Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för temp pÃ¥ VV?  (läst 17678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Vad har ni för temp på VV?
« skrivet: 06 november 2007, 19:26:50 »
Har en Thermia TWS 10 och jag tycker inte varmvattnet blir så varmt som det borde. Det vill gärna ligga runt 45-46 i toppen av beredaren, kanske 47 men då måste den ladda minst två gånger. Framledningen under VV-laddning går upp till 55-56 så kompressorn ger värme så det räcker, men det verkar som beredaren har problem att ta emot denna värme.

Är detta normal VV-temp för VP:ar i allmänhet, eller vad har ni för temp på ert varmvatten?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2007, 19:35:04 »
Jag har 56 ºC i topp och 50 ºC i botten efter en laddning, 58 ºC på framledningen vid stopp.
Jag har 250 liters mantelvolym och 250 liters förrådsberedare.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2007, 22:14:53 »
Min maskin laddar till 55-56C° i toppen när den gör varmvatten och då ligger temperaturen runt 50-52 i botten, blir inte vattnet nog varmt så kanske det är nått fel på pressostaten som bryter VV-prod. Du har en andra pressostat som bryter vid lite högre tryck (den ger då lite varmare vatten) som sitter lite närmare kompressorn det är bara att flytta dom grå kablarna och prova. Blir skillnaden stor med en vattentemperatur på runt 60° har du nog fel på den "normala" pressostaten, stiger temperaturen till 52-54° så kanske givaren är felande eller behöver kalibreras
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 08:53:25 »
Jag skulle nog tippa på att någon tempgivare visar fel. Testa hur varmt varmvattnet är vid närmsta kran med en termometer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2007, 19:34:01 »
Har nu provat med termometer - givaren i toppen på tanken stämmer väl med tempen man får på varmvattnet i kranen så därmed borde det inte vara givarfel. Provade även att skifta pressostat till den med högre bryttryck men fick endast 2-3 grader varmare VV, det gick då upp till ca 48-49, någon gång även 50. Det motsvarar ju inte ens vad svenske kocken får på sin normala pressostat... Sc:,h

Det som slÃ¥r mig är att skillnaden mellan kompressorns max framledning under en VV-körning jämfört med tempen i toppen pÃ¥ beredaren efter avslutad dito skiljer ca 8-9  ºC hos mig. Hos Ville Vessla skiljer det bara 2 ºC 

Det verkar som slingan i beredaren har svårt att överföra värmen från kompressorn till vattnet i beredaren. Kan det vara så att slingan är feldimensionerad för min 10kw pump? Det kanske sitter en beredare med slinga anpassad för en 6kw pump.

Finns det någon annan som råkar ha en TWS 10 och som kan rapportera VV-temp. Vore intressant att se vad likadana maskiner presterar.

