det är jag på det klara med iaf.
Men det måste finnas en "regel" hur mycket man kan fylla säkert. dvs hur många liter förvaringsutrymme som behövs per kilo gas.

Kanske en självklar sak för de kunniga.
men jag vet bara att på en del flaskor står tillåten gasmängd i kilo och flaskvolym så det är väl bara att räkna.
Har nu ingen sådan flaska i närheten så jag kan inte kolla.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Gasmängd i behållare
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2017, 20:56:20 »
Man får inte fylla mer än att trycket i flaskan vid 60 eller 65 grader (kommer inte ihåg vilket) inte överstiger flaskans provtryck. Densiteten för vätskeformig R410 är ca 0,8 kg/L vid 60 grader så med 0,75 kg/L ska man vara på säkra sidan. Trycket i flaskan är ca 40 bar då. Men kolla för säkerhets skull, det var många år sedan jag höll på med sånt här.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!