Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lufta golv värme  (läst 7949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
lufta golv värme
« skrivet: 08 november 2005, 21:42:02 »
hur ska man jufta ett kolvvärmesystem om man har puschern pÃ¥ nedervÃ¥ningen & golvvärmen är pÃ¥ övervÃ¥ningen.  Sc:,h
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: lufta golv värme
« Svar #1 skrivet: 08 november 2005, 23:25:52 »
Jag har min shuntgrupp med fördelare 1,5 våningar nedanför översta golvärmeslingan. Jag spolade igenom slingorna ordentligt innan jag öppnade dem till fördelaren genom att ha alla slingor stängda utom den jag luftade och kopplade en vattenslang till framledningssidan på fördelaren. På returförelaren kopplade jag en slang direkt till ett avlopp. Genom att låta vatten gå igenom varje slinga på detta vis i ca 20 minuter med lågt flöde fick jag ut den mesta luften. Däreffter kopplade jag bort vattenslang och avloppsslangen, startade golvvärmekretsens cirkulationspump och öppnade en slinga i taget. Den luft som trots allt fanns kvar luftades ur genom en automatisk avluftare på framleddningens fördelare. Jag har dessutom en automatisk avluftare i värmepumpen (Comfortzone CE 50) som verkar ta det mesta av luft som kommer in i systemet. Jag har inte haft problem att få bort luften trots att "pushern" sitter längst nedd i hella systemet. Det jag hört är att man skall vara noga med att ha golvvärmeslingorna plant, dvs inga krökar som når ovanför golvet eftersom det kan bildas luftfickor som är svåra att få bort.

/Arne

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: lufta golv värme
« Svar #2 skrivet: 09 november 2005, 17:22:58 »
tack för svaret, då finns det hopp för min golvvärme alltså.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: lufta golv värme
« Svar #3 skrivet: 17 november 2005, 19:22:41 »
Det går om man kör lite manuellt som föreslagits men egentligen så är det fel att sätta shunten under slingan - den ska ligga över. Men det visste ni redan säkerto och det finns säkert nån förklaring till varför ni gjort på detta vis...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: lufta golv värme
« Svar #4 skrivet: 18 november 2005, 17:30:48 »
Det går om man kör lite manuellt som föreslagits men egentligen så är det fel att sätta shunten under slingan - den ska ligga över. Men det visste ni redan säkerto och det finns säkert nån förklaring till varför ni gjort på detta vis...

det passar bäst att sätta pushern i min tvätstuga där min VP & VPA står. Badrumet är i våningen över & där har jag inten bra plats för en pusher, så jag vill helst slippa att ha den på denna våning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: lufta golv värme
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 23:49:51 »
Jo just det, jag var fullt medveten om rekomendationerna men varför göra det enkelt när man kan krångla till det...
Min shuntgrupp sitter längst ned i hela systemet därför att det passade bäst där och det är enda stället med betonggolv. Bra för att undvika stomljud från FLVP

/Arne

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #6 skrivet: 29 november 2005, 09:49:04 »
Lika bra att fortsätta en befintlig tråd med min fråga.
Hur märker man att det är luft i golvslingan?
Jag har nämligen ett rum som vägrar bli tillräckligt varmt och dessutom är det mycket högt delta T på just den slingan.
Kanske jag kan hoppas att det "bara"är luft som spökar.
Jag skulle vara tacksam för råd då mitt uterum endast håller 11-13gr.

/Jonas
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: lufta golv värme
« Svar #7 skrivet: 29 november 2005, 11:06:41 »
Uterum Sc:,h

Om det är sämre isolerat och har samma dimensionering på golvslingan som i övriga huset så får du stort deltaT och låg temp.

Inget att göra åt det så vitt jag kan förstå.

