Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 30 december 2023, 08:19:46 »

Ja i Tyskland måste man vara vaken, går ruskigt fort på vissa motorvägssträckor, det var ännu värre förr.
Vi har legat runt 120 och också blivit omkörda av bil med husvagn.

Bilkörningen fungerar annars utmärkt i Tyskland, framförallt om man slipper STAU.

Jo vi hamnade i STAU i Hamburg,  vägarbete som innebar att 6 filer skulle ner till 2 !!!
Håller med att bilkörning annars funkar utmärkt och man ska inte såsa i vänsterfilen därborta men vägkrogarna efter motorvägarna är inte roliga.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 30 december 2023, 08:04:34 »

Idag såg jag en bil passera mitt kontorsfönster, och han körde definitivt för fort, gissningsvis 90 km på 30-sträcka förbi skolan och fyrvägskorsningen i byn.
11 grader kallt, underkylt regn på kall snöpackad vägbana dessutom...
Det är att köra för fort.
Att köra lite för fort på en 90, 110 eller 120-väg om sikt och väglag är bra ser jag inte som särskilt uppseendeväckande.
Inte heller om man kör 70 km i timmen där det är 50 km i timmen, om man tidigare har fått köra 70 där.
Många fartgränser har blivit löjligt låga, så är det bara, olagligt är det förstås, men att det ska känneteckna någon som "kriminell" håller jag inte med om.
Polisen borde ha annat att pyssla med än att ta fast vanligt hederligt folk för att de kör lite för fort.

Om någon kör något för fort på en öde landsväg i glesbygd skulle jag heller inte kalla kriminell.
Patoligiska, notoriska fortkörare däremot som dessutom också kör för fort i dåligt väglag, mörker och tät trafik.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 29 december 2023, 16:39:21 »

Tog husbilen genom Tyskland i somras och där gäller det att hålla koll om man tillfälligt behöver vara i vänsterfilen för man ser blinkande x antal hundra meter bakom och det gäller att komma om det långsamma fordonet snabbt som fan !

Blev lite konfunderad vad dom har för hastighet med bil och husvagn för vi blev rätt ofta omkörda när vi höll 100-110 på någon form av motorväg

Ja i Tyskland måste man vara vaken, går ruskigt fort på vissa motorvägssträckor, det var ännu värre förr.
Vi har legat runt 120 och också blivit omkörda av bil med husvagn.

Bilkörningen fungerar annars utmärkt i Tyskland, framförallt om man slipper STAU.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2023, 12:51:29 »

Idag såg jag en bil passera mitt kontorsfönster, och han körde definitivt för fort, gissningsvis 90 km på 30-sträcka förbi skolan och fyrvägskorsningen i byn.
11 grader kallt, underkylt regn på kall snöpackad vägbana dessutom...
Det är att köra för fort.
Att köra lite för fort på en 90, 110 eller 120-väg om sikt och väglag är bra ser jag inte som särskilt uppseendeväckande.
Inte heller om man kör 70 km i timmen där det är 50 km i timmen, om man tidigare har fått köra 70 där.
Många fartgränser har blivit löjligt låga, så är det bara, olagligt är det förstås, men att det ska känneteckna någon som "kriminell" håller jag inte med om.
Polisen borde ha annat att pyssla med än att ta fast vanligt hederligt folk för att de kör lite för fort.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 29 december 2023, 10:36:23 »

Det är dom bakom dig som kanske måste tvärnita i flera led då du själv skrev att du trycker till på bromsen när någon ligger för nära men det kanske är solidariskt enligt dig att hålla på så.
Att flera håller 10-20 km för fort är inte direkt racer körning eller när börjar det bli racerkörning enligt dig ?

Beteende och inställning som kriminella, och detta ser tex ungdomar som snart skall ta kökort, att det är ok att köra för fort. Botten👎
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 december 2023, 20:13:16 »

Tog husbilen genom Tyskland i somras och där gäller det att hålla koll om man tillfälligt behöver vara i vänsterfilen för man ser blinkande x antal hundra meter bakom och det gäller att komma om det långsamma fordonet snabbt som fan !

Blev lite konfunderad vad dom har för hastighet med bil och husvagn för vi blev rätt ofta omkörda när vi höll 100-110 på någon form av motorväg
Skrivet av: rocas
« skrivet: 21 december 2023, 18:40:01 »

Jag anser att vi någorlunda laglydiga och polisen spelar i samma lag och skall därför stötta varandra. Vi skall inte uppta polisens tid med att köra för fort och ställa till allmänt besvär, vi alla skall kunna fokusera mer på den kriminalitet vi alla vill stävja.
Ingen bryr sej om lite bredare däck på en bil.

