Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?  (läst 1923 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kunskapssökare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« skrivet: 27 januari 2022, 07:18:36 »
Jag anser att 4 av 7 Gree Amber 35 som installerades 2018-21 är defekta men installatör och generalagent (åf) förnekar detta. Då jag har otillräckliga kunskaper behöver jag hjälp med bedömning. En pump byttes efter 1 år men även den nya anser jag vara defekt.
En pump är relativt OK frånsett att den ibland reglerar maxtemp på utblås genom att hela tiden slå till och från värmen istället för att sänka den tillförda effekten.
Pumparna har vid test varit ställda på 30 grader och AUTO.
De 2 nyaste pumparna beter sig helt annorlunda när jag jämför med de 4 äldre pumparna. Åf förklarar detta med att de har ett förbättrat styrsystem som gör dem mera ekonomiska och effektiva och att de 4 äldre har en högre effekt än den uppgivna och istället borde heta Amber 45. Åf anser orsaken är dålig isolering i mina hus och att kompressorernas livslängd i de gamla förkortas då de går på maxeffekt hela tiden. De nya pumparna kräver tillskottsel när det blir några minusgrader.
Se bif kurvor. Garage och Hus är de nya pumparna.

Det är väldigt stor skillnad mellan utblåstemp och effektförbrukning mellan pumparna. De äldre pumparna ger oftast 45-56 grader utblåstemp och en effektförbrukning på 2400 W och ligger kvar på denna effektförbrukning när det blir -15 ute. De nya pumparna ger en betydligt lägre utblåstemp från 32 grader och uppåt och går även ibland ned på en lägre fläkthastighet. De förbrukar oftast mycket mindre energi (runt 1600 - 2000W) och går ned till 1600 W när det blir -15 ute. Enda gångerna de går upp i maxeffekt är när det blir 25 grader inne. Vid -15 ligger Delta på de nya från 16 grader och de gamla på¨25-30 grader.
Åf anser att pumparna ger 0,245 kW för varje grads ökning av Delta T. Delta 16 x 0,245 kw =  3,92 kw och uppfyller därför kraven.
Har haft de 2 energiloggar jag har på de nya och ibland flyttat till 3 av de äldre för att jämföra vilket gett luckor i kurvorna. . 
I garaget har jag kunnat ändra rumstempen gm att stänga el öppna en dörr. 
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 07:24:36 av Kunskapssökare »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2022, 09:52:43 »
Jag tog hem tre pumpar av den äldre modellen men returnerade dem då jag konstaterade att de inte hade förmåga att styra ned uteffekten som en inverter skall göra, min driveffekt stannade på 900 Watt = ca 4 kW uteffekt vid mild väderlek, flera gånger högre än vad som är acceptabelt för en inverter.
Möjligen berodde det på att det var en överdimensionerad kompressor som man inte kunde släppa ned lägre i driveffekt utan att få problem med gas/vätskeåterföring eller oljeåterföring - det tar jag inte ställning till, men som ÅF är det svårt att sälja en "on/off"-värmepump som om det vore en inverter.

Det ser man också på dina grafer.

De nya verkar ha lägre effekt, men fungera bättre, och ger troligen avsevärt bättre COP tack vare det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2022, 11:29:24 »
priset för att köpa kinesiskt skit

