Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: termostatventiler  (läst 23593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:termostatventiler
« Svar #45 skrivet: 05 december 2004, 21:32:39 »
Jo men på äldre tex 80 talare var det nästan aldrig nån strypmöjlighet ?
hoppas alla väljer med förinställning idag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:termostatventiler
« Svar #46 skrivet: 05 december 2004, 22:28:53 »
Jag har en bekant som har installerat en IVT bergvärmeanläggning för ca. 3  Ã¥r sedan. Han fick anvisningar om att ha sina termostatventiler helt öppna. (Jag tror inte han har nÃ¥gon rumsgivare.) DÃ¥ solen gassar är hans radiatorer lika varma och det blir ganska varmt.

Han tror sig även spara energi genom att elda i braskaminen men jag tror bara att han får varmare inomhus då termostaterna står på max och vp jobbar på som vanligt. Jag tycker även att han har en onormalt hög elförbrukning för att ha vp. Ska jag våga råda honom att utnyttja sina termostatventiler?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:termostatventiler
« Svar #47 skrivet: 05 december 2004, 22:32:35 »
Mycket bättre med en rumsgivare, kopplad till VP.
Då påverkas aldrig flödet genom VP, det är bättre affär..
dessutom om det slår om från jättekallt till varmt då gasar den rejält för att höja tempen till önskad temp.

Det kan ju inte termostater göra om man har "rätt" kurva. För att få den funtionen med termostatventiler måste man köra med en onödigt hög kurva.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:termostatventiler
« Svar #48 skrivet: 06 december 2004, 08:38:57 »
Citera
Han tror sig även spara energi genom att elda i braskaminen men jag tror bara att han får varmare inomhus då termostaterna står på max och vp jobbar på som vanligt.

IVT styr på sin returtemp från radiator/golvvärmesystemet
Därför spar han nog litegrann när han eldar, blir det varmare inne stiger även returtempen fortare och värmepumpen får lite kortare gångtider.

Bättre dock med en rumsgivare!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:termostatventiler
« Svar #49 skrivet: 06 december 2004, 09:55:01 »
Det jag kan säga är ATT termostat ventiler är inte av sÃ¥ ondo som vissa tycks tro. för mig känns dessa som ett mÃ¥ste!!! JA Rickard och Bertil ni hörde rätt :)  Jag tror inte jag klara av att reglera huset utan dessa, DE ger mig desutom MINDRE start och stopp vid pÃ¥verkan att yttre saker som sol.

skulle säga att
1) kan du köra utan termostat ventiler BRA gör det.
För lika varmt i hela huset och inget rum som du vill ha varmare/alt svalare.

2) Får du ojämt använd (kanske) i första hand fasta strypningar (tycker personligen att termostarter går lika bra, OM du gör det rätt.

3) Har du ett ojämt värmebehövande hus som has solkänsliga rum(alt braskamin) använd termostater som ett strykomplement.

NÃ¥gra protester ??

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:termostatventiler
« Svar #50 skrivet: 06 december 2004, 10:42:25 »
ME

Du har helt rätt, ni CTC-ägare kan ha hur mycket termostater som helst i era hus, ju fler och lägre inställda desto bättre!
(man bör dock ha gjort en grundinställning med öppna termostater för att hitta rätt inställningar i styren - det gör att värmepumpen inte behöver arbeta med onödigt höga temperaturer i acken.)

Er värmepump värmer ju inte radiatorkretsen utan acktanken - och om ni tar ut mindre energi ur acken så kommer det att minska antalet starter.

I ett system med flytande kondensering kommer det dock att minska den "effektiva" radiatorvattenvolymen och resultera i fler start/stopp. Stänger alla termostater riskerar man även att värmepumpen löser ut på HT-pressostaten!

Detta är speciellt känsligt i golvvärmesystem med rumsgivare då dessa ventiler inte bara stryper utan stänger helt - om alla slingor stänger är risken stor att HT-pressostaten löser ut. Gäller än en gång bara system som arbetar med flytande kondensering.

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:termostatventiler
« Svar #51 skrivet: 06 december 2004, 11:59:46 »
Citera
(man bör dock ha gjort en grundinställning med öppna termostater för att hitta rätt inställningar i styren - det gör att värmepumpen inte behöver arbeta med onödigt höga temperaturer i acken.)

