Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har kompletterat min vp med fasvakt.  (läst 6684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Har kompletterat min vp med fasvakt.
« skrivet: 11 november 2009, 16:18:54 »
Hej
Har nu kompletterat min vp med en Fasvakt som känner av Spänning på varje fas. Den känner även av fasföljd men de thar jag ingen nytta av.
För en acceptabel penning sÃ¥ faÃ¥ man utökad säkerhetsövervakning av kompressorn och begöver inte lita pÃ¥ ett  simpelt bimetall motorskydd. Dock har jag behÃ¥llt dt intakt.

Så numera består övervakningen av
Fas Spänningsövervakning.
Fas Ström övervakning.
Samt internt motorskydd i kompressorn.  (Ganska säker)

Mvh ////Anders A
« Senast ändrad: 12 november 2009, 18:39:04 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #1 skrivet: 11 november 2009, 22:19:44 »
Inte så dumt! Jag har inte vågat säkra ned från 25A för att inte riskera att en huvudsäkring skulle gå och kanske bränna kompressorn. På direktelstiden hände det att en propp gick ibland. Speciellt på julafton om det var kallt när hela spisen var igång med dubbla ugnar och alla plattor och gästerna pluggat i motorvärmare och garaget värmdes. Idag är risken att pumpen får för sig att göra en legionellakörning på julafton.
Kom just på att pumpen kanske inte bränner på med fulla 9kW vid legionellakörning. Någon som vet?
« Senast ändrad: 11 november 2009, 22:23:39 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #2 skrivet: 12 november 2009, 00:21:30 »
Fasvakten kombinerad med en effektvakt skulle kunna tjäna in hel del pengar för dig om du kan säkra ner till 16A eller i värsta fall 20A.

Du bör kunna maximera tillskott till 6kw.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #3 skrivet: 12 november 2009, 06:15:01 »
Monterade du den internet efter motorskyddet eller i en extern lÃ¥da utanför pumpen?   Vilken vakt monterade du?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #4 skrivet: 12 november 2009, 08:01:06 »
Jag monterade den internt i pumpen på en fri skena. den bygger bara 17,5mm
Man drar dit L1 L2 & L3.Den drivs via via faserna och har ingen nolla och det går ingen ström igenom den. Den har en växlande potentialfri kontakt som jag la i serie med Högtrycks pressosotaten.
Om en fas fattas eller har fel spänning så får jag Summa larm HP/ Motorskydd.

Carlo Gavazzi Typ DPA 51 C M44. Jag kan skicka dig en PDF fil om jag får mailen.

Mvh ////Anders A
« Senast ändrad: 12 november 2009, 18:38:04 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #5 skrivet: 12 november 2009, 19:18:13 »
Har en 1215/8,5. Finns det inte fasskydd inbyggt från början?. I går blåste vi en huvudsäkring, tänkte oss inte för drog på bastun fast både torktmlare+värmefläkt i tvättstugan gick + 2st våffeljärn gick, så det blev för mycket på en fas. i morse fanns inget varmvatten så jag kollade pumpen, den larmade då för hp/ms larm och det var bara att starta om den, har funkat hela dagen som den ska efter det.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #6 skrivet: 12 november 2009, 21:38:57 »
Jag monterade den internt i pumpen på en fri skena. den bygger bara 17,5mm
Man drar dit L1 L2 & L3.Den drivs via via faserna och har ingen nolla och det går ingen ström igenom den. Den har en växlande potentialfri kontakt som jag la i serie med Högtrycks pressosotaten.
Om en fas fattas eller har fel spänning så får jag Summa larm HP/ Motorskydd.
Satte du den före eller efter kontaktorn?  Gjorde du alltsÃ¥ sÃ¥ att fasvakten bryter styrspänningen till kontaktorn?

Är inte ett relativt "vanligt" problem att det blir fel pÃ¥ en kontaktor sÃ¥ att den inte sluter pÃ¥ en fas.  DÃ¥ mÃ¥ste fasvakten sitta efter kontaktorn för att detektera ett sÃ¥dant problem.  Hur fungerar det dÃ¥ om kontaktorn dessutom styrs av fasvakten?

