Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörssystem - Hur justera pÃ¥ olika vÃ¥ningar  (läst 7304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats_Hjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ett hus med tre st radiatorslingor (enrörssystem) från värmekällan (i detta fallet elpanna , men är på g att byta till bergvärme).
Min undran är hur man justerar in så att man får jämn värme i samtliga tre radiatorslingorna ?
Är det inte så att den slingan med minst motstånd kommer att 'ta' det mesta av varmvattnet ?
Jag har hört att man skall ha samtliga termostater helt öppna om man har bergvärme, hur justerar man då värmen i de olika slingorna ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man brukar ha "reglerventiler" på slingorna så att man kan strypa in dom olika allt efter behov.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mats_Hjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2015, 20:40:04 »
Ok , så man skall justera på de tre separata utgående värmeslingornas 'strypning' ?
Problemet är att på slingorna sitter det en liten strypning som man kan vrida 1/4 varv (mellan helt öppen/helt stängd) mha en plattmejsel.... inte mycket att 'finlira' på där inte !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2015, 21:05:36 »
Om du ändå ska byta till värmepump så passar du på att byta ut dom mot typ skjutventiler på respektive slinga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats_Hjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2015, 22:05:50 »
yep, tanken är att byta ut till bättre ventiler, ville få bekräftat att detta är korrekt sätt att reglera radiatorkretsarna/slingorna på.
Bra att veta att de ventiler jag skall ha är 'skjutventiler'.
Tackar , alla fortsatta tips tas mot tacksamt !

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2015, 10:31:21 »
Har strypventilerna pÃ¥ returen frÃ¥n respektive enrörsslinga. Ventilerna är runda med en numerisk skala. Justerverktyget men vrider med har en visare som pekar mot skalan. Ställ in sÃ¥ att returen pÃ¥ alla slingor blir lika varma en dag när det är lÃ¥g utetemperatur. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mats_Hjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2015, 15:48:13 »
Ok , så strypventilerna skall monteras på returledningarna på de tre radiatorslingorna.
Finns det några förslag på vilka strypventiler som skall användas ?

Nu är det visserligen så att jag fått med med montering av strypventiler i offerten för min kommande bergvärmeinstallation så jag kan antagligen inte välja själv, samt att rörkillarna vet säkert att det är på returen som monteringen skall ske.... men man vill ju vara påläst !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är knappast avgörande om ventilerna sitter på stig eller retur, det som är viktigt är att det är "många varv" mellan stängd och öppen så att man kan justera in rätt delta utan större problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2015, 23:25:57 »
Dem lärde tvistar om hur strypventiler ska sitta, ren praktiskt i det här samanhanget spelar det ingen roll! Logisk med vad jag vill uppnå är att få till anpassat flöde med strypventiler till varje slinga och det gör jag i början, så strypventiler borde sitta på framledningen (själv så). Om jag skall överdriva lite grand, på vilket sätt kör du din bil, fult gas och sen reglerar du hastigheten med foten på bromsen?
Det jag kan rekommendera är STK-TA strypventiler precis avsedda för dina behov!
På returen borde det finnas avstängningsventiler (kulventiler)!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #9 skrivet: 01 april 2015, 15:27:16 »
Spelar ingen roll om gasreglaget ( strypventilen ) sitter före eller efter .
När du ritar ihop det så kan du se det som samma rör som är på väg tillbaka till suget på CP ,

Sen att kalla en flödesbegränsare / fördelar för gasreglage,, Jiri
Kan inte hålla med där ,,

Du kan göra ett eget praktiskt prov Jiri,  prova med en passbit
Montera en mma mät in den  och flytta den sen  och mät igen ,

Med vänlig hälsning,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #10 skrivet: 01 april 2015, 22:16:30 »
Hej COCACOLA!
Mest nyfiken på din åsikt vad som är fördelaktigare med placering av strypventiler! Jag vet att man uppnår samma resultat oavsett placeringen, men lite skillnad borde det vara?
Man lär sig så länge man lever!
Det blev lite överdrift att likna strypventil med bromspedal, det jag menade var att man har fult flöde genom fördelare och slinga och sen stryper man i ände, när man, egentligen i början är efter rätt flöde genom slinga (som sagt samma resultat).
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #11 skrivet: 01 april 2015, 22:27:01 »
Nope. Ingen skillnad. Förlusterna är dom samma
Oavsett vart i slingan ventilen sitter. ( tryckfallsmässigt)

Mvh
Cc


Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #12 skrivet: 02 april 2015, 15:16:00 »
Tack COCACOLA för din åsikt, då har jag inte klantat mig att förespråka strypventiler på framledningen!
Till TS , så kan det ungefär se ut med fördelare och stryp-avstängningsventiler på slingor(hemma pulare i farten)! Nu för tiden finns det snyggare fördelare!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Enrörssystem - Hur justera på olika våningar
« Svar #13 skrivet: 02 april 2015, 16:30:16 »
 tummenupp Jiri
Riktig avluftare och stad i installationen,
Med vänlig hälsning,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!