Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245-6 kalla element  (läst 4309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersEw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1245-6 kalla element
« skrivet: 20 oktober 2018, 19:21:18 »
Är nybörjare på detta med värmepumpar, bor i ett hus med en F1245-6 som fungerar bra sen vi flyttade in för drygt två år, dvs två vintrar. Upplever nu att värmen inte kommer igång när kylan nu börjar komma. Elementen är kalla även på natten. Har normalt kurva 10 och -2 men har nu ändrat till +4 utan att det gör någon skillnad.

Varmvatten fungerar som det ska.

Om jag känner på röret från värmepumpen in till akumulatortanken är det varmt. Men röret ut från ackumulatortanken är kallt. Inga larm eller så från värmepumpen. Har luftat systemet både radiatorer och värmepumpen. Alla ventiler på elementen är fullt öppna.

Bifogat är bild på systemet där jag markerat var det känns värm på rören resp kallt. Även bifogat det som finns på nibe uplink.

Börjar misstänka cirkulationspumpen men den hummar på så jag antar att den pumpar. Har ställt upp den på max ett tag men det verkar inte göra någon skillnad.

Har jag missat någon uppenbart eller är det bara att ringa nån servicetekniker som får komma och titta på det?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2018, 22:57:29 »
Är det bara 2 rör som gÃ¥r till tanken  Sc:,h i sÃ¥ fall verkar det konstigt med en cirkpump det sitter en cp i vp som borde räcka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2018, 23:58:52 »
Det ser ut som det går ett eller två rör till botten av tanken. Jag tycker det ser ut som en Grundfos pump till vänster i bilden, i änden på det blåa röret. Den står nog still.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2018, 08:18:46 »
Många cirk pumpar kan man hjälpa i gång genom att ta bort en skruv i mitten och sen vrida med en mejsel några varv på hjulet om det kärvat fast det kommer nån skvätt vatten när man lossar skruven men inte mycket. Om tanken har flera rör 3 eller 4 så den är tänkt som arbetstank bör man koppla in extern framledningsgivare så den interna cp inte behöver snurra hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AndersEw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2018, 22:13:33 »
Tack så mycket för svar! Inser att det var en del man inte såg på de första bilderna som jag la upp, har lagt in några kompletterande bilder i det här inlägget.

En intressant sak som jag glömde nämna i första inlägget är att röret för returvattnet från elementen är kallt hela vägen tills precis där det går in i värmepannan, där är det varmt. Borde väl tyda på att det inte är någon cirkulation kan jag tycka..

Det ser ut som det går ett eller två rör till botten av tanken. Jag tycker det ser ut som en Grundfos pump till vänster i bilden, i änden på det blåa röret. Den står nog still.
Mycket riktigt. Det går in två rör upptill och två nertill, tror det går att se på nya på bilderna. Grundfos pump, stämmer också. Jag har tryckt en del på den lilla >-knappen och då kan man ju tvinga igång den och det låter som det händer något i alla fall. Men som sagt det gör ingen skillnad på värmen.

Många cirk pumpar kan man hjälpa i gång genom att ta bort en skruv i mitten och sen vrida med en mejsel några varv på hjulet om det kärvat fast det kommer nån skvätt vatten när man lossar skruven men inte mycket. Om tanken har flera rör 3 eller 4 så den är tänkt som arbetstank bör man koppla in extern framledningsgivare så den interna cp inte behöver snurra hela tiden.

Hittade ingen skruv på danfos-cirkulationspupen tyvärr. Inte helt säker på vad en framledningsgivare är men jag misstänker att jag har det eftersom tanken har 4 rör.

Finns det något sätt att avgöra om det är cirkulation i systemet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2018, 22:23:34 »
Du kan med handen känna vart värmen tar vägen, känn på båda rören som sitter på övre anslutningarna.
Är de inte jämnvarma så funkar inte yttre cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersEw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2018, 22:31:52 »
Du kan med handen känna vart värmen tar vägen, känn på båda rören som sitter på övre anslutningarna.
Är de inte jämnvarma så funkar inte yttre cirkpumpen.

Du menar de som gÃ¥r in i toppen av ackumulatortanken? Där är det högra varmt (hela vägen till VP) och det vänstra kallt.  Den vänstra är den som gÃ¥r vidare till grundfos-pumpen och sen vidare till radiatorerna, som är kalla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2018, 22:42:40 »
Du menar de som gÃ¥r in i toppen av ackumulatortanken? Där är det högra varmt (hela vägen till VP) och det vänstra kallt.  Den vänstra är den som gÃ¥r vidare till grundfos-pumpen och sen vidare till radiatorerna, som är kalla.

