Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya "testlistor" frÃ¥n Promotelec, Toshiba fortfarande överlägsen i kyla  (läst 15082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
http://www.promotelec.com/produits/labels/labels_materiels.htm

Ladda ned:
http://www.promotelec.com/produits/labels/materiels/climatiseurs-PRO-1080-23.xls

Toshiba:
RAS-B10GKVP-E 3.4kW COP 2,28
RAS-B13GKVP-E 3,8kW COP 2,33
RAS-B16GKVP-E 4,5kW COP 2,10

Panasonic
CS-E9DKEW   2,16kW COP 2,08
CS-E12DKEW 2,88kW COP 1,82
CS-E15DKEW 3,14kW COP 1,61


Allt ovan vid -7 ºC

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Ras10 har alltså ca 10% bättre COP än E9 vid -7gr. --/

Vilken tur att man inte köpte en Ras10 för dubbla pengar... ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
COP är inte lika intressant som att den ger 57% mer värme.
De 57%:en fÃ¥r du mata ut i dina elradiatorer med COP 1,0  ;) om du väljer Pannan...

Exempel:
Ditt hus behöver 4kW vid -7 ºC

Elförbrukning per dygn med Toshiba:
(3,4/2,28 + (4-3,4))*24=50,2kWh

Elförbrukning per dygn med E9 Panasonic:
(2,16/2,08 + (4-2,16)))*24=69,1kWh

Du gör alltså åt 40% mer energi med Panasonicen under givna förutsättningar.
« Senast ändrad: 22 april 2006, 23:11:34 av Mike »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Ja och med samma formel blir det bara 2,06% vid 40 kW.

Grattis
Messer
« Senast ändrad: 23 april 2006, 03:43:22 av messer »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Ja och med samma formel blir det bara 2,06% vid 40 kW.

Grattis
Messer

 *roflmao*
40kW Är en helt orealistisk förbrukning medan 4kW snarare är för hög i tex mitt fall (vilket betyder att jag får ännu bättre siffror)

Ditt uttalande är ungefär av typen att man fÃ¥r cancer av äpplen, om man äter 2 ton av dagen  :D

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för länken Mike (Jag hade förlorat den).

Ja, för att komma upp i den uteffekt som de listade Toshiborna har får man gå upp i storliksklass. Det blir närmast en E18/E24 man får titta på.

CS-E24DKEW   5,90kW COP 2,11 (vid -7)
CS-E24CKE      5,90kW COP 2,11 (vid -7)
CS-E18DKEW   4,90kW COP 2,05 (vid -7)

Skillnaden mellan E18 och RAS-B16GKVP-E 4,5kW COP 2,10 är ju inte så fantastiskt stor.

E15 verkar dock inte vara någon bra modell för -7 C.

När man tittar i materialet ser man att det ofta är någon storlek hos tillverkarna som är bäst och de omgivande har fallande cop. Antagligen görs enkla storleksförändringar som är prismässigt optimala men inte för cop.


Men jag ser att Mitsubishi har några bra modeller.

T ex: MSZ-GA35VA 4,13kW COP 3,15 (vid -7)

De har ju COP +1 över både Panasonic och Toshiba.

Säljs de i Sverige?


Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland

Men jag ser att Mitsubishi har några bra modeller.

T ex: MSZ-GA35VA 4,13kW COP 3,15 (vid -7)

De har ju COP +1 över både Panasonic och Toshiba.

Säljs de i Sverige?



Ja, "Hemma" butikerna säljer den.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej, ja du har rätt ända till 3,4 kW för där blir det 52,79% men vid 2,16 kW blir det bara 9,61%.
Så det är bara att välja den sanning du vill ha.

MVH
Messer

Gano

  • Gäst
Men kan ju stilla fundera hur i hela friden tillverkarna klassar sina maskiner. En "9:a" verkar kunna variera mellan 7 och 12 i uteeffekt. Panasonics HE 9 är ju en klar 12:a, och drygt det. Däremot E9DKE är ju klart klenare. Sedan när de uppger effekt verkar de ha en felmarginal på plus/minus 1 kW.

Jag kan titta på min pump och fundera varför AQS inte skickade med Hitachi RAK35 istället för den lille RAK25. De fick ju sämre besparingssiffror på den mindre maskinen. Sanyo gynnas av att de ligger högt i uteffekt.

Äsch välj en stor bamse eller rentav två maskiner, så blir skillnaden mellan fabrikaten nästan omätbar.

MVH/Gano

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Hej, ja du har rätt ända till 3,4 kW för där blir det 52,79% men vid 2,16 kW blir det bara 9,61%.
Så det är bara att välja den sanning du vill ha.