Jag brukar prova att ligga i vänsterfilen i max tillåten hastighet +5km/h och blockera mördarlastbilarna när de kommer, de lägger sej nära så bromsar jag lite hårt blir det påkörning och åka som på Liseberg.
Kommer det däremot en fräsig personbil blinkar den som fan flera gånger så jag släpper förbi efter några sekunder, de kan ju vara på väg akut någonstans men det är de ju inte utan bara gillar köra formel 1.

Jag låg i vänster/ytterfil i Spanien...utan att köra tillräckligt snabbt .och blev "tillrättavisad" av poliser på Mc....som vinkade iväg mig längst till höger...

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 21 december 2023, 16:21:07 »

Jag är också irriterad på dom som kör 10-15 km/h under godkänd maxhastighet då dom kommer fram till en kamera.
Än mer irriterad på dom som sänker farten då det blir enfiligt på en 2-1 väg, för att sen höja hastigheten då det blir tvåfiligt igen.

Tidigare var det alltid en oförklarlig kö på motorvägen vid Salem när man åkte söderut, förmodligen var det någon som gjorde en inbromsning kl 14.00 och sen var det köbildning till 18.30 varje dag. Nu har dom gjort den till en 3-filers motorväg och nu är det aldrig kö där längre

Min pappa älskade att åka bil, speciellt i rusningstrafik så han hann uppfatta alla trafiksituationer på ålderns höst.
Var det snökaos så skulle han åka ut och trängas med dom andra bilarna, även om han inte skulle någonstans. help

Med husbilen kör jag bara på GPS hastigheten, i Sverige är det hyffsat enkelt men man får passa sig då det är backar för då visar den fel hastighet.


Och så enkelt som att kompensera genom lägga på en viss procent på hastighetsmätaren är det inte, det varierar beroende på vilken hastighet jag kör, ju fortare jag kör ju större skillnad är det. Därför föredrar jag GPS hastigheten så man vet hur fort man kör, i alla fall hyffsat nära rätt hastighet.

Saxat från nätet:
Krav gällande felvisning nationellt godkända bilar tagna i bruk före 1/7 2001 (2013:63 kap 33, §5): enligt formeln V1 – V1≤V2/20+10 (där V1 är visad hastighet och V2 verklig). Det innebär att:

en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 40 km/h får visa upp till 42,0 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 50 km/h får visa upp till 62,5 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 70 km/h får visa upp till 83,5 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 90 km/h får visa upp till 104,5 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 110 km/h får visa upp till 125,5 km/h.
Hastighetsmätaren får aldrig visa mindre än verklig hastighet.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 december 2023, 14:04:33 »

Tror de flesta känner till fel visningen på sin mätare, så även jag.

Kör man och tvärnitar hela tiden borde man ta nya körlektioner.

Och att ligga och köra racer körning och ta risker på våra andras bekostnad är jävligt osolidariskt tycker jag.

Det är dom bakom dig som kanske måste tvärnita i flera led då du själv skrev att du trycker till på bromsen när någon ligger för nära men det kanske är solidariskt enligt dig att hålla på så.
Att flera håller 10-20 km för fort är inte direkt racer körning eller när börjar det bli racerkörning enligt dig ?
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 21 december 2023, 12:51:39 »

Så om din hastighetsmätare visar rätt mycket fel så ska du ligga till och med under hastighet för att bromsa trafiken!
Verkar skitsmart och inte lär trafiken flyta på bättre direkt om alla ska åka och tvärnita .

Tror de flesta känner till fel visningen på sin mätare, så även jag.

Kör man och tvärnitar hela tiden borde man ta nya körlektioner.

Och att ligga och köra racer körning och ta risker på våra andras bekostnad är jävligt osolidariskt tycker jag.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 december 2023, 12:21:06 »

Jag anser att vi någorlunda laglydiga och polisen spelar i samma lag och skall därför stötta varandra. Vi skall inte uppta polisens tid med att köra för fort och ställa till allmänt besvär, vi alla skall kunna fokusera mer på den kriminalitet vi alla vill stävja.
Ingen bryr sej om lite bredare däck på en bil.