Har jag missförstått dig får du försöka förklara bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #8 skrivet: 29 november 2005, 11:32:50 »
Ja det är uterum/vinterträdgård 24m2 med isolerglas,sadeltak x-profilerad plastisolertakskivor (willab vt75 rum).
Golvslingan går igenom vardagsrumsplattan 9m till uterumsplattan 93m +9m vardagsrumsplattan tillbaka,tot ca 111m 1slinga.
Vad göra? x-tra cp på endast den slingan,eller ny ledning ut och koppla på fläktkonvektor/element,eller fy fy elvärme.
Förslag?
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: lufta golv värme
« Svar #9 skrivet: 29 november 2005, 14:54:02 »
Har du sulan till uterummet väl isolerad (minst 200 mm cellplast) så kan du i.o.f.s. försöka med en separat cirkpump, jag tror inte du får nog varmt ändå. Ett sånt rum är inte tänkt att vara helt uppvärmt på vintern... Kan jag aldrig tänka mig i alla fall, hur än bra isolerglas och plastisolertakskivor du tror dig ha så isolerar de flera gånger sämre än en vanlig vägg/takkonstruktion.

Satsa på en billig fläktkonvektor som extra värme om du nödvändigt vill ha full värme i ditt uterum, det är det råd jag skulle ge.
(Typ de som Citcop säljer)

Alternativt en elfläktkonvektor från jula (på 2000W) för några hundringar.

Mitt egentliga råd är att du nöjer dig med 12 grader i ditt uterum de kallaste månaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #10 skrivet: 29 november 2005, 15:09:43 »
Golvslingan går igenom vardagsrumsplattan 9m till uterumsplattan 93m +9m vardagsrumsplattan tillbaka,tot ca 111m 1slinga.

Vad har du för slang (20mm) ?? Hur förhåller sig denna slinga i längd till övriga?

Tror nog Rickard ligger rätt i sina funderingar. Ett uterum byggt med de traditionella uterumsprylarna behöver nog ha dubbla effekten/m2 om det ska gå att hålla det varmt året runt. En fläktkonvektor kan vara ett alternativ men det kommer att kosta att hålla det "rumsvarmt" dygnet runt vid kallväder.

Billigaste lösningen är en fläktkonvektor som bara används när man är där. En 2kW ger förvånansvärd snabb uppvärmning.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #11 skrivet: 29 november 2005, 15:20:47 »
Ja 20mm slang,alla andra slingor 30-55m.
Jag har överkapasitet på VP och vill gärna använda den som källa.
Det Rickard satte i sitt nybygge är ju skitsnyggt,men jag har ju sadeltak(öppet till nock).
Temperaturen behöver inte vara som övriga huset,men 16-18gr vill jag ha.
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #12 skrivet: 29 november 2005, 15:41:20 »
Då är det lite synd att denna slinga är så mycket längre. Den borde nog ha delats på två slingor för att bättre balansera med övriga.

Vet du hur mycket övriga slingor är strypta? Eller kan det vara så att slingan i uterrummet är strypt för att få lägre effekt/m2?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #13 skrivet: 29 november 2005, 16:23:09 »
Slingan till uterummet och 3 små rum med träbjälklag är fullt öppna,resten är individuellt instrypta.
Det verkar nog helt kört va? *grina*
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: lufta golv värme
« Svar #14 skrivet: 29 november 2005, 22:20:13 »
Än är det inte kört *vinkar*

En ide jag har är att dom slingorna (korta) som inte är strypta tar för mycket av flödet så att det inte räcker till i uterummet.
För att kontrollera detta kan du mäta returtempen på slingorna när VP producerar värme. Det borde skilja en hel del jämfört med uterummet. Om uteriumsslingan är 110m och slingorna i dom små rummen är 50-60m så tar dom för stort flöde.

Jag har mitt golv injusterat på returtemp och inte på flöde. Jag har alltså justerat mitt system så att jag har samma returtemp på mina slingor. Det anser jag vara den enklaste och mest tillförlitliga metoden för oss amatörer. På så sätt får man en grundjustering som sen kan finjusteras beroende på golvmaterial och rumstemp.

Om du har en Wirsbo fördelare kan du se förhållandena mellan slinglängd och justering i bilden nedan

EDIT
Det är lite lurigt med slingor i olika typer av golv (betong och träbjälklag) i samma system så det kanske inte fungerar helt ut att justera på temperatur men om du stryper lite på de slingorna du har som är korta borde det bli varmare i uterummet

EDIT
/Johan
« Senast ändrad: 29 november 2005, 22:22:59 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!