Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Pana E9, rörlängd?  (läst 3855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Installera Pana E9, rörlängd?
« skrivet: 28 april 2006, 04:09:07 »
Halloj alla forumiter!

Skall strax påbörja installationen av 2st pana E9DKE av import-typ.

Jag hade lite problem med en "kinnan-pump" offert så jag tog "the cheap route".
Fick en offert på en Kinnan Pana med 2 innedelar - en utedel, hette den "CU-E18" nånting.
Håll i er, 54900kr!... payoffen hamnar nog..... långt borta.

Så, för 21000kr inkl. monteringsdetaljer, vacuumpump, moms och frakt fick jag tag på två st E9DKE.

Håller på att gjuta fundament till dom som bäst.
Men: Det följde med 5m rör, det lär inte gå åt. Då kommer det kluriga, kapa är lätt, kona är värre.
Ser ut som jag åker på att fixa ett koningsverktyg på nå't sätt. Den ser inte så komplicerad ut, går säkert å bygga med lite enkla vertyg... som en svarv och en fräs typ...
Är man otroligt skicklig kan man säkert kona med en polygrip och en körnare  ;)
Kanske nå'n är villig att låna ut sitt verktyg mot kompensation?

Skulle helst vilja ha en snubbe med accreditering som driftsätter mina system så garanti'n blir giltig.
Någon som ställer upp mot någon pröjs? Bor 11mil söder om Sthlm. Hör av er!

Forumet borde kanske ha en gemensam "hyravdelning" där man kan låna av varann.

Fick mina rör, då såg jag att koningen skiljer sig ifrån "bil-broms-rörs-koning", då har jag redan besvarat min tidigare fråga i forumet själv, tack skall jag ha.

Har haft en liiiiten debatt om rörlängd med Gano, dax å klargöra vissa saker.
Gano kör med snorkort rör till sin pump, för att minimera förluster vill jag minnas.
Vid ett tillfälle såg jag nå'n slags diagram på rörlängd kontra effektivitet eller temp (tror det var Pana diagram) som inte visade helt tydliga tecken på att kortare är bättre, inte för att jag hann fatta hur diagrammet funkade.

Så, är kortare alltid bättre?
Skall man då minska köldmedie-mängden i loopen? Tror pumpens köldmedium är avsett för 7m.
Gano nämnde nå't om raka rör = "fiolsträng" om jag inte missminner mig, alltså risk för oljud?

Logiken dikterar ju i min värld, kortare rör = mindre flödesmotstånd men är det hela sanningen?
Eller behövs viss rörlängd som "buffert"?

Fler frågor: Om jag slangar ur kylmedia ur loopen, kan jag lagra den i en överbliven svetsgastub som innehållit "Fogon" ?
(Tänkte att jag värmer den och suger den tom innan såklart, kanske flushar med lite kväve åsså)

Hur bockar man rören bäst? försiktigt med handkraft i vida radier?  NÃ¥got speciellt handgrepp folk kan rekommendera?
Grannen slitsade upp isoleringen och använde en VVS rörbock, det verkade funka, fast isoleringen blir väl inte lika bra sen, den fick en otäck tendens att glipa isär, känns som isoleringen är  s t r ä c k t  över kopparrören...

Om man inte isolerar rör-skarvarna och lämnar 5-7 cm utan isolering, torskar man inte mycket värmekraft på det?
Lika så på pumpens anslutningar, skall man inte använda så mycket isolerrör där som möjligt?

Pja, kommer säkert på mer medans jag meckar... vi startar med dessa frågor.
Tack på förhand!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #1 skrivet: 28 april 2006, 07:18:15 »
Prata med nån som har riktiga verktyg att han drar rören o vaccumsuger,du kan själv ta hål o hänga upp prylarna.priset du fått i offerten slår nog alla rekord vi säljer också från kinnan för en E18 multi inkl standard mont tar vi ca 30000:- så dom måste ha använts sig av vattenfalls system för påslag ;)

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #2 skrivet: 28 april 2006, 18:21:54 »
Halloj alla forumiter!

Skall strax påbörja installationen av 2st pana E9DKE av import-typ.

Jag hade lite problem med en "kinnan-pump" offert så jag tog "the cheap route".
Fick en offert på en Kinnan Pana med 2 innedelar - en utedel, hette den "CU-E18" nånting.
Håll i er, 54900kr!... payoffen hamnar nog..... långt borta.

Så, för 21000kr inkl. monteringsdetaljer, vacuumpump, moms och frakt fick jag tag på två st E9DKE.

