Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 13 mars 2005, 13:36:36 »

Är det inte så att elpatronen går för att stötta nu på morronen...
Ju mera effekt du tillför ju högre tempskillnad.... jag har 5-6 grader vi enbart vp drift men om även elen går då stiger det till 9-10 grader!!
Det är helt ok!!
Skrivet av: VP-Erik
« skrivet: 13 mars 2005, 07:44:02 »

Aaaaj ajj aaaajjjjjjj en gammal het tråd  :o :o :o :o

Citera
Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut...

Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.

Mycket stor vinst för dig bra jobbat!!!!   Nu får du kanske för varmt inne oxå då kan du sänka värmekurvan liite.. då tjänar du ändå mera...

   studs   Grattis      studs

Fast nu blev det annat... Hmm...Idag på morgonen är det -16 grader här. VB ut = 47 grader, retur radiator = 35 grader... Nästan tillbaka där vi startade. Det kanske är mina tunna rör (15 mm) som är flaskhalsen iaf?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 mars 2005, 13:37:34 »

Aaaaj ajj aaaajjjjjjj en gammal het tråd  :o :o :o :o

Citera
Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut...

Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.

Mycket stor vinst för dig bra jobbat!!!!   Nu får du kanske för varmt inne oxå då kan du sänka värmekurvan liite.. då tjänar du ändå mera...

   studs   Grattis      studs
Skrivet av: VP-Erik
« skrivet: 12 mars 2005, 13:28:59 »

CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du några protester mot detta?

Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.

Tillägg:  Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).


En av förutsättningarna som Ridax har vilka de flesta av er andra saknar är ettrörssystem. Skall man säga något positivt om det så är det att cirkulationen inte stryps när termostaterna stänger.  ;)

Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut...

Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.

Skrivet av: admin
« skrivet: 22 december 2004, 23:01:36 »

Termostaterna styper ju om det blir för varmt i rummen, den besparing man gör med flytande kondensering vid elpannedrift är ju bara de förluster som uppstår i rörledningarna till/från radiatorerna-elpannan. Samt själva elpannans ökade värmeförlust.

Vad jag menar är att man kan ställa in kurvan så att tempen ligger kanske 5 grader varmare än vad man behöver och sedan låta termostaterna stypa bort överskottet, inte som jag gjorde pilla i en månad för att få det att fungera med helt öppna termostater för att sedan (som du propagerar för) låta termostaterna ta tillfälliga värmetoppar.

Det hade funkat precis lika bra med 5-10 graders övertemp i systemet - och ständigt strypande termostater.

Med en värmepump blir en sådan justering en mycket dålig affär, det vet både du och jag.

Frågan är hur många installatörer som vet det.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 december 2004, 00:08:11 »

På sommarn sommardriftsläge.
Men på hösten och våren, när huset ändå skall värmas, kan man köra runt 85 gradigt vatten?  Varför installerar man fortfarande shuntautomatik med temp-kurvor i så fall?  Skulle väl räcka med att stänga av cirk-pumpen när det inte finns något värmebehov?

Måste vara för att man kan spara lite energi med rätt kurvor, trots att energikällan inte är så känslig på framledningstemp som VP.
Skrivet av: admin
« skrivet: 07 december 2004, 00:00:07 »

På sommarn sommardriftsläge.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 06 december 2004, 23:58:19 »

Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...

Huset skulle ju ändå värmas!
Citera
Citera

Varför har man överhuvutaget shuntautomatik om man kan resonera på det sättet?  Varför inte pumpa runt 85 gradigt vatten i framledningen hela året runt?  Eller har jag missförstått något nu?
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 december 2004, 23:50:01 »

Citera
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:13:40
Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).
Men va fan vet jag...
Citera


 
 

Citera
Och det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?

I vårt tidigare hus (bostadsrätt) satt en elpanna som arbetade med flytande kondensering, miljöskadad som man är av jobbet försökte jag trimma in den för att sedan strypa in termostaterna för att maxbegränsa rumstempen.

Förstod varken då eller nu vad vitsen med det skulle vara!!!

Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...

Huset skulle ju ändå värmas!
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 06 december 2004, 23:43:50 »

CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du några protester mot detta?

Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.

Tillägg:  Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).