Ett annat problem man hör talas om är att en eller flera faser pÃ¥ kontaktorn svetsas fast sÃ¥ de  leder permanent. Vid ett sÃ¥dant problem sÃ¥ hjälper det inte om fasvakten bryter styrspänningen till kontaktorn.

Jag funderade ocksÃ¥ pÃ¥ att montera en riktig fasvakt pÃ¥ min pump.  Men det finns väl tvÃ¥ typer av fasvakter (minst)?  En typ med ett relä som man kan använda för att styra t.ex. en styrspänning till en kontaktor och sedan en typ där allt är sammanbyggt i en självständig enhet. För maximal säkerhet sÃ¥ borde man ha en sÃ¥dan självständig typ (eller en extra kontaktor), eller?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #7 skrivet: 13 november 2009, 00:26:32 »
Jag satte den före kontaktorn. Följaktligen så kan den inte detektera problem som händer med kontaktorn i sig så som du beskriver det.
Funderade på att sätta den efter kontaktorn men då hade jag fått ha en manuell brytare som kortslöt kontakten i fasvakten så att hållkretsen till kontaktorn gick in. Men det kanske är en bättre lösning trots allt. I och för sig så arbetar ju inte kontaktorn utan ligger dragen hela tiden så slitaget på kontakterna i den bör var lågt. ? Enda gången det blir elektriskt slitage av kontakterna är när den löser ut vid drift.

En annan fråga hur är de tkopplat så att styrdatorn känner av HP/MS larm? det framgår inte av ritningarna. LP larm går in direkt via konakt på CPU:n men HP/MS?

///AndersA


Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #8 skrivet: 13 november 2009, 04:08:41 »
Det finns ju tvÃ¥ kontaktorer.  En som slÃ¥r till när man sätter pÃ¥ strömmen och sedan är pÃ¥ ända tills ett MS-larm gÃ¥r.  Sedan finns det ju en kontaktor som slÃ¥r till varje gÃ¥ng kompressorn startar.  Jag antar att du har satt fasvakten framför bÃ¥da tvÃ¥ dÃ¥ (eftersom du borde fÃ¥ problem med uppstart annars).  Om kontaktorn som används varje gÃ¥ng kompressorn startar falerar sÃ¥ detekteras inte detta heller av fasvakten.

Lösningen med en "uppstartsknapp" är ju inte heller idealisk dÃ¥ ett vanligt strömavbrott skulle förhindra kompressorn frÃ¥n att användas utan att man först trycker in knappen?  Risk för att man inte märker nÃ¥got strömavbrott och pumpen kör pÃ¥ elpatron utan att man märker det.

Detekterar den inte MS-larm genom att det inte går någon ström från styrsignalen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #9 skrivet: 13 november 2009, 08:04:22 »
Ok, fattar vad du har gjort men har svårt att inse behovet. Du använder det som ett vanligt motorskydd, något som har funnits sen "hedenhös" dagar. Med ett vanligt simpellt rätt inställt och monterat motorskydd som levereras med maskinerna är det väl lite "overkill". Att ha en fasföljdsvakt vid behov är något hellt annat. ???
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #10 skrivet: 13 november 2009, 08:19:26 »
Ok, fattar vad du har gjort men har svårt att inse behovet. Du använder det som ett vanligt motorskydd, något som har funnits sen "hedenhös" dagar. Med ett vanligt simpellt rätt inställt och monterat motorskydd som levereras med maskinerna är det väl lite "overkill". Att ha en fasföljdsvakt vid behov är något hellt annat. ???
Precis som du säger så har motorkydd med bimetaller funnits sedan hedenhös. det är ochså hedenhös teknik i så måtto att de reagerar långsamt och även har ett visst mått av onogranhet.
fasvakten "faller" på 300 millisekunder vid över eller underspänning på en fas. Alltså ytterligare skydd.
Är medveten om att yterligare komponenter kan göra att fler saker kan g sönder.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #11 skrivet: 13 november 2009, 08:26:10 »
Det finns ju tvÃ¥ kontaktorer.  En som slÃ¥r till när man sätter pÃ¥ strömmen och sedan är pÃ¥ ända tills ett MS-larm gÃ¥r.  Sedan finns det ju en kontaktor som slÃ¥r till varje gÃ¥ng kompressorn startar.  Jag antar att du har satt fasvakten framför bÃ¥da tvÃ¥ dÃ¥ (eftersom du borde fÃ¥ problem med uppstart annars).  Om kontaktorn som används varje gÃ¥ng kompressorn startar falerar sÃ¥ detekteras inte detta heller av fasvakten.

