Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra utomhustermometer, nÃ¥gon som har tips?  (läst 9837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« skrivet: 11 november 2013, 12:12:58 »
Hemma har jag en digital termometer från Biltema med trådlös utedel, den verkar ha lagt av helt. Om nu inte inomhusdelens batterier påverkar, men innedelen visar fortfarande korrekt temperatur. :-(

Har sökt efter en ny utomhustermometer men är förvånad att det är svårt att hitta vettiga i vanlig butik?

En vanlig klassisk analog termometer som klarar temperaturer ner till -30 C skulle vara bra. Nackdelen är att då hamnar den nära fönstret för att bli avläsningsbar och jag misstänker att det alltid är någon grad varmare där.

De flesta utomhustermometrarna idag verkar ha sladd mellan inne- och utedel. Gillar dock inte tanken på att klämma sladdad i fönsterkarmen eller att behöva borra hål i ytterväggen för att dra ut temperatursensorn.

NÃ¥gon som kan rekommendera en bra utomhustermometer?
Pallar trådlösa enheter låga temperaturer (batteriet torde tappa effekt)?
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2013, 12:37:52 »
oregonscientific har bra grejor

Finns på bla clas i sjön
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2013, 12:59:08 »

Jag har en trådlös modell från Jula. Klarar upp till tre sändare. Har en ute, en i garaget (måste hållas frostfritt) och en i v-rummet. Lite knöligt att byta batteri i någon enhet, då samtliga enheter måste göras strömlösa och sedan sättas igång inom en minut eller så. Jag har haft den i säkert fem år och den har gått som ett schweizerur. Men, som Lmf skriver, Oregon är bra. Har en med två sändare i krypgrunden. Inga problem med batteribyte - förutom att jag måste ge mig ner i helveteskrypgrunden.


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2013, 15:26:11 »
http://www.clasohlson.com/se/Termometer/36-4741

Denna verkar inte så dum, om man bara är intresserad av temperaturen.
Den är billig och har bara fått bra kritik.

Har sökt en sådan länge och har just beställt en.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2013, 22:15:10 »
Oregon Scientific verkar onekligen ha en del roliga modeller.
Det känns inte som en dum idé att läsa av luftfuktigheten med extra givare, förutom huvudenhet sÃ¥ skulle man vilja ha minst en enhet pÃ¥ kallvinden, och kanske en pÃ¥ övervÃ¥ningen. Och garaget?  ::)

Jag har en del planer på att tilläggsisolera vind samt lägga om taket, det kan ju vara intressant att se skillnader.
Men då vill man ju ha en historik som man kan gå tillbaka till.
Oregon LW301 verkar kunna lagra mätningar på Internetsida? LW302 som Clas säljer är väl samma sak (minus regn- och vindmätare) till lägre pris.
Frågan är dock hur bra funktionerna är på webblagringen (grafer? hur länge sparas data?).
Någon som har erfarenheter av en sådan enhet?

Alternativt köper man separata hygrometrar och temperaturmätare, det kostar inte mycket men till priset att man måste föra dagbok manuellt över mätvärdena?

Det ska väl finnas en "logger" som kan beställas via detta forum också, men jag har för mig att all den mätningen är trådbunden (=en del montagejobb om man ska dra upp en sensor genom ångskiktet upp till kallvinden)
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2013, 20:02:01 »
En gÃ¥ng i tiden hade jag en väldigt bra termometer  :)
Den hade en vanlig enhet sas som visade 1xinnetemperatur och upp till 4xutetemperaturer och dessutom sÃ¥ hade varje sändare som man placerade ut en extra sladd pÃ¥ sig som man kunde slänga ut genom fönstret och pÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥ ute tempen samt inne tempen om man ville pÃ¥ varje sändare  tummenupp
Men detta va ju förr i tiden men jävlar så bra då man fick minst 2 inne temperaturer och iaf 1 ute temperatur.
Tänk om man fick tag i en sÃ¥dan igen  ::)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2013, 21:58:55 »
Joka. Dom finns fortfarande. Det är kanske inte samma som du hade men funktionen är liknande. Jag har nÃ¥gra sÃ¥dana. Köpta pÃ¥ Clas Ohlsson   Märket heter esiq. Gahh nu gÃ¥r det sÃ¥ sÃ¥ segt igen att skriva frÃ¥n mobilen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bra utomhustermometer, någon som har tips?
« Svar #8 skrivet: 24 november 2013, 22:49:47 »
Köpte en temp och RF mätstation på biltema med 1 extra sändare ( klarar 3 sändare) för att logga utetemp/RF samt vindstemp/rf efter tilläggsisoleringen.
Märkte ganska snabbt att min gamla enhet från Kjelloco visade värden som var helt i mössan.
Haft den i ett par år i torpargrunden i förra huset så den har gjort sitt.
Biltemas fungerar bra, men hållbarheten misstänker jag inte är den bästa.
Väntar på trådlös överföring med logger 2020 så jag slipper dra kablar överallt.
Hade man kunna streama film med den också så hade det varit super. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!