Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mycket sparar man egentligen?  (läst 2399 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin35

  • Gäst
Martin35
Hur mycket sparar man egentligen?
« skrivet: 12 mars 2018, 08:31:39 »
Hej!
Jag står velar mellan två värmepumpar. Det skiljer en del i specifikationerna men jag vet inte hur stor roll det spelar i slutändan på elräkningen. Vet ni? Kan man spara mer pengar om man väljer den ena eller den andra luftvärmepumpen?

Jag har försökt göra en sammanställning av pumparna här under länken. Jag har lagt till två andra pumpar bara för att ha något att jämföra med.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1R6E4I3tk--TF5ir99edjoxdRVB1tuns9paM-A4RLd4w/edit?usp=sharing

Pumparna jag velar mellan:

Fujitsu 14 LM Slim
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-14-lm-slim

Panasonic LZ 35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz35

Vi bor i Skåne i ett 70-talshus på 185 m2 med ganska öppen planlösning. En del av huset har en andra våning.


Mvh
Martin


Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2018, 09:04:10 »
Besparingen beror på vad du har för uppvärmning och kostnad idag samt vad ny pump kostar.
Bor själv i nordöstra skåne och har överlag minimalt med kalla dagar, sista åren har det inte varit många dagar under 10minus. Enligt temperatur.nu så har medeltemp här mellan 1/11 och idag varit 2 plusgrader. Så COP och värmeeffekt är det -7 eller ev -10 som är intressant. Sen får man ta i beaktning om man har typ kamin eller annan värmekälla som man kan stödvärma med, även om man har barn eller annat man vill lägga tiden på istället.

Martin35

  • Gäst
Martin35
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2018, 10:07:11 »
Hej
Jag har läst att man ska kolla efter effekt och COP och det har jag gjort men jag vet inte riktigt vad det nu gett mig i slutändan. Enligt siffrorna är Panasonic effektivare men vi tycker att Fujitsun är snyggare och tar mindre plats. Så det jag undrar är om ni tycker att ”Det är klart du ska köra på Panasonic eftersom den är effektivare” eller ”Nja det är så små skillnader så det spelar ingen roll i slutändan”. Någon som vet? 
Mvh
Martin

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2018, 10:09:26 »
Den lär väl oftast gå på dellast och tyvärr visas inte dessa siffror längre när test görs på maskiner.


Martin35

  • Gäst
Martin35
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2018, 11:32:13 »
Ok, då kanske jag mer ska gå efter själva märket på pumpen.
Någon som har erfarenhet av Panasonic och Fujistu? Kanske någon rent utav har någon av modellerna jag kikar på?

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2018, 11:45:07 »
Du kanske skulle gå in på forbrukerrådet.no. Där går att utläsa COP vid vissa temperaturer och en hel del annat smått och gott. Tabellerna är dock inte helt aktuella men kanske kan ge fingervisning om vad man ska välja för typ av pump.

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2018, 12:21:56 »
Man sparar inte så mycket som tillverkarna säjer. Cop mäts vid +7 grader ute , full! fläkthastighet inne och halv effekt. Vid +7 har man aldrig avisning eller  trågets elkabel påslagen. Mina HE9 or frostar av var 20minut när det är hög luftfuktighet. SCOP ska ju var en bättre siffra för vad man kan spara på årsbasis, men dom väljer att ange SCOP för mildare länder med mindre påisning än i Skandinavien, som du kan se på bilden.
Sen måste du ha rätt längd på rör ,fri lufttillgång, maskinen ren o fina osv. Man kan utgå ifrån att tillverkarna mäter på är optimerade maskiner.
Efter 5-10minuter är det is som minskar verkningsgraden i olika grad,  värst är det kring 0 grader. Det inga evighetsmaskiner, så varje "lägre" elräkning ska man ju avsätta pengar till en ny pump, som kanske är om 10 år om man har tur, dessutom ligga ute med investeringen. De bullar och ger torr luft. Det bästa är AC:n man får på sommaren. 
« Senast ändrad: 12 mars 2018, 13:35:28 av Ekenäs Racing »
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28år, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2018, 12:41:01 »
Hej!
Jag står velar mellan två värmepumpar. Det skiljer en del i specifikationerna men jag vet inte hur stor roll det spelar i slutändan på elräkningen. Vet ni? Kan man spara mer pengar om man väljer den ena eller den andra luftvärmepumpen?

Jag har försökt göra en sammanställning av pumparna här under länken. Jag har lagt till två andra pumpar bara för att ha något att jämföra med.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1R6E4I3tk--TF5ir99edjoxdRVB1tuns9paM-A4RLd4w/edit?usp=sharing

Pumparna jag velar mellan:

Fujitsu 14 LM Slim
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-14-lm-slim

Panasonic LZ 35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz35

Vi bor i Skåne i ett 70-talshus på 185 m2 med ganska öppen planlösning. En del av huset har en andra våning.


Mvh
Martin

Vad har ni för årsförbrukning i dagsläget?

Fujitsu LM14 slim
16900kr SCOP 4.1 =  uppskattat Skåne-SCOP 2.8- 3,5, besparing 64-71%
I praktiken Y kWh, (185 m2 70-talshus)

Panasonic LZ35
16490kr SCOP 4.9 = uppskattat Skåne-SCOP 3.3 - 4.2,
besparing 70-76%
I praktiken X kWh, (185m2 70-talshus)

Med reservation för vilka kWh-siffror du anger.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2018, 12:46:13 »
COP mäts inte bara vid +7 grader. Det anges ofta i databladen efter någon slags japansk standard.
COP är ju egentligen ett slags värde på verkningsgraden och kan mätas vid vilken temperatur som helst. I mer detaljerade data på olika pumpar anges ofta tex. värden på COP också vid -7 -15 och -25 grader.

Det går ibland att hitta värden på SCOP för kallare klimat ( Helsingfors).

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket sparar man egentligen?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2018, 12:52:36 »
Man sparar inte så mycket som tillverkarna säjer. Cop mäts vid +7 grader och då har man aldrig avisning eller att trågets elkabel påslagen. Mina HE9 or frostar av var 20minut när det är hög luftfuktighet. SCOP ska ju var en bättre siffra för vad man kan spara på årsbasis, men dom väljer att ange SCOP för mildare länder med mindre påisning än Skandinavien, som du kan se på bilden.
Sen måste du ha rätt längd på rör ,fri lufttillgång, maskinen ren o fina osv. Man kan utgå ifrån att tillverkarna mäter på är optimerade maskiner.
Efter 5-10minuter är det is som minskar verkningsgraden i olika grad,  värst är det kring 0 grader. Sen är det inga evighetsmaskiner, så varje "lägre" elräkning ska man ju avsätta pengar till en ny pump, som kanske är om 10 år om man har tur.  Sen bullar dom och ger torr luft. Det bästa är AC:n man får på sommaren.
Ja Panasonic är väl knappast historiskt kända för att ha en bra avfrostningsteknik på sina pumpar, sen om de har lyckats förbättra sig lite va gäller avfrostningen på senare tid och modeller känner ja inte till men är högst tveksam till det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!