Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostar för ofta?  (läst 32540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #30 skrivet: 11 december 2009, 14:54:33 »
Hej Gurravasa!  Ja jag hÃ¥ller med dig här, jag är ocksÃ¥ väldigt nyfiken pÃ¥ hur man nu skulle ha löst detta med att det skulle bli en besparing med eco-läget ifh till en ordinarie drift pÃ¥ pumpen enligt de resp önskade inställningar som man gjort och dÃ¥ vill att pumpen skall innehÃ¥lla för husets räkning. Jag kan ivf t.v inte se annat än att det bara är en klart övereklamerad och helt onödig funktion egentligen. :)

Mvh Raffen.

Om inte det gör någon skillnad på förbrukningen så håller jag med dig om man använder det i marknadsföringssyfte.
Men om det nu visar sig göra 200W skillnad skulle inte du också köra på Eco läge eller hade du trotsat för dina principer
att Eco läge är ett påhitt och kört vidare på 200W högre förbrukning? *undrar*
MVH
//Thomas


Raffen är bara avundssjuk för att hans Toshiba inte oxÃ¥ har en ecomode funktion....  ;D

//Krister

Hahaha. Det är lätt ordnat. Fram med DYMO:n och klistra en lapp på fjärren.
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #31 skrivet: 11 december 2009, 15:01:17 »
Detta är vad som står i manualen om "Economy operation". Hur tolkar ni det som står i fet kursiv stil?

Citera
At the maximum output, ECONOMY Operation is approximately 70% of normal air conditioner operation for cooling and
heating.
When ECONOMY operation is performed during the cooling mode, dehumidification is improved. This function is especially
convenient when you want to remove the humidity in the room without significantly lowering the room temperature.

During ECONOMY operation, the thermostat setting automatically changes according to the temperature to avoid Unnecessarycooling and heating for the most economical operation.

● If the room is not cooled (or heated) well during economy operation, select normal operation.
● Once air conditioner operation is stopped, normal operation begins when the indoor unit is turned on again.
● During the monitor period in the AUTO mode, the air conditioner operation will not change to ECONOMY operation even if
ECONOMY operation is selected by pressing the ECONOMY operation button.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #32 skrivet: 11 december 2009, 15:29:34 »

Om inte det gör någon skillnad på förbrukningen så håller jag med dig om man använder det i marknadsföringssyfte.
Men om det nu visar sig göra 200W skillnad skulle inte du också köra på Eco läge eller hade du trotsat för dina principer
att Eco läge är ett påhitt och kört vidare på 200W högre förbrukning? *undrar*
MVH
//Thomas

Hej Thomas!  Självklart sÃ¥ hade jag använt funktionen om den hade visat sig hÃ¥lla vad den nu ev lovar i det här fallet, sÃ¥ i detta perspektiv sÃ¥ har jag absolut inga fasta principer det kan jag lova dig, och inte i nÃ¥gra andra perspektiv heller förresten även om det kan verka sÃ¥ ibland. Men jag har ändÃ¥ väldigt svÃ¥rt att förstÃ¥ funktionen och nyttan med den överhuvudtaget enligt de befintliga grunder som finns när det gäller uppvärmning enligt vad jag sagt tidigare här. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #33 skrivet: 11 december 2009, 15:38:05 »
Raffen är bara avundssjuk för att hans Toshiba inte oxÃ¥ har en ecomode funktion....  ;D
//Krister

Tjenare Krister!  Nej dÃ¥ är inte alls avundsjuk pÃ¥ den här onödiga och överreklamerade funktionen du, faktum är att jag har en Eco-knapp pÃ¥ min äldre modell av Toshiban
(GKVP-E-modelllen), och jag har testat den lite vid något enstaka tillfälle för att se hur den verkar, men då går bl.a fläkten över i en auto-inställning och så långt jag kunde se så tog pumpen mera ström istället samtidigt som värmetillförseln och värmespridningen minskade så det var bara att lägga ned. Numera på de senare Toshibapumparna (bl.a min ND-pump) så har man inget Eco-läge eller dylika knappar på fjärren utan de sköter sin uppgift ändå på bästa och energisnålaste sätt utan några onödiga och överreklamerade finesser som man ändå inte har någon praktisk nytta av alls. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #34 skrivet: 11 december 2009, 18:02:14 »
Raffen är bara avundssjuk för att hans Toshiba inte oxÃ¥ har en ecomode funktion....  ;D
//Krister

