Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?  (läst 16551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Vill kolla med expertisen här vilken typ av VV-slinga i en acktank som ger mest valuta för pengarna.
Vad jag kan se bland tillverkarna verkar det finnas 3 koncept:

1: 2 Slingor (1 i botten och 1 nära toppen) som kopplas ihop som brukar ha en längd på c:a 15m per slinga.
2: 2 slingor, samma som ovan men istället en slags "korkskruvs-anordning" med samma längd (?)
3: Inga slingor alla utan en extern plattis med styrelektronik, populärt kallad "Tappmann" som ansluts.

Exempel från 1 tillverkare: http://www.stromsnaspannan.se/pdf/Broschyr-Ackumulatortank.pdf

Notera att jag inte tog med inbyggd beredare för det vill jag inte avhandla här utan enbart sling kontra plattväxlar-anslutning, det finns ett gammalt test från 2002 som utpekar plattvärmeväxlaren som bästa lösning, men detta var 2002, och frågan är om slingorna idag är bättre utformade och annorlunda än 2002.
Länken: http://www.radron.se/Documents/Tester%20med%20annat%20betygssystem/tabeller/030516_5_ackumulatortank_tab.pdf

Kommentarer välkommna. Låt oss ha som utgångspunkt att vi har en 500L acktank med shunt till radiatorer som också skall förvärma VV innan det går in i en vv-beredare, vilken ger mest och bäst förvärmning.

Hittade en gammal utredning som jag lägger med här ang slinglängder kontra temperatur i tanken:
http://www.regiongavleborg.se/download/18.1185bb51130b376b6c980008885/Delrapport_nr+34,+Ett+bad+när+som+helst+-+Dimensioneringsråd+för+varmvatten.pdf
« Senast ändrad: 15 februari 2012, 13:57:11 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2012, 18:14:21 »
Jag använder nästan alltid 2 slingor, botten och toppen.
 Därför att det är lättast att skikta tanken dÃ¥, och har du dessutom solfÃ¥ngare sÃ¥ kan du förvärma det kalla vattnet i botten och fortfarande tillverka varmt vatten i toppen med tex värmepump.
plattväxlaren faller på att det blir en elektronisk mojäng till som kan krångla, jag har använt sådana några gånger då kunden redan har en acktank utan slingor som han vill använda, men beställer jag allt nytt så blir det slingor.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 18:34:16 »
Kollade på Nibe Tappman, där är rek minimum +75 ºC i tanktemperatur, så då faller nog vvx bort.
Kommer däremot ihåg att det var någon här på forumet som körde 2st vvx:er i serie med en trycksensor+cp som då klarade lägre temp i acktanken. Jag lär inte investera i solfångare pga husets utformning så då blir det bara 2 vv-slingor, däremot kanske en avlufts-vp (flvp) kan vara något, såg at kv 500-modellen hade just flera anslutningar som då alltså kan betjäna 2 st vp om man vill koppla lite speciellt. Men själva slingorna är det fortfarande frågetecken på, korkskruven på Stömsnäsacken, eller 2 vanliga spiraler från de andra ?
« Senast ändrad: 15 februari 2012, 18:36:51 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2012, 19:14:50 »
Tappmann samma sak som tappvattenautomat (TVA)? För det ska väl, enligt reklambroschyren/texten, kunna kräma ur mer varmt vatten ur en tank iom ännu bättre skiktning på uttaget?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2012, 19:33:09 »
Tappmann samma sak som tappvattenautomat (TVA)? För det ska väl, enligt reklambroschyren/texten, kunna kräma ur mer varmt vatten ur en tank iom ännu bättre skiktning på uttaget?
mmmm... har hört det, men det funkar inte riktigt i verkligheten enligt min erfarenhet.
En bottenslinga och toppslinga som aldrig har direktkontakt med vattnet den värms upp av KAN inte blanda tanken.
 En ganska kraftig pump som tar vatten frÃ¥n toppen och skickar in det i botten via en värmeväxlare kommer att blanda vattnet nÃ¥got.

