Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Komplettera med frånluftsvärmepump?  (läst 2110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gronskog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplettera med frånluftsvärmepump?
« skrivet: 13 februari 2013, 15:36:11 »
Vi är nyinflyttade till ett ”nybyggt” hus, byggt med lösvirke.
Huset är på 169 + 25kvm, 169kvm på ett plan och 25kvm en våning upp, krypgrund. Vattenburen golvvärme på botten plan, 20-25mm furugolv och klinkers i 2 badrum. Huset är hyffsat isolerat.

Värmesystemet är en Sanyo ECO CO2 luft/vatten värmepump, ute enheten är på 4.5kw, systemet är från 2005.
När vi flyttade in var HUSKURVAN på 40°, detta innebar ca 17° i huset ner till -5-10° sen sjönk temperaturen ytterligare. Höjde till 43° det blev inte bättre, var bortrest 2v kom hem och höjde HUSKURVAN till 45° och det verkade hjälpa, nu har vi ca 19-20° vid -3° det har inte varit kallare. Med 45° HK så tycker jag att el-patronen går in och stödjer väldigt ofta. I manualen står det att golvvärme ska ligga mellan 30-40° så jag är en bit över gränsen, är lite orolig att trycka för varmt i golvet.

Jag har varit i kontakt med Pontus på Ahlsell som är supporttekniker för Sanyo CO2 EKO, han tyckte väll som jag att systemet var underdimensionerat men sade också att jag skulle byta ut huvudsäkringarna till 20A från 16A för att lösa problemet med att den inte orkar hålla temperaturen. Förmodar att systemet vid kallare väder går in och stödjer med el-patronen och då behöver 20A för att hinna med att värma? Enligt Pontus kostade en 9 kWh ute enhet mellan 60-70tkr att uppgradera till och det känns inte så aktuellt.
Huset är utrustat med ett mekaniskfrånluft system som suger luft från 2 sovrum, 2 badrummen och ventil på övervåningen. Tanken var att koppla in en FLVP för att stödja upp Sanyon så inte el-patronen går in så ofta. Koppla in FLVP på golvvärme returen och sedan vidare till Sanyon, förmodar FLVP inte kommer att användas under sommar tid då vi inte använder golvvärmen i samma utsträckning?!

I.o.m. jag inte är någon guru på detta så har jag lite frågor:
1. Är det Konstigt att jag har så hög HUSKURVA? (Dåligt isolerat under golvvärmen?)
2. Tycker ni att jag ska komplettera med en FLVP? T.ex. sfinx FLVP
3. Erfarenheter gällande sfinx eller någon annan modell av fristående FLVP?
4. Lyckades manuellt ställa om ”Rum” bör värdet från 22° till 24°, vad gör den parametern?
5. Köpa en kamin elda som en tok när det är kallt?
6. Elda upp Sanyo systemet, köpa något större och bli fattig?
7. Några andra förslag?

Det känns som jag har spenderat mer tid med Sanyo systemet än med min flickvän… hon börjar bli avundsjuk! ;)

Tack på förhand!
/Petter

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Komplettera med frånluftsvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2013, 17:08:17 »
Jag tipsar om tavlan om golvvärme här på forumet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4.0

Kolla där efter golvvärme-trådar så ser du lite vanliga problem som man kan ha;

T ex kan du ha en shunt som i onödan shuntar ner temperaturen till golvvärmen (istället för att klara dig på en lägre kurva i värmepumpen). Dessutom misstänker jag att 20-25 mm trägolv på golvvärme isolerar rätt bra åt fel håll så att säga... (prova sök här och på nätet om massivt trägolv och golvvärme så kanske du hittar något bra).

(Du kan ju alltid starta en tråd om just golvvärmen i huset i den tavlan, och ta lite bilder, och mäta lite temperaturer på golvvärmefördelare och yttemperatur på golven. Och be om tips på optimeringar).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!