 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2007, 20:08:22 »
Tjena,

för mig låter det onekligen som du har mycket luft i slingan. Någon stans bromsar det upp, helt enkelt. Du behöver nog lufta slingan. --/
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2007, 21:17:49 »
Misstänkte också luft från början så jag har luftat, men ingen luft kommer ut. Jag provade t.o.m att ta loss och vända på cirkpumpen för att kunna köra vattnet baklänges (och därmed uppåt) i slingan för att ev. kvarvarande luft skulle ställa sig högst. Sen stängde jag av cirkpumpen en bra stund och provade att lufta, men det hjälpte inte. Så luft tror jag inte det är. Såvida det inte fastnat luft någonstans i slingan som är omöjlig att få ut utan att cirkulera med jetpump.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2007, 21:44:45 »
Kan cirk-pumpen gå för fort vid uppvärmningen av V.V ? (finns det reglermöjlighet ?)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2007, 22:03:53 »
Cirkpumpen gÃ¥r pÃ¥ högsta hastighet (av 3 olika). Med denna hastighet ligger deltat vid VB-laddning pÃ¥ 7-8  ºC. Deltat vid VV-laddning ligger pÃ¥ ca 3-5  ºC. Har även provat läge 2 men märkte ingen större skillnad pÃ¥ VV-temp, sÃ¥ därför fÃ¥r den gÃ¥ pÃ¥ 3:an som ger bäst delta vid VB-laddningen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2007, 22:14:49 »
??
Menar du att den använder samma cirk-pump för både cirkulation av radiatorvärme och varmvatten-tillverkning i tanken ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2007, 22:22:55 »
Ja det är samma cirkpump. Det sitter en trevägsventil som skiftar mellan radiatorvärme eller VV-tillverkning. Tror det är standard-lösning hos både Thermia och Nibe.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #11 skrivet: 07 november 2007, 22:23:11 »
Jag tror inte att det är olika slingor/beredare beroende på kompressoreffekt utan det är nog samma vv-beredare. jag har ungefär 4 graders delta vid varmvattenladdning. Har du kontrollerat så att du inte har för kort TID på varmvattnet, den tid som pumpen ska göra varmvatten är ställbar mellan 5 min och upp till 40 min. Fabriksinställningen är 20 min. På min tar det ungefär 35 min att höja från 42° till 55° men den är ju lite mindre.
Och det är samma pump och samma hastighet både för värme och varmvatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #12 skrivet: 07 november 2007, 22:40:28 »
Med gemensam pump är kockens svar nog det enda som egentligen kan variera din vv-temp.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #13 skrivet: 07 november 2007, 22:52:45 »
Jag tror inte att det är olika slingor/beredare beroende på kompressoreffekt utan det är nog samma vv-beredare.

Hade själv gissat på att slingan borde vara bättre tilltagen i beredaren hos den största, 16kw modellen, i TWS-familjen än i 6kw modellen. Fick därför för mig att jag fått "för liten" slinga i min 10kw:are eftersom kompressorn slår i taket och bryter på pressostaten innan vattnet i beredaren hunnit bli tillräckligt varmt. Men om det är samma slinga i alla modeller kan jag utesluta denna teori.

Tiden för vv-tillverkning ligger kvar på fabriksinställda 20 min, men så länge går den aldrig.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #14 skrivet: 08 november 2007, 00:08:46 »
Hej

Jag har i princip samma pump fast storleken större istället och en separat vvb på 300l, men tekniskt ska det vara samma lösning.

I slutet av vv-produktion så är vattnet i toppen på vv-beredaren 55-56 grader varmt. Jag har snarast undrat hur vattnet kan bli så varmt vatten. Vattentemperaturen i topp är i princip samma som framledningstemperaturen, vilket förvånar mig!
Har även kontrollmätt varmvattnet vid tappställen och det är där cirka 54 grader efter en körning. Så givarna visar korrekta värden.

Jag har i princip standard inställningar med undantag på starttemperaturen på varmvattenproduktion som jag har satt till 30 grader, vilket ger få men lite längre drifttider på varmvattenproduktionen. Det fungerar bra, vilket antagligen beror på stor vvb och hög effekt på pumpen.


Tiden för vv-tillverkning ligger kvar på fabriksinställda 20 min, men så länge går den aldrig.

Som jag har förstått allt så påverkar inställningen på 20 minuter bara om det är ett SAMTIDIGT behov av värme till huset, annars så producerar pumpen varmvatten tills pressostaten stoppar. Jag antar att det värmeproduktionen inte är så stor redan nu...
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #15 skrivet: 08 november 2007, 07:07:53 »
Knepigt det här, TWS ska ju ha en bra värmeöverförande yta men något verkar hindra värmeöverföringen.
Är det kalk eller humus i vattnet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #16 skrivet: 08 november 2007, 09:13:14 »
En del humus finns säkert i vattnet men det borde väl lägga sig i botten av beredaren och inte påverka värmeöverföringen från slingan? Har också funderat över vattnet, men pumpen är bara två år gammal, och problemet har funnits från början...