Jag brukar prova att ligga i vänsterfilen i max tillåten hastighet +5km/h och blockera mördarlastbilarna när de kommer, de lägger sej nära så bromsar jag lite hårt blir det påkörning och åka som på Liseberg.
Kommer det däremot en fräsig personbil blinkar den som fan flera gånger så jag släpper förbi efter några sekunder, de kan ju vara på väg akut någonstans men det är de ju inte utan bara gillar köra formel 1.

Så om din hastighetsmätare visar rätt mycket fel så ska du ligga till och med under hastighet för att bromsa trafiken!
Verkar skitsmart och inte lär trafiken flyta på bättre direkt om alla ska åka och tvärnita .
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 december 2023, 12:19:22 »

Själv försöker jag underlätta för andra att ta sig fram, även om de kör över hastighetsgränsen. Sura förare är dåliga förare.
När jag ligger i lastbil på hastighetsspärren i 89 på polska motorvägar och det kommer nån i 89,5 och skall förbi brukar jag släppa på cruisen så att de kan komma förbi hyfsat snabbt i stället för att de skall blockera för personbilar. Tyvärr verkar jag vara rätt ensam om detta.  :-\
Personbilar får köra 140 på polska motorvägar, och jag tror många tror att det är minimihastighet ;)
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 21 december 2023, 08:51:43 »

Jag anser att vi någorlunda laglydiga och polisen spelar i samma lag och skall därför stötta varandra. Vi skall inte uppta polisens tid med att köra för fort och ställa till allmänt besvär, vi alla skall kunna fokusera mer på den kriminalitet vi alla vill stävja.
Ingen bryr sej om lite bredare däck på en bil.

Jag brukar prova att ligga i vänsterfilen i max tillåten hastighet +5km/h och blockera mördarlastbilarna när de kommer, de lägger sej nära så bromsar jag lite hårt blir det påkörning och åka som på Liseberg.
Kommer det däremot en fräsig personbil blinkar den som fan flera gånger så jag släpper förbi efter några sekunder, de kan ju vara på väg akut någonstans men det är de ju inte utan bara gillar köra formel 1.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2023, 07:14:47 »

Stämmer, man jag har aldrig sett eller hört talas om någon som åkt dit på fel däckdimension, om vi talar om vanliga bilar i alla fall.
På Jänkare är det en annan sak, där letar de ju efter alla möjliga fel.
Oftast går det inte överdimensionera så mycket heller innan däcken börjar ta i fjäderbenen.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 december 2023, 23:02:26 »

Nja det beror ju på vilken dimension du väljer, se här https://www.abswheels.se/dackomvandlare/

Upp till 5% skillnad brukar man säga är ok.

±5 % skillnad på rullningsomkretsen på äldre personbilar som inte är helfordonsgodkända, på bilar med helfordonsgodkännande får man egentligen inte använda något annat än den eller de däckdimensioner som finns uppräknade i registreringsbeviset.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 december 2023, 19:29:04 »

Utländska lastbilar har väl ingen inbyggd fartspärr?
Ser dem rätt ofta i 100 km/h på motorvägen mellan luleå och piteå.
Annars verkar de oftast ligga på strax under 90 kmk/h, men så vitt jag vet är Svenska lastbilar begränsade på 82 km/h.
Nej, de är begränsade till 89, eller möjligen 90.
De får ju köra 90 på motorväg om de inte har släp.
Det sitter oftast en etikett på instrumentbrädan med max hastighet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2023, 15:22:27 »

På en av mina gamla bilar köpte jag smalare och högre vinterdäck, det var riktigt trevligt, bra grepp i snön, spårade inte så mycket, och så varvade bilen mindre, och drog mindre soppa.
Att man fick en "sorgmätare" som visade för lite var också ett plus, då körde man får fort utan att ens behöva ha dåligt samvete.  ;)

Rent allmänt börjar hastighesbegränsningarna på många av de vägar där jag färdas vara nästan löjliga.
Där det var 70 km/h för 20 år sedan är det nu 40 km/h, tro fxxxn att folk har lätt att köra för fort med den typen av utveckling.
Bilarna är 100% säkrare, men hastigheten ska vara 40% lägre...
Det är som jag sagt i andra ämnen i forumet, makthavarna vill att vi slutar köra bil helt och hållet och är beredda att gå hur långt som helst för att motarbeta oss bilister.

Nu senast byggde man bort hälften av p-platserna i centralaste delarna av Piteå med skälet att det skulle minska utsläppen, men i realiteten kommer det bara att bli fler som kör varv på varv för att det ska bli en plats ledig - jag tror det får motsatt effekt.
Plus att folk helt enkelt åker till andra butiker för att handla, där man kan parkera i närheten.
På så sätt tar man död på handeln i centrala Piteå, men även det skiter man i - högsta prio är att bilarna ska bort och det får kosta vad det vill.