En av förutsättningarna som Ridax har vilka de flesta av er andra saknar är ettrörssystem. Skall man säga något positivt om det så är det att cirkulationen inte stryps när termostaterna stänger.  ;)
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 06 december 2004, 23:38:21 »


Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).
Men va fan vet jag... ;)



Och det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2004, 23:19:15 »

Ja för tusan men det kostar en slant  ;)
Huhhh värma källarn så det kostar väl skjortan!!!

Jag kör 16-17 grader där, men min håller ju 50-talsstandard   :o
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 december 2004, 22:49:26 »

Citera
Men jag hoppas att du justerat kurvan med alla öppna först.
Jag hoppas att du har glömt smiley här :)

Vid inställning av "kurvan" eller temp vid -15 grader, har jag plockat bort alla termostater. och sedan konstaterat att jag inte klarar av atthållatempen i källardelen, då denna inte har någon isolering utan bara hålstensbetong..

Sedan kan jag nämna att jag INTE kör med inomhus givare, TRORS att jag själv rekomenderar det... Denna sitter i källardelen och jag skullr få alldeles för varmt "uppe" om jag körde med den och utan termostater.....

Flyttar jag innegivadren till "övervåningen"  så får jag förkallt i källaren. Har BARA att konstatera att hur jag än vrider och vänder mig så har jag häcken bak.

Han &så nämna att jag har ett 220 cm långt dubbelpanels element som skall värma upp ca 24 kvm men inte klara av det :) Trots att termostaten är bortplockad....

Du är välkommen och trimma min anläggning  :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 december 2004, 21:32:55 »

ME

Men jag hoppas att du justerat kurvan med alla öppna först.
Jag har hjälpt ett antal CTC ägare samtliga har haft hårt strypta system pga termostater. Det är vansinne, experten (inst) har lämnat det så.
Dessutom får man ju i princip elpatrondrift vid stark kyla med sån hög värmekurva som då behövs...
Gäller iofs alla pumpar men CTC lyfter fram det precis som du gör, det är enormt viktigt att få en så låg kurva som det går.
Argumentet att man får såna besvär med ojämn temp fattar jag inte...     jag lyckas då alltid att få svinjämn temp.      ;) ;) ;) 8)  Lite pill direkt men sen sköter det sig själv.
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 december 2004, 11:59:46 »

Citera
(man bör dock ha gjort en grundinställning med öppna termostater för att hitta rätt inställningar i styren - det gör att värmepumpen inte behöver arbeta med onödigt höga temperaturer i acken.)

Alldeles riktigt. Alla tycks tro att det antingen är si eller SÅ, men det är en grå ZON där i mellan. och vi gör allt för att hamna så när det vita (rätta).

Vi kanske inte är så icke överens som man kan tro...
det är lätt att blanda ihop CTC med övriga. Vilket du inte har gjort :)
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 december 2004, 10:42:25 »

ME

Du har helt rätt, ni CTC-ägare kan ha hur mycket termostater som helst i era hus, ju fler och lägre inställda desto bättre!
(man bör dock ha gjort en grundinställning med öppna termostater för att hitta rätt inställningar i styren - det gör att värmepumpen inte behöver arbeta med onödigt höga temperaturer i acken.)

Er värmepump värmer ju inte radiatorkretsen utan acktanken - och om ni tar ut mindre energi ur acken så kommer det att minska antalet starter.

I ett system med flytande kondensering kommer det dock att minska den "effektiva" radiatorvattenvolymen och resultera i fler start/stopp. Stänger alla termostater riskerar man även att värmepumpen löser ut på HT-pressostaten!

Detta är speciellt känsligt i golvvärmesystem med rumsgivare då dessa ventiler inte bara stryper utan stänger helt - om alla slingor stänger är risken stor att HT-pressostaten löser ut. Gäller än en gång bara system som arbetar med flytande kondensering.

/Rickard
Skrivet av: ME
« skrivet: 06 december 2004, 09:55:01 »

Det jag kan säga är ATT termostat ventiler är inte av så ondo som vissa tycks tro. för mig känns dessa som ett måste!!! JA Rickard och Bertil ni hörde rätt :)  Jag tror inte jag klara av att reglera huset utan dessa, DE ger mig desutom MINDRE start och stopp vid påverkan att yttre saker som sol.

skulle säga att
1) kan du köra utan termostat ventiler BRA gör det.
För lika varmt i hela huset och inget rum som du vill ha varmare/alt svalare.