Lösningen med en "uppstartsknapp" är ju inte heller idealisk dÃ¥ ett vanligt strömavbrott skulle förhindra kompressorn frÃ¥n att användas utan att man först trycker in knappen?  Risk för att man inte märker nÃ¥got strömavbrott och pumpen kör pÃ¥ elpatron utan att man märker det.

Detekterar den inte MS-larm genom att det inte går någon ström från styrsignalen?



I min vp finns det en kontaktor med integrerad motorskydd samt en mjukstart. Kontaktorn ligger alltid dragen och mjukstarten startar och stoppar vp. I och med det så finns det inga mekaniska kontakter som jobbar under last.
Ström genom styrsignalen? Om en ström skall detekteras så måste det finnas en strömtrafo och det finns inte?
PS Har du verkligen 2 kotaktorer plus mjukstart. Om du har 2st konaktorer utan mjukstart så skulle jag ta bort den ena och ersätta den med mjukstart.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #12 skrivet: 13 november 2009, 08:32:00 »
Ok, men vill man verkligen ha ett motorskydd som bryter så snabbt?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #13 skrivet: 13 november 2009, 08:55:18 »
Anders: Njae... jag har numera ocksÃ¥ en kontaktor och en mjukstart.  Om man inte har mjukstart sÃ¥ har man tvÃ¥ kontaktorer istället.  Jag vet inte exakt hur det är med mjukstarter, men jag är inte helt övertygad om att de inte kan gÃ¥ sönder ocksÃ¥.  Om jag satte in en fasvakt sÃ¥ skulle jag föredra att ha den sist i kedjan, men med en mjukstart antar jag att man fÃ¥r ha en fasvakt med fördröjning kanske?  Annars kanske den blir förvirrad.

Fixaren: Jag tycker inte alls att det är överflödigt med en fasvakt, eller i alla fall ett motorskydd med bättre prestanda än det som följer med som standard.  Det finns ju motorskydd som arbetar pÃ¥ samma sätt som en fasvakt i princip.

Min VP, innan den blev min, brände kompressorn just pÃ¥ grund av ett motorskydd som inte löste ut som det skulle.  En kontaktor (den som ersatts med mjukstart) gick sönder sÃ¥ inte alla faser följde varandra.  Motorskyddet löste inte ut (i alla fall inte i tid) och kompressorn brann av.  Ny kylmodul, ny kontaktor (mjukstart), nytt motorskydd (och senare ny VV-beredare helt oberoende av föregÃ¥ende fel) gjorde att ägaren fick nog och la ut pumpen pÃ¥ blocket varvid den blev min.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Har kompletterat min vp med fasvakt.
« Svar #14 skrivet: 13 november 2009, 09:29:35 »
Ridax
Javisst är det bäst att ha fasvakten sist. Är bara inte säker på hur en sån lösning ser ut? Den jag har bygger ju på att det finns spänning att övervaka. Förslag någon?
Kan du inte kola på min tidigare fråga ang hur styrdatorn känner av HP/MS Larm? Varifrån kommer styrsignalen till datorn?

Fixaren. Jag menar att det är bra att vakten är snabb, då hinner ju inte kompressorn få en smäll.
Sedan fungerar den så att den faller inte förrän spänningen går under 208Volt mellan faserna viket innebär att snabba dippar bör den inte reagera på. Har inte märkt något ännu i alla fall.

PS Kom en eventuell lösning att montera fasvakten efter kontaktorn men före mjukstarten.
R3 går antagligen in bara intermittent vi start. Om R3 faller när kontaktorns hållkrets har dragit så kan man låta R3 dra ett hjälprelä.
En kontakt på hjälprelåt kortsluter momentant fasvaktens kontakt varvid automatstart erhålls. Kommer att fungera efter strömavbrott.

///AndersA

///AndersA
« Senast ändrad: 13 november 2009, 11:24:24 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!