Dessutom, man la väl ned typ 50 miljoner på ombyggnaden, och om några få är är det nästan bara elbilar där, som inte skitar ned...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 december 2023, 15:03:11 »

Jo jag vet att många skriver att 5% är ok och inga problem när man lärt sig om hastighetsmätaren visar för mycket eller för lite då det kan bli dyrt vid kameran om mätaren visar för mycket fel !

Bytte igår till vinterhjul på husbilen
Sitter 235/60 17 på dom och nu på vinterhjulen är det 235/65 16 och det är 0,5-0,8 % skillnad men missade att kolla om dom är något större eller mindre .
Så just byte av tum på fälg/däck behöver inte betyda så mycket på omkrets från 17 till 16.
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 20 december 2023, 14:56:39 »

16 eller 17 tum spelar ingen roll då man får ta en ”högre” höjd på 16 tum om någon förstod vad jag menar !
Sen slits även däck vilket gör att omkretsen minskar lite.

Nja det beror ju på vilken dimension du väljer, se här https://www.abswheels.se/dackomvandlare/

Upp till 5% skillnad brukar man säga är ok.
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 20 december 2023, 14:52:10 »

Såvitt jag vet ska alla tunga lastbilar som är registrerade inom EU ha hastighetsbegränsare ställd på 85 km/h.   Men det är mycket fiffel med de där hastighetsbegränsarna, varje märkesverkstad kan ställa om gränsen via diagnosdator och bilens OBD-uttag om kunden så vill.

Lastbil utan släp får köra 90 km/h på motorväg/motortrafikled men det finns ingen givare som sägare om trailer eller släp är påkopplad. Sedan finns det nog några km/h i felvisning.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 december 2023, 10:31:30 »

Såvitt jag vet ska alla tunga lastbilar som är registrerade inom EU ha hastighetsbegränsare ställd på 85 km/h.   Men det är mycket fiffel med de där hastighetsbegränsarna, varje märkesverkstad kan ställa om gränsen via diagnosdator och bilens OBD-uttag om kunden så vill.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2023, 07:57:12 »

Utländska lastbilar har väl ingen inbyggd fartspärr?
Ser dem rätt ofta i 100 km/h på motorvägen mellan luleå och piteå.
Annars verkar de oftast ligga på strax under 90 kmk/h, men så vitt jag vet är Svenska lastbilar begränsade på 82 km/h.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 20 december 2023, 05:55:30 »

Troligen är vilotiderna inblandad som tyvärr gör att de gasar på. Är ju inte så bra om de är 3 minuter för sena tills vilan kommer på enligt regelverket.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 december 2023, 23:23:25 »

Satte 32" på Landcruisern vilket ger behagligare motorvarv, minskar förbrukning och ljud.
Som en bonus visar hastighetsmätaren rätt fart. Från fabrik satt 29" på.
Toyota visar alltid 5% för mycket.

Brukar bli stötigare istället med lägre profil på däcken med större fälgar.
Ljudnivån brukar väl vara lägre med mer gummi men du kanske köpte ett tystare däck än vad som satt på innan
Skrivet av: jehu
« skrivet: 19 december 2023, 23:13:25 »

Satte 32" på Landcruisern vilket ger behagligare motorvarv, minskar förbrukning och ljud.
Som en bonus visar hastighetsmätaren rätt fart. Från fabrik satt 29" på.
Toyota visar alltid 5% för mycket.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 december 2023, 22:56:44 »

16 eller 17 tum spelar ingen roll då man får ta en ”högre” höjd på 16 tum om någon förstod vad jag menar !
Sen slits även däck vilket gör att omkretsen minskar lite.
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 19 december 2023, 22:51:58 »

Det skiljer även mellan tex sommar och vinterdäck där jag har 17 rep 16 tum vilket gör att rullomkretsen ändrar sig.

