Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälpdrift (lÃ¥gtryckslarm 51) - Nibe 1245  (läst 17379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« skrivet: 14 november 2016, 14:17:48 »
Hej, forumet!

Jag varit i kontakt med firman som installerade pumpen men de hänvisar till ett par andra firmor pga. felets art och dessa firmor är fullbokade just nu så därför vänder jag mig hit ifall det är så att det är något som skulle kunna avhjälpas av mig själv. Innan detta larm dök upp så har jag haft ett par veckor med avluftning av radiatorer som inte vill ta slut samt även att det "skvalpar" omkring vatten i radiatorerna vilket är störande om inte annat för ljudet, detta kvarstår - väldigt mycket luft i radiatorsystemet.

När jag går in på menyn på pumpen så står det följande text om larm 51:

Lågtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan hämta tillräckligt med energi ifrån köldbärarsystemet. Kompressordrift är blockerad.
Detta kan t.ex. bero på:
- Luft i köldbärarsystemet.
- Inget eller lågt flöde i köldbärarsystemet.
- Igensatt smutsfilter.
- Ispropp i förångaren på grund av för låg koncentration eller dåligt blandning av frysskyddsmedel i köldbärarsystemet.
- Läckage i köldbärarsystemet.
Avlufta köldbärarsystemet och återställ därefter larmet. Återkommer larmet, kontrollera/rengör smutsfiltret. Återkommer larmet trots åtgärder, kontakta din leverantör.

Jag undrar om avluftning respektive rengöring av smutsfiltret är något som jag skall/bör ge mig på? I så fall hur går man tillväga och vart sitter dessa på pumpen? Är detta något man bör ge sig på som lekman?

Stort tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #1 skrivet: 14 november 2016, 14:22:26 »
Har du sånt där transparent nivåkärl så att man kan se nivån på köldbäraren? Vad visar KB-fram och -retur när kompressorn har gått en stund?
Filtret borde sitta i eller vid påfyllningskopplet nånstans på KB-ledningen utanför pumpen. Antingen i en frigolitlåda, eller inlindad i rörisolering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #2 skrivet: 14 november 2016, 15:58:37 »
Har du sånt där transparent nivåkärl så att man kan se nivån på köldbäraren? Vad visar KB-fram och -retur när kompressorn har gått en stund?
Filtret borde sitta i eller vid påfyllningskopplet nånstans på KB-ledningen utanför pumpen. Antingen i en frigolitlåda, eller inlindad i rörisolering.

Ja, jag ett halvtransparent kärl och det är fyllt till ca. 65-75% ungefär.

Kompressorn har gått i ca. 45 minuter nu (inget larm ännu). Framledningstemperatur 1 (BT2) = 47.2C och returledningstemperatur 1 (BT3) = 40.6C och så såg det ut för ca. 5 minuter sedan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #3 skrivet: 14 november 2016, 16:12:02 »
Vad har du för temperaturer på KB? Om det är vätska i kärlet och det inte skvalar nånstans så är det förmodligen inte luft.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #4 skrivet: 14 november 2016, 16:28:26 »
Vad har du för temperaturer på KB? Om det är vätska i kärlet och det inte skvalar nånstans så är det förmodligen inte luft.

Vid samma tillfälle som de andra värdena så hade jag då; Köldbärare in (BT10) = 7.5C & köldbärare ut (BT11) = 7.8C (om det var det du menade?).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #5 skrivet: 14 november 2016, 17:07:50 »
Det ser konstigt ut. Är du säker pÃ¥ att det var när kompressorn gick?  Det är iofs inte ovanligt att givarna visar fel.. . Testa att köra kb-cirkpumpen manuellt nÃ¥gra minuter när kompressorn inte gÃ¥r och läs av värdena.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #6 skrivet: 14 november 2016, 18:15:05 »
Det ser konstigt ut. Är du säker pÃ¥ att det var när kompressorn gick?  Det är iofs inte ovanligt att givarna visar fel.. . Testa att köra kb-cirkpumpen manuellt nÃ¥gra minuter när kompressorn inte gÃ¥r och läs av värdena.

Hur kör man kb-cirkpumpen manuellt?