2) Får du ojämt använd (kanske) i första hand fasta strypningar (tycker personligen att termostarter går lika bra, OM du gör det rätt.

3) Har du ett ojämt värmebehövande hus som has solkänsliga rum(alt braskamin) använd termostater som ett strykomplement.

Några protester ??

 
Skrivet av: admin
« skrivet: 06 december 2004, 08:38:57 »

Citera
Han tror sig även spara energi genom att elda i braskaminen men jag tror bara att han får varmare inomhus då termostaterna står på max och vp jobbar på som vanligt.

IVT styr på sin returtemp från radiator/golvvärmesystemet
Därför spar han nog litegrann när han eldar, blir det varmare inne stiger även returtempen fortare och värmepumpen får lite kortare gångtider.

Bättre dock med en rumsgivare!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 december 2004, 22:32:35 »

Mycket bättre med en rumsgivare, kopplad till VP.
Då påverkas aldrig flödet genom VP, det är bättre affär..
dessutom om det slår om från jättekallt till varmt då gasar den rejält för att höja tempen till önskad temp.

Det kan ju inte termostater göra om man har "rätt" kurva. För att få den funtionen med termostatventiler måste man köra med en onödigt hög kurva.


Skrivet av: Asa
« skrivet: 05 december 2004, 22:28:53 »

Jag har en bekant som har installerat en IVT bergvärmeanläggning för ca. 3  år sedan. Han fick anvisningar om att ha sina termostatventiler helt öppna. (Jag tror inte han har någon rumsgivare.) Då solen gassar är hans radiatorer lika varma och det blir ganska varmt.

Han tror sig även spara energi genom att elda i braskaminen men jag tror bara att han får varmare inomhus då termostaterna står på max och vp jobbar på som vanligt. Jag tycker även att han har en onormalt hög elförbrukning för att ha vp. Ska jag våga råda honom att utnyttja sina termostatventiler?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 december 2004, 21:32:39 »

Jo men på äldre tex 80 talare var det nästan aldrig nån strypmöjlighet ?
hoppas alla väljer med förinställning idag.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 05 december 2004, 20:56:29 »

Bertil:  Det har inte så mycket att göra med om det är nyare eller äldre termostatventiler om det finns förinställning eller inte.  Samtliga (?) tillverkare säljer ventiler med eller utan förinställningsmöjlighet parallellt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 december 2004, 20:23:01 »

Man bör strypa in flödet, (fast strypning) i huset om man har som du säger onormalt varmt nånstans.
På Nyare temostatventiler finns en strypring innanför termostatventilen.
Finns inte det finns det i "kopplet" är det en gammal anläggning finns det ofta en strypmöjlighet i returkopplet.
tror du hittar lite bilder mm om du söker här inne....
Annars får du fråga  ;)
Skrivet av: Jerry
« skrivet: 05 december 2004, 20:10:47 »

Fråga: vad gör man om några element ger för mycket värme när man öppnar temostaterna på fullt, i mitt fall rör det sig om ca:3-4gr mer i ett rum.
Sen undra jag också vad man gör med elementen i de rum som man inte vill värma upp med bef. element (typ garage, källarrum).
Läste någonstans här på forumet om strypning av "radiatorkopplet" (vad är det? )i stället för strypning av temostat.


Skrivet av: Heat?
« skrivet: 04 december 2004, 23:53:51 »

Jo enorma besparingar är väl Bertils ledord, när det gäller demontering/avsaknad av termostater... ;D ;D ;D
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 december 2004, 23:49:31 »

Tack Heat, men jag har redan 13 termostater från 1980 som jag har pensionerat.  Ersatte dem med 13 "nya" men med designen före dina.  230:- för 13st blir 18:-/st.  Så jag kan köpa din 6st för 110:-...

Fråga Bertil... mer kan de inte vara värda.  Samtidigt gör du ju en enorm besparing eftersom du slipper termostaterna, så du gör ju stor vinst i alla fall  ;D ;D ;D
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 04 december 2004, 23:32:58 »

 ;D Mina ventiler är ju så fina... ;D Dom kommer inte att gå billigt...

Visst, när jag väl får systemet att funka som jag vill, så kör vi en auktion här inne... Behöver bara 2st...