För att hålla 110 måste jag ställa farthållaren på 115 km/h och där det är 80 på 84. Allt enligt telefonens GPS.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 19 december 2023, 22:29:47 »

Om det är svenska lastbilar är de väl begränsade till max tillåten hastighet, 90 (motorväg utan släp)? I praktiken brukar de toppa 89 enligt GPS.
Det luriga är ju att hastighetsspärren inte tar hänsyn till släp eller hastighetsbegränsningar utan många ligger väl på max.
Jag har kört några lastbilar i konvoj till Ukraina genom Polen, på väldigt fin motorväg, och det skiljer max ett par km/h mellan lastbilarna.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 19 december 2023, 21:32:48 »

Den aktuella sträckan med 70 är vad jag minns inte satt av trafiksäkerhetsskäl utan av bullerskäl då motorvägen skär rakt igenom centrum.  Sträckningen är utskälld för att inte vara en ringled istället men är samtidigt mycket tidseffektiv.
Att folk inte respekterar hastighetsgränser och många blivit notoriska fortkörare förklaras en del av alltför få hastighetskontroller.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 december 2023, 21:22:31 »

Var något reportage om tunga lastbilar och deras ”vinterdäck” och det är nog mer läskigt att möta en sån med usla däck än någon som kör lite för fort och än värre om den med usla däck kör för fort .

Själv blir jag tokig på dom som ska åka 15-20km ”för sakta” så fort det dyker upp en fartkamera och sen upp igen till knappt hastighetsbegränsningen och sen tvärnita igen.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 19 december 2023, 21:11:22 »

70 är en ovanlig hastighetsgräns inom EU och tunga fordon kör mest ekonomiskt vid 80.
Vi borde skyltat om alla 70-sträckor för längesen, till 60 eller 80.
Rykten säger att fartkameror på 70-sträckor inte är laddade - vet inte om det stämmer.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 19 december 2023, 20:58:19 »

Ska kolla mot en GPS. Men det är ändå 70 genom Borås och det håller de garanterat inte.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 19 december 2023, 20:49:59 »

De tunga fordonen med färdskrivare har ju en mycket mer exakt hastighetsmätare än vad personbilar har. Förare som inte vill riskera problem med hastighetskontroller brukar lägga sig på exakt 84 km/h.

Många personbilar har å sin sida hastighetsmätare som visar för mycket. På bilar av 1981 års modell eller senare får hastighetsmätaren inte visa för litet, men en positiv felvisning på några km/h + ett antal procent av aktuellt utslag är tillåten, summerar man dem kan en hastighetsmätare mycket väl visa 10-12 km/h för mycket vid normala landsvägshastigheter och ändå vara godkänd.

Äldre bilar med rent mekanisk hastighetsmätare eller tidiga elektroniska byggda med analog teknik (t ex Volvo 700/900-serie eller Ford Scorpio), får ofta större och större felvisning när instrumentet åldras, medan de modernare elektroniska mätare med lite digitalteknik inblandad som man hittar i bilar från sent 90-tal och framåt, håller sig stabila under bilens hela livslängd.

Några iakttagelser jag har gjort när det gäller felvisningen hos hastighetsmätare av "modern" elektronisk typ (då har jag jämfört med GPS, och bilarna har haft originaldimension på däcken) är följande:
Tyska bilar (t ex tidig Audi A3, VW Golf III, Ford Focus generation 1) har oftast mycket liten felvisning, de kan visa några enstaka % för mycket. Samma sak gäller för Mitsubishi, jag har ingen erfarenhet av andra japanska märken.
Franska bilar (Citroën, Peugeot) har ofta ett "offsetfel" på kanske 5 eller 7 km/h, men inget skalfel (procentuellt fel) alls.  Dem kan man få att visa exakt helt enkelt genom att förskjuta visaren på axeln.
Amerikanska bilar har ofta ett mycket stort skalfel. Har kollat närmare på en Chrysler och en Jeep från sent 90-tal, båda dessa visade omkring 12 % för mycket vilket knappast är godkänt. Båda dessa gav dock exakt rätt hastighetsvärde på en OBD-terminal kopplad till diagnosuttaget.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 december 2023, 20:38:44 »

Du kanske har en glädjemätare på din bil så du egentligen håller 70 men mätaren visar 80.

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 19 december 2023, 19:16:18 »

Dagligen blir jag ikappkörd eller omkörd av lastbil med släp om jag håller 80 på 80 sträcka och det är 1+2 väg.  Eller som i Borås där det är 70 som gäller. Då ligger de tunga fordonen ligger i ytterfilen och håller 90-95.

Finns liksom en myndighet som anser att lastbil med släp ska hålla Max 80. Det har med risk för olyckor att göra. Men varför fattar man inte det helt plötsligt när släpet hänga på?

Jag kör tungt släp och vet av att det är tyngd som är i rörelse och håller mig till hastighet.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!