Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid  (läst 1307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rob M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid
« skrivet: 08 november 2022, 09:37:39 »
Hej,
MSZ-LN25 har betett sig underligt så hoppas kunna förstå vad som pågår, och hur jag ska sänka förbrukningen dagtid.

När jag sänker temperaturinställningen så sänks inte temperaturen i rummet (fläkten inställd på automatisk styrka)! När pumpen är inställd på fast temperatur 20 grader så skiftar en separat termometer i rummet mellan 18-19 grader, och det verkar ju rätt begripligt. Sedan sänks temperaturen på pumpen till 17 grader för att minska energiförbrukningen. Ändå står den separata termometern i rummet mellan 18-19 grader. Jag ser alltså att temperaturen i rummet ökar från 18.1 till 18.9 när pumpen är inställd på 17! Hur kan det komma sig? Jag tänkte att den automatiskt borde använda mindre energi tills de är 17 grader i rummet.

Vad är det bästa sättet att minska energianvändningen när ingen kommer vara hemma eller när det är okej att ha lägre temperatur?

En natt var den inställd på 19 grader, och fläkten var inställd på automatisk styrka. Den skulle alltså hålla temperaturen 19 grader var det tänkt, men nej då, på morgonen var det 15 grader i rummet. Vad kan det bero på?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid
« Svar #1 skrivet: 08 november 2022, 12:19:26 »
Ja detta låter märkligt
är du säker på att innedelen fått kommandona från fjärren? får du svarspipet?

Utloggad Rob M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid
« Svar #2 skrivet: 08 november 2022, 12:56:37 »
Jo då jag hör pipet

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid
« Svar #3 skrivet: 08 november 2022, 14:05:49 »
Vad är det för temperatur vid innerdelen då börvärdet utgår från temperatur som är vid den.
Använder du någon funktion via i see sensor och blir det skillnad om du avaktiverar alla dessa?
Tycker dom flesta modeller fungerar bättre om man ställer in fläkthastigheten manuellt på så hög man själv står ut med, då fungerar även cirkulationsfunktionen om du har den aktiverad.
Tar nu för givet att du gjort rent filtren på innerdelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rob M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid
« Svar #4 skrivet: 09 november 2022, 10:54:10 »
Jag har stängt av i-see-sensorn. Jag provade igår att sätta på endast fläktläge hela dagen så att den inte skulle värma nånting, och ändå höll sig temperaturen på en grad kallare, mellan 17-18 grader. Innan pumpen gick ju temperaturen ned flera grader på några timmar. Det stod i appen att temperaturen var 15 grader, men det kan inte stämma eftersom den andra termometern i samma rum och alla andra rum är 17-18 grader. Appen har påstått att rumstemperatur är allt mellan 15-20 grader när den faktiskt varit 17-18.

Jag kan inte förstå hur temperaturen kan hållas uppe även när bara fläktläget är på.

Jag har inte gjort rent filtren än för pumpen är helt ny, mindre än en vecka gammal.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MSZ-LN25 Hjälp att minska förbrukningen dagtid
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2023, 13:55:58 »
Har du andra värmekällor?
Hur många timmar på endast fläktläge och hur kallt var det ute?
Min innerdel visar att det är kallare än vad det är då jag tror väggen är ganska kall samt fönster nära. Kan vara så att om din pump är inställd på 17 och temperaturen gick upp ändå från 18 till 19 måste sensorn känna av att det är kallare än 17 och därför brassar den på men det skulle inte förklara allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!