Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Akustisk läcksökare  (läst 1432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meckarmulle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Akustisk läcksökare
« skrivet: 21 oktober 2018, 18:38:21 »
Hej
Jag råkade få se att Biltema har ett elektroniskt stetoskop, https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/elektroniskt-stetoskop-2000033418

Eftersom det inte kostar många kronor så köpte jag en för att se om det skulle gå att använda till läcksökning, det gör det inte, inte som det ser ut när man köper det. Mätkroppen består av en mikrofon inmonterad i en tät aluminiumcylinder och i änden på cylindern är det ett gängat hål där man kan skruva in den medföljande massiva pinnen. Tanken är att man skall lyssna på vibrationer genom pinnen och det funkar bra.

För att få den att funka som läcksökare provade jag att borra ett 3mm hål i aluminiumcylindern och trädde på ca 15cm kapilärrör 2,7mm. Och nu funkar den väldigt bra till att lyssna efter små läckor. Minsta gasflöde i änden på kapilärröret ger ett våldsamt oväsen i hörluren.

Dett blir en enkel och billig akustisk läcksökare, inte så bra som proffersionella läcksökare där man omvandlar ultraljud till hörbar frekvens men till ett helt annat pris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!