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #17 skrivet: 10 november 2007, 02:59:54 »
Jag är absolut ingen expert på Thermia.
Men jag kom och tänka p å en sak när jag läste tråde.
Det är alltså samma CP för VV och VB. Temperaturen går upp på VB men inte tillräckligt mycket på VV.
Kan det vara så att växelventilen inte slår över helt. Borde ju inte vara så på en "ny" VP. Har ingen erfarenhet av växelventiler själv. Du får ju onekligen upp temperaturen men inte tillräckligt mycket på VV.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #18 skrivet: 10 november 2007, 06:59:29 »
Knepigt det här, TWS ska ju ha en bra värmeöverförande yta men något verkar hindra värmeöverföringen.
Är det kalk eller humus i vattnet?
Förresten pÃ¥stÃ¥r ju Adam att det bara blir bättre funktion med kalkavlagringar pÃ¥ slingan.....  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #19 skrivet: 10 november 2007, 14:20:04 »
Jag är absolut ingen expert på Thermia.
Men jag kom och tänka p å en sak när jag läste tråde.
Det är alltså samma CP för VV och VB. Temperaturen går upp på VB men inte tillräckligt mycket på VV.
Kan det vara så att växelventilen inte slår över helt. Borde ju inte vara så på en "ny" VP. Har ingen erfarenhet av växelventiler själv. Du får ju onekligen upp temperaturen men inte tillräckligt mycket på VV.

Har också tänkt i dessa banor, men kom fram till att växelventilen sluter tätt vid VV-tillverkning. Dels provade jag med enkel "handpåläggning" dvs att jag höll handen på framledningsröret efter VP under vv-produktion för att känna om det blev varmt. Jag provade också att helt stänga av kranen på framledningen efter VP för att utesluta ev. cirkulation till elementen. Men varmvattnet vill inte bli varmare än tidigare.

Har nu haft återförsäljaren här som i sin tur varit i kontakt med Thermia. Ska få svar efter helgen på vad nästa steg blir.

NÃ¥gra av svaren i den här trÃ¥den visar ju att varmvattnet endast skall skilja ett par grader frÃ¥n kompressorns max framledning medans det hos mig skiljer nästan 10  ºC Därför mÃ¥ste min slutsats bli att nÃ¥got är fel med värmeöverföringen i min beredare - nästan sÃ¥ man vill ta fram vinkelslipen för att undersöka lite a:gl
« Senast ändrad: 10 november 2007, 16:29:39 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #20 skrivet: 11 november 2007, 19:45:32 »
Hej

Nu har jag tagit fram lite data så att du kan jämföra när du träffar ÅF och Thermia.

Idag när varmvattenproduktionen var klar så var framledningen 60 grader, returledningen 54 och varmvattengivaren visade 54. (jag glömde läsa av nedre givaren)

jag ahr alltså 6 graders skillnad på framledning och vv-temperaturen. Då jag har en större vvb än din inbyggda så borde min differens vara större än din, då givarna antagligen sitter på olika höjd ifrån toppen.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #21 skrivet: 11 november 2007, 21:19:22 »
Tack pafr!

Har nu provat att köra med pressostaten som har högre bryttryck i nÃ¥gra dagar men tempen vill fortfarande ligga runt 45-46  ºC i toppen av beredaren när den stabiliserat sig, i botten ligger den dÃ¥ pÃ¥ ca 42-43. Framledningen gÃ¥r uppÃ¥t 60 ganska snabbt och sedan bryter den pÃ¥ pressostaten i vanlig ordning. Man kan fÃ¥ tempen att gÃ¥ uppÃ¥t 48-49 i toppen av beredaren, men dÃ¥ mÃ¥ste den göra flera vv-laddningar efter varandra.

Min enda förklaring är att det på något sätt fastnat luft i slingan som inte går att lufta ut med luftnippeln. Eller att slingan helt enkelt är feldimensionerad på något sätt. Jag återkommer när jag fått besked från ÅF.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2008, 00:15:17 »
Jag har ca 60°C i toppen av VV-tanken och ca 58°C i botten efter en VV-körning
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #23 skrivet: 17 mars 2008, 11:41:05 »
Kör en Eko 180M mot en 300 tws beredare. Fåt aldrig varmare än 48-49 ºC på den övre givaren i beredaren.
Ni vet säkert att detta inte går att justera då vp slår av på pressostaten.