Håller på att gjuta fundament till dom som bäst.
Men: Det följde med 5m rör, det lär inte gå åt. Då kommer det kluriga, kapa är lätt, kona är värre.
Ser ut som jag åker på att fixa ett koningsverktyg på nå't sätt. Den ser inte så komplicerad ut, går säkert å bygga med lite enkla vertyg... som en svarv och en fräs typ...
Är man otroligt skicklig kan man säkert kona med en polygrip och en körnare  ;)
Kanske nå'n är villig att låna ut sitt verktyg mot kompensation?

Skulle helst vilja ha en snubbe med accreditering som driftsätter mina system så garanti'n blir giltig.
Någon som ställer upp mot någon pröjs? Bor 11mil söder om Sthlm. Hör av er!

Forumet borde kanske ha en gemensam "hyravdelning" där man kan låna av varann.

Fick mina rör, då såg jag att koningen skiljer sig ifrån "bil-broms-rörs-koning", då har jag redan besvarat min tidigare fråga i forumet själv, tack skall jag ha.

Har haft en liiiiten debatt om rörlängd med Gano, dax å klargöra vissa saker.
Gano kör med snorkort rör till sin pump, för att minimera förluster vill jag minnas.
Vid ett tillfälle såg jag nå'n slags diagram på rörlängd kontra effektivitet eller temp (tror det var Pana diagram) som inte visade helt tydliga tecken på att kortare är bättre, inte för att jag hann fatta hur diagrammet funkade.

Så, är kortare alltid bättre?
Skall man då minska köldmedie-mängden i loopen? Tror pumpens köldmedium är avsett för 7m.
Gano nämnde nå't om raka rör = "fiolsträng" om jag inte missminner mig, alltså risk för oljud?

Logiken dikterar ju i min värld, kortare rör = mindre flödesmotstånd men är det hela sanningen?
Eller behövs viss rörlängd som "buffert"?

Fler frågor: Om jag slangar ur kylmedia ur loopen, kan jag lagra den i en överbliven svetsgastub som innehållit "Fogon" ?
(Tänkte att jag värmer den och suger den tom innan såklart, kanske flushar med lite kväve åsså)

Hur bockar man rören bäst? försiktigt med handkraft i vida radier?  NÃ¥got speciellt handgrepp folk kan rekommendera?
Grannen slitsade upp isoleringen och använde en VVS rörbock, det verkade funka, fast isoleringen blir väl inte lika bra sen, den fick en otäck tendens att glipa isär, känns som isoleringen är  s t r ä c k t  över kopparrören...

Om man inte isolerar rör-skarvarna och lämnar 5-7 cm utan isolering, torskar man inte mycket värmekraft på det?
Lika så på pumpens anslutningar, skall man inte använda så mycket isolerrör där som möjligt?

Pja, kommer säkert på mer medans jag meckar... vi startar med dessa frågor.
Tack på förhand!

Köp flänsverktyg på biltema och kolla i montageanvisningen hur du skall göra!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #3 skrivet: 28 april 2006, 22:12:01 »
Ah! sÃ¥ biltema har ett sÃ¥n't verktyg! Jag tackar doktorn för det!  Thumbsup
Då borde det vara billigare än de ca 1000kr det verkar kosta i fackhandeln.
Känns lite löjligt när vacuumpumpen kostar 1499+moms och ett simpelt handverktyg kostar närmare 1000+moms!

Visst vore det trevligt med en montör som kirrar det mesta, men det kostar lite väl mkt för vad som för mig verkar vara otroligt simpelt, bara man får reda på lite "do" och "don't" beträffande bockning.
Just driftsättning och lite läcksök vare ju kul om man fick gjort av proffs.

Jag har inga svårigheter angående att förstå att man måste lägga till köldmedium om man har långa ledningar, enl. instruktionen så är maskinen förfylld för en "beräknad rörlängd" på 7,5m.
Extra köldmedium 20gr/m.

Gäller samma förhållande om man har kortare rörlängder? dvs , töm ur 20gr/m man har kortare rör?

I diagrammet (i inst.anv.) så verkar det som man får ut högre effekt om man har kortare rör, men diagrammet täcker bara ner till 4m, dock ingen varning om att kortare rör inte är lämpligt.
Kurvar är rätt så linjär så det borde finnas vinster med ännu kortare rör? eller?

Kvarstående frågor:
Kortare rör alltid bättre?
Hur bockar amatörerna sina isolerade rör bäst? Några tips?
Hur bockar egentligen proffsen rören?
Nämnvärda förluster med oisolerade skarvar/pumpanslutningar?
Går det bra att förvara 410A i en gammal "fogontub"? (klassad för 200bar fyllnadstryck, skall vacuumsuga den under värme)

Ny fråga: Är 21000inkl moms, frakt, mont detaljer,vacuumpump ett bra pris?

Som vanligt, tack för hjälpen!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #4 skrivet: 29 april 2006, 17:04:53 »
Jag tror att flänsverktygen biltema säljer är mm, istället för tum jag har aldrig tittat närmare på dom men folk har sagt att dom funkar fint.

