Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pÃ¥gÃ¥ende service!  (läst 3729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« skrivet: 14 november 2017, 15:44:20 »
Hej alla,

Nibe F2025 installerad 2009 med 27735 antal starter och 24465 timmars drifttid för kompressor. Larm om bestående hög hetgas på 125 grader och därefter kör vi på elpatron. En månad senare anländer servicepersonal och kompressorn havererar under felsökning.

Jag fanns inte på plats vid service. Men i telefonsamtal med servicetekniker framkommer att Värmepumpen har arbetat i 10 minuter, därefter fyller tekniker på med ytterligare gas i trycksatt system. Efter detta brinner en lindning på kompressor. Offert om kompressorbyte inkl. expansionsventil ges på en kostnad till 30-40.000 kronor.

— Är detta normal drifttid för ett kompressorhaveri?
— Vad kan sägas om kompressorhaveri under pågående service? Vållande?
— Vilken kostnad är rimligt för kommande arbetsinsats?
— Någon med erfarenhet kring att få detta ersatt på försäkring? Åldersavdrag?

Oerhört tacksam för alla former av rÃ¥d! help  help

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #1 skrivet: 14 november 2017, 15:59:54 »
Vad jag vet ska en kompressor med rätt kylmedia normalt klara omkring 70.000-80.000 drifttimmar. En 10 kW kompressor kostar runt 14 tkr och expansionsventil 1.300 kr som reservdel. Kostar det totalt 30-40 tkr bör man nog fundera på en helt ny värmepump med lång garanti och bra extra försäkring. Vanliga hemförsäkringen brukar gälla men åldersavdraget efter 8 år är nog 80% eller liknande så det blir inte mycket i ersättning. Har man extra försäkring i t.ex. Artic (?) kan ersättningen bli betydligt större.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #2 skrivet: 15 november 2017, 10:16:54 »
Gissar att du hade den 7-åriga trygghetsförsäkringen, då är en pump från 2009 precis utförsäkrad om du inte förlängde denna?
Om det är en Nibe auktoriserad serviceombud så skulle jag kontakta Nibe centralt om ärdendet och förklara läget.
Du kan nog inte kräva att de gör nått, men man kan ju alltid försöka få till nån rabatt på reservdelarna?
Anars hÃ¥ller jag med om att en ny värmepump kanske är grejen, men problemet är att de nya värmepumparna inte funkar ihop med en gammal innomhusmodell sÃ¥ du behöver dessutom en styrmodul.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #3 skrivet: 15 november 2017, 14:12:09 »
Stort tack bägge! Intressant ang. 70-80k timmar. Söker Nibe i nuläget för att få rådgivning främst om servicehaveriet.

Ingen trygghetsförsäkring mer vad som erbjöds som standard från fabrik. Tilläggas kan att bolaget vi har att göra med gjorde fel med pappersarbetet där så det var en stor cirkus för att få Nibe att ta på sig installatörens fel och gottgöra garantin då vid detta tidigare tillfälle.

Vad som gör mig konfunderad är att jag fick pressa ut uppgiften om att kompressorn gått sönder under själva servicen. Given information var vid start "Kompressorn är sönder" snarare än att det hela hade hänt under själva servicen.

Jag tänker om en backventil kärvat och serviceteknikern har tryckt i mer gas, vilket varit långt över max arbetstryck och på så vis provocerat sönder kompressorn?

Vad tror ni?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #4 skrivet: 15 november 2017, 22:21:37 »
Jag tycker priset du har fått för kompressorbytet är lite väl högt. Reservdelarna kostar runt 15' och det tar knappast 25 timmar à 700:- att byta.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #5 skrivet: 17 november 2017, 16:57:56 »
Instämmer om detta Purjo. Jag har nu fått muntlig offert på 32.500 inkl. moms allt inklusive med en dags arbete av tekniker.

Jag utgick från att gasen kunde återanvändas då den är 100% ny inkl. helt ny förångare sedan slutet av Februari. Och att vi då skulle slippa den kostnaden.

Men firman börjar gnälla om att "så gör man absolut inte" och att "då måste du betala för hyra av gastuber" och så vidare.

Detta låter befängt. Nästan ny Gas i ett slutet system som ändå måste tas hand om och återvinnas. Ny gas som då kostar som 1/3 Kompressor.

Vad är er insikt om detta?

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #6 skrivet: 14 december 2017, 19:46:05 »
Hej!
Jag har en F2025 med vvm300 som ännu fungerar men jag blir lite oroad över denna höga servicekostnad om något havererar...
Hur löste det sig för dig?
Med vänlig hälsning,
Hjalmar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #7 skrivet: 19 december 2017, 05:59:26 »
Hyra av gastub, vafan man har väl en servicecylinder i bilen eller?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nibe F2025 - Kompressorhaveri vid pågående service!
« Svar #8 skrivet: 19 december 2017, 06:47:55 »
Huvudregel: Man återanvänder aldrig köldmedie!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!