Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fukt i ventilationsrör pÃ¥ vinden FrÃ¥nluftsvärmepump  (läst 344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JohanKj

  • Gäst
JohanKj
Fukt i ventilationsrör på vinden Frånluftsvärmepump
« skrivet: 09 december 2023, 08:20:15 »
Hej!

Jag har en Nibe F470 frånluftsvärmepump med tillluft/frånluft med ventilationsrör som går på isolerad vind.
Jag har haft problem med att den slår av för för kall frånluft när det blivit kallare ute, och har funderat på om det har med någon typ av tjuvluft från vinden då jag ändå har relativt varmt inne men frånluftsvärmen sjunker ändå fort. Jag har dock inte hittat något, och det är lite krångligt då det är isolerat och på isoleringen och över rören ligger någon typ av isoleringsmatta så det är inte så lätt att bara lyfta och titta.

I morse började det dock droppa från innertaket i sovrummet och jag gick upp på vinden och letade. Till slut hittade jag en del fukt under en viss del av röret. Det fanns ett "titthål" med lock där (vet inte vad det kallas) och då såg jag att det stod en del vatten i röret (några mm) och det har förmodligen läckt ut ur skarven strax bredvid.

Rören ser för övrigt ut att vara bra isolerade, kan det vara i skarven det kommer in luft som kondenserar? Eller kan det skapas såpass mycket kondens ändå när det är kallt att det blir vatten stående i rören? Och framför allt, vad kan jag göra åt det?

JohanKj

  • Gäst
JohanKj
SV: Fukt i ventilationsrör på vinden Frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 december 2023, 08:23:48 »
Oisolerad vind skulle det stå. Dock så ser rören isolerade ut och det "mattan" som ligger över isoleringen ligger över rören också, vilket gör att det är lite krångligt.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Vad är temperaturen på luften om du mäter den i frånluftsventilerna i huset, och jämför med vad värmepumpen säger? Hur mycket värme försvinner på vägen?

Kanske kan du klura ut var problemet ligger på vinden, om det bara är på något enstaka ställe, genom att tillfälligt täppa till alla frånluftsventiler utom en och se vad som händer med frånluftstemperaturen du kan läsa av i värmepumpen efter ett tag. Sedan rotera så att du provat alla ventilerna.

Tappar tilluften också temperatur på motsvarande sätt?

Vattnet som du hittat i röret och det som droppade, var det i tilluft eller frånluft?

Hur mycket är rören isolerade?

(Hur väl är avluftsröret (utblåset) från värmepumpen isolerat? Det brukar ska vara diffusionstätt isolerat så att det inte blir kondens när fuktig luft utifrån möter det kalla rörets utsida. Installatörshandboken brukar ha info om detta. ).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

JohanKj

  • Gäst
JohanKj
SV: Fukt i ventilationsrör på vinden Frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 09 december 2023, 22:35:41 »
Tack för svar. Frånluft står på 16.8 nu (vilket innebär att den värmer med bara patron då den slår av vid 17) med runt 0 grader ute och en innertemperatur på 20.5, vilket jag tycker låter mycket, men i kallare temperaturer ute sjunker den mycket mer.

Jag ska ta dina tips och mäta ordentligt vid frånluftsdonen och tilluftsdonen så jag har mer exakta värden att gå på.

Vattnet var i tilluft, och som jag förstår det bör det inte bli kondens där då det är uppvärmd uteluft och inte bör innehålla så mycket vatten. Jag är rätt oteknisk så jag är inte riktigt säker på vad kompressordrift blockerad innebär, det som jag hittar i bruksanvisningen är bara att "ingen värme återvinns ur frånluften". Om detta innebär att den stänger av tilluften helt så har jag en teori (eller killgissning snarare) att inomhusluft har gått upp genom tilluftsdonen då ingen luft rört sig där under de här kalla dagarna där den larmat hela tiden. Och då inte heller kunnat ventileras bort. Men osäker på om den funkar så.

Så jag har nu testat att höja värmen inomhus ett par grader och se om det gör någon skillnad, även om jag tycker runt 20-21 är lagom. Men vid köldknäppar lär ju det knappast hjälpa heller då frånluften sjunker ännu mer då. Dessutom har jag massa ved som jag eldar i en öppen kamin, men det gör man ju ogärna om man redan har för varmt inne, så det känns lite kontraproduktivt.

Rören ser ut att vara välisolerade, men ska försöka göra mer noggrann koll i morgon.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Att kompressordrift är blockerad gör ju att det blir en ren elpanna, som du är inne pÃ¥, och det vill du ju inte, sÃ¥  det är bra du höjt inomhustemperaturen sÃ¥ kompressorn gÃ¥r hela tiden sÃ¥ det inte blir onödigt dyrt att värma huset.

Jag skulle inte tro att frånluft kan komma i tilluftsrören, de borde vara helt separata och tilluften värms av en värmeväxlare av vattnet i värmesystemet. Dessutom borde väl inte ventilationen stängas bara för att det bli eldrift (du borde märka om det blåser i tilluften och suger i frånluften).

Är problemet nytt? Funkade bra förra vintern?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!