Vi kan ju alltid börja men några gamla danfoss med torr och sprucken plast från mitten av 60talet... dom kan jag skicka till Ridax gratis bara jag får en adress.... ;D ;)

Skrivet av: ville65
« skrivet: 04 december 2004, 17:38:33 »

jag vill som sista inlägg i denna diskussion bara tillägga att enda anledningen till att jag köpte Värmepump , var att jag ville få ner uppvärmningskostnaden så mycket som det gick,
utan att elda med ved el.dyl.
och kan bara konstatera att i mitt fall ,
 så är det det billigaste sättet att värma upp huset om inställningar (och bortskruvade termostater ) är på det sätt som Bertil ( propagerar för hela tiden  ;) ) ,

och jag kan också tillägga att jag hade gett mig fan på att radiatortermostaterna skulle styra värmen i huset, men var till slut tvungen att ge upp,
jag kunde helt enkelt inte finna en inställning på VP:n eller cirk-pumpar som kunde göra att det gick att värma upp huset  utan att det drog mer energi på det sättet.

/ Ville

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 december 2004, 17:03:14 »

ME
Som sagt var jag sitter nöjd, trots att mina (t-vent)slutade funka efter 2 år redan 1980!!  
tror inte jag vill tjäna mera!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=197
Skrivet av: ME
« skrivet: 04 december 2004, 15:12:28 »

Nu vet jag varken in eller UT.....

Jag kanske skall sälja kåken och flytta till något land där uppvärmning inte behövs  : 8) 8) eller kanske det räcker med att SLITA ut hela värme systemet och skall direktverkande braskaminer ??

Måste nog hålla en peng på Ridax... (fast vi har haft våra menigsskiljaktigheter) <- ingen ironi

Fast som sagt, VAD vet jag.

säger bara GO GO ... MERA  :)
Skrivet av: admin
« skrivet: 03 december 2004, 19:44:54 »

 ;D ;D ;D
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 19:36:40 »

Sälj dina termostater till Ridax ;)

Ja, jag har ju redan försökt övertala honom att göra just det!  Men han verkar vilja behålla dem av någon outgrundlig andledning.  Varför ha kvar dem och jobba hårt för att kunna behålla dem, bara för att ha dem på max-temp hela tiden?  Nej!  Sälj dem till mig, men svinbilligt skall det vara, för termostater är ju ett fördärv och värdelösa!
 ;D
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 19:34:24 »

Ridax
Jag ber om ursäkt  :-[ du kör ju med fast kondensering då funkar ju det som en el/oljepanna!!!
Du har ju nästan alltid för hög drifttemp på VP!!!
Kör med dina termostater dom gör ingen skada för dig.

Som jag skrivit tidigare, mitt system är irrelevant för den här diskussionen.  Jag diskuterar inte mitt system.  Det är nuvarande VP installationer som diskuteras.

Citera
Men vi har bara en cirkpump förstår du, då är det helknäppt att stypa flödet, framledningen sticker rakt upp i temp och det försämrar COP katastrofalt!!
Tex när vårsolen ligger på vi kan ha -10 utegivaren gasar på men vi har 25 grader varmt inne, då stänger ju alla dina termostater,  vad händer då om du kör flytande.. jo pumpen löser ut på HP. Det händer rätt ofta i anläggningar men helt i onödan!!!!!!!!!! bort bara med termostaten.

Har du provat att göra som jag beskrivit?  Du kommer att märka att termostaterna är såpass långsamma och försiktiga att innegivaren har sänkt framledningen långt innan alla termostater har strypt helt, som du tycks oroa dig för.

Citera
Förbrukningen minskade med mer än 50% med flytande kondensering och termostaterna öppna!!!

Återigen... har du provat?  Om du justerat termostaterna så att de ligger i början av P-bandet vid normal temperatur, tror du då att din förbrukning skulle gå upp 100% igen eller?  Nix... om du provar kommer du att märka att resultatet är...  ingen skillnad eller till och med lägre förbrukning och högre komfort.

Citera
Du sitter nöjd med ditt antar jag  ;D ;D ;D 8)
 men gläd dig den dag du kan sänka förbrukningen till hälften av nuvarande för den pajar väl nångång!?  ;)

Som sagt... mitt system är irrelevant.  Du vet att jag inte är speciellt nöjd med mitt, det har jag framfört tidigare.  Men samtidigt är det ju så att vem vet om det är rätt att byta NU?  Min pump kanske håller i 5 år till och om 5 år kanske det har kommit ännu bättre pumpar?  Kanske pumpar med steglös effektreglering så att de kan ge kontinuerligt rätt efffekt?  Då sitter ni med era pumpar och jag med en modern.  Hade jag vetat att ni har vi kommit till värds ände.  Pumparna är så bra de kan bli...  Då hade jag kastat ut min pump och skaffat en ny.  Samidigt är det ju så att min pump har sparat energi i 12 år, medan era pumpar kanske har sparat energi i ett par år... Så min pump har ändå sparat mer energi än er.