MVH
Messer

Sista bemötandet:

Ja du har rätt i det men det enda som händer är att man flyttar skillnaden nedåt i temperatur!
Sedan är det få som klarar sig med 2,5kW vid -7 de flesta behöver nog ungefär det jag tog som exempel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Det intressantaste är dock att de som kommit bra till i SP:s test även visar upp ett bättre resultat i dessa listor det gör dem mer trovärdiga trots att det till viss del handlar om att tillverkarna själva gör delar av testerna (iof förenat med böter om det skulle visa sig att de ljuger).

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Ja du Mike lille.
Det är riktigt du behöver inte bemöta mina inlägg, men det betyder inte att jag inte kan bemöta dina inlägg när du skriver inlägg som i min mening är dåliga.
Det enda jag gjort är att visa alla som vill förstå vad som haltar i ditt inlägg.

MVH
Messer ;D ;D

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Teoretiskt räknar man fram stora skillnader i effekt men i praktiken anser jag med stöd av mina egna erfarenheter att skillnaden på samma storlek av vp om man väljer någon av dom stora kända märkena är väldigt liten.Det som istället gör stor skillnad är placering o hur huset ser ut.Jag har sett många riktiga skräckexempel (en hel del utförda av kylfirmor)på montage.Eftersom jag monterar dagligen har jag ganska bra koll på vad som fungerar oftast kommer man fram till en vettig lösning men när det inte går så monterar jag inte eftersom dom bara kommer att bli besvikna.En tokigt placerad innerdel halverar lätt den totala besparingen ???

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Luftvärmepumpar skall inte testas vid -7 grader!

Låt oss säga att maskinen avfrostar 5,5 timmar/dygn med en genomsnittlig förbrukning på 300watt.

23% av den effektiva tiden står masinen inte bara still utan arbetar i kyldrift!

Ta cop värdet 2 och minska med 23% = cop 1,54
Kyleffekt 300watt x 2eer = 600watt x 5,5 tim = 3,3 kwh ytterligare sänkning av copvärdet.

Normalt i luftvärmepumpstrakter skall fokus vid dimensioneringen läggas på dom utetemperaturer då pumpen ger den stora besparingen ca +2till 14 grader.

Det är ju alltid trevligt med pumpar som visar bra värden vid lägre temperaturer men i plånboken ger dessa pumpar sällan någon större extrabesparing,
Självklart om man bor nordligare så har det en inverkan.



Tesresultaten är inte verkliga!

Ett exempel kör du en luftvärmepump vid -7 grader senhösttemperatur i södra Sverige så kan nedisningen göra att maskineffekten är nära nog halverad just innan avfrostning, vilket är den definitiva dödsstöten för 2cop-maskinen ovan!

Något att tänka på är att om luftflöden och luftfuktighet är konstant lika så är effektkurvan jämnt sjunkande för alla pumpar vid sjunkande utetemperatur.

Vid tester av pumparna ges ingen rättvisa utan alla betraktas lika, dock kan pumpen som visar 1,8 ge 2,3 i cop om temperaturen höjs en grad och nästa fläktvarvtal triggas. (Den inre konstruktionen för varje pump är dynamisk och kan ändras mycket med små förändringar)

Frågan är om inte värmepumpstesterna är nära nog omöjliga att genomföra!
Jag har arbetat med temperatur och luftfuktighets mätningar på avancerad nivå (Satelittillverkning)
och mig veterligen så finns inget temperaturmätare som går att säga att den är 100% rättvisande och ännu värre är det med fuktmätning, man får dock förmoda att termometern är den samma för samtliga pumpar men sen kommer man till problemet avgiven effekt?

Den ventilationsanläggning som kan hålla temperaturen och luftfuktigheten helt jämn på decimalen skulle jag vilja se och det är ju vad som behövs för att jämföra pumpar om dom testas vid olika tillfälle!

För att få göra tester så fodras ett instrument som är kallibrerat och detta instrument är testat mot ett som är kallibrerat och detta har testats med ett instrument som är kallibrerat osv! fel tolleranser på ca 0,5 grader på varje instrument gör att den som vet,vet ingenting!

Vid sattelitarbeten så är den relativa luftfuktigheten och temperaturen väldigt betydelsefull då korrosion kan medföra att den inte veklar ut sig i rymden. 7 termometrar och 7 luftfuktighetsmätare (ingen visar lika) i ett rum som skall ha exakt temperatur och luftfuktighet.
Det bästa som kunde uppnås var +-5% luftfuktighet och +-1grad på temperaturen med den vetskap om vad dessa kallibrerade instrument visade.
och ventilationsanläggningen var mycket påkostad.(Obs! säkerheten om verklig temperatur)









      
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Är det därför jag klarat mig med enbart luftvärmepumpen i 26 mÃ¥nader nu trots temperaturer ned till -15...20 ºC  ;D

Ja ja ni får tycka vad ni vill, jag är extremt nöjd och det är huvudsaken, snart är den betald också trots att den kostade 50% mer än en annan, nu ser jag fram åt att spara 20% extra varje år i 8-10 år mot den billigare pumpen...


 >:D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!