21000kr låter väl ok för två pumpar!

Rörlängder mellan 3-7,5m behöver inte köldmediejusteras. idealet är 3m , kortare inverkar inte mera possitivt.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #5 skrivet: 30 april 2006, 09:46:15 »
Dom är i tum så dom fungerar säkert, dom har två olika satser en för c:a 300:- och en för c:a 800:- med den dyrare konar man 3/16" och 1/4" och den billigare 3/16+1/4+5/16+3/8" och 1/2"
« Senast ändrad: 30 april 2006, 09:48:23 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2006, 15:49:18 »
... idealet är 3m , kortare inverkar inte mera possitivt.
Ok, men ena pumpens slang blir väl ca typ 1m. Jag byter typ nippel på pana innedelen, genom väggen och pang på pumpen.
Ingen fara för den pumpen då? Jag menar att det kan bli för mycket köldmedel?? Fara?

Kvarstående frågor:
Hur bockar amatörerna sina isolerade rör bäst? Några tips?
Hur bockar egentligen proffsen rören?
Nämnvärda förluster med oisolerade skarvar/pumpanslutningar?
Är 2 x E9DKE för mycket för mitt hus? felköp? åsikter?

Se signatur för storlek. Direktverkande el, 32år gammal vvb på 300l. Har kanske 100mm isoler runtom i huset, 200mm vind, oisolerad källare med dålig fuktspärr. Verkar vara lera under sandlagret och matjorden. Källaren är normalt askall, ca 16-17 ºC max på sommaren 14-15 på vintern.

Vi har snålat i vinter med värmen, har haft 17 ºC i v-rum, 19 i kök, eldat varje dag i allrummets järnkamin då blir det 25 ºC däromkring (tot ca 12kubik ved denna vinter). Då kom vi undan med 17500kWh el.
Hoppas att det blir mer komfort nästa vinter och att vi spar lite på elen. Vi skall byta vvb till ny 300l nu och fixa fuktspärren under året.

VP.A och VP.B är vad jag planerat, men vad anser ni? Någon annan placering ni skulle föredra?

Edit: tanka hem bilden får du bättre upplösning
« Senast ändrad: 01 maj 2006, 15:53:30 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2006, 22:19:18 »
Källaren är besvärlig och du kommer inte att få mycket varmare vintertid effektbehovet är enormt!
Jag hade nog flyttat denna till övre våningen och struntat i källaren så länge, möjligen skaffat en avfuktare!

Jag brukar pysa lite om rören är mycket korta (skruva på och av manometerslangen ett par gånger)

Bocka rören för hand men inte helt i 90 grader utan på två ställen, i princip två 45 graders böjar nära varann.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Installera Pana E9, rörlängd?
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2006, 00:53:30 »
Äsch.. tusan åxå.
Nåja, jag har ju inte borrat i betongen än, eller gjutit markfundament där.

Jag hoppas att med lite extern isolering utifrån finns det kanske möjlighet att värma delar av källaren.
Tänkte mest att tvätten torkar fortare om man har lite mer värme där nere.
Avfuktare finns redan där, men det tar 8-12 timmar och torka tvätt där.

VP.B skulle täcka halva källaren, tvättstugedelen, andra delen är ju mest ett förråd, struntsamma om det är kallt där.
Min "plan" var att restvärmen från tvättstugan letar sig upp för trappan och sveper förbi allrummet och fortsätter uppåt mot övre hallen

Planen med VP.A är att den värmer v-rum och kök. Allrummet har sin vedkamin.
I mitten på v-rum tänkte jag dra ett avlångt hål i taket för en rejäl tangentialfläkt. Luften från den pressas upp i mellanväggen på åvanvåningen. Sedan blir det "två hål i väggen", ett till vardera sovrum som ligger på v-rummet.

Sista sovrummet(intill toan) på vån.2 tar sin värme från övre hallen, stigande varmluft från kaminen och rester från VP.A och VP.B.

Kommer det att funka i närheten av mina fantasier?

Ok, korta rör -man "pyser" lite. Finns det inte lite mer raffierade metoder?
Kanske inte behövs.... men:
Om man tömmer köldmedia i en ballong, som sväller hyfsat klot-runt. Då kan man mäta volymen.
Om man sen visste hur stor volym en viss specifik vikt av gas ger, så har man lite mer koll på läget.
Man får väl räkna lite på att en uppblåst ballong har lite högre tryck än atmosfärstryck.

Ser dock ev. två problem,
1: kyla, det blir väl kallt om man pyser, kanske får ballongen att spricka.
2: Frätande? ballongen kanske inte gillar kylmedel.

Tack Bosse för dina bra tips om bockningen!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 746
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!