Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Att bygga ett hus utan ångspärr  (läst 36404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Att bygga ett hus utan ångspärr
« skrivet: 08 februari 2014, 10:37:52 »
Är det praktiskt möjligt att bygga ett modernt hus med stenulls skivor typ Paroc/ Rockwool utan att använda en diffusions spärr?
Eller är det att be om bekymmer med mögel å annan fuktproblematik?

Tilläggas är att tanken att det inte skulle vara någon mekanisk ventilation utan via ventiler å skorsten.

Byggnads matriel. Gjuten platta, trä panel, windy, träreglar, paroc isolering, plyfa gips.

  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2014, 10:47:59 »
Om du byter ut stenullen mot en cellulosaisolering.....som kan behålla/transportera fukt.....

....så kan det nog funka.

http://www.isocell.at/uploads/media/Isocell_Miljobyggsystem_Broschyr.pdf

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2014, 10:57:30 »
Det är som sagt inga problem att bygga utan plastfolie men som rocas skriver måste man använda rätt isolering, och INTE typ stenull, gullfiber. Det finns flera olika fabrikat som tillåter fukttransport genom isoleringen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2014, 11:00:34 »
Det enda sättet att bygga utan ångspärr är på "gammalt vis", alltså allt material bör vara från naturen.
Och tyvärr har kunskapen om hur naturmaterialen fungerar nästan försvunnit idag
Men det är nog det bästa man kan göra för sin framtid trots allt
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2014, 11:08:46 »
Det är väl inte så många som vill betala vad det kostar att bo i hus byggt på gammalt vis där värmen läcker ut genom väggarna/golven problemet är väl att bygga ett hus som är bra isolerat och som ändå inte har diffusions spärr. Jag tror hur som helst inte på iden med själv drag eftersom jag haft det tills för knappt ett år sen nån typ av aktiv vent behövs tror jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2014, 11:59:52 »
Jag har ekovilla skivor + papper emellan.  :) Bara plast i badrummet.

Men frågan är OM man får lämna bort plasten idag? Husen skall väl provtryckas idag för att bli godkänt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2014, 12:16:08 »
Blir det sämre hus med plast ? Mitt hus är byggt -26 så det saknar plast men är ju lite moderniserat trots allt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2014, 12:41:28 »
Det är inga problem att bygga hus utan plast med moderna metoder, det kostar liiite mer och man bygger liiite annorlunda det är det enda.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2014, 12:46:23 »
Men vad är fördelen att vara utan plast ? Jag antar att väggarna är täta på nått annat sätt för man vill ju inte dra in luften till huset genom väggarna men så kanske det inte blir med till lufts ventiler eller fxt fast man har ju undertryck  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2014, 13:08:00 »
Man använder material som släpper igenom fukt men stoppar blåsten typ vindpapp eller vinskyddsfolie. Och man bygger naturligtvis in ventilation som vanligt, för att förlita sig på nån typ av självdrag är inte så speciellt klokt.
Och det är knappast någon fördel men det finns ju folk som fasar för plast så det finns ju en marknad och finns det en köpare så finns det dom som gladeligen säljer. Den största nyttan med den typen av isolering har man i gamla hus som ska delrenoveras eller tilläggsisoleras. Där kan det vara svårt att få till ett bra diffusionstät "lager" i den befintliga stommen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2014, 15:14:52 »
Tack för svar!
Även fast jag nog visste svaret.
Men är det inte våran förändrade livsstil som ställer till det stor del? Dvs bla det myckna duschandet som förändrar inomhusklimatet. Om man nu skulle jämföra med livet för en ca 30 år sedan.

Tittar man på tex gamla sportstugor 60 tal å framåt så är det ofta vindpapp å den gamla typen av stenull den som kliar så förbaskat. Där sitter det ju ingen ångspärr på insidan. De få ggr jag rivit i en sådan vägg har jag aldrig sett ngt mögel eller ens fuktutfällningar.

Efter att ha sett tester Live där olika isoleringsmatriel har antänds så ligger mig stenullen varmt om hjärtat. Har det f ö i både huset å garaget.
Naturligtvis med plastfolie å tätningar å tejp vid alla skarvarna.
 Jag har byggt enligt gängse regler... a:gl.

Men är om nu reglerna införs om 25 kvm friggebod? Så är jag lite sugen på att bygga ett hus som inte är lika beroende av el. Även fast jag naturligtvis tänker dra in el i huset. Lite av ett experiment. Vedspis solceller å välisolerat.
Därav mina tankar på att skippa ventilation som drivs av en elfläkt.
Jag är väl egentligen ingen bakåtsträvare vad det gäller plasten. Men frågan hur det skulle bli utan elfläkt.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2014, 15:17:19 »
Det finns små solcellsdriva fläktar som man kan använda för att få en liten ventilation även utan nätanslutning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2014, 15:37:27 »
Det finns små solcellsdriva fläktar som man kan använda för att få en liten ventilation även utan nätanslutning.

Absolut. Ett annat alternativ skulle ju kunna Vara att sätta in en vinddriven
Ventilator? Sådana som ofta sitter på taken på gamla hus i städerna.

 :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2014, 15:38:30 »
Det är mycket riktigt livsstilen som ger behov av ventilation.
Att ha självdrag via en murstock är mer effektivt än vanliga ventkanaler.
I vårt hus genererar öppna spisen (utan eldning) så mycket undertryck att det suger in från självdragskanalerna.
Har ingen plast i vårt hus. Taket mot vinden är brädat, masonitskivor, innertaksskivor och under isoleringen tjärpapp mellan takstolarna.
Blir ganska tät konstruktion även så.
Men man får givetvis passa sig.
Jag skulle nog inte våga bygga nytt utan plast.

Angående naturmtrl som isolering så hade jag 3 st företag (certifierade) som tittade på vinden i sommras och gav anbud på tilläggsisolering.
De sade visserligen att ekomaterialen tar upp en del fukt men de tryckte hårt på behover av mekanisk ventilation som skapar undertryck i bostaden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Att bygga ett hus utan ångspärr
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2014, 15:40:20 »
Absolut. Ett annat alternativ skulle ju kunna Vara att sätta in en vinddriven
Ventilator? Sådana som ofta sitter på taken på gamla hus i städerna.

 :D
Tror inte på en sån när det blåser får man bra vent ändå kan säkert vara bra för att ventilera ett förråd eller så men inte där man bor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!