Det är bara o va nöjd eller ...
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #24 skrivet: 15 april 2008, 19:43:37 »
Lufta slingan... Har du expansion och påfyllning på returen? Stäng då kranen på returen, sätt en luftare på expansionsuttaget, öppna påfyllningskranen, på det viset trycker du vatten bakvägen upp genom slingan. Enda sättet. --/

Jontte: Nej du kommer nog inte så mycket högre än 49 C med en såpass stor maskin mot den beredaren. Du har säkerligen ganska kort gångtid vid varmvattenproduktion.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #25 skrivet: 15 april 2008, 20:37:48 »
ja, ca 15min tar det.
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #26 skrivet: 16 maj 2008, 19:37:18 »
Kanske dags med en uppdatering av läget i den här tråden.

Reparatören från ÅF har varit här ca 4-5 gånger och grejat med både det ena och det andra, men tyvärr går VV-temp nästan aldrig över 45 ºC i toppen på beredaren.

Först misstänkte supporten pÃ¥ Thermia att kompressorn var överfylld med köldmedia varpÃ¥ reparatören tömde "en del" (troligen en aning för mycket). Det resulterade i att VV-temp steg nÃ¥gra grader till ca 46-47 i toppen av beredaren, men en bieffekt blev att kompressorn fick jobba mycket hÃ¥rdare för att göra värme till huset. Detta märktes pÃ¥ den separata elmätaren till VP, där elförbrukningen mätt mÃ¥nadsvis steg med ca 30-35% jämfört med tidigare Ã¥r. Jag ringde till reparatören som kom och fyllde i mer (denna gÃ¥ng rätt mängd) köldmedia och VV-temp landade Ã¥ter pÃ¥ 45  ºC

Sedan misstänktes luft i TWS-slingan, s.k. mikrobubblor. Reparatören spolade då slingan baklänges med hjälp av en slang kopplad till en vattenpost och vattnet leddes ut genom en annan slang via luftningen överst på slingan. Men detta hjälpte inte heller.

Nu till min frÃ¥ga: Ska man tvingas vara nöjd med en VV-temp pÃ¥ 44-45  ºC (jobbigt när man vill fylla badkaret) eller ska man be Ã…F att byta hela beredaren (som jag misstänkt frÃ¥n början). Kompressorn klarar ju att värma radiatorvattnet till uppÃ¥t 57-58  ºC men nÃ¥got är fel med överföringen av denna värme till vattnet i beredaren.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #27 skrivet: 16 maj 2008, 20:52:54 »
Be dem byta, man kan vä'l aldrig vara nöjd med 45 grader vv.
det måste vara ngt fel på den och vem vet den kanske blir ännu sämre om ngra år och då får du bekosta en ny själv
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #28 skrivet: 17 maj 2008, 12:55:04 »
du har luft i slingan.. bara lufta och lufta.. tror fortfarande det finns så kallade mikrobubblor kvar. Om värmepumpen ligger på en framledning på 60 C och retur på 54, bör du ha högre temp. Men är det 45 c i toppen av beredaren? Det du läser under temperaturer.. då borde du ha 40 c i botten av tanken.. = värmepumpen kommer nästan ALDRIG vara nöjd me vv-produktion.

Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad har ni för temp på VV?
« Svar #29 skrivet: 18 maj 2008, 12:21:11 »
då borde du ha 40 c i botten av tanken.. = värmepumpen kommer nästan ALDRIG vara nöjd me vv-produktion.
Jag har fÃ¥tt ställa ner starttemp av VV till 38  ºC av just denna anledning. Ligger starttempen över 39 blir värmepumpen aldrig nöjd med VV-temp och kan dÃ¥ göra 10-20 VV-laddningar i följd.

Och ja, det är 45  ºC i toppen av beredaren efter en VV-laddning, i botten är det 42  ºC (sett frÃ¥n servicemenyn). Mätt i närmaste kran (som ligger ca 3m frÃ¥n VP) blir VV 44-45 ºC efter en stunds tappning.

Jag har svårt att tro att det fortfarande finns mikrobubblor kvar i TWS-slingan efter att reparatören spolade den baklänges. Och även om det finns bubblor kvar så är dom nu omöjliga att få ut - det kommer ju ingen luft när man luftar i toppen av slingan...

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!