Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f2120 + vvm310, glykol?  (läst 2347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bergsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« skrivet: 01 november 2018, 18:38:12 »
Hej.

Är i svängarna och skall byta värmesystem, nuvarande system är installerat 1996 och det är en Autoterm M220 och IVT puls greenline(max 1,3kw ineffekt), borrhål på 60m.

Har haft en installatör hos mig och kollat, för utbyte till Nibe f2120 som skall vara kompatibelt med en extern värmekälla ex. vattenmantlad kamin/solfångare.
Har då fått offert på ett system med f2120 + vvm310 som förberreds för inkoppling av ytterligare en värmekälla.
Fick även rekommendationen att fylla systemet med glykol, som en säkerhet om det skulle bli strömlöst.

Jag är tveksam till att fylla hela värmekretsen med glyko, har funderat på om man kan montera in en värmeväxlare(cirkulationspump + exp.kärl) mellan utedel och innedel, då blir det ett "slutet" system där glykolen får verka.
Det som jag är fundersam över är om detta ställer till det för övriga systemet? Blir det en stor energiförlust med en extra värmeväxlare?

Mvh

Oskar


Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2018, 21:10:15 »
Värmepumpen behöver volym för att fungera och få vettiga gångtider, sätter du in en volymtank så kanske det funkar? Bor du ute på landet med risk för strömavbrott eller varför rekommenderade rörisen glykolfylla systemet? :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad bergsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2018, 17:51:54 »
Tack för svar Pickle_rick.

Nibes rekommendation är om jag inte minns fel, minst 10l x kw?

Skulle det bli skillnad om f2120 arbetade mot en vvx som värmer tanken i vvm310(270l) än om den fick gå direkt mot tanken i vvm310? Andledningen till att VP behöver en tank att värma, är inte det dels för att den skall få vila, samt att den skall få möjlighet att avfrosta?

angående glykol, så bor jag i en mindre ort dock centralt. Det är nog egentligen inte så farligt med strömavbrott, så visst för den delen så kanske det är svår motiverat. Det är även därför jag funderar på om man kan göra på det sätt jag förklarade i min första post.

Ser på din signatur Pickle_rick att du har en f2120, hur har du löst det om det blir kallt och du ex får strömavbrott? Monterat in ventiler så att du kan tappa ur bara VP?

//Oskar




Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2018, 08:04:36 »
Tack för svar Pickle_rick.

Nibes rekommendation är om jag inte minns fel, minst 10l x kw?

Skulle det bli skillnad om f2120 arbetade mot en vvx som värmer tanken i vvm310(270l) än om den fick gå direkt mot tanken i vvm310? Andledningen till att VP behöver en tank att värma, är inte det dels för att den skall få vila, samt att den skall få möjlighet att avfrosta?

angående glykol, så bor jag i en mindre ort dock centralt. Det är nog egentligen inte så farligt med strömavbrott, så visst för den delen så kanske det är svår motiverat. Det är även därför jag funderar på om man kan göra på det sätt jag förklarade i min första post.

Ser på din signatur Pickle_rick att du har en f2120, hur har du löst det om det blir kallt och du ex får strömavbrott? Monterat in ventiler så att du kan tappa ur bara VP?

//Oskar

Kollar man på sida 7 i denna manualen: https://www.nibe.se/assets/documents/25104/031788-7.pdf

”I värmepumpsammanhang behövs ca. 20 l/kW och många värmesystem har inte denna volym.”

Jag har dock hört rekommendationer på 30l/kW också. Värmepumpen behöver volym för att få vettiga drifttider och inte kör start/stopp hela tiden.

Jag har satt två ventiler jag kan stänga på vägen ut, sen har jag satt två avtappningar så jag kan tömma ut vattnet, sen har jag även satt en ”bypass” mellan framledning/retur om värmepumpen nu mot förmodan skulle frysa sönder eller något annat så kan jag öppna bypassen och stänga dom två andra så man bara kan köra den på tillskott.

Tänk på om du sätter ventiler att du måste ha en säkerhetsventil vid värmepumpen :)

Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2018, 11:41:06 »
En motströms värmeväxlare kan överföra all energi från ena sidan till den andra, och blir därmed osynlig för systemet. Bara den är tillräckligt stor för värmepumpen så arbetar värmepumpen i praktiken mot hela radiatorsystemet.

Några dagar in på 2017 hade vi nästan 6 timmar strömavbrott i mellanskåne, och det var vinterns kallaste dag. Skrev om det här
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63558.msg669517

Efter det känns det som att risken med frusna värmepumpar är överdriven. Min panna står ju i källaren, lägre än utedelen så det kan kanske bli en liten självcirkulation däremellan när utedelen kallnar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad bergsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2018, 13:25:55 »
Kollar man på sida 7 i denna manualen: https://www.nibe.se/assets/documents/25104/031788-7.pdf

”I värmepumpsammanhang behövs ca. 20 l/kW och många värmesystem har inte denna volym.”

