Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: appliance 11000  (läst 2792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
appliance 11000
« skrivet: 04 februari 2012, 00:00:38 »
Hej alla trevliga hjälpsamma individer ,gäller ju att fjäska lite så man kanske kan få rätt på sitt problem
börjar så här fungerat klockrent i 3år men har nog inte varit så här kallt innan ,bor i södra sverige skåne.
Har nu ca -13 fullisolerat garage o de menas mer än fullt ;)   maskinen kör ca 10-15 sek o sen slutar att ge nÃ¥tt i ca 1 minut kanske eller lite  mer o sen kör igÃ¥ng igen med dom här intervallerna,beror de pÃ¥ att de är för kallt ute för min billiga pump ska tillägga att jag kommer upp i ca 9 grader i garaget  ???? ni som vet o har mer erfarenhet har kanske svar pÃ¥ min frÃ¥ga ......tacksamm för svar

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: appliance 11000
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2012, 10:44:58 »
Spontant så låter det som kompressor haveri där den går en stund innan motor skyddet löser.
Lysna på ute delen om du hör något klickade när den stannar isf är det motor skyddet som löser.
Har den stått avstängd kan motorskyddet lösa för att oljan är tjock som sirap.
Kylan ute ska inte vara några problem för jag har kört min garage pump när det varit kallare än -20 grader.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: appliance 11000
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2012, 12:32:54 »
Hur varmt har du det i garaget?

Fenomenet med att den kör korta intervaller med full värme för att sedan gå ner i fläkthastighet på innedelen har vi läst om otaliga gånger när temperaturen i rummet den sitter i är under +16°C.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: appliance 11000
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 12:53:09 »
Jag har en likadan som TS och den går att starta när det är 5+ i garaget utan den beter sig som TS men det kan vara olika program vara i dom så klart.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!