Sedan är ju min förbrukning inte speciellt stor eftersom  huset för det mesta bara är uppvärmt till "normal"temperatur under helgerna.  Så en besparing på 50% är inte SÅ mycket att jag dreglar över det.  Dessutom jobbar ju min pump för det mesta med temperaturer steglöst växande från 25 till 50 grader, så någon jättekatastrof är det inte.  Nästan som flytande kondensering, förutom vid slutfasen av uppvärmningen...  :D
Skrivet av: admin
« skrivet: 03 december 2004, 19:23:41 »

Heat

Sälj dina termostater till Ridax ;)

/Rickard
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 19:19:17 »

Ok,det argumentet köper jag. Men detta e ju inget permanent utan något tillfälligt.
Visst kan man gå o vrida ner radiatorerna i dom rummen det gäller men sedan får man ju tassa runt o vrida upp dom igen för att kompensera?

Jamen.... jag har  ju termostater.  Jag behöver inte tassa runt, termostaterna stryper automatiskt för mig vid övervärme (och slutar naturligtvis strypa när temperaturen är normal igen).
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 december 2004, 19:17:28 »

Som jag sa tidigare:
Fast kondensering = Kör med termostater
Flytande kondensering = Raka rör..eller minst 5-6 radiatorer på full sula.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 december 2004, 19:12:31 »

Ridax
Jag ber om ursäkt  :-[ du kör ju med fast kondensering då funkar ju det som en el/oljepanna!!!
Du har ju nästan alltid för hög drifttemp på VP!!!
Kör med dina termostater dom gör ingen skada för dig.


Men vi som har flytande skall inte styrpa flödetmed termostater,  utan reglera tempen genom paralellförflyttning av kurva med flödet bibehållet!!!!!! då sparar vi max!!! Därmed inte sagt att några rum och tex källarn styrps in för önskad temp. Sen kan kan även ha någan termstatventil kvar om man absolut vill.
Men vi har bara en cirkpump förstår du, då är det helknäppt att stypa flödet, framledningen sticker rakt upp i temp och det försämrar COP katastrofalt!!
Tex när vårsolen ligger på vi kan ha -10 utegivaren gasar på men vi har 25 grader varmt inne, då stänger ju alla dina termostater,  vad händer då om du kör flytande.. jo pumpen löser ut på HP. Det händer rätt ofta i anläggningar men helt i onödan!!!!!!!!!! bort bara med termostaten.

Här kan du läsa om dom anläggningar jag kör obs den med 4 lght lokare storkök mm fullt blås överallt och EN rumsgivare MYCKET jämnare värme än tidigare enl hyresgästerna!!!!!!

Villan kolla årsförbrukningen inkl allt!!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=197

25 kw pumpen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=197
Här körde man fast kondensering med 3 Octopus pumpar i 20 år, innan det olja därav kalkylens 20 m3 olja. Förbrukningen minskade med mer än 50% med flytande kondensering och termostaterna öppna!!!
Förr kördes det ut 45 grader vid +-0 ute då blev returen för het så Octopuspumparna stod ALLTID stilla vid kyla!!!
Nu kör jag ut 32 grader på stigen vid +-0 ute, det gör att VP går för fullt även vid -40 grader ute!!!!
Ingen risk för hög retur!!   Vi har bara provat -35 än iofs  ;)

Här har du farsgubbens, liten o snål gubbe  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1087

Jag sitter nöjd med mitt, tror inte jag losar nåt, på min drift  ;D ;D ;D 8) 8)
Du sitter nöjd med ditt antar jag  ;D ;D ;D 8)
 men gläd dig den dag du kan sänka förbrukningen till hälften av nuvarande för den pajar väl nångång!?  ;)
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 december 2004, 19:09:41 »


Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?

