Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?  (läst 2272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy Helin

  • Gäst
Tommy Helin
Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« skrivet: 18 december 2018, 18:54:09 »
Hej!
Min längsta slinga den i vrummet blir inte lika varm som övriga i huset trots uppskruvad glashatt nibe f1255 jordvärme,

Jag var in i servicemenyn och tänkte prova sjustera upp cirkpumpen, där stod värmebärarpumpshastighet väntläge 30%
Samt max 100%
Läget var värme auto

Vad innebär väntläge? Kan ja öka det till 100%?
Eller ska ja sätta den i manuell 100%?

Tacksam för rådgivning
Mvh Tommy

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2018, 19:55:37 »
Väntläge är när kompressorn inte går, jag har ställt ner min till 5%, tycker inte det är någon vits att pumpa runt en massa vatten till ingen nytta. Men det måste gå lite annars vet vp:n inte när den skall starta.

Med uppskruvad glashatt antar jag att du menar justeringen till slingan? Om den redan är fullt öppen måste du strypa på de övriga.

Har du gjort den grundläggande injusteringen? Det finns en guide här på forumet om hur det går till. Du har julen räddad...
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Tommy Helin

  • Gäst
Tommy Helin
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2018, 20:21:03 »
 :) japp julen är räddad är redan lite besatt känner jag.
Jo jag har skruvat upp flödet på glashatten till vrummet och sänkt motsv till sovrum bla,
Jag förstår på dig som att väntläge kan vara kvar på 30% att det inte har någon större betydelse att höjja den .
Jag pratade med en vän som rekommenderade att gå in i flödesinställningar klimatsystem och ändra dut till -34(det stod på -20) samt ändra dt till 7grader.
När jag gjorde det ändrades bt1 och bt2 dvs delta t till 4grader(det brukar ligga på ca 10grader och det känns högt)

Är jag helt ute å cyklar eller är jag nära sanningen?

Jag har följt den grundinställningstråden dvs ställt upp alla termostater på max och försökt hitta kurvlutning, problemt är att temperaturen inne skiftar i vrumet ca 2grader kallare än resten av huset(ftx ventilationens friskluftsventil ca 40x40cm är dock i det rummet och tilluftstemp på 16grader har ja ställt)


Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2018, 21:15:00 »
Ingen vits att ändra väntläget nej.

Det låter som din vp var inställd för radiatorer, och nu är den ställd på golvvärme. Rätt gjort.
dut skall du ställa ungefär som så kallt du får ute på vintern. Brukar du ha -34 ofta?

Ett annat ställe att titta efter inställningar är i gv-ritningarna, om du har sådana. Där brukar det stå vilket delta t du skall ha vid vilken utetemp.

Men du måste bestämma dig för vilka värden du tänker ha, för om du ändrar på flödesinställningarna så behöver du göra om grundinställningen....
Ett sätt att skynda på injusteringen är att mäta delta t på de enskilda slingorna, de skall helst vara samma som deltat på vp:n. Men om du efter det fortfarande har kallt i v-rummet, måste du strypa på alla andra slingor.

Har du samma sorts golv överallt? Stengolv är bäst, trägolv isolerar. Har du blandade golv blir allt lite knepigare...

Jag har för mig att tillufttempen skall vara 2-3 grader kallare än rumstempen, så kanske du skall höja ftx:en lite. Då får du nog varmare i v-rummet också.

Vilken 1255:a har du, och hur stort och gammalt är huset?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Tommy Helin

  • Gäst
Tommy Helin
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2018, 15:59:04 »
Tack Magnus!
Ja idag känner jag en helt annan jämnhet i värmen i golvet, ställde dut -34 och dt 7
Nu har jag ett delta t när de är ca -5 ute på 4grader, läste nånstans att ett dt på 4grader är bra med golvvärme? Pratade samtidigt med en rörkille som sa det bör ligga på ca 8grader, men då cirkulerar vattnet för långsamt för mig verkar de som?
Jag har ett nybbyggt 1 1/2 plans hus på 170kvm gjuten platta med golvvärme samma golv i hela huset vinylklick typ. Vp står i fristående garaget (för att få plats med bastu nere, tvättstugan flyttade vi till övervån med av samma anl)
Vi bor i boden så -34 grader blir det nån gång/vinter men ca -15 -20 under vintern brukar de va, vi hadde -28 i fredags å då var utg vatten 45grader och inkommande 30 de är ju ett väldigt stort dt.

Pumpen är en nibe f1255 12kw

Ska strypa elementen under termostaten i helgen, ska försöka läsa av alla slingor samt element med ir templäsare, just nu har jag ju bara 4graders dt ska ja efrersträva det i alla slingor?



Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2018, 21:14:12 »
Rörkillen vill ha 8 grader vid -34. Det kommer att medföra ett lägre delta vid varmare väder, för att hålla flödet uppe någorlunda. Ställ 7 eller 8 vid -34, det blir nog bra.

