Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kan jag göra för att sänka starter?  (läst 40061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #105 skrivet: 12 maj 2015, 07:18:14 »
Hej!Vad händer om du gÃ¥r in pÃ¥ "övre tank" och ändrar 5 °C pÃ¥ start och stopp(hysteres) ställ den pÃ¥ 7 och se om den startar pÃ¥ 7 °C istället för 5 och stoppar pÃ¥ 7 °C  över tank.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #106 skrivet: 12 maj 2015, 07:53:42 »
Jo prova att ändra till dp-v pÃ¥ högra sidan. Tror dock inte det pÃ¥verkar starterna. Se till att det blir tillräckligt flöde,  16w kanske .
Är det stabil temp i huset nu?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #107 skrivet: 12 maj 2015, 11:11:59 »
Jag fick en stabil temperatur, jag har valt att inte strypa elementen dÃ¥ det spelar ingen roll för starterna. Drog igÃ¥ng rumsgivaren och det fungerar bra, men starterna är samma. Oavsett om elementen är strypta och om rumsgivaren är pÃ¥ eller inte. Drog ner justeringen till 0 och kurvan till 50 Med rumsgivren fungerar det fint, men det  är just detta med starter

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #108 skrivet: 12 maj 2015, 15:42:50 »
Verkar vara väldigt många starter och tänkte mer på att den bryter på hysteres och det är därför starterna blir många,Verkar mysko annars.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #109 skrivet: 12 maj 2015, 16:03:19 »
Jag fick en stabil temperatur, jag har valt att inte strypa elementen dÃ¥ det spelar ingen roll för starterna. Drog igÃ¥ng rumsgivaren och det fungerar bra, men starterna är samma. Oavsett om elementen är strypta och om rumsgivaren är pÃ¥ eller inte. Drog ner justeringen till 0 och kurvan till 50 Med rumsgivren fungerar det fint, men det  är just detta med starter

Har du provat MÃ¥les sista tips?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #110 skrivet: 12 maj 2015, 20:48:58 »
Det är väl ganska vanligt att man ändrar så att vp värmer 7 grader över börvärde för att hålla nere starterna har du provat det ? Det är nog egentligen inte så konstigt att det blir många starter man brukar rekommendera ca 20 liter vatten i systemet per kw vp och det ger ca 160 liter. Normalt startar en vp av annat fabrikat ca 5 grader under börvärde och värmer ca 5 grader över börvärde dvs totalt 10 grader medans en Ctc med ca 150 liter vatten volym värmer 5 grader över börvärde dvs totalt 5 grader vilket bör ge lite fler starter men om det är skadligt eller inte ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #111 skrivet: 13 maj 2015, 12:31:44 »
Mkt spekulationer o lite verkstad här..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #112 skrivet: 19 maj 2015, 23:23:59 »
Jag vet inte vad jag ska säga  :-\ Jag har gjort allt jag kunnat men den kör sitt race. LikasÃ¥ när jag ställer in rumsgivaren pÃ¥ 21,5 grader sÃ¥ hÃ¥ller den 21,7 eller 22 grader. Verkar inte följa det jag vill att den ska göra. Lite besviken pÃ¥ bÃ¥de märke och deras support. Har mailat dom men dom vill ej svara. Skulle gärna vara tacksam om nÃ¥gon som kan ctc hjälper mig. Jag är tacksam för allt jag fÃ¥tt av alla och jag har provat men det hjälper inte.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #113 skrivet: 20 maj 2015, 12:27:26 »
Jag tycker inte riktigt att du redovisat resultaten av de enskilda små justeringarna så det blir svårt att komma framåt. Kolla gärna igenom alla förslag i skrivit, och kommentera vad resultatet blev för just den åtgärden.
Rumsgivaren ska du koppla bort i detta läge. Den kan störa slutsatserna.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #114 skrivet: 21 maj 2015, 06:56:50 »
Om rumstempen bara ligger +-0.5 grader från börvärdet får du nog vara nöjd.
En vanlig radiatortermostat reglerar bara inom +-1 grad..., vilket dessutom sker lokalt vid radiatorn, vilket i sin tur betyder att pendlingen i faktisk rumstemp kan vara avsevärt större än så.
Elradiatorer kan vara ännu sämre.

Tänk också på att det vid denna årstid är omöjligt att få kallare inne än vad solinstrålningen ger, din värmepump kan alltså stå helt still, men det blir ändå "för varmt" inne.
Det här är sämsta möjliga årstid för att trimma in en värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #115 skrivet: 12 oktober 2015, 13:54:58 »
hur har det gått?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!