Det finns ju många anledningar, speciellt i planlösningar som inte är så öppna att innegivaren tar det mesta.  Eldning med braskamin, solinstrålning, det ligger 3 personer i sovrummet istället för normala 1, man ligger och tar ett skönt bad i badrummet, det är jul och man har en massa levande ljus i rummet, man har mycket gäster hemma osv.

Ok,det argumentet köper jag. Men detta e ju inget permanent utan något tillfälligt.
Visst kan man gå o vrida ner radiatorerna i dom rummen det gäller men sedan får man ju tassa runt o vrida upp dom igen för att kompensera?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 18:34:16 »


Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?

Det finns ju många anledningar, speciellt i planlösningar som inte är så öppna att innegivaren tar det mesta.  Eldning med braskamin, solinstrålning, det ligger 3 personer i sovrummet istället för normala 1, man ligger och tar ett skönt bad i badrummet, det är jul och man har en massa levande ljus i rummet, man har mycket gäster hemma osv.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 december 2004, 18:30:49 »

Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.

  Då ger termostaterna inga negativa effekter, men ger en liten besparing och bättre komfort vid övertemperaturer (speciellt om man inte har öppen planlösning) samt ger dig möjligheten att tillfälligt öka/sänka temperaturen i ett rum.

Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 december 2004, 18:25:20 »

Jag vill bara tillägga att CTCn jobbar ju,kan man säga,med fast kondensering och där kan termostater funka bra då CTCn inte e lika flödeskänslig som dom andra fabrikaten.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 18:25:14 »

Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.

Plumber:  Termostatventiler fungerar optimalt vid VP-drift om man rattar in dem så att man ligger alldeles i början av P-bandet (*) vid "önskad" temperatur.  Man trimmar in sitt system precis på det sätt som du och Bertil förespråkar.  Då stryper termostaterna ingenting vid normal drift utan börjar enbart strypa vid de tilllfällen som man har övertemp.  Då ger termostaterna inga negativa effekter, men ger en liten besparing och bättre komfort vid övertemperaturer (speciellt om man inte har öppen planlösning) samt ger dig möjligheten att tillfälligt öka/sänka temperaturen i ett rum.

(*) Början av P-bandet är lätt att hitta.  Vrid termostaterna till max.  Värm rummen till önskad temperatur och låt det stabilisera sig där.  Vrid ner termostaterna tills den touchar nålen på ventilen.
Skrivet av: ville65
« skrivet: 03 december 2004, 18:15:35 »

Plumber:

jag kunde inte ha sagt det bättre själv..... :) :) :)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 18:14:52 »

CarMan:  Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil.  Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet.  Har du några protester mot detta?

Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig.  Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.

Tillägg:  Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF.  Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 03 december 2004, 18:14:11 »

HEtt ämne det här... men vi gillar ju alla värme här inne... ;)

Jag blev lurad(det kan kanske diskuteras efter denna debatt här ;D) av rörpularen att köra med termostater och utan rumsgivare... Det är en trivsel lösning för pensionärer med tjock plånbok... ;) eller?

Nu är jag mer inne på att se till att varje element mjölkas ur i största möjliga mån, Retur temp skall enl. mig vara lika med önskad rumstemp... tror jag...
sen kan man kanske diskutera om man kan lösa det i alla rum på ett smidigt/realistiskt sätt(och utan att byta till  mega stora radiatorer vilket skulle bli dyrt, men rätt häftigt 8)) enbart med helt öppna rör... men jag hoppas och tror det...
När man väl fått in en lämplig kurva och en trevlig temp i rummet så behöver man(inte jag iallla fall) inte pilla mer med det rummet... Så enkla justeringsmöjligheter tycker jag är onödigt när man väl kommit rätt.. Sen kan man ju alltid blåsa upp inst. på VP om man temporärt vill något annat.
Då jag som sagt investerat i termostater kämpar jag nu med att se till att de inte begränsar när de är ställda på max. Så mitt normalläge skall vara max(i detta fall kan man ju reglera ifall man vill, då det sitter en termostat som tillfälligt är ur spel...)
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 december 2004, 18:13:40 »

Oj,vet inte om jag vågar slänga mig in i den här debatten men det verkar vara en massa hårklyverier här just nu.
Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.
Jag e av den skolan som säger att alla termostater skall vara fullt öppna för att VPn ska ha så stor volym av vatten som möjligt att jobba emot.
Går man runt och stryper ner radiatorerna minskas ju den "virtuella" volymen av vatten och  VB stiger snabbt pga högt motstånd i kretsen,medans VBr e konstant eller minskar.
Temperaturen ska regleras av VPn och inte av radiatortermostaterna. Vill man ha det svalare i sovrummet,stryp ner den radiatorn men låt resten vara fullt öppna.
Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).
Men va fan vet jag... ;)

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 december 2004, 18:05:03 »

om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.

