Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP  (läst 6357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Bergman

  • Gäst
Henrik Bergman
Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« skrivet: 20 januari 2012, 01:02:44 »
Hej!
Jag står i köptankar på en baxi solo innova 50kw. Men jag vet inte hur jag ska börja.
Anledningen att jag valt den lite större modellen av baxi är att den ska snabbt och effektivt kunna elda upp ackumulatortankarna.
Mitt pannrum är relativ litet så jag kommer inte att få plats med så jättestora tankar.

Mitt mål är att behöva elda så sällan som möjligt.
Mitt hus är på 2 våningar och 110kvm.

Jag har en ackumulatortank på 500 liter med 120 liter varmvattenberedare i toppen. I denna tank finns också elpatron.
Min plan är att koppla ihop 2st 1500 liters tankar med den gamla 500 liters tanken och på så sätt få 3500 liter som är rekommenderat för 50kw pannan el Baxi.
Vad tror ni om denna lösning? Hur många gånger och hur länge tros jag behöva elda när det är kallt ute?

Kan man få bra värmeväxling i tankarna så att det alltid finns varmvatten i varmvattenberedaren i 500 liters tanken?

Detta är mitt första inlägg om ved och pannor så jag hoppas på många bra tips och förslag!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2012, 08:56:38 »
På http://www.termoventiler.se/index.php?sida=dokumentation finns en massa grundläggande information om hur man kopplar ihop flera tankar och vad man bör tänka på.

Man måste inte köpa deras produkter för att ha nytta av informationen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
med 3500 liter så kommer du behöva elda varannan dag vid kallt, eller var tredje, beror på vilken temp dina raddar kräver samt hur mycke värmeläkage du får från tankarna. Dock så uppskattar jag eldningstiden till 500 liter i timmen, så 7-8 timmar behövs då. Så har du tid med det på en vardag?

Man dehöver inte elda fullt heller varje gång. Jag värmer med en calmar v33+1500 acktank 270 kvadrat. 5-5,5 timme per kväll vid 15 minus behövs det eldas då. Vid kallare så tänder jag på morgonen mitt i veckan också. Håller 23 mest hella tiden inne.

Har du ett fläktelement eller golvvärme så kan du köra ner systemtempen lägre inna du behöver elda igen

Läste lite teknisk data på den, bra effekt o bra storlek på eldstaden.
« Senast ändrad: 20 januari 2012, 19:48:54 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2012, 19:56:48 »
Om du kopplar tankarna i serie kommer du nyttja tankarna bättre anser jag. Då börjar du fylla 500 liters tanken med het vatten ovanifrån sen laddas den neråt tills den är fullladdad sen börjar toppen på ena 1500 liters tanken laddas osv och vid urladdning blir det tvärtom du laddar ur 1500 liters tanken längst bort och spar 500 liters tanken till sist.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
japp, så hade jag kopplat också med dessa tankar. Kommer funka bra
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

henrik bergman

  • Gäst
henrik bergman
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2012, 23:53:29 »
ok då börjar jag förstå.
jag har nya radiatorer i hela huset. jag ska alltså koppla värmetillopsröret från pannan till toppe på lilla tanken sedan från botten på lilla tanken till toppen på stora tanken osv?

en annan sak:
kan jag fortfarande använda min rellativt nya laddomat 21 till det tilltänkta systemet?
eller måste jag skaffa en större laddomat? tankarna kommer att placeras ca 4 meter från vedpannan.




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2012, 11:14:24 »
80 eller 60 kw klarar en laddomat 21 beroende på modell det är nog mycket grovleken på rören som styr hur det kommer att fungera. Om man kopplar i serie så finns det en nackdel på sommaren när shunten är helt stängd då kommer inte vattnet från tank nr 3 fram till lilla tanken med beredaren så på sommaren är det bra om man kan öppna en kran och få tankarna paralellkopplade eller så eldar man endast mot 500 liters tanken om du tänker elda på sommaren. Det borde räcka med ett vekt rör som man öppnar och får tankarna parellkopplade Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

henrik bergman

  • Gäst
henrik bergman
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2012, 07:38:21 »
tack för svaren

hur är det med expansionskärl? jag har ca 15 liter nu tror jag. hur många liter anses behövas om jag har 3500liter tank?


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2012, 08:50:23 »
15liter expansionskärl är på tok för litet

Jag skulle gissa på minst 400liter
men du kan räkna fram det mer exakt här
http://www.flamco.se/flamco_se/se/expansionskaerl_beraekning.html
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köptankar av Baxi solo innova 50kw BEHÖVER HJÄLP
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2012, 12:00:47 »
Ett öppet kärl ska vara minst 5% av totala vatten volymen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 435
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!