DÃ¥ funkar inte Grundfos pumpen alls.
Jag vet inte hur man hjälper igång den där modellen, den saknar centrumskruv.
Gissar att den mÃ¥ste bytas.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2018, 11:24:17 »
Prova att knacka på huset till pumpen med skaftet på en mejsel eller nåt. Min Wilo VVC-pump fastnar ibland om den stått still för länge och då brukar det hjälpa att knacka på huset.

Annars kan du stänga till kulventilerna på var sida om pumpen och lossa motordelen från pumphuset och känna så att impellern snurrar lätt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AndersEw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2018, 19:24:27 »
Prova att knacka på huset till pumpen med skaftet på en mejsel eller nåt. Min Wilo VVC-pump fastnar ibland om den stått still för länge och då brukar det hjälpa att knacka på huset.

Annars kan du stänga till kulventilerna på var sida om pumpen och lossa motordelen från pumphuset och känna så att impellern snurrar lätt.

Tack för mer svar! Jag stängde av ventilerna på varje sida och skruvade ner pumpen. Impellern snurrar ganska lätt om man petar till den med fingret. Det var ju inte så mycket annat man kunde göra med pumpen om man inte vill begå våld på höljet.

Jag skruvade sen upp ventilen frÃ¥n akumulatortanken (med pumpen borta) och dÃ¥ kom det varmvatten direkt. Satte sedan tillbaka pumpen och kopplade i sladden men dÃ¥ blev röret pÃ¥ höger sida som blivit varmt av vattnet snabbt kallt igen. Känns som pumpen pumpar Ã¥t fel hÃ¥ll?? Inte heller nu hjälpte det att göra nÃ¥gra inställningar.  Knackade massor pÃ¥ höljet men inte heller det hjälpte.

Känns som nästa alternativ är att köpa ny pump, inte så mycket att göra med den här (såg att den var från 2013). Konstigt också att pumpen själv inte larmar eller nått, läste i andra trådar att den ska göra det. Den låter även som att den gör nånting när den är igång, men det verkar inte vara att pumpa vattnet åt rätt håll iaf.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2018, 07:30:09 »
Ta en bild på pumphuset så ser vi åt vilket håll den är riktad?
Om den pumpar åt fel håll ska undre anslutningen på tanken mot radiatorerna bli varm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersEw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2018, 10:34:37 »
En liten uppdatering:

Jag stängde av slingan till övervåningen (har tvårörssystem där efter renovering, dock enrörssystem på entreplan + källare). Då gick värmen igång på nedre plan och källare, elementen var varma.

Innan jag gick till jobbet öppnade jag även till övre plan och när jag kom hem var även elementen där varma och ca 25 grader i hela huset. VP stod fortfarande på +4.

Jag drog då ner värmen till -1 som vi brukar ha. Då kom vi tillbaka till ruta ett med kalla element överallt.

Stängde igen av slingan till övervåningen igår kväll men fortfarande kallt på morgonen idag. Ökade nu till +2 får se om det gör att den drar igång.

Känns rätt svajjigt. Kan cirk. pumpen blivit sämre bara utan att gått sönder helt? Tycker att den borde larma om den inte orkar med.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2018, 11:26:33 »
Jag misstänker att det handlar om självcirkulation på nått sätt.
DÃ¥ cirkulerar det utan att pumpen funkar.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2018, 12:24:51 »
När du löser de akuta problemen bör du installera en extern framledningsgivare BT25 på tanken eller röret som går från tank till radiator och sen ställa att interna cp ska gå i intermittent drift dvs enbart med kompressorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AndersEw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245-6 kalla element
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2018, 21:42:20 »
Jag misstänker att det handlar om självcirkulation på nått sätt.
DÃ¥ cirkulerar det utan att pumpen funkar.  Sc:,h

Ja det måste nästan vara det. Testade tidigare ikväll att stänga av pumpen helt och då började det sippra upp varmvatten lite smått. Men inte riktigt så mycket som när det gick igång förut.

Testade även att ta bort cirk pumpen helt och köra den i en skÃ¥l med vatten. Och den vispade runt ett tag (vÃ¥ga inte köra sÃ¥ länge). Satte sen tillbaka pumpen och  kopplade in strömmen och dÃ¥ kom det varmvatten.... i ungefär 20 sek sen kallnade rören fort igen.

Åker och köper en ny cirk pump imorgon, nu har jag tröttnat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!