Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tilluft/frÃ¥nluft via murstock?  (läst 6605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tilluft/frånluft via murstock?
« skrivet: 02 juni 2014, 18:03:42 »
Hej!
Jag har ett hus från 1930-talet där jag går i tankar att montera FTX. Huset har två murstockar med 8 pipor vardera varav en används som imkanal idag. Resterande är frånluftkanaler eller igensatta. Då samtliga rum som skall ha frånluft eller tilluft har anslutning mot murstocken uppstår frågan om murstocken kan användas för detta ändamål. Jag har för mig jag har sett bilder där ett antal kanaler leds ihop på vinden och till en fläkt. I mitt fall skulle jag vilja använda muren även för några tilluftkanaler. Tanken är att ta upp hål på vinden i de kanaler son skall användas, mura in strosar och ansluta med spiro så att det bildas samlings-/fördelningslådor. Med hjälp av T-stycken mot kanalen bör en acceptabel rensbarhet uppnås. Någon som har, har sett eller funderat kring något liknande?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2014, 20:16:36 »
Säkrare är att passa på och dra ventilationsslang inuti murkanalerna. Då vet man att luften tar den väg den är ämnad. De få meter det rör sig om blir ingen större fördyring.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2014, 20:48:45 »
Jag skulle akta mig för att dra kall tilluft via skorsten.
Men handlar det om uppvärmd tilluft så går det säkert bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2014, 21:23:51 »
Tack för bra synpunkter! Det är ju tilluft/frånluft jag tänkt mig, inte avluftning/uteluft så då är det ju ca min 15 grader som gäller med ett vettigt aggregat. Någon ide om hur man kan få in flexibelt rör i en murad kanal som är ca 120x120 mm och vissa av dem svänger något?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2014, 22:51:56 »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2014, 09:26:37 »
Har det fungerat till ventillation tidigare kan man väl fortsätta ha det till det. Den enda skillnaden, vad jag förstår är att det skapas över och undertryck när man ska ha en forcerad ventillation. Det borde väl räcka med vanlig ventillationslang för att gardera sig mot oönskade cenarier.

En annan tanke är ju att, har några kanaler fungerat som frånlufts av självdragstyp tidigare så hänger det förmodligen mängder med gammalt skit i dem, så jo, jag hade bestämt dragit i slang.
« Senast ändrad: 03 juni 2014, 09:38:58 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2014, 09:50:34 »
Tack för bra synpunkter! Det är ju tilluft/frånluft jag tänkt mig, inte avluftning/uteluft så då är det ju ca min 15 grader som gäller med ett vettigt aggregat.

Var skulle FTX-aggregaget sitta? Om du tar in tilluft till aggregatet via murstocken så är det ju inte uppvärmd luft som går genom muren utan kall uteluft. Eller var murstocken bara tänkt som fördelare inom huset, efter FTX-aggregatet som sen har egen, separat till/från-luft via vanligt ventilationsrör?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2014, 18:25:51 »
Tanken var att bara köra frånluft/tilluft och låta de kalla uteluft/frånluft gå via ett kombidon på husets gavel. Tror ni att det krävs insatsrör om murstockarna är i bra skick? Är ju låga tryck och små läckage mellan kanaler blir ju inte förödande då det ändå läcker något i ett roterande FTX? Blir nog ganska stor skillnad om jag skall dra i 17 insatsrör. Att göra strypning med spjäll på vinden för injustering vore ju dessutom snyggt för sätt kunna behålla original frånluftventiler, men det kanske inde uppskattas av sotare vid injustering som vill ha riktiga don.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Tilluft/frånluft via murstock?
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2014, 18:42:22 »
Bry dig inte om den som ska justera vill du ha spjällen på vinden och gamla frånlufts ventiler ska du ha det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!