Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wirsbo styrdon  (läst 10768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Wirsbo styrdon
« skrivet: 10 oktober 2006, 17:11:20 »
Har just satt igång värmen för hösten. Problemet är att jag märkte att flera av styrdonen inte fungerar. De är alltid stängda. Har Wirsbos styrdon. Golvvärme. Jordvärmepump Thermia Classic 105. Allting från 2000-2001.
Kan förståss ta bort styrdonen och då är det alltid öppet till golvslingorna men jag skulle fortfarande vela ha möjlighten till individuell rumsreglering.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2006, 17:48:59 »
Är det vissa eller alla? Om det är alla så kolla att du har spänning ut från transformatorn (24v).

Utloggad flipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2006, 18:07:38 »
Bara vissa. Har spänning från transfomatorn.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2006, 18:32:15 »
Skumt! Finns det spänning fram till styrdonet också när termostaten kallar på värme?

Utloggad flipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2006, 23:10:54 »
Japp. 24 volt "överallt". Bytte också kablar mellan styrdonen. Det kommer spänning fram till alla styrdon men några styrdon öppnar ändå inte fast jag använde kablaget från fungerande styrdon. Omvänt så fungerade fortfarande de styrdon som var OK från börja när jag använde kablarna från de icke fungerande styrdonen.
Så det måste vara fel på styrdonen, det är som det hakat upp sig i stängt läge. Någon jag kan göra eller måste jag köpa nya styrdon?

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2006, 08:17:29 »
Trodde att några av mina styrdon var trasiga men det visade sig att den lilla "tapp" som donet påverkar hade fastnat och donet orkade då inte regrena. Smörjade upp den och tryckte ner den menuellt någr agåger och sedan funkade det.
Vet inte om detta är fallet för dig men kanske värt att prova, det funkade ju för mig.

/Eddie.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2006, 09:03:03 »
Trodde att några av mina styrdon var trasiga men det visade sig att den lilla "tapp" som donet påverkar hade fastnat och donet orkade då inte regrena. Smörjade upp den och tryckte ner den menuellt någr agåger och sedan funkade det.
Vet inte om detta är fallet för dig men kanske värt att prova, det funkade ju för mig.

/Eddie.
Jag tror inte det är det som är problemet. Flipper skriver att han får värme om han tar bort styrdonet.

Styrdonet består av ett litet värmeelement på 4w som värmer en vaxpropp. När vaxet utvidgas så öppnar ventilen, det tar 4-5 minuter, och man ser att toppen rör sig några millimeter. Är de sönder så är det nog inget annat att göra än att bya dem. Jag har 3st golvvärmeslingor men jag har aldrig haft problem med styrdonen.

Utloggad flipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2006, 12:20:48 »
"Tappen" är OK. Styrdonet fungerar ej fast jag tar bort det från "fördelarcentralen". Det är nog tyvärr som Ludvig säger, köp nytt....

Utloggad thord karlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: 2007 Rävlanda (1977-2007 Den Haag Holland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wirsbo styrdon
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2011, 17:09:46 »
"Tappen" är OK. Styrdonet fungerar ej fast jag tar bort det från "fördelarcentralen". Det är nog tyvärr som Ludvig säger, köp nytt....
[/quote
Hej alla därute.
Har samma problem på 2 av mina styrdon, men tvärtom. De är alltid öppna även när jag har skruvat av dom från fördelaren.
Det händer ingenting på styrdonen när jag 'snurrar' på termostaten. Är det bara att köpa nya? Eller är det någon som har svar på problemet?

Mvh Thord Karlsson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!