Tjenare Krister!  Nej dÃ¥ är inte alls avundsjuk pÃ¥ den här onödiga och överreklamerade funktionen du, faktum är att jag har en Eco-knapp pÃ¥ min äldre modell av Toshiban
(GKVP-E-modelllen), och jag har testat den lite vid något enstaka tillfälle för att se hur den verkar, men då går bl.a fläkten över i en auto-inställning och så långt jag kunde se så tog pumpen mera ström istället samtidigt som värmetillförseln och värmespridningen minskade så det var bara att lägga ned. Numera på de senare Toshibapumparna (bl.a min ND-pump) så har man inget Eco-läge eller dylika knappar på fjärren utan de sköter sin uppgift ändå på bästa och energisnålaste sätt utan några onödiga och överreklamerade finesser som man ändå inte har någon praktisk nytta av alls. ;) :)

Mvh Raffen.
Så du har fakta på att det är en dyr och överreklamerad finess ?
Eller kan det vara nåt du tror ???
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #35 skrivet: 11 december 2009, 18:33:21 »
Det här ska vara finessen:

During ECONOMY operation, the thermostat setting automatically changes according to the temperature to avoid Unnecessary cooling and heating for the most economical operation.

Jag översätter det som:

I ECONOMY läge ändras termostatens inställning automatiskt med temperaturen för att undvika onödig kylning eller värmning och ge den mest ekonomiska driften

Menar de att termostatens inställning ändras med utetemperaturen eller vad? På vilket sätt ändras termostatens inställning? Vad då onödig kylning eller värmning? Vill man ha 20 ºC så ställer man på termostaten på 20 ºC och då värmer den väl för att hålla 20 ºC? Menar de att den värmer lite extra i normal läge utan anledning? :)
« Senast ändrad: 11 december 2009, 18:38:37 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #36 skrivet: 11 december 2009, 18:42:01 »
Lost in translation.

Jp -> En(Us) -> Sv. Din översättning är nog helt OK dock. ;)
VP:n ändrar alltså börvärdet beroende på ärvärdet (rådande rumstep.). Det är vad jag får det till ivf (vilket ju kan vara het fel iofs).
Om det är som jag skrev kan man ju undra varför börvärdet ska hålla på och ändras? Ändringar/justeringar borde ju gå att fixa på annat sätt med mjukvaran?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #37 skrivet: 11 december 2009, 21:52:19 »
Tjenare Krister!  Nej dÃ¥ är inte alls avundsjuk pÃ¥ den här onödiga och överreklamerade funktionen du, faktum är att jag har en Eco-knapp pÃ¥ min äldre modell av Toshiban
(GKVP-E-modelllen), och jag har testat den lite vid något enstaka tillfälle för att se hur den verkar, men då går bl.a fläkten över i en auto-inställning och så långt jag kunde se så tog pumpen mera ström istället samtidigt som värmetillförseln och värmespridningen minskade så det var bara att lägga ned. Numera på de senare Toshibapumparna (bl.a min ND-pump) så har man inget Eco-läge eller dylika knappar på fjärren utan de sköter sin uppgift ändå på bästa och energisnålaste sätt utan några onödiga och överreklamerade finesser som man ändå inte har någon praktisk nytta av alls. ;) :)
Mvh Raffen.
Så du har fakta på att det är en dyr och överreklamerad finess ?
Eller kan det vara nåt du tror ???

Hej GammelMan!  Njae jag har ju ganska klart presenterat mina teorier ang detta om det här s.k Eco-läget men att säga att jag vet är kanske lite häftigt även om jag känner mig ganska säker med tanke pÃ¥ de grunder som ändÃ¥ finns vid uppvärmning, men om jag nu istället skulle vara väldigt ödmjuk och vi istället säger att jag tror att det är sÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ter det väl bättre givetvis. Men eftersom du nu är sÃ¥ misstänksam gentemot mina teorier om detta med Eco-läget GammelMan sÃ¥ skulle det vara väldigt intressant att höra dina egna teorier om hur de isf skulle ha löst detta med Eco-läget utan att det skulle fÃ¥ de konsekvenser som jag tidigare nämnt om tidigare i mina inlägg i ärendet. ;) F.ö sÃ¥ har jag alltid lärt mig att tro det gör man normalt bara i kyrkan pÃ¥ söndagarna mellan ca kl 11:00 - 13:00, resterande tid under veckan är det trots allt ganska bra om man verkligen vet hur hur det ligger till. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #38 skrivet: 11 december 2009, 22:45:15 »
Åter till ämnet...

som ägare till tre LuftVP alldeles vid en sjökant, så blir jag lika frustrerad varje år vid den här årstiden. Innan isen lagt sig (om den nu gör det i år)

När min Ecoair 105 (med 7mm lamellavstånd) blir igenisad en gång på ett par timmar och frostar av, så hinner mina Panasonic bli igenisade upp till 4 gånger på samma tid. Och då pratar jag inte om några onödiga avfrostningar, utan när det har byggts upp en rejäl isklump som stoppar luftflödet totalt.

Skillnaden är att Panasonic har 3mm lamellavstånd och Ecoair har 7mm. (Sedan går Ecoair-avfrostningen mycket snabbare, men det beror på att den har mer värme att tillgå snabbt.)

Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #39 skrivet: 11 december 2009, 22:58:21 »
Åter till ämnet...

som ägare till tre LuftVP alldeles vid en sjökant, så blir jag lika frustrerad varje år vid den här årstiden. Innan isen lagt sig (om den nu gör det i år)

När min Ecoair 105 (med 7mm lamellavstånd) blir igenisad en gång på ett par timmar och frostar av, så hinner mina Panasonic bli igenisade upp till 4 gånger på samma tid. Och då pratar jag inte om några onödiga avfrostningar, utan när det har byggts upp en rejäl isklump som stoppar luftflödet totalt.

Skillnaden är att Panasonic har 3mm lamellavstånd och Ecoair har 7mm. (Sedan går Ecoair-avfrostningen mycket snabbare, men det beror på att den har mer värme att tillgå snabbt.)

Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.

Äger du någon Nocria eftersom du vet att eco knappen är att lura kunder?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #40 skrivet: 11 december 2009, 23:08:37 »
Åter till ämnet...

som ägare till tre LuftVP alldeles vid en sjökant, så blir jag lika frustrerad varje år vid den här årstiden. Innan isen lagt sig (om den nu gör det i år)

När min Ecoair 105 (med 7mm lamellavstånd) blir igenisad en gång på ett par timmar och frostar av, så hinner mina Panasonic bli igenisade upp till 4 gånger på samma tid. Och då pratar jag inte om några onödiga avfrostningar, utan när det har byggts upp en rejäl isklump som stoppar luftflödet totalt.

Skillnaden är att Panasonic har 3mm lamellavstånd och Ecoair har 7mm. (Sedan går Ecoair-avfrostningen mycket snabbare, men det beror på att den har mer värme att tillgå snabbt.)

Men det är naturligtvis tusan så mycket billigare att sätta in någon konstig ECO knapp och lura kunden. Istället för att erbjuda en utedel med rejält lamellavstånd, som inte isar igen och begränsar luftflödet ett par gånger i timmen.
Varför tror du att den isar mindre i ECO-läge ?
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #41 skrivet: 11 december 2009, 23:08:55 »
Hej

En del värmepumpar har dessutom ett arv från AC-konstruktion, och det är lameller som är halvt genomstansade (slit fin, louvered fin) i utedelens värmeväxlare så att lamellavståndet blir halverat. Denna typ av lameller ökar effektiviteten vid värmeväxling mot varm luft, men är rena giftet för VP-drift. Lamellerna sätts igen på nolltid.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #42 skrivet: 11 december 2009, 23:32:48 »
Det här med  lamellavstÃ¥nd är alltid en kompromiss,man ju är ute efter sÃ¥ stor
värmeupptagande metallyta på förångaren som möjligt, och få ett bra luftflöde genom.
Sedan att fabrikanterna inte kan utveckla tillräckligt bra mjukvara för avfrostningen
för oss här i norden, är en annan sak.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #43 skrivet: 12 december 2009, 00:02:46 »
Lost in translation.

Jp -> En(Us) -> Sv. Din översättning är nog helt OK dock. ;)
VP:n ändrar alltså börvärdet beroende på ärvärdet (rådande rumstep.). Det är vad jag får det till ivf (vilket ju kan vara het fel iofs).
Om det är som jag skrev kan man ju undra varför börvärdet ska hålla på och ändras? Ändringar/justeringar borde ju gå att fixa på annat sätt med mjukvaran?

Hehe... du menar att ECO-läget sänker börvärdet när det tycker att vi har det för varmt inne?

 "22 ºC är för dyrt för dig kompis, nu sänker jag till 18 och sparar nÃ¥gra slantar Ã¥t dig"

Så om man inte är tillräckligt snål själv för att sänka innetempen så tar man hjälp av ECONOMY OPERATION!
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostar för ofta?
« Svar #44 skrivet: 12 december 2009, 01:27:05 »
Hej Raffen! Jämförelsen med en farthÃ¥llare ger bättre bränsle ekonomi och en jämnare körning än om man kör utan farthÃ¥llare detta kallas ekonomikörning om inte Raffen vet det  ;D precis sÃ¥ fungerar även eco läget pÃ¥ en värmepump.

Loggade min pump ikväll och fick följande värden vid -2

Normalt läge, börsvärde 21=635Watt, Ecoläget=526Watt
Normalt läge, börsvärde 22=780Watt. Ecoläget=600Watt

Man kan utnyttja ett högre börsvärde säg 25 grader i Ecoläget som motsvarar liknande strömförbrukning i normalt läge med börsvärde 22 grader, med andra ord så blir ecoläget mer ekonomiskt än utan. Detta är min erfarenhet av min pump

Kolla även in denna medlem anno69 hans loggar är mycket intressant finns här på forumet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28045.0;all




1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!