Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Espressomaskin vs VP  (läst 16993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Espressomaskin vs VP
« Svar #30 skrivet: 30 oktober 2005, 12:58:50 »
:D

Ungefär som "cheesyikonen" känner man sig efter alla de kaffekoppar man dragit i sig efter experimenterande med min gamla klassiska Pavoni från 80-talet.

Jag gav till slut upp, det är för många variabler och för lite pålitliga mätvärden (hur mäter man med säkerhet det övergripande målet "gott kaffe", även smakuppfattningen varierar ju över tiden?) - och skaffade en helautomat från Siemens, en Supresso S20 (det är egentligen en Schweizisk fabrik som oxå gör Jura maskinerna som brandar åt Siemens...och Bosch mfl), betalade 3.995:- för den på SIBA.

Den har gått som en klocka i 18 månader, lättskött och med stabil kvalitet på det levererade kaffet (med brasklapp för mina doft/smaklökars brister).

Pavonin var kul och snygg!, men klarade bara 2-3 koppar espresso innan den måste fyllas med vatten - och den var så jäkla het att man fick ha grillvantar på bägge händerna - inte så praktiskt när man snabbt ville ha 10 koppar när man hade gäster...

Nu har jag funnit "mina" inställningar på Supresson och prövar olika kaffesorter istället. Jag köper bara rostade bönor, maskinen mal dom automatiskt inför varje bryggning.

Favoriten just nu heter "Palombini super crema" som jag köper på Martin Olsson för knappt en hundring per kilo.
"Caffé Kimbo espresso" oxå från M.O. för drygt en hundring per kilo är nästan lika bra.
Gevalias "Maestro Lorenzo aroma oro" är oxå bra för drygt en hundring
Lavazza "Qualità oro" något sämre - lite vassare i smaken men med bra crema för ca 120 spänn per kilo
Zoegas "Intenzo" är ok för ca 110 kr kilot

"Saimaza Catering" är oxå jättebra, den köper vi i Spanien för ca 5Euro per kilo


Riktigt dålig - besk och rätt skarp med en tunn crema är "Classic Espresso" från Arvid Nordquist - den varnar jag verkligen för!

Jag köpte ocksÃ¥ en sÃ¥n, fast till ett betydligt sämre pris än dig.  :'(

Sitter dina bleck i kanten av tråget kvar? De sitter ju bara med en fisig liten plastmoj och efter bara ett par tag med diskborsten gick plastbitarna av så nu sitter blecken bara och fladdrar. Jag skall nog åka tillbaka och klaga.

Den fixar gott kaffe i alla fall. Vardagar kör jag mest bryggkaffe i den i muggstorlek. Jag tycker Lindvalls Tricolore är ett gott och mustigt bryggkaffe. Blir fin crema ocksÃ¥ med det.  ;D

Får man fråga hur dina inställningar ser ut? Jag är nybörjare och har inte rattat så mycket ännu.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Espressomaskin vs VP
« Svar #31 skrivet: 30 oktober 2005, 19:30:31 »
Hej Tipo!,

Jag kör två olika typer av kaffe i Surpresson, dels en liten espresso med vattenmängdkranen i läge kl 11 och och kaffemängdskranen i läge kl 15, dels en stor kopp kaffe med vatten i läge kl 14 och kaffe i läge kl 17, bägge med kvarnen inställd på maximal finmalning. Espresson dricker jag naturell, kaffet med 20% ångad mjölk. Jag byter alltid till friskt vatten i tanken innan jag kör igång - mitt vatten är Stockholm vatten med rätt låga mineralhalter och kalk (dh ca 6).

Jag har inte haft problem med plasten och metallblecken, annat än att blecken gärna blir feta av kafferesterna och då inte ger fullgod kontakt, jag torkar av dom med en kökstrasa med lite handdiskmedel på och sköljer efter.

Såg någon som funderade på en Surresso oxå, jag har sett flera utförsäljningar av S20:n sedan vi köpte våran för 4.000:-, det verkar vara återkommande, men inte flör S40 och S60, jag skulle inte lägga dubbla priset på en S40 eller 10.000 på en S60, i princip är de ju samma maskin.

Det finns många andra fina helautomater, till och med sådana som du kan starta via internet (sic!), men jag lägger hellre de pengarna på min kommande VP anläggning - som just nu lutar åt en CE50 frånluftspump med tillägg för att återvinna värmen även från dusch och badvatten, men det återkommer jag till vartefter det tar form i ett annat forum...

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Espressomaskin vs VP
« Svar #32 skrivet: 07 november 2005, 14:59:10 »
Mycket intressant tråd!
Den här jämförelsen med intresse för och likhet med VP är kanske inte så dum.
I mitt fall sÃ¥ har jag "arbetat mig frÃ¥n botten och uppÃ¥t".  FrÃ¥n espressobryggare i aluminium att brassa pÃ¥ spisen (som extraherar ALLT frÃ¥n kaffet, dvs det som smakar bra & det som smakar SK-T) via Krupps kombinerade "espresso- och vanligt kaffe monster" (riktiga sopor, vill jag lova!), till italienimporterad Ariete Caffe Crema och Saeco helautomatisk variant fram till nuvarande ECM Giotto Premium. (http://www.ecm-espresso.it/product/GIOTTOPR.htm).
Jag kan säga att tyvärr så står sig den gamla devisen "Smakar det så kostar det" även när det gäller dessa produkter.
Det finns nog inte någon bättre semi-proffs maskin än denna. Problem med ojämn kvalitet och varierande crema existerar inte längre. Helautomatiska maskiner är nog bra, men lite fusk, tycker jag.
Kaffet (Marche eller Scuro Napoli) som jag använder kommer från maskinleverantören som heter Monteriva (maskinen: http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=33&pc=33&pos=9&pid=5001 kaffet: http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=1&pc=1&pos=4&pid=1004).
Avstå från andra inköp och spara hellre pengarna tills du kan köpa denna, eller liknande!
OBS att jag inte har några bindningar till Monteriva, har bara gjort "espressoresan", dvs utvecklat smaklökarna lite.
 
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Espressomaskin vs VP
« Svar #33 skrivet: 07 november 2005, 15:34:13 »
VILL HA!!!! Men får nog vänta lite tills dess att jag samlat ihop tillräcklig VP-besparing för att ha råd  :D

F ö håller jag med om jämförelsen med VP, d v s det krävs en del för maximal smak/besparing.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!