Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det snygga pelletskaminer?  (läst 5870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad inkognito

  • certifierad kylmek, verkstadsmek
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump is the shit
Finns det snygga pelletskaminer?
« skrivet: 02 oktober 2006, 07:00:58 »
jag har försökt leta efter en pelletskamin som är snygg, men alla är ju fyrkantiga och tråkiga.
Tänkte att det kunde ju vara kul om den var snygg också, eftersom den ska stå i blickefånget hela tiden.
NÃ¥n som har bilder och tips?
kaminen får gärna gå att elda med ved i också.
/Steffee
Bor i 125 kvm villa som haft direktel, konverterad till vattenburet system, med en Nibe 1245-6 och ett 160m hål i september 2010.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Finns det snygga pelletskaminer?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2007, 17:12:53 »
Ja, kolla in Pitekaminen...den är nog den snyggaste i alla fall...
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det snygga pelletskaminer?
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2007, 22:13:16 »
Hm snygg kanske men väldigt opraktisk. Om jag inte har helt fel så måste man lyfta fram den snygga fasaden varje gång man skall fylla på pellets. Om man har tänkt värma sitt hus på vintern blir det ju ungefär en gång varje/vartannat dygn. och dessutom betala dom hutlösa priserna för lite kakel på en ram det är ej försvarbart tycker jag.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Finns det snygga pelletskaminer?
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2007, 11:07:42 »
Dyra håller jag absolut med om. Men man behöver inte lyfta fram ngt, utan bara enkelt fälla fram fronten. Är extremt praktiskt. Äger dock ingen själv för ni på det här forumet håller på att övertala mig till en LVP istället...och ni lyckas bra! Thumbsup

Simon
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Finns det snygga pelletskaminer?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2010, 13:55:27 »

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Finns det snygga pelletskaminer?
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2010, 17:34:29 »
Opraktisk? Pitekaminen? Hade en i mitt förra hus. Definitivt snygg!! DÃ¥ jag installerade den hade den marknadens största pelletsmagasin, har för mig att om den fÃ¥r brinna pÃ¥ lägsta effekt brinner den nonstop i en vecka, vilket man aldrig behövde i mitt hus, körde som mest den 1,5/dag nonstop o dÃ¥ var det VARMT  pÃ¥ det vÃ¥ningsplanet. DÃ¥ var det oxÃ¥ marknadens tystaste. Enkel & bra om det är en pelletskamin man ska ha dessutom kan den köras pÃ¥ fritidsbatteri i nÃ¥gra dagar vid strömavbrott...
Du kan ju dessutom designa den själv dvs välja kakel & kantlister samt sten på ovansidan. Ska man ha pelletskamin så är detta en kanonmaskin dessutom brinner den med en "lugn" låga jämfört med många andra pelletskaminer som har en stressig "låga" som ser ut att "blåsa".
Nackdel=dyr.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!