Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia atria  (läst 1330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dorisdoris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia atria
« skrivet: 18 februari 2019, 19:40:23 »
Hej! Har köpt hus med en thermia atria i. Insatt 2013. Nu bor vi inte i huset än, utan renoverar för fullt. Iaf.. Jag har i min enfald trott att pannan skall stå på RUM 20 och att man justerar elementens termostat för att få ner värmen och spara elförbrukningen. Sagt och gjort.. Justerade och temp inne är c 16. Men de märktes inte på elräkningen... Nu upplyste någon mej om att neej... Elementen ska stå på fullt, RUM värdet ska jag skita i och istället fiffla med nån värmekurva för att sänka förbrukningen? Whaat? Har läst manualen.. Läst på nätet.. Och fattar noll. Ska man behöva va ingenjör för detta också? Hjälp en kvinna i nöd!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia atria
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2019, 07:21:32 »
Hej!
Stämmer att radiatortermostaterna ska stå på max.
Men för att få 16 C inne så är det just RUM-värdet du ska sänka till 16 C.
Värmekurvan har 2 parametrar, RUM-värdet som parallellflyttar kurvan upp eller ner.
Kurva som ändrar lutning, värdet visar framledningen vid 0C ute.

Sen finns en missuppfattning om att RUM-värdet alltid ska stå på 20 C på Thermia, vet inte varifrån den kommer?
Båda värdena kan justeras för att få önskad innetemp vid olika utomhustemperaturer.
När ni är klara med renoveringen och ska ställa in dessa värden så får man prova sig fram, inget hus är det andra likt så det finns inget "facit".
Men man kan börja med att ställa RUM på önskad innetemp och bara justera kurva så har man en parameter mindre att justera på till att börja med.
« Senast ändrad: 19 februari 2019, 07:23:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dorisdoris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia atria
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2019, 18:17:28 »
Hej!
Okej, men skall jag ha elementen på max och sen sänka RUM till ex 18 grader? Blir de 18 grader inne då? Om de är 0 grader ute? Menas de så? Men om de blir kallare så sjunker innetemperaturen också och då måste jag istället börja justera kurvan?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9619
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia atria
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2019, 19:25:13 »
Mening är att hitta en lutning på kurvan som gör att det är lika varmt inne oavsett det är t.ex. -15 celcius eller +10 celcius ute genom att automatiken fungerar. När man hittat rätt lutning kan man sedan justera RUM upp eller ner.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia atria
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2019, 07:49:56 »
Hej!
Okej, men skall jag ha elementen på max och sen sänka RUM till ex 18 grader? Blir de 18 grader inne då? Om de är 0 grader ute? Menas de så? Men om de blir kallare så sjunker innetemperaturen också och då måste jag istället börja justera kurvan?

Det finns inget exakt svar, utan detta varierar från hus till hus.
RUM parallellflyttar och Kurva ändrar lutningen, du får kläm på detta när du provat lite olika inställningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!