Har fortfarande inte fått något larm igen - kan sådant här "fixa sig självt" eller är det bara en tidsfråga?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #7 skrivet: 14 november 2016, 18:45:01 »
Lite nyare 1245 har cp styrda av deltat vet inte vad som händer om kb givarna visare fel då kanske vp blir lurad att dra ner på cp hastigheten till min fart. Om kompressorn gick när du läste av kb värdena prova sätt kb cp hastigheten till manuell. Givarna kalibreras automatiskt om man stänger av vp med brytaren och sen slår på den igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #8 skrivet: 15 november 2016, 21:21:52 »
Jag undrar om avluftning respektive rengöring av smutsfiltret är något som jag skall/bör ge mig på? I så fall hur går man tillväga och vart sitter detta på pumpen? Är detta något man bör ge sig på som lekman?

Har efter 25 timmar och en dusch fått tillbaka larm 51 (och nu går den i hjälpläget igen) :'(

Hur går man tillväga för att lufta köldbärarsystemet respektive rengöring av filter, vad skall man tänka på och framför allt - bör man som lekman ge sig på detta själv eller är det för "avancerat"?

Inga andra tips?

Tack på förhand!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #9 skrivet: 16 november 2016, 09:03:33 »
Har du vanlig plast bytta som exp kärl brukar mindre luft vandra dit själv. Filtret brukar sitta i en frigolit låda man stänger 2 kranar och öppnar en mutter på ovansidan sen får du fram filtret som är enkelt att rensa. Om du kör usb loggning på din vp så bör man kunna se vad som händer när larmet uppkommer och i så fall kör loggning med tex 5 sekunders intervall. Man kan ställa in så kb cp går kontinuerligt i 10 dagar man brukar göra så vid installationen men kanske läge att prova det för dig så ev luft försvinner.
« Senast ändrad: 16 november 2016, 09:06:23 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #10 skrivet: 16 november 2016, 12:36:58 »
Har du vanlig plast bytta som exp kärl brukar mindre luft vandra dit själv. Filtret brukar sitta i en frigolit låda man stänger 2 kranar och öppnar en mutter på ovansidan sen får du fram filtret som är enkelt att rensa. Om du kör usb loggning på din vp så bör man kunna se vad som händer när larmet uppkommer och i så fall kör loggning med tex 5 sekunders intervall. Man kan ställa in så kb cp går kontinuerligt i 10 dagar man brukar göra så vid installationen men kanske läge att prova det för dig så ev luft försvinner.

Här är loggfilen. Slog på loggningsfunktionen, återställde larm, gick inte många sekunder innan larmet kom igen, stängde av loggen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #11 skrivet: 16 november 2016, 12:47:12 »
Man ser att kb tampen ändras så en viss cirk bör ske men loggen blev så kort så svårt att få ut nått av den. Men prova sätt kb cirk på kontinuerlig och hastigheten på 100% då kan ev luftficka försvinna och prova starta om sen det gått nån timme så. Men rensa filtret först kan vara så enkelt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #12 skrivet: 16 november 2016, 12:48:07 »
Om det bara går några sekunder så verkar du inte ha nån KB-cirkulation alls. Fel på cirkpumpen kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #13 skrivet: 16 november 2016, 14:15:40 »
Man ser att kb tampen ändras så en viss cirk bör ske men loggen blev så kort så svårt att få ut nått av den. Men prova sätt kb cirk på kontinuerlig och hastigheten på 100% då kan ev luftficka försvinna och prova starta om sen det gått nån timme så. Men rensa filtret först kan vara så enkelt.

Hur ställer man in "kb cirk på kontinuerlig" samt hastigheten till 100% (alltså vart i menyerna för jag kan inte hitta något sådant)?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälpdrift (lågtryckslarm 51) - Nibe 1245
« Svar #14 skrivet: 16 november 2016, 21:53:20 »
Hur ställer man in "kb cirk på kontinuerlig" samt hastigheten till 100% (alltså vart i menyerna för jag kan inte hitta något sådant)?

Installationsmanualen går igenom alla menyer, kolla där. Ladda hem den om du inte har den. Sedan kan det krävas att du loggar in som installatör för att komma åt rätt meny, står också i manualen. Tryck backa pilen i sju sekunder.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!