Strypa elementen? Hade du inte golvvärme överallt? Har du shunt till golvvärmen?
Om du har shunt så kan du glömma allt jag sagt om delta t, då får vi börja om från ruta 1.
Om du inte har shunt kan du också glömma allt jag sagt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Tommy H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2018, 21:35:37 »
Jag har radiatorer på övervåningen 6st totalt, bottenvåning och garage är glovvärme, har 800m slang i blöt mark till pumpen.
Min tanke är att strypa flödet till radiatorerna något för att få högre tryck genom vrums slingan, för att bara sjustera i lk fördelaren har tyvärr inte hjälpt, men just nu ör de rätt varmt ute bara -5 så svårt se några effekter, men helt klart vart de mer cirkulation när ja ställde om dut till -34 samt dt till 7

Utloggad Tommy H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2018, 10:25:13 »
Nu börjar saker klarna, att ändra klimatinst dvs dut värde samt dt värde till eget värde dut -34 samt dt 7 gjorde hela skillnaden,
Den stod default på dut -20 dt 15
Vilket gjorde att flödet var aldeles för lågt, jag har i 1års tid fått köra på kurva 6+1 när de vart kallare än -5 å sen ändrat kurva då de varit varmare.

Nu har jag fått sänka till kurva 4 och utetempen är -11 å har så vart senaste 3dygn å de är perfekt 21,5 inne (helt uppställda rumstermostater)
Jag har mätt med ir på slingorna och hall kök är något varmare så ska strypa lite där. Hur gör ni för att få samma temp i alla slingor? Är de mäta dt på tilllop retur = dt pump som gäller?

Ska man ge sig in i å ändra gradminutrar som alla verkar göra från defaultvärdet?
Ska man stänga av elpatron helt? Den har ju bara gÃ¥tt 6,6h pÃ¥  1 1/2 Ã¥r sÃ¥ känns ju inte sÃ¥ mkt ändÃ¥

Tack /Tommy

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #8 skrivet: 26 december 2018, 16:38:03 »
Men du har nånting konstigt i ditt hus. Har du samma framledning till både radiatorer och golvvärmen?
Normalt dimensionerar man golvvärmen för ca 42 grader framledning och 35 i retur, och radiatorer till 55 resp 45. Lite svårt att få till det utan en shunt liksom...
Tekniskt sett går det att dimensionera dom för samma temperaturer, men jag har nog aldrig sett det.
Du borde ha nån dokumentation, speciellt på golvvärmen.

Onödigt att spärra elpatron, kan vara bra att ha om det blir kallt.... Den används även vid legionellakörning och ger lite drifttimmar då, vare sig du vill eller inte...

När du mäter, du har alltid samma framledningstemp, så det är returen som gäller. Och det är rumstempen som är det viktiga, inte delta t. Delta t är en indikation på rimliga flöden, och det visar sig lite snabbare en ändring på delta t än rumstempen.

När du är någorlunda nöjd med injusteringen, kör en usb-loggning, 1 minuts intervall i några dagar. Posta loggfilen här så kan experterna kika på den. Du måste döpa om filändelsen till .txt för att kunna ladda upp den.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #9 skrivet: 26 december 2018, 16:51:40 »
Har man radiatorer på övervåning och dimensionerar upp dom lite funkar det bra med samma framledning som till golven och då slipper man shunten och får lite högre cop och enklare system på köpet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #10 skrivet: 27 december 2018, 07:45:19 »
Smurfen, jag håller med dig. Min fråga var alltså om man gör så i en ny installation, och om det är gjort så i detta fall.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Tommy H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2019, 22:26:09 »
ok radiatorerna är på övervåningen 6st , det finns ingen shunt eller så till dom utan dom har en egen slinga ut från lk fördelaren på sidan om.
Jag har under jul strypt elementen bakom termostaten med hjälp av specialverktyget. Jag fick strypa dom ca 60% för annars blev tempen för hög på övervåningen(om helt lppna ca 3grader varmare än nere)
Nu håller övervåningen samma temp som nere 21,5 . Jag har fått sänka till kurva 3+2 nu för de blev sån sjuk skillnad inne på värmen.

Hur loggar ja pumpen? Är de usb minne?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2019, 10:05:01 »
Logga mot usb minne är det bästa annars kan man ju logga via nibe uplink om pumpen är uppkopplad mot nätet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpumpshastighet f1255 väntläge?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2019, 15:28:42 »
Tack för all hjälp hitills!
Jag har nu en innetemp på 21,5-22,0 oavsett utetemp med helt uppställda rumsgivare, grymt nöjd med detta och hela skillnaden var att grundkalibrera systemet men framförallt ändra dutvärdet till -34/dt7 istället för default -20/dt15
Har väldigt jämn värme och jämnvarma golv.

Jag påstod ju att jag inte hadde någon shunt till elementen men då jag skummade gammla byggbilder såg ja shuntgruppen bakom tvättmaskinen som vi har på övervåningen, nu har jag redan begränsat flödet i resp element bakom termostaten och övervåningen följer med på 21,5grader över tiden så jag är nöjd,
Skulle de vara bättre strypa flödet i shunten eller är de oväsentligt?

Jag har förövrigt halverat antalet starter på pumpen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!