Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750  (läst 1992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robin85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« skrivet: 02 april 2017, 17:52:40 »
Hej.

Ska till att installera kamin i huset och söker nu efter en smidig lösning för att tillfälligt inaktivera rumstempgivare.

Frånluftsvärmepump F750 med vad jag tror är en RTS40 rumsgivare.
Hittar inget vettigt på nibes hemsida.

Antar att rumsgivaren bara är ett vanligt termoelement som är kopplat med två trådar till pumpen.
Det ultimata vore att hitta en lösning med en ny rumsgivare med inbyggd tryckknapp för bypass.
Det blir ju svårt att skicka signal till pumpen för detta med befintliga två trådar så en lösning vore en tryckknapp som tillfälligt simulerar en fast inomhustemp.
Detta skulle man ju kunna tillverka relativt lätt med en switch och ett lämpligt motstånd för 4-20mA signalen men en fabriksgjord lösning vore nog snyggare.

Är det någon som kan tipsa om en vettig original- eller eftermarknadslösning för detta?

/Robin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #1 skrivet: 02 april 2017, 18:28:15 »
GÃ¥r det inte justera rumsgivarpÃ¥verkan till lagom nivÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Robin85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #2 skrivet: 02 april 2017, 18:48:56 »
Rumgivaren sitter bara nån meter från kamin.

Kaminen kommer inte användas för uppvärmning utan mer för mysfaktorn.
Strålningsvärmen från kamin kommer inte leta sig fram till sovrum och ovanvåning, därav skulle jag behöva inaktivera rumsgivaren för stunden.
Tilläggas bör att sovrummen är i regel väldigt kalla så strypning av värmen dit undviks gärna.

Det är ju lätt gjort att bara stänga av den på pumpen men skulle vara fint att slippa gå till den varje gång.
Sen är det ju inte hela världen att helt enkelt enbart köra på utegivaren under vinterhalvåret men bör ju ändå finnas några kronor att spara med innegivaren :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #3 skrivet: 02 april 2017, 18:57:05 »
Det bästa är nog att flytta givaren till en centralt rum som inte känner värmen från kamin. Får du inte hemskt varmt inne när du eldar och vp jobbar för fullt eller har du termostater på radiatorerna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Robin85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #4 skrivet: 02 april 2017, 19:08:28 »
Kamin kommer installeras i sommar.
Det jag vet är att grannarna med samma typ av hus eldar järnet men klagar på kalla sovrum (dom var inte medvetna om rumsgivarens funktion)

Alla element är utrustade med termostater.
Huset är nybyggt via Smålandsvillan och vill helst inte börja dra om kablar i väggarna för att byta placering på givaren.

Vi har väldigt mycket (och stora) fönster i allrummet (vrum,matsal,kök) där solen ligger på hela dagen. Har rumsgivarfaktorn rätt hårt ställt för att hålla nere värmen här när solen ligger på.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #5 skrivet: 02 april 2017, 20:24:46 »
Räcker det inte med termostater  Sc:,h Har ingen enkel lösning för att koppla ur innegivaren ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Robin85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #6 skrivet: 03 april 2017, 12:16:18 »
Har jag väldigt hög rumsgivarfaktor ställd så kommer ju vp strypa ut till elementen när rumgivaren tror att det är 30 deg C inne i samband med eldning.
Är det samtidigt -25 ute (vilket det oftast är när man blir sugen på en brasa) så kommer de "kalla" rummen påverkas väldigt negativt.

Men det kanske blir till att fixa en egen lösning med en switch och motstånd över rumgivarkretsen för att simulera ex 20 grader innetemp.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Tillfälligt inaktivera rumstempgivare F750
« Svar #7 skrivet: 03 april 2017, 20:34:31 »
Slå av rumsgivarn då, och kör på kurvan, går ju få hyfsat ok ändå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!