Varför då?  Det är ju bara att skruva upp rumsgivaren och skruva upp termostaten i det rummet.  Jag har väl aldrig sagt att man inte skall ha ett väljusterat system med trimmad kurvlutning och kurvoffset och rumsgivare?  Jag bara hävdar att radiatortermostaterna fortfarande har en funktion och kan samverka mycket väl med ett VP system.



håller man en tampratur på 21 grader är det nog sälan man vill ha varmare? eller? i våran familj så funkar det bra, aldrig nån som vill ha varmare. men om du har problem med det så förstår jag att fu vill kunna ratta om tempen i fumena lite då o då.

vad har du för temp dif på vb-ut o vb-ini ditt system?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 17:56:06 »

om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.

Varför då?  Det är ju bara att skruva upp rumsgivaren och skruva upp termostaten i det rummet.  Jag har väl aldrig sagt att man inte skall ha ett väljusterat system med trimmad kurvlutning och kurvoffset och rumsgivare?  Jag bara hävdar att radiatortermostaterna fortfarande har en funktion och kan samverka mycket väl med ett VP system.

Skrivet av: ville65
« skrivet: 03 december 2004, 17:52:00 »

Ridax :
jag ha har en IVT som bryter på uppnådd retur temp
OK!????????????


Och en radiatorventils-termostat är ingen on/off grej , den stryper ju flödet sakta sakta tills det är lagom varmt i rummet,
 väl injusterat värmerörs system ska nog också vara så balanserat att varje radiator ger precis den mängd värme som krävs för respektive yta att värma upp,
och då sk nog det vara så att om man har en rumsgivare i vardagsrummet, så ska man nog inte vara så himla långt ifrån vad varje rum behöver i värme

möjligtvis kan det behövas sänkas i nått rum

NÅ, för att få god värmepumpsekonomi så är det nog ofrånkommligen så som Bertil säjjer.....!!!!!

Men lyckas du på annat sätt få det att fungera med samma låga driftstid (och låg elförbrukning)på pumpen , så är det bara att gratulera ,   Punkt.!

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 03 december 2004, 17:49:10 »

Din rumsgivare sänker ju bara tillloppstemperaturen om planlösningen är tillräckligt öppen.  Och om rumsgivaren sänker tilloppstemperaturen i ditt fall, så gör den det väl precis lika mycket i mitt fall, eller hur?  Fast i mitt fall så stryper ju termostaten också, så man sparar ännu mer energi.  Varför skall man inte strypa flödet om det är för varmt?  Alternativet är ju att det blir för varmt i rummet, något annat alternativ finns inte (för tilloppssänkningen har ju inte fungerat, då hade det ju inte blivit för varmt).

Din lösning med rumsgivare FÖRUTSÄTTER att man har en öppen planlösning för att den skall kunna kompensera för övertemp.  Trevligt för dig om du har det (under förutsättning att du gillar det förstås), men det är som sagt inte alla som gillar öppna planlösningar (sedan finns det ju de som gillar det men som ändå inte har det).  Det finns ju konstiga personer som tycker om att sova med dörren stängd.  Kanske till och med finns folk som sover 3st i ett rum ibland och ibland bara 1...  Men det är klart... man skulle ju kunna ha en rumsgivare och en VP för varje rum...   ;)

Ville har möjligtvis inte glömt att flödet i så fall minskar och det alltså är peanuts för VPn att komma upp i börvärdet och alltså stänga?  Du (Bertil) vet mycket väl att pumpen inte kommer stå och gå och gå och till och med dra igång tillskottet för att värma upp en kall retur i det fall han beskrev.  Då måste ju förstå att värmen som VPn producerar måste ta vägen någonstans...

Bertil, vad arbetar du med?  Säljer du rumsgivare eller vad?  Jag har väl redan påpekat för dig att jag inte säljer termostater, så varför duger inte det för dig?  De behövs absolut minimal ansträngning för att ta reda på vad jag sysslar med, så om du verkligen är intresserad, så varsågod...  nätet är ditt...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!