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2022, 19:00:08 »
Är det ”samma” produktblad på dom gamla och nya?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kunskapssökare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2022, 07:16:55 »
De gamla pumparna fungerar och reglerar värmen bra när det blir mildare och ger mycket värme när det blir kallt. De 2 nyare pumparna ger usel värme när det blir kallt ute. När det blir -10 eller kallare är utblåstemp 35 grader och effektförbrukningen 1600 W. De gamla pumparna ger bra värme och en utblåstemp på 45-56 grader och en effektförbrukning på 2400-2500 W. För mig förefaller det som att styrsystemet är defekt på de nya när det inte reglerar upp effekten. Det är en väldig skillnad på värmeproduktion i en vp om man stoppar in 1600 W eller 2400 W och om utblåstemp är 35 grader eller 50 grader. OBS att graferna på de gamla pumparna bara var för några timmar när det var som kallast. Det som jag tycker stärker mitt antagande att styrsystemen är defekta är att den enda gången de nyare pumparna reglerer upp effekten till 2200 - 2400 W är när det är 25 grader inne och varmare ute - alltså när behovet av en effektökning är obefintligt. För mig ett obegripligt sätt att reglera en vp ffa att reglera ned effekten till 1600 W när det är som kallast och mest värme behövs.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2022, 11:42:38 »
Som sagt, man skall nog veta att lågprismaskiner fungerar bra innan man köper.
Jag provade som sagt för några årsedan, och var inte impnerad av vad jag såg.
Visst - de värme väldigt bra, men med en min uteffekt på 3-4 kW så är det ju ingen riktigt inverter.

Troligen sitter det en mindre kompressor i de nyare, och en styrning som inte är utprovad ordentligt.
Det innebär ju inte att det är "fel" - utan bara att det är den maskinens egenskaper.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kunskapssökare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2022, 08:28:47 »
Finns det någon på detta forum som har mera kunskaper om detta? Det är en orimlig skillnad mellan pumparna när de välfungerande pumparna drar 2400-2500 W och ger god värme när det är -15 ute och de 2 nyare drar 1600 W och ger usel värme. Att Gree skulle välja att byta kompressor och minska värmeproduktionen på detta drastiska sätt låter inte sannolikt. Vem skulle vilja köpa en ny pump som ger 32-35 grader i inblåstemp när det blir kallt ute när pumpen från året innan ger 45-54 grader? Hur mycket energi drar andra pumpar av samma storlek när det är - 15 och de går på max för att hålla värmen? Jag uppfattar det som att styrsystemen är defekta men åf vill unvika att behöva byta dem. Behöver hjälp för att kunna hävda detta. Jag förstår inte betydelsen för värmeproduktonen om det är en riktig inverter eller inte. Mitt problem är att jag behöver mera värme i husen. Förklara gärna inverterns betydelse för hur mycket värme en pump kan producera.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2022, 11:31:44 »
Det finns ju en anledning till att electrolux inte använder sig av gree längre.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4 av 7 Gree Amber 35 defekta?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2022, 12:53:56 »
Om lägsta driveffekten är 900 W så kommer de värmepumparna att ge kanske 5 kW när det är några grader varmt ute och effektbehovet i huset är litet, inte bara ger det sämre COP då förångare och kondensor belastas hårt, utan det genererar dessutom väldigt många start och stopp då det helt enkelt blir för varmt inne på kort tid när den väl går.
I en maskinhall eller liknande saknar sånt kanske betydelse, men personligen skulle jag bli galen om jag hade en maskin som startade och stannade med kanske 10 minuters intervaller i en lokal där jag vistas.

Om leverantörer inte vill byta ut mjukvaran/kretskortet så är det ju troligen för att det är som jag tidigare skriver - det är så dessa maskiner fungerar - det är inget fel på dina maskiner - de är helt enkelt inte bättre.
Anledningen till förändringen tror jag är att de sålt för dåligt efter att den höga lägsta uteffekten blev känd på de tidigare maskinerna, vilket ledde till en "uppgradering", kanske en uppgradering som inte blev så lyckas som de hoppats på.
Detta är självklart ren spekulation från min sida, innan du fått byta kretskort så vet vi ju inte, men det är vad jag tror i alla fall.

De flesta värmepumparna dra avsevärt mycket mindre energi när det är kallt ute.
På Daikin Caldo XRH40 t.ex. så drar de runt 3 kW när det är plusgrader ute, och ca 2.3 kW när det är -15 ute, ca 2 kW vid -25.
« Senast ändrad: 29 januari 2022, 12:56:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!