Kollade på Nibe Tappman, där är rek minimum +75 ºC i tanktemperatur, så då faller nog vvx bort.

en rätt dimensionerad växlare och pump klarar att skicka ut i det närmaste 50 ºC varmvatten från en 50 ºC tank
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2012, 19:38:46 »
TVA har man ju hört gott om men jag tror mer på slingor för det är mindre som kan krångla med det. Ska montera in slingor i min acktank till sommaren det blir en 15 meters slinga som börjar i botten och går till nästan toppen sen kommer det att sitta en 10 meters slinga monterad så högt upp i toppen som möjligt det hoppas jag blir bäst Thumbsup kommer att skrota beredaren som sitter i tanken nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2012, 20:00:19 »
Jag har precis så som du funderar att koppla

Tanken är Strömnäs KW500 med två stycken VV slingor (korkskruv) från botten till toppen 11+11meter
Var nere och mätte snabbt med IR tempen
47°C på övre delen av tanken och när jag spolar så får jag ut 45,5°C som jag matar in i VVB

Finns en PDF i denna post om spetsberedare som visar hur jag har tänkt och gjort
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43097.msg425540#msg425540
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2012, 20:45:07 »
Jag kommer normalt bara använda slingorna till att förvärma vv innan det går in i 1245ans beredare men när jag eldar kommer det vattnet att vara så varmt så vp kommer inte starta men jag måste naturligtvis montera dit en blandningsventil efter vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 08:15:19 »
Vad har du tänkt värma tanken med? För att få bästa möjliga skiktning och mest valuta för, t ex, solvärme i botten på tanken så har jag lärt mig att man skall koppla så här:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2012, 08:50:53 »
Den koppling Purjo förslår nedan är riktigt smart om man har en solslinga och eller/värmepump via slinga mot botten av tanken. Blandningsventilerna kommer alltid att nypa VV från botten av tanken om det räcker. Vattnet från toppen kommer endast att spetsa VV från botten. Allt detta gynnar en bra skiktning. Om du dessutom har tex en elpatron mot toppen av tanken så har du en back upp/spetsning. Tar du sedan en 4-vägs biv shunt för värmen mot i först hand botten och i andra hand toppen så får du en toppenskiktad tank...
Funkar väldigt bra för mig. Jag har för mig att jag har en något högre placerad slinga i toppen som är något "vidare".
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2012, 12:17:55 »
Vad har du tänkt värma tanken med? För att få bästa möjliga skiktning och mest valuta för, t ex, solvärme i botten på tanken så har jag lärt mig att man skall koppla så här:

Helt nytt för mig, är det 2 shuntar eller 2  blandare pÃ¥ ritningen, om shunt - vilket styr används för detta ?
Klart intressant koppling, men jag kommer som sagt inte att använda solpaneler, men om solslingan kan funka för vp-matning kan jag ju beställa med solslinga också - kanske en flvp kan passa in där ?

Och slutligen slingan på ritningen, om man nu jämför dessa 2 slinger med KW 500 som har 2 horisontellt monterade "korkskruvar" istället - vilken är mest effektiv på en 500L tank.
Och när blir en 500L tank för liten ? kåken är 200m2 med 90m2 biyta och dåligt isolerad från 30-talet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2012, 12:49:44 »
Helt nytt för mig, är det 2 shuntar eller 2  blandare pÃ¥ ritningen, om shunt - vilket styr används för detta ?

Det är termiska blandningsventiler.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2012, 13:20:17 »
Om du sätter in en solslinga för att ev köra värmepumpen på - snåla inte - minst 15m 22mm...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2012, 15:46:28 »
Det är termiska blandningsventiler.

OK, men hur ställer ni då in dessa i brytvärden, finns det en mall att gå efter på en KW 500L om man nu laddar med VP, och med 2 st i serie hur ställs dom inbördes.

Kan samma blandningsventiler användas för att förbättra skiktning på inkommade radretur som matas in i acken (alltså möjlighet att returen kan välja "höjd i acken"), baserat på vilken temp denna har beroende på årstid.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ackumulatortank - vilken varmvattenslinga funkar bäst ?
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2012, 15:53:19 »
Det jag har är vanliga blandningsventiler för att inte skicka ut 90C på kranarna. Låt säga att du ställer båda på 55C så kommer den att plocka detta i från första hand botten och i andra hand toppen. Detta sker med en vanlig justering typ "duschblandare" på ventilen.
För din andra fråga är det väl lite mer fråga om någon form av motor-/laddventil för att det skall funka optimalt...?
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!