Jag har dock hört rekommendationer på 30l/kW också. Värmepumpen behöver volym för att få vettiga drifttider och inte kör start/stopp hela tiden.

Jag har satt två ventiler jag kan stänga på vägen ut, sen har jag satt två avtappningar så jag kan tömma ut vattnet, sen har jag även satt en ”bypass” mellan framledning/retur om värmepumpen nu mot förmodan skulle frysa sönder eller något annat så kan jag öppna bypassen och stänga dom två andra så man bara kan köra den på tillskott.

Tänk på om du sätter ventiler att du måste ha en säkerhetsventil vid värmepumpen :)



Den har jag inte sett, tack för info. Läser man manualen för f2120 så ger de rekommendationen 10l/kw.
Hur som helst så är vi överens om att det behövs en volym som VP skall arbeta mot, 10l/kw är nog i minsta laget och att föredra borde nog ligga runt 20l/kw, där klarar man sig med vvm310 som har en tankvolym av 270l.

En motströms värmeväxlare kan överföra all energi från ena sidan till den andra, och blir därmed osynlig för systemet. Bara den är tillräckligt stor för värmepumpen så arbetar värmepumpen i praktiken mot hela radiatorsystemet.

Några dagar in på 2017 hade vi nästan 6 timmar strömavbrott i mellanskåne, och det var vinterns kallaste dag. Skrev om det här
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63558.msg669517

Efter det känns det som att risken med frusna värmepumpar är överdriven. Min panna står ju i källaren, lägre än utedelen så det kan kanske bli en liten självcirkulation däremellan när utedelen kallnar.

Intressant och tack för svar och deling av en viktig händelse :)
Mitt läge är någorlunda lika, jag har innedelen i källaren och ca 4m till höger kommer VP att stå på en gjutenplatta som är placerad på marknivå.
Det känns som ett system där man kopplar bort VP och har möjlighet att tappa ur VP från vatten är en bra lösning om allt förmodan det skulle bli kallt + strömavbrott i en kombination.

Tack igen för era svar!

Mvh
Oskar

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra får man göra det själv
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2018, 19:21:06 »
Volymtanken i VVM310 är för varmvatten, radiatorkretsen är avdelad med en skiktplåt och du kan bara tillgodoräkna typ 30l (exakt siffra finns i specifikationerna.) Tänk också på att VVM320/325 har inbyggt expansionskärl, men inte VVM310. Har du plats för volymtank så är det väl bara positivt att ha det. Själv hade jag inte plats, och hoppas att radiatorer+inbyggd tank är tillräckligt.
« Senast ändrad: 03 november 2018, 21:51:05 av Ralleballe »
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad bergsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #7 skrivet: 04 november 2018, 10:51:28 »
Efter ditt svar gick jag in och läste och ja vad säger man, jag måste ha missat detta totalt, eller blandat ihop med någon annan vvm...

Så vvm310:
Slinga 17l
utjämningskärl 50l
total tankvolym 270l

Det känns som detta system inte är helt komplett utan en extra tank, då är ju frågan om det då inte är bättre att köra VP mot en tekniktank från början?

//Oskar

HR 440

  • Gäst
HR 440
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #8 skrivet: 04 november 2018, 12:19:40 »
Hej, jag har en sån Nibe  2120 F 16 med VVM310 och en tank UKV200 ,mycket nöjd förbrukar 7900 KWH / år 22 grader i huset 215 m2 samt inomhus pool 25m3 25 grader blandat med 11 radiatorer och 50 m 2 golvvärme huset finns i Piteå byggt 1979, har haft anläggningen  sen maj 2017.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra får man göra det själv
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2018, 20:53:48 »
Normalt sett har man ju radiatorer och rör i huset, vilka innehåller en viss volym vatten. Vad har du för radiatorer och hur många?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad bergsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f2120 + vvm310, glykol?
« Svar #10 skrivet: 05 november 2018, 00:15:19 »
Jag har 16st radiatorer, 5st (tp11) 6st (tp21/22) 3st (tp33) 2st sektionsradiatorer (fläns), radiatorerna rymmer cirka 113l tillsammans om jag inte räknat helt galet, rör vet jag inte.
Då hamnar jag på 113 i volym + utjämningskärl i vvm310 på 50l = 163l
Skall kolla mer och räkna på rören, vet inte om det finns någon schablon för ett hus på 200m2 som man kan använda?

//Oskar
« Senast ändrad: 05 november 2018, 06:13:34 av bergsoskar »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!