Alldeles riktigt. Alla tycks tro att det antingen är si eller SÅ, men det är en grå ZON där i mellan. och vi gör allt för att hamna så när det vita (rätta).

Vi kanske inte är så icke överens som man kan tro...
det är lätt att blanda ihop CTC med övriga. Vilket du inte har gjort :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:termostatventiler
« Svar #52 skrivet: 06 december 2004, 21:32:55 »
ME

Men jag hoppas att du justerat kurvan med alla öppna först.
Jag har hjälpt ett antal CTC ägare samtliga har haft hårt strypta system pga termostater. Det är vansinne, experten (inst) har lämnat det så.
Dessutom får man ju i princip elpatrondrift vid stark kyla med sån hög värmekurva som då behövs...
Gäller iofs alla pumpar men CTC lyfter fram det precis som du gör, det är enormt viktigt att få en så låg kurva som det går.
Argumentet att man fÃ¥r sÃ¥na besvär med ojämn temp fattar jag inte...     jag lyckas dÃ¥ alltid att fÃ¥ svinjämn temp.      ;) ;) ;) 8)  Lite pill direkt men sen sköter det sig själv.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:termostatventiler
« Svar #53 skrivet: 06 december 2004, 22:49:26 »
Citera
Men jag hoppas att du justerat kurvan med alla öppna först.
Jag hoppas att du har glömt smiley här :)

Vid inställning av "kurvan" eller temp vid -15 grader, har jag plockat bort alla termostater. och sedan konstaterat att jag inte klarar av atthållatempen i källardelen, då denna inte har någon isolering utan bara hålstensbetong..

Sedan kan jag nämna att jag INTE kör med inomhus givare, TRORS att jag själv rekomenderar det... Denna sitter i källardelen och jag skullr få alldeles för varmt "uppe" om jag körde med den och utan termostater.....

Flyttar jag innegivadren till "övervÃ¥ningen"  sÃ¥ fÃ¥r jag förkallt i källaren. Har BARA att konstatera att hur jag än vrider och vänder mig sÃ¥ har jag häcken bak.

Han &så nämna att jag har ett 220 cm långt dubbelpanels element som skall värma upp ca 24 kvm men inte klara av det :) Trots att termostaten är bortplockad....

Du är välkommen och trimma min anläggning  :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:termostatventiler
« Svar #54 skrivet: 06 december 2004, 23:19:15 »
Ja för tusan men det kostar en slant  ;)
Huhhh värma källarn så det kostar väl skjortan!!!

Jag kör 16-17 grader där, men min hÃ¥ller ju 50-talsstandard   :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:termostatventiler
« Svar #55 skrivet: 06 december 2004, 23:38:21 »

Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).
Men va fan vet jag... ;)



Och det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:termostatventiler
« Svar #56 skrivet: 06 december 2004, 23:43:50 »
CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att fÃ¥ (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna sÃ¥ att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du nÃ¥gra protester mot detta?

Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstÃ¥tt om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra nÃ¥got Ã¥t.

Tillägg:  Ursäkta, sÃ¥g inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).


En av förutsättningarna som Ridax har vilka de flesta av er andra saknar är ettrörssystem. Skall man säga nÃ¥got positivt om det sÃ¥ är det att cirkulationen inte stryps när termostaterna stänger.  ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
Re:termostatventiler
« Svar #57 skrivet: 06 december 2004, 23:50:01 »
Citera
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:13:40
Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).
Men va fan vet jag...
Citera


 
 

Citera
Och det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?

I vårt tidigare hus (bostadsrätt) satt en elpanna som arbetade med flytande kondensering, miljöskadad som man är av jobbet försökte jag trimma in den för att sedan strypa in termostaterna för att maxbegränsa rumstempen.

Förstod varken då eller nu vad vitsen med det skulle vara!!!

Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...

Huset skulle ju ändå värmas!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Re:termostatventiler
« Svar #58 skrivet: 06 december 2004, 23:58:19 »
Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...

Huset skulle ju ändå värmas!
Citera
Citera

Varför har man överhuvutaget shuntautomatik om man kan resonera pÃ¥ det sättet?  Varför inte pumpa runt 85 gradigt vatten i framledningen hela Ã¥ret runt?  Eller har jag missförstÃ¥tt nÃ¥got nu?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

admin

  • Gäst
admin
Re:termostatventiler
« Svar #59 skrivet: 07 december 2004, 00:00:07 